Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää, kun mieheni puhuu lapsellemme omaa äidinkieltänsä!

Vierailija
07.05.2014 |

Mieheni on siis puolalainen. Hän on opettanut tyttärellemme puolaa, ja aina välillä he puhuvat sitä kahdestaan. Ärsyttää vain, kun minä en ymmärrä siitä mitään! Olen yrittänyt puhua tästä miehelleni, mutta hän sanoo, että tytöllämme on oikeus oppia myös hänen äidinkieltänsä! Mihin tyttö edes puolan kielen taitoa tarvitsisi täällä Suomessa!? Tunnen itseni silloin ulkopuoliseksi, kun he puhuvat puolaa :( Ihan kuin he puhuisivat jostain, josta minulle ei haluta kertoa. Vinkkejä?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele itte puolaa :D niin mun isiki opetteli venäjää että ymmärtäis mistä äidin kans jutellaan.

Vierailija
22/64 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele itte puolaa :D niin mun isiki opetteli venäjää että ymmärtäis mistä äidin kans jutellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex mies aikoinaan puhui omaan kieltään mutta varsinaisesti lapseni oppi oltuaan isänsä maassa 3 kk niin isänkielen. Siitä voi olla hyötyä tulevaisuudessa tai sitten ei.

Vierailija
24/64 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyttekö lupaamaan käsi sydämellä, ettei se yhtään ärsyttäisi teitä?

-ap

Vierailija
25/64 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa äidinkieltä PITÄÄKIN puhua lapselle. Mitä miehesi sitten pitäisi puhua (ja samalla opettaa!) lapselle? Hoonosoomea vai murrettua englantia? t. kielitieteilijä

Vierailija
26/64 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana provo. Mutta on kyllä karmeaa nähdä perheitä, joissa lapset eivät osaa toisen vanhemman äidinkieltä eikä vanhempi osaa kunnolla suomea. Näyttää kuin vanhempi olisi jotenkin alemmalla kehitystasolla kuin pienet lapset.

Kielitaito kommunikaation lisäksi on tärkeimpiä lahjoja, joita vanhempi voi lapselleen antaa.

Vierailija
27/64 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää, kun kuuro mieheni puhuu lapsellemme viittomalla. Onko parempi provo, kuin ap:lla?

Vierailija
28/64 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annan sulle vinkin. 

Opettele puolaa.

Vierailija
29/64 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 21:15"]

-ap

[/quote]

Oletpa itsekäs! Lapsella on oikeus oppia puolaa ja miehelläsi on oikeus sitä puhua. Mieheni on ulkomaalainen enkä puhu hänen äidinkieltään, mutta olen aina sanonut, että opettaa sitten lapsillemme myös oman äidinkielensä. Se on kuitenkin osa lapsen identiteettiä.

Vierailija
30/64 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehehhe :DDD

Miten joku voi olla vihainen tällaisesta? Kerro mulle mitä se haittaa jos miehes opettaa lapselles kieltä jota tod.näk. lapsi ei vastusta eikä opetus ole koulutyylistä. Ja en usko että miehesi opettaa lapselle kieltä jotta lapsesi sitä tarvitsisi erityisemmin. Niuhottaja.

Vierailija
31/64 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksikielisyys lisää valmiuksia oppia myös muita kieliä. Lisää myös älykkyyttä.

Vierailija
32/64 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 21:15"]

-ap

[/quote]

No kyllä se saattaisi joskus ärsyttää, mutta en missään nimessä yrittäisi ESTÄÄ lastani oppimasta uutta vierasta kieltä, joka on vieläpä hänen oman isänsä äidinkieli, hänen isovanhempiensa ja muiden isän puolen sukulaisten kieli.

Vierailija
33/64 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap oot tyhmä xd

Vierailija
34/64 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauran täällä. Ap, kyllä lapsellasi on oikeus oppia puolaa! Miksi sinä saisit määrätä, mitä kieltä tyttäresi puhuu?

Vierailija
35/64 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kiesus... Miksi ylipäänsä teit lapsia, kun olet noin täydellisen itsekeskeinen? Ihme, että miehesi sietää sinua. Onneksi lapsi osaa puolaa, niin on sitten helppo lähteä isän kanssa uuteen kotimaahan, kun mies ymmärtää jättää sinut.

Vierailija
36/64 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse puhun äidinkielenä suomea, äitini on alkujaan japanilainen joten osaan puhua keskustelutasolla myöskin sitä (kirjoittaa en tosin sanaakaan..), koulussa A-englanti ja A-ranska, yläasteelta B-ruotsi ja vielä lukiossa aloitin espanjan. Ja voin sanoa, että kielitaidolle on oikeasti kysyntää, itse pystyin opiskelujen ohessa valitsemaan oman työpaikkani tarjousten lomasta, koska varsinkin suuriin kaupunkeihin halutaan asiakaspalveluun ihmisiä, jotka puhuvat muutakin kuin suomea ja englantia.

Vierailija
37/64 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä sitten nait ulkomaalaisen miehen etkä ole vaivautunut itse opettelemaan edes alkeita, kun taas mies on opetellut sinun äidinkielesi. Mites miehen suku? Kun puhut ettei matkoja ole tiedossa?

Vierailija
38/64 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttääkö ap:ta myös se, kun ei tiedä, mitä lapsi ja isä puhuvat keskenään, kun et ole laisinkaan paikalla? Ihan sama asia. Anna isän ja lapsen jutella. Tuskinpa siinä mitään suuria salaisuuksia silmiesi alla jutellaan tai sinua haukutaan.

Ehdottomasti jokaisen tulisi puhua lapselleen omaa äidinkieltään ihan jo senkin takia, että lapsi oppisi vanhemmilta kuulemansa kielen oikein. Ja niin kuin täällä on jo sanottu, kaksikielisyys antaa paljon eväitä tulevaan oppimiseen.

Kyllä olet outo, jos ajattelet, että tämä on sinulta jotain pois.

Vierailija
39/64 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sehän on IHANAA, että miehesi jaksaa puhua lapsellenne puolaa!! Juuri noinhan suositellaankin tekemään. Opettele itse puolan kieli niin ei tarvitse tuota harmitella!

Vierailija
40/64 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä estää sinua opettelemasta puolaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme