Kumpaa uskon, lääkäriä vai fyssaria?
Olen ollut polvileikkauksessa, ja nyt lääkärillä ja fyssarilla on eriävä näkemys kuntoutukseen. Lääkärin mukaan ei juurikaan kannata tehdä ylimääräistä jumppaa, polvi paranee kyllä itsekseenkin, normaali liikkuminen riittää kivun rajoissa. Ylimääräinen jumppa voi jopa hidastaa prosessia. Fyssari taas sanoo, että tukilihaksistoa pitää ja kannattaa vahvistaa ja se tukee paranemista.
Itse haluan kyllä jumppailla, enkä tee mitään mikä sattuu. Jumpan jälkeen tuntuu esim liikkuvuus paremmalta. Mutta pitääkö tässä nyt uskoa lääkäriä kuitenkin ja vain rauhakseen kävellä yms?
Kommentit (27)
Jos fyssari on tehnyt sinulle jumpat, tottakai menet niillä. Todella erikoista, jos lääkäri väittäisi muuta. Varmasti polvi paranee itsekin mutta tukilihaksia ja liikeratoja vahvistamalla lopputulos on kyllä varsin paljon parempi.
No kyllä mä kuuntelisin tässä kohtaa fyssaria. Mulla on mennyt monen vamman kuntoutus pieleen kun on vaan käsketty syödä buranaa. Sitten kun vihdoin pääsee fyssarille niin onkin jo paha asentovirhe ollut kehossa ja kuntouttamiseen mennyt yli tuplasti se aika mitä olisi mennyt jos alusta asti oikeat ohjeet.
Fyssari onn kuntoutuksen ammattilainen.
Fysioterapeutit joutuvat moppaamaan kirurgien virheet. Lääkärit itse harvoin näkevät potilaita kovin monta kertaa leikkauksen jälkeen ja monet lääkärit lisäksi ylenkatsovat fysioterapiaa.
Olisinpa itse tiennyt tämän ajoissa niin nilkkani ei olisi jäänyt leikkauksen jälkeen niin jäykäksi, että polvikin hajosi. Onneksi sentään polvileikkauksen jälkeen fyssari laati kunnollisen kuntoutusohjelman, kirurgin lähinnä kiukutellessa minulle sitä, miksei polveni (myös kierukka) parane hänen erittäin sekavilla "ohjeillaan".
Vierailija kirjoitti:
Se lekuri haluaa syöttää sulle kipulääkkeitä mielummin. Tulee taas kiva joulubonari lääkelafkalta.
Lääkärit eivät saa bonuksia lääketehtailta. Eivätkä mielellään määrää kipulääkkeitä kuin tilapäisesti, kuurina. Älä siis valehtele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se lekuri haluaa syöttää sulle kipulääkkeitä mielummin. Tulee taas kiva joulubonari lääkelafkalta.
Lääkärit eivät saa bonuksia lääketehtailta. Eivätkä mielellään määrää kipulääkkeitä kuin tilapäisesti, kuurina. Älä siis valehtele.
Ootko itse lekuri, vai mistä tiedät ettei lääketehtaat jaa "kannustimia" lääkäreille jotka diilaavat eniten kyseisen tehtaan tuotteita?
Ehdottomasti fyssarin ohjeilla! Lääkäri on nyt puhunut höpöjä.