Hus antoi uuden D-vitamiinisuosituksen koronan takia
Kommentit (74)
Siis nyt vasta, voi härregyyd... Ensimmäiset uutiset D-vitamiinista ulkomailla oli jo keväällä. Täällä vaan sanottiin ettei vaikuta yhtään. Oliko vitamiinitkin loppu, niinkuin maskitkin?🤣
Mä kans olen syönyt vuosikausia huomattavasti tuota isompaa annosta, silti olen tosi usein pahoissa keuhkoinfektioissa. Joten, ei d-vitamiinikaan mikään ihmelääke ole. Tietysti isossa väkimäärässä on aina joku onnekas joka siitä hyötyy muutoinkin kuin osteoporoosin yms ehkäisyssä.
Vierailija kirjoitti:
Ole syönyt vuosia 125 mg enkä ole sairastanut edes pikku flunssaa.
Ootko varma ettet oo ottanut mikrogrammoina?
Vierailija kirjoitti:
Kai mittautat välllä?
Tutulla tuli munuaisongelmia kun söi 100 ug.
Vierailija kirjoitti:
Sille on kyllä syynsä miksi suositusmäärät eivät ole noin korkeita. Minulle IBD:n takia suositeltiin ihan hetkeksi aikaa 100ug/pvä, mutta se oli tasan imeytymisongelmien ja vaikean puutoksen takia, terveen ihmisen ei kannata varsinkaan vuosia käyttää noin suuria määriä, se voi sairastuttaa vakavasti.
Kertyy elimistöön. Eikö tuo ole 5-kertainen määrä mitä perussuositus on.
Entäpä yhteisvaikutukset lääkkeiden kanssa.
Apteekissa sanottiin minulle että 100 mikrogrammaa on vielä turvallinen määrä ottaa D-vitamiinia, päivässä.
Kannattaisi mitata ne arvot vertailupohjaksi ja sen jälkeen miettiä, onko tarvetta lisätä reilummin tai vähemmän. Imeytyminen ei ole kaikilla samanlaista. Joillakin isoista annoksista huolimatta tasot jää mataliksi tai juuri ja juuri pysyy normaalin rajoissa. Toisella isot annokset voi nostaa arvon toksiseksi ja aiheuttaa vaikka munuaisongelmia. Tosin Suomessa se on harvinaista, melkein kaikilla on pulaa D-vitamiinista. D-vitamiini on rasvaliukoinen ja siksi pitkä yliannostus voi olla haitaksi. C-vitamiiniahan voi vetää vaikka kuinka, ylimääräiset poistuu pissassa...
Sopiva määrä on riippuu omasta painosta esim. 50kg henkilölle sopii karkeasti 50ug/ vrk d-vitamiinia ja 70 kiloiselle 70ug. Lapsille max 20ug ja max vuorokausi annos aikuiselle painosta huolimatta 100ug. Tässä karkeaa osviittaa sopivista määristä. Viralliset suositukset ovat liian pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Aika saakelisti d-vitamiinia vedät! 😳 125 mg...
Vierailija kirjoitti:
Oho, 125 milligramma (mg) = 125000,00 mikrogramma (µg). Tarkkuutta!
USAssa on jo pitkaan kehoitettu ottamaan seka D etta C vitamiinia vastustamaan koronaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo 25ug on mg?
25 mikrogrammaa = 0,025 mg.
Vierailija kirjoitti:
Mä kans olen syönyt vuosikausia huomattavasti tuota isompaa annosta, silti olen tosi usein pahoissa keuhkoinfektioissa. Joten, ei d-vitamiinikaan mikään ihmelääke ole. Tietysti isossa väkimäärässä on aina joku onnekas joka siitä hyötyy muutoinkin kuin osteoporoosin yms ehkäisyssä.
Oletko varma ettet kärsi jostain sisäilmaongelmista? Itelle tuli veristä yskää yhdestä työpaikasta, vaikka D-tasot oli optimaaliset.
Tuli vaan mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma ettet kärsi jostain sisäilmaongelmista? Itelle tuli veristä yskää yhdestä työpaikasta, vaikka D-tasot oli optimaaliset.
Tuli vaan mieleen.
Perussairautena astma. En edes pysty olemaan sisäilmaongelmaisissa rakennuksissa enkä asu nytkään onneksi sellaisessa.
Tällainen suositus olisi pitänyt antaa valtakunnallisesti jo aikoja sitten. Meinasin aiemmin tehdä ketjunkin aiheesta tänne. Koronan takia jouduttaisiin vähemmän sairaalaan emmekä tarvitsisi näin tiukkoja rajoituksia, jos ihmisten D-vitamiinitasot olisivat kunnossa.