Kolmas menee siinä sivussa????
Kertokaa te joilla se kolmas lapsi oikeasti menee "siinä sivussa", että miten se ihan käytännössä toimii. Mulla on kolme pientä ja kädet, jalat ja sylit tässä loppuu kesken. Tiedän kyllä että monet pärjäävät helposti vielä useammankin kanssa, mutta se ei auta minua yhtään. Kahden kanssa ei ollut mitään hätää. Miehen ollessa kotona oli kummallekin yksi aikuinen, ja yksin ollessani minusta riitti kahdellekin.
En todellakaan pysty sanomaan etten koskaan ole lapsiltani syliä kieltänyt, päinvastoin, varmaan miljoona kertaa. Ja kyllä tämä meidän kolmas vaatii ja tarvitsee ihan yhtä paljon hoitamista ja huomiota kuin isosisaretkin. Vielä enemmänkin tietysti kun pienin on. Ei todellakaan mene siinä sivussa!
Kommentit (32)
ja kolmatta en edes harkitse ennen kuin nämä kaksi on sen verran vanhoja että ovat omatoimisia.
Vauva nyt 7 viikkoa. Helpolla olen päässyt noiden isojen ikäerojen ansiosta. Tänäänkin isommat heräsivät jo kasilta ja minä nukuin vauvan kanssa kymmeneen. Osaavat jo itse ottaa aamupalaa jne.
joka niin väittää valehtelee. Kyllä se on ihan varmasti raskasta.
Ei ole myöskään tarkoitus että äiti hoitaa yksin tai edes kaksi vanhempaa hoitaa pienet lapset. Pyydä apua - jos et saa lasten hoitoon niin muihin kodin töihin.
kun piti yhteen putkeen tehdä kolme. Toisaalta ikäni puolesta oli pakko, koska kolme kuitenkin haluttiin. ap
että helpolla pääsi. Oikeastaan kaikkein leppoisin vauva-aika minulla.
Mutta jos sinulla ne kolme on putkeen, niin eihän siinä sitten mitään. Voimia vaan, ei se pikkulapsi aika niin kamalan pitkään kestä. Ja sittenhän teillä on kivaa kun on kolme lasta mukavassa iässä tekemään porukalla kaikkea kivaa (ja riitelemään tietenkin kanssa).
kun kuopus oli vauva. Jotenkin se vain vaikeutti omia rutiineja, lopetettiin aika pian. ap
kunhan tässä vielä vuoden pari jaksais sinnitellä. :) ap
mulla kaksoset 3v ja kuopus 1v.
kolmen kanssa saa kyllä olla kokoajan jotain tekemässä, antamassa, auttamassa, hoitamassa jne.! Nyt meillä sellainen vaihe että nuorin kiipeilee ympäriinsä kokoajan ja saan juosta perässä kun vetää kaikkea alas. Mutta vuoden päästä sitten ehkä jo helpompaa...?!!
Meillä on kolme pientä lasta. Vanhimman ja nuorimman välinen ikäero reilu kolme vuotta. Meillä kolmas on mennyt siinä sivussa. Tähän mielestäni osaksi vaikuttaa se, että mies osallistuu enemmän lasten hoitoon kuin aikaisemmin, turha "hysteria" on pois (asiat tekee nykyään paljon tehokkaammin), kaksi vanhempaa lasta leikkii keskenään jne.
joka niin väittää valehtelee. Kyllä se on ihan varmasti raskasta.
Ei ole myöskään tarkoitus että äiti hoitaa yksin tai edes kaksi vanhempaa hoitaa pienet lapset.
Meillä lapset ovat 3, 5 ja 7v. Saanenko kysyä, että mikähän äidin/vanhempien tehtävä on jos ei ole lastensa hoito? Vai kenen tehtävä se on?!? En sano kuitenkaan, että kolmen pienen hoito olisi ollut ihan kevyttäkään, mutta MINÄ en kokenut sitä raskaaksi :-)
Pienimmän perässä pitää olla ihan koko ajan, ja kyllä keskimmäistäkin pitää vielä välillä vahtia. Esikoinen sitten mököttää tai kiukuttelee vaikka yritän kyllä parhaani mukaan huomioida hänetkin. ap
Vaikka minulla on helppoa kolmen lapsen kanssa niin kukaan ei mene siinä sivussa vaan kaikki kyllä kaipaavat huomiota ja osallistumista. Lapseni ovat 5v, 3v ja 1v, joten isommat kyllä leikkivät paljon keskenään ja pikkuisinkin yrittää kovasti häärätä perässä. Ihan leppoisasti meillä päivät kyllä menee, mutta meillä onkin joka välissä hieman pitemmät välit kuin teillä. Vajaa vuosikin kun tekee näiden pienten kehityksessä ja "itsenäisyydessä" PALJON.
kun on 2,3 ja 4. Ehkä. :D
Onko teilläpäin sellaista kerhoa kerran tai kaksi viikossa jonne voisit viedä 2- ja 3-vuotiaat. Täällä on sellainen mahdollisuus että jo 2v voisi päästä kerhoon. Saisit aamupäivän vain nuorimman kanssa..? Mä aion pistää nyt mun kaksoset (3v) kerhoon kerran viikkoon/2-3h. Jos mahtuvat ryhmään..Hopeso!
Tsemppiä!!
-en muista numeroani enää...
niin miksi ihmeessä yleensä niitä lapsia teet jos niiden "pitää mennä siinä sivussa". JOkainen lapsi on oma yksilönsä jolla on omat tarpeet, miksi ihmeessä kolmas vauva olisi jotenkin helpompi kuin ensimmäinen tai toinen, juu osaa ehkä hoitaa paremmin mutta sama työmäärä.
esikoinen täytti juuri 7, toinen on neljä ja tämä kuopus nyt 9kk. En tiedä onko se sen takia, kun itse ei enää stressaa vai mitä, mutta tämä kolmas on ollut tosi helppohoitoinen, kiltti ja aurinkoinen lapsi. Ja toisaalta isommat touhuavat jo tosi paljon omia leikkejään.
Tai ehkä olen vain onnekas :-) Mutta meillä todellakin kolmas on mennyt siinä sivussa, mutta toki ikäeroakin on aika paljon enemmän kuin ap:n lapsilla.
Enkä todellakaan luullut/toivonut että kukaan menisi siinä sivussa. Olen vain niin monet kerrat lukenut täältä kyseisen väitteen, että ajattelin kysyä mitä se oikeasti tarkoittaa. ap
niin miksi ihmeessä yleensä niitä lapsia teet jos niiden "pitää mennä siinä sivussa". JOkainen lapsi on oma yksilönsä jolla on omat tarpeet, miksi ihmeessä kolmas vauva olisi jotenkin helpompi kuin ensimmäinen tai toinen, juu osaa ehkä hoitaa paremmin mutta sama työmäärä.
Mutta kiitokset kuitenkin ja tsemppiä sullekin!! :) ap
"Siinä sivussa" viittaa mielestäni pikemminkin siihen, että se kokonaistyömäärä ei kauheasti enää kolmannesta lisäänny, jos on JO kaksi pientä lasta. Perheen eläminen kun muutenkin rytmittyy jo lasten mukaan (ei voi spontaanisti tehdä mitä milloinkin mieleen juolahtaa jne) ja hommaa riittää. Muutenhan toki kaikki lapset kaipaavat huomiota eikä ketään heistä voi siirtää "sivuun" ;).
T. äiti, jolla lapset 5,4 ja kohta 2 v
Voi luoja, aika kauhee yhdistelmä. Tsemppiä ap, kyllä se siitä aikaa myöten.
Meille on kolmas tulossa vasta, mutta isommat leikkii aika paljon keskenään eikä tarvi syliä ihan jatkuvasti.