Olen tienannut 50 000e tänä vuonna ekaa kertaa elämässäni
Töitä on tehty, mutta mitäpä tästä on jäänyt käteen? Ei mitään.
Kommentit (67)
Ei niitä veroja tyhjästä makseta. Niitä maksetaan tulosta.
Se on ihan oikein.
Me ollaan yhteiskunta. Onneks.
Katsokaa ameriiikan mallia.
Tosin nejitka eniten nettoaa, voisivat huonompiosaisille jakaa.
Ne isojen pomojen palkat
ja tulot ei ole heidän itsensä ansaitsemia.
Hieno juttu ap. Minä tienasin opiskelijana kaupan kassalla hyvine lisineen 30.000€/vuosi. Tuohon päälle sai vielä opintotuet ja lainaa, ai vitsi että elin mukavaa elämää. Nyt neljä vuotta valmistumisen jälkeen, korkeakoulutettuna kokopäivätyötä tekevänä en ole päässyt tuohon samaan vuosituloon vielä kertaakaan - tämän ei pitäisi olla mahdollista, mutta kyllä vaan on!!! Päivätyö, matalapalkka-ala, ei mitään lisiä tai bonuksia, lomarahat vaihdettu vapaiksi, ja kas nyt vielä koronan vuoksi lomautukset. En tunne itseäni keskiluokkaiseksi. Olen vakavasti harkinnut kaupan kassalle palaamista, silloin elintasoni oli huimasti parempi...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä verotus on n.50-100 tuhatta tienaavilla kireämpää verrattuna muihin tuloluokkiin...
On, muttei silti vielä kohtuutonta.
Mulla ainakin jää käteen riittävästi oikein mukavaan elämään.
Vierailija kirjoitti:
Hieno juttu ap. Minä tienasin opiskelijana kaupan kassalla hyvine lisineen 30.000€/vuosi. Tuohon päälle sai vielä opintotuet ja lainaa, ai vitsi että elin mukavaa elämää. Nyt neljä vuotta valmistumisen jälkeen, korkeakoulutettuna kokopäivätyötä tekevänä en ole päässyt tuohon samaan vuosituloon vielä kertaakaan - tämän ei pitäisi olla mahdollista, mutta kyllä vaan on!!! Päivätyö, matalapalkka-ala, ei mitään lisiä tai bonuksia, lomarahat vaihdettu vapaiksi, ja kas nyt vielä koronan vuoksi lomautukset. En tunne itseäni keskiluokkaiseksi. Olen vakavasti harkinnut kaupan kassalle palaamista, silloin elintasoni oli huimasti parempi...
Hieno juttu.
Minäkin tienasin siivoojana n.65 000€
Eikä tarvinnut edes tehdä ylitöitä.
Lomiakin pidin vain 8 viikkoa.
Minullakin meni 50000 rikki ensimmäistä kertaa mutta jäi käteen aika paljonkin. Kannattaa miettiä menoja tulojen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50k/12.5kk = 4k kuukaudessa eli käteen jää verojen ja sossumaksujen jälkeen sellaiset 2.6-2.7k vähän riippuen vähennyksistä. Aika vähän siis.
On kyllä. Huomaa kyllä tilillä kuun lopussa, jos on tullut käytyä ruokaostoksilla turhan usein Citymarketissa Lidlin sijaan.
Sama homma. Onhan se vähän huvittavaa että tuolla pääsee suunnilleen 15% parhaiten tienaavien joukkoon niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Silti on käytävä lidlissä ja työpaikkalounaaseen ei oikein ole varaa. On kyllä uskomatonta kuinka köyhää on suomalaisen "hyvätuloisen" elämä.
Jaa, minun ei tarvinnut miettiä, onko rahaa työpaikkalounaaseen, ja ostoksetkin saatoin tehdä hyvillä mielillä K-Supermarketissa siinä vaiheessa, kun palkkani oli tuota luokkaa. Kannattaa ihan oikeasti miettiä, mihin ne rahat menevät. Sitten kyllä ymmärrän, jos on monen lapsen yksinhuoltaja.
Ei siinä tarvita kuin vaikka työtön puoliso ja lääke- tms kuluja.
Ei taas kerran oma valinta. Jos haluat pysyä yhdessä tuon nykyisen kanssa niin tyydy sitten osaasi. Tai heitä pallo hänelle ja kerro että nyt elämäntaparemontti käyntiin ja edes osa-aikaisen työn haku tai yrittäjäksi. Molempien aikuisten täytyy tienata, niin kauan kuin vastuullisia aikuisia ollaan. Ei loisimaan voi jäädä.
Täällä tosiaan jaksetaan olla kannustavia.
Onneksi olkoon ap.
Mä tienaan yleensä 70 000 mutta jää melkein sama käteen jos tienaa 50 000. Työnteko ei vaan kannata Suomessa. Otankin kaikki lomarahat, matkakorvaukset ja ylityöt aina lomana. Tienasin näin tänä vuonna 10 viikkoa lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä puolestaan eka kertaa alle 25.000, mutta teko oli tahallinen😊.
Halusin itse puolittaa työaikani, koska huomasin olevani onnellisempi kotona vapaalla.
Ei ole velkaa, ei lapsia. Menot ovat tosi pienet.
Hyvin pärjätään, vaikka mies tekee nelipäiväistä viikkoa.
Ei se maallinen mammona niin tärkeää olekaan.
Minäkin puolitin työaikani ja ansiot oikeastaan nousivat vuodesta 2019, koska silloin olin välillä kokonaan työttömänä pelkällä työmarkkinatuella. Tämän vuoden tienestit ovat noin 36ke, josta 2/3 muodostuu osa-aika- ja keikkatöiden palkasta ja 1/3 sovitellusta ansiosidonnaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Tulot kasvaa -> menot kasvaa. Täytyy olla tarkka rahasta niin jää jotakin käteenkin.
Usein näin, mutta omalla kohdallani nettotulojen nousu 1800€/kk - > 3000€/kk on tarkoittanut kulujen nousua n. 400€/kk (lähinnä halvan auton hankinta & ylläpito ja hieman parempi asunto), joten jää siitä ekstrasta ihan kivasti säästöönkin.
Kokemusta on työttömyydestä ja tiukoista ajoista, joten luonto ei anna myöden elää suu säkkiä myöden, vaikka se Suomessa fiksua olisikin, koska toimeentulotuen taso on ensisijaisia tukia (työttömyyspäiväraha, yleinen asumistuki) niin paljon parempi, että jos käy huonosti kannattaa olla varaton.
Mä oon tienannut vain 20000, mutta teen töitä vain pari päivää viikossa. Ja tietysti veroprosentti on alhaisempi, niin käteen jää ihan siedettävästi. Lapsia on useampi, mies tienaa enemmän ja velkaa ei ole juurikaan. Hyvin pärjätään, kun hiukan katsotaan mitä ostetaan.
Tienasin ekaa kertaa elämässäni 50 000 kuukaudessa viime kuussa. Vähän tehnyt investointeja aikoinaan.
Kaikki tuli käteen, ei veroja.
Kannattaa mieluummin tienata vapaapäiviä. Kaikki raha ottaa vapaana.
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50k/12.5kk = 4k kuukaudessa eli käteen jää verojen ja sossumaksujen jälkeen sellaiset 2.6-2.7k vähän riippuen vähennyksistä. Aika vähän siis.
On kyllä. Huomaa kyllä tilillä kuun lopussa, jos on tullut käytyä ruokaostoksilla turhan usein Citymarketissa Lidlin sijaan.
Sama homma. Onhan se vähän huvittavaa että tuolla pääsee suunnilleen 15% parhaiten tienaavien joukkoon niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Silti on käytävä lidlissä ja työpaikkalounaaseen ei oikein ole varaa. On kyllä uskomatonta kuinka köyhää on suomalaisen "hyvätuloisen" elämä.
Jaa, minun ei tarvinnut miettiä, onko rahaa työpaikkalounaaseen, ja ostoksetkin saatoin tehdä hyvillä mielillä K-Supermarketissa siinä vaiheessa, kun palkkani oli tuota luokkaa. Kannattaa ihan oikeasti miettiä, mihin ne rahat menevät. Sitten kyllä ymmärrän, jos on monen lapsen yksinhuoltaja.
Ei siinä tarvita kuin vaikka työtön puoliso ja lääke- tms kuluja.
Ihmisillä on usein tapana mitoittaa elämänsä tulojen mukaan, jolloin ei ylimääräistä jää. Ainakin minä nuorena ostin niin kalliin kämpän kuin vain sain. Ei sen maksamisen jälkeen enää kovin leveästi eletty.
Kun rahaa alkoi jäädä säästöön, ostin sijoitusasunnon, eikä tilille taaskaan kummoisia kertynyt. Sitten toisen jne. Tänäänkin ilahduin kaupassa punalappuisista pihveistä. Aina jossittelen, että lopetan tämän nuukailun, säästämisen ja sijittamisen, mutta saas nähdä milloin näin oikeasti tapahtuu.
Mutta viisas sijoittaminen on todella hyvä valinta! Ne voi kuitenkin aina myydä, tai sitten odottaa että asunnot ovat velattomia ja sitten tuleekin hyvin "ylimääräistä" rahaa joka kuukausi. Itse olen huomattavasti pienituloisempi kuin aloittaja ja ostin sijoitusasunnon vuosituhannen alkupuolella. Jos minulla silloin olisi ollut ymmärrystä enemmän, olisin ostanut toisen heti kun vakuus olisi riittänyt. Nyt toisen sijoitusasunnon saaminen on huomattavasti hankalampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno juttu.
Lomiakin pidin vain 8 viikkoa.
Missä siivooja tienaa noin paljon?
Peruspalkka on nimittäin 9-11 euroa tunnilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä verotus on n.50-100 tuhatta tienaavilla kireämpää verrattuna muihin tuloluokkiin...
On, muttei silti vielä kohtuutonta.
Mulla ainakin jää käteen riittävästi oikein mukavaan elämään.
Ihan täysin kohtuutonta on. Ansaitsen n. 4400/kk, siitä jää käteen säälittävät 2900 euroa. Siitä kun makselet lainanlyhennykset ja laskut niin tilillä on 1800 euroa. Voi v.ttu sillä sitten on kitkutettava 4 viikkoa taas. Että vihaan tätä köyhän elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno juttu.
Lomiakin pidin vain 8 viikkoa.Missä siivooja tienaa noin paljon?
Kannattaa uskoa kaikki mitä lukee netistä
Mä hoidan puutarhaa ja tienaan 140 000€ tehden töitä vain kevät & kesäkauden. Ja kesälläkin pidän tietty kunnon lomat.
Peruspalkka on nimittäin 9-11 euroa tunnilta.
Käyttäjä37059 kirjoitti:
Kritisoin 50t tienaavan marginaaliveroprosentin korkeutta (50%+) ja kommenttini poistettiin. Melkoista menoa modella taas jälleen kerran.
Mun veikkaus: Modea taitaa kiukuttaa, koska tienaa 20t vuodessa ja joutuu lukemaan päivät pitkät palstaa.
No mitä sitten itse teet täällä keskellä päivää?
Vierailija kirjoitti:
Minä saan parisen tonnia enemmän vuodessa ja verojen jälkeen jää noin 2700 eur. Ei sillä hirveästi juhlita, kun puoliso työtön, mutta pärjää.
Valehtelet veroprosentistasi.
Mä puolestaan eka kertaa alle 25.000, mutta teko oli tahallinen😊.
Halusin itse puolittaa työaikani, koska huomasin olevani onnellisempi kotona vapaalla.
Ei ole velkaa, ei lapsia. Menot ovat tosi pienet.
Hyvin pärjätään, vaikka mies tekee nelipäiväistä viikkoa.
Ei se maallinen mammona niin tärkeää olekaan.