Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koulunaloitus 6 vuotiaana "tabu"?

Vierailija
06.05.2014 |

Toiminnan itse opettajana ja vuosien kokemuksella sekä omien 3 lapsen kautta tunnen, että koulun aloittamista vuotta aiemmin jarrutellaan. 

2 omaani olen kouluun laittanut ns. Normitahdissa. Molemmat tavallisia lahjakkaita, ehkä vähän tylsistyneitä koska niin helpolla on ala-aste kahlattu läpi. Nyt kuopuksen kohdalla mietitään koulun aloittamista aiemmin. Pk- hlökunta tuntuu olevan ajatusta vastaan periaatteesta. Lapsi on sosiaalisesti taitava. Ei mikään Nero, mutta taidoiltaan vahva 5-vuotias. Tuntuu, että aihe on vähän tabu, eikä keskustelua aiheesta haluta. Päätös tehtäisiin " kuten Aina on tehty". Mielestäni siis ei lainkaan yksilöllisesti.

Kuopukseni on myös alkuvuodesta syntynyt, fyysisesti ikäisiä suurempi ja muut lapset sekä minäkin aikaisin kehittyneitä. Ei siis luultavasti Ole ongelma myöskään kuopuksen kohdalla...

yksilöllisiä valintoja kaipaisin. Myös sosiaalisesti ajatellen, parhäst kaverit ovat vuoden vanhempia.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi koulu pitäisi aloittaa vuotta aiemmin kuin muut? Enemmän haastetta ja veronmaksuvuosia työelämässä. Muuta?

Vierailija
2/18 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset oppivat 4-vuotiana lukemaan mutta en missään vaiheessa edes harkinnut koulun aikaistamista. Koululaisella on kuitenkin koululaisen vastuut, pitää pärjätä liikenteessä, muistaa läksyt, huolehtia koulutavarat jne. Mun mielestä 6-vuotias saa täyttää päivänsä leikkimällä, kouluja ehtii käydä vaikka kuinka myöhemmälläkin iällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen vuoksi, että saa tasoaan vastaavia haasteita, eikä opi alisuorittajaksi, kun kaikki menee niin helpolla. Liika helppous tekee mukavuudenhaluiseksi... ;)

ap

Vierailija
4/18 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse mennyt 6-vuotiaana kouluun ja kohdallani päätös on ollut hyvä. Mielestäni on älytöntä, että kaikki laitetaan kouluun saman ikäisinä, vaikka yksilökohtaiset erot kehittymisessä ja ennen kaikkea kiinnostuksessa ovat erittäin suuria. Varsinkin aikaistamista tunnutaan arastelevan paljon, enkä olekaan tavannut kuin yhden toisen, joka on mennyt vuotta aikaisemmin kouluun.

Olen myös aivan alkuvuodesta syntynyt. Tällöinhän ikäeroa ei käytännössä ole ikäluokan nuorimpiin eikä edes oikeasti erotu joukosta. Se olisi voinut olla ikävää, jos olisi ollut lähemmäksi kokonaisen vuoden nuorempi kuin ikäluokan nuorimmat.

Itse näkisin, että kaikkein tärkeintä on, että lapsi itse haluaa kouluun, on utelias ja kiinnostunut oppimaan. Vaikka olisi kuinka lahjakas, sitkeys työnteossa on menestymisen kannalta kuitenkin tärkeintä. Muistan itse olleeni tylsistynyt ennen kouluun menoa, koska tekemistä ei riittänyt ja siksi menin innoissani kouluun. 

Vierailija
5/18 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 15:49"]

Miksi koulu pitäisi aloittaa vuotta aiemmin kuin muut? Enemmän haastetta ja veronmaksuvuosia työelämässä. Muuta?

[/quote]

Miksi pitäisi olla aloittamatta aikaisemmin, jos on siihen tarvittavat valmiudet?

Olen itse aloittanut aikoinaan koulun vuoden aikaisemmin, 90-luvun puolivälissä. Opin lukemaan tosi aikaisin, 4-vuotiaana ja myös kirjoittaminen ja laskeminen sujui hyvin. Sosiaaliset taidotkin oli ehtineet karttua, kun olin jo viiden vuoden ajan perhepäivähoidossa ja päiväkodissa ollut.

Tuohon aikaan ei ollut nykyisenlaisia esikouluja ollenkaan, eskaria pidettiin muutaman kerran viikossa muutama tunti päivässä. Sisältökin oli lähinnä numeroihin, kirjaimiin, väreihin jne. tutustumista. Eli luku-, kirjoitus- ja laskutaitoiselle suht turhauttavaa.

Sattui vielä niin, että muutimme tuohon aikaan, muutamaa vuotta nuorempi pikkuveli meni perhepäivähoitajalle ja näin olisimme joutuneet eri paikkoihin hoitoon. Mikä taas olisi tietänyt äidille työpäivänjälkeistä rumbaa hakea ensin yksi yhdestä paikasta, sitten toinen toisesta ja sitten vasta kauppaan ja kotiin.

Niinpä menin siis lähikouluun 6-vuotiaana, enkä kokenut asiassa mitään ongelmaa, en silloin enkä myöhemmin. Enkä edes ole syntynyt ihan alkuvuodesta, "vasta" huhtikuun alussa.

Vierailija
6/18 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 15:57"]

Mun lapset oppivat 4-vuotiana lukemaan mutta en missään vaiheessa edes harkinnut koulun aikaistamista. Koululaisella on kuitenkin koululaisen vastuut, pitää pärjätä liikenteessä, muistaa läksyt, huolehtia koulutavarat jne. Mun mielestä 6-vuotias saa täyttää päivänsä leikkimällä, kouluja ehtii käydä vaikka kuinka myöhemmälläkin iällä.

[/quote]

Tämä on kyllä vähän kaksipiippuinen juttu. Mun Joulukuussa syntynyt kuopukseni kävi koulua 6-vuotiaana 3,5 kuukautta ihan oppivelvollisena ja opittava ottamaan huomioon nuo koululaisen vastuut ja liikenne. Joku Tammikussa syntynyt on todellisuudessa häntä mahdollisesti vain muutamia viikkoja nuorempi ja mahdollisesti huomattavasti koulukypsempi. Silti ei pätkääkään käynyt mielessä, ettei tuo kuopus olisi ollut ihan kouluvalmis, vaikka ei edes osannut lukea koulun alkaessa.

Sama toki toimii toisinpäin harrastusten maailmassa: Urheilulajeissa, joissa vaikkapa karsitaan ikäluokan mukaan, nämä loppuvuodesta syntyneet lasketaan luonnollisesti omaan vuosiryhmäänsä ja joku muutamaa viikkoa myöhemmin, seuraavan vuoden puolella taas nuorempaan ikäluokkaan, eli saavat "armon" käydä nuoremmasta vuoden pidempään.

Vierailija
7/18 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ihmeessä laittaa lapsi vuoden aikaisemmin kouluun. Tällöin hän pääsee vuoden aikaisemmin työelämään, eikä alisuorita kouluaan. Huonona puolena on että koululiikunta saattaa olla kamalaa lapselle.

Vierailija
8/18 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaaja 5 lisää:

En osannut lukea tai erityisemmin laskea, kun menin kouluun. Sillä ei mielestäni ole mitään merkitystä koulun aloittamisen kannalta osaako vai eikö. Kouluunhan niitä mennään juuri opettelemaan! En myöskään käynyt esikoulua, koska silloin kaikki eivät käyneet enkä olisi enää ehtinytkään, kun päätös kouluun menemisestä tuli sen verran myöhään. Kiinnostukseni oppimiseen kuitenkin varmasti näkyi, koska lempipuuhani oli lasten harjoitus- ja puuhakirjojen täyttäminen.

Leikkiminen kuuluu kouluikäisellekin, myöskään se ei ole este kouluun menemiselle. Mutta jos leikkiminen on lapselle kaikki kaikessa eikä kiinnostusta ole keskittyä koulumaisten asioiden oppimiseen, en laittaisi lasta aikaisemmin kouluun, vaikka muutoin lahjakkuutta olisikin.

En ymmärrä, miksi koululiikunta olisi kamalaa paria kuukautta nuoremmalle. Ei se liikunta niin tiukkapipoista ollut ja lahjakkuuksissa on todella isot erot muutenkin koko ikäluokan sisällä. Siinä tietysti voi näkyä, että urheilussa voittaminen voi olla haastavampaa, jos on vanhempien sarjassa. Mutta kaikissa näissä asioissa tullaan taas luonteeseen: Lannistuuko lapsi haasteista ja vastoinkäymisistä vai saako sisua yrittää kovemmin? 

Vierailija
9/18 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kohdalla taas kävi niin, että nimenomaan päiväkodin henkilökunta ehdotti vanhemmilleni, että koulun aloittamista 6-vuotiaana kannattaisi miettiä. Olen alkuvuodesta syntynyt, mutta en kyllä osannut lukea ennen eskaria. Aloitin eskarin siis vähän myöhemmin kuin muut, johtuen juurikin tästä, ettei päätöstä koulun aloittamisesta tehty aiemmin.

Mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa koulun aloittamisesta vuotta aiemmin. Meidän luokalla oli ala-asteella toinenkin tyttö, joka oli mun ikäinen. Yläasteella taas samalla luokalla oli poika, joka oli myöskin aloittanut vuotta aiemmin.

Vierailija
10/18 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ma aloitin koulun kuusivuotiaana. alykkyys 155 mutta eipa musta mitaan ihmeellista ole tullut. en nae mitaan eroa siina vuoden ikaerossa.

Vierailija
11/18 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon syntynyt 1.1 ja silti pistettiin ''omien'' kanssa samaan aikaan kouluun. Olin tylsistynyt koko peruskoulun. Onneksi lukiossa ja yliopistossa sai hoitaa itse asiansa ja nyt oon 23v OTT-kandidaatti. En ollut nero tai ylifiksu, mutta opin nopeasti verrattuna esim. loppuvuodesta syntyneisiin. En osannut lukea tms. ennen koulun alkua, olin siis lähemmäs 8v kuin 7v kun koulu syksyllä alkoi. 

Laita vaan vuotta aiemmin. Lapsen piirteiden mukaan. 

Vierailija
12/18 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan loppuvuodesta syntynyt ja aloitin koulun vuotta myöhemmin. Psykologin mielestä olisin ollut koulukypsä, mutta äiti anoi lykkäystä ja hyvä niin. Kukaan kaverinikaan ei olisi aloittanut koulua silloin.

Osasin jo lukea, opin 5-vuotiaana. Ja kävin eskarin sitten kaksi kertaa. Olen tosi tyytyväinen, että sain sen yhden vuoden vielä olla lapsi. Olin koulussa aina kympin oppilas, mutta vihasin koulua ja sitä jäykkää systeemiä. Kun olin jo vähän isompi, niin en ollut niin systeemin vietävissä ja minusta kasvoi itsenäinen ajattelija.

Vierailija
13/18 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 lisää; en käynyt kerhoa tai eskaria. 

Vierailija
14/18 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 16:05"]

Sattui vielä niin, että muutimme tuohon aikaan, muutamaa vuotta nuorempi pikkuveli meni perhepäivähoitajalle ja näin olisimme joutuneet eri paikkoihin hoitoon. Mikä taas olisi tietänyt äidille työpäivänjälkeistä rumbaa hakea ensin yksi yhdestä paikasta, sitten toinen toisesta ja sitten vasta kauppaan ja kotiin.

[/quote]

Tämä nyt oli onni teidän perheenne kohdalla, mutta ihan sattumaa. Olisi voinut käydä niinkin, että se sinun koulusi olisi ollut kauempana kuin mahdollinen tarhapaikka. Olisivatko vanhempasi siinä tapauksessa päättäneet, etteivät laitakaan sinua kouluun vielä?

Vierailija
15/18 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni suoritti eskarin syksyllä ekaluokan tasotestit matikasta ja äikästä. Sai täydet pisteet. Ekan ope sanoi että osaa kolme kertaa enemmän kuin keskiverto ekaluokkalainen. Ope antaa hänelle erikseen tasoaan vastaavia tehtäviä. En usko että on mikään nero vaan lapset kehittyvät hyvin eri tahtia ja tasot tasoittuvat aikaa myöten. En ikimaailmassa olisi laittanut häntä aiemmin kouluun, kun lapsuus on muutenkin niin lyhyt. Arvostan Suomessa juurikin tätä systeemiä ettei lapsia laiteta liian pieninä kouluun. Opettajan tehtävä on huomioida eri tasoiset oppilaat ja muokata opetus heille sopivaksi.

Vierailija
16/18 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä helppoa se koulu on, aloitti sen vuotta aikaisemmin tai ei. En tiedä, mitä minua esim. olisi auttanut koulun aloittaminen 6-v, kun olin jo siihen mennessä täysin lukutaitoinen, eli myös pystyin ymmärtämään lukemani. 

Penkkareiden aikaan vuotta nuorempia on harmittanut, kun eivät pääse juhlimaan täysi-ikäisten kanssa. Luokallani oli pari maaliskuussa syntynyttä aiemmin aloittanutta. En tiedä miksi, sillä lukiossa he olivat ihan tavallista keskitasoa kaikessa, toinen ehkä vähän parempi, mutta ei mikään huippu. Tulivat toiselta pienemmältä paikkakunnalta. Syy voi olla sekin, että on saatu luokkakokoja näin kikkailemalla täyteen, että kyläkoulussa on riittänyt oppilaita. 

Vierailija
17/18 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7-vuotiaana vasta kouluun. Itse olen joutunut aloittaa 6-vuotiaana koulun ja erityisluokalla lievän dysfasian takia. Vuoden jälkeen siirryin 1.lk ja olin muita vuoden vanhempi. Olen ihan normaali jne mutta vaikeuksia on enemmän sanallisten matematiikka tehtävien kanssa vaikka muut lasku tehtävät luonnistui.

Oli muute matematiikka todistuksessa 9.

Vierailija
18/18 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mennyt kouluun 6v ja olin aina luokan nuorin, sain mopon myöhemmin kuin muut, samoin ammattikoulussa sain ajokortin myöhemmin kuin muut, baariin pääsin kaveripiiristä viimeisenä ja armeijassakin olin muita nuorempi kun menin armeijaan heti koulun jälkeen.