Avattu kassi on luottamuksen passi -laittomat laukun tarkastukset
Listataan tähän kauppoja joilla ilmoituksia "tarkastamme kaukkien reput"
Ainakin Oulun Kärkkäinen
LAIN MUKAAN
Kenenkään ei ole pakko avata kauppakassia, reppua tai laukkua kaupan kassalla, vaikka kuinka kaupan täti, setä, vartija tai jopa kauppias itse sitä pyytäisi.
Nyt joku näsäviisas tietysti toteaa, "Miksi ihmeessä et voi aukaista kauppakassiasi, jos et kerran ole tehnyt mitään väärää?"
Jos en ole tehnyt mitään väärää, miksi minun pitäisi?
Kommentit (173)
En mä ole vaan Kärkkäiselle huomannut tuollaista ilmoitusta ikinä. Enkä ole koskaan jättänyt laukkuani säilytykseen. Eikä kukaan ole koskaan tullut laukkutarkastukselle.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:30"]
Eikö vartijalla ole kuitenkin oikeus tarkastaa laukun sisältö, jos rikosta epäillään?
[/quote]
Vain siinä tapauksessa että vartija on NÄHNYT anastuksen, pelkkä epäily ei riitä - ei tietenkään. Näin sanoo laki.
monissa kaupoissa on "tarkastamme kaikkien laukut" tyylinen ilmoitus. Esim lähi s-marketissamme. Mutta se on laiton
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:35"]
Eikö vartijalla ole kuitenkin oikeus tarkastaa laukun sisältö, jos rikosta epäillään?
[/quote]
Vain siinä tapauksessa että vartija on NÄHNYT anastuksen, pelkkä epäily ei riitä - ei tietenkään. Näin sanoo laki.
[/quote]
"Otetaan esimerkki. Kaupan kassa vaatii asiakasta avaamaan reppunsa. Asiakas ei suostu (hänellä on siihen oikeus, riippumatta siitä mitä kylttejä kaupan seinille on asennettu). Kassa kutsuu vartijan. Vartijalla ei ole oikeutta tutkia reppua, koska vartijalla ei ole oikeutta kiinni-ottoon eikä siten oikeutta henkilötarkastukseen. Vartijan tulisi tavata rikoksentekijä verekseltään. Pelkkä kassan pyyntö tai epäilys eivät riitä."
http://oikeusjakohtuus.blogspot.fi/2007/05/vartijat-valokuvaaminen-ja-kansalaisten.html
Onhan noita lauseita melkein joka paikassa, mutta kertaakaan ei ole myyjä pyytänyt laukkua näyttämään. Ei se mikään käsky ole.
Minäkin muistelisin nähneeni jonkin vastaavan tekstin joissain kaupoissa, mutta en ole laukkuani missään esitellyt eikä sitä ole pyydettykään näytille. En kyllä varmaan antaisikaan, miksi minun pitäisi esitellä laukkuni sisältöä jollekin random tyypille vain siksi että tämä niin haluaa, ei se ole mikään oikeus. Jos joku vartija tai poliisi pyytäisi niin sitten voisin näyttääkin. Tosin pitäisi kyllä olla sitten jokin perustekin sille että miksi. Vähän outona pidän tuollaisia "laittomia" lappusia, eihän kellään myyjällä ole oikeus penkoa asiakkaiden tavaroita huvikseen. Kannattaisi varmaan satsata varkaiden havainnointiin muuten kuin asiakkaita vaivaamalla, jos varkaat ovat niin iso ongelma kaupalle.
Mutta onhan noita tahoja jotka väittävät lappusillaan milloin mitäkin, vaikka niillä ei ole edes mitään todellisuuspohjaa. Kuten eräskin R-kioski oli laittanut lapun seinälle jossa luki jotenkin, että eivät vastaa myymistään viallisista sim-korteista. Eli kun asiakkaat tulivat palauttamaan niitä, väittivät ettei se kuulu myyjälle ja yrittivät siten laistaa vastuustaan. Samaten huoltoyhtiö ilmoitti autotallin pesusta aikanaan liian nopeasti (muutamaa päivää ennen) ja lapussa luki etteivät vastaa likaantuneista autoista jos niitä ei siirretä hallista. No kyllä vaan vastaisivat, jos joku haluaisi kenkuksi heittäytyä, asioista kun pitää ilmoittaa hyvissä ajoin. Jostain syystä vaan jotkut tahot kuvittelevat että kun laittavat mielivaltaisia juttujaan lappuselle, että se olisi sitten jokin totuus ja laki mitä ihmisten pitäisi uskoa. :)
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:38"]
[/quote]
[/quote]
"Otetaan esimerkki. Kaupan kassa vaatii asiakasta avaamaan reppunsa. Asiakas ei suostu (hänellä on siihen oikeus, riippumatta siitä mitä kylttejä kaupan seinille on asennettu). Kassa kutsuu vartijan. Vartijalla ei ole oikeutta tutkia reppua, koska vartijalla ei ole oikeutta kiinni-ottoon eikä siten oikeutta henkilötarkastukseen. Vartijan tulisi tavata rikoksentekijä verekseltään. Pelkkä kassan pyyntö tai epäilys eivät riitä."
http://oikeusjakohtuus.blogspot.fi/2007/05/vartijat-valokuvaaminen-ja-kansalaisten.html
[/quote]
Ei tuo ole ongelma. saat porttikiellon kauppaan ja vartija soittaa poliisit joka sitten tekee sen tarkastuksen. Ainoa kuka häviät olet sinä. Sillä sinähän odotat siinä niin kauan kuin poliisit tulee. Se voi viedä hyvin kauan
Kyllähän jopa myyjällä on oikeus ottaa varas kiinni. Ja joskus voi näyttää siltä, että joku laittaa jotain laukkuunsa, vaikka etsisi vain rahapussia tms. Turhaa venkoilua tuollainen, jos ei kerran mitään ole varastanut.
Meidän teiniä pyydettiin viime kesänä Lintsin porteilla näyttämään kassi. Ei siis keneltäkään muulta meidän 6-henkisessä seurueessa tai miltään muiltakaan seurueilta. Hämmennyimme kamalasti, mutta tietenkin tyttö näytti kassina sisällön järkkärille. Eikö olisi tarvinnut?
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:48"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:38"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei tuo ole ongelma. saat porttikiellon kauppaan ja vartija soittaa poliisit joka sitten tekee sen tarkastuksen. Ainoa kuka häviät olet sinä. Sillä sinähän odotat siinä niin kauan kuin poliisit tulee. Se voi viedä hyvin kauan
[/quote]
Jos poliisi soitetaan VAIKKA vartija ei ole NÄHNYT varkautta niin voit tehdä rikosilmoituksen vartijasta ja vartija maksaa sakot. Näin on
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:57"]
Meidän teiniä pyydettiin viime kesänä Lintsin porteilla näyttämään kassi. Ei siis keneltäkään muulta meidän 6-henkisessä seurueessa tai miltään muiltakaan seurueilta. Hämmennyimme kamalasti, mutta tietenkin tyttö näytti kassina sisällön järkkärille. Eikö olisi tarvinnut?
[/quote]
ei tietenkään !!!!!!!!!!!!
Missä ihmeessä tuollaisia kylttejä on? En ole koskaan nähnyt. Asun pääkaupunkiseudulla.
annattaa muistaa että vartijan pitää todellakin olla nähnyt näpistys, pelkkäepäilys ei riitä. Itselläni vartija oli muka nähnyt näpistyksen ja vaati avattavaksi kassia. En suostunut koska en ollut varastanut mitään.Poliisit tuli paikalle, tutkivat kassin. Samassa yhteydessä tein rikosilmoituksen vartijasta joka tuomittiin 10 kk myöhemmin perusteettomasta vapaudenriistosta sakkoihin.
Ei ole ongelma, jos on rehellinen. Laukku on helppo avata ja vilauttaa vartijalle/ kassalle.
Mutta entäs nämä erään nimeltämainitsemattoman ryhmän naisten rahtihameet? Missään en ole nähnyt taulua, "Tarkastamme epäilyttävät rahtihameet".
Syrjitäänkö heitä, kun ei päästetä tasapuolisesti tarkastukseen? Tähän asiaan pitäisi saada pikaisesti korjaus.
Huoh. Voihan sitä elämästään tehdä hankalamman näinkin. Kun vartija pyytää aukaisemaan kassin, voit joko tehdä niin ja selvitä tilanteesta parissa sekunnissa, tai vängätä vastaan koska MINULLAONOIKEUKSIAPRKL ja odottaa sitten paikalle poliisia parin tunnin ajan. Itse valitsisin aina ensimmäisen vaihtoehdon, mutta kai näitä periaatteen vuoksi valittajiakin sitten löytyy.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:48"]
annattaa muistaa että vartijan pitää todellakin olla nähnyt näpistys, pelkkäepäilys ei riitä. Itselläni vartija oli muka nähnyt näpistyksen ja vaati avattavaksi kassia. En suostunut koska en ollut varastanut mitään.Poliisit tuli paikalle, tutkivat kassin. Samassa yhteydessä tein rikosilmoituksen vartijasta joka tuomittiin 10 kk myöhemmin perusteettomasta vapaudenriistosta sakkoihin.
[/quote]
ja kuka tässä voitti ja mitä ?
Näpistelijöitä tässä maassa riittää aivan liikaa. Olisit näyttänyt kassia ja päässyt lähtemään.
voi elämä kun jotkut tekevät asioita minä minä minä. Olet varmaan niitä julki-imettäjiäkin.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 13:57"]
[/quote]
ei tietenkään !!!!!!!!!!!!
[/quote]Eipä muuten olisi myöskään Lintsin portit hälle auenneet siinä tapauksessa.
Jos minä käyn kauppakeskuksessa monessa eri kaupassa, pidän aiemmat kassakuitit kädessä, kun menen kassalle. Ostoskärryssä on parin muun kaupan muovikassit, ja lapan tästä kaupasta ostettavat tuotteet hihnalle. Sitten sanon kassahenkilölle, että minulla on tässä kuitit noista muista ostoksista, haluatko tarkastaa. Koskaan ei ole tarkastettu. Ja olen siis toiminut ihan rehellisesti, en ole koskaan tunkenut niihin muovikasseihin mitään muista kaupoista maksutta.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:48"]
[/quote]
ja kuka tässä voitti ja mitä ?
Näpistelijöitä tässä maassa riittää aivan liikaa. Olisit näyttänyt kassia ja päässyt lähtemään.
voi elämä kun jotkut tekevät asioita minä minä minä. Olet varmaan niitä julki-imettäjiäkin.
[/quote]
samaa mäkin ihmettelen, onko kirjoittaja jotenkin ylpeä siitä että minäpäs en näyttänyt kassia ja vartija sai syytteen.
idioottimaista touhua!