Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko lapsen hyvä käydä joka päivä suihkussa? Omaksuuko lapsi aikuisena hyvät/huonot hygieniatottumukset sen perusteella, minkälaista hygieniaa lapsena on pidetty?

Vierailija
06.05.2014 |

Tällaisia pohdintoja tähän aamuun....

Meillä ei lapsi välttämättä käy joka päivä suihkussa, joskus voi mennä parikin päivää ilman suihkussa käymistä. 6v lapsi kyseessä.

Vaikuttaako lapsuuden peseytymistiheys siihen, millaiset hygieniatottumukset lapsi aikuisena omaksuu?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

teininä alkaa viimeistään käydä joka päivä suihkussa vaikka siihen asti olis pesty kerran viikossa

Vierailija
2/58 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan meidän lapsen ei ole hyvä. Hänellä on talvikuiva iho, ja kun mitään syytä ei ole sitä pestä päivittäin, emme pese. Kesällä on eri juttu, lapsi touhaa ulkona vähissä vaatteissa ja ilman kenkiä, voi käydä pikasuihkussa vaikka kahdesti päivässä.

 

En osaa ennustaa, miten lapsi tulevaisuudessa peseytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä käyvät iltasuihkussa joka päivä. Paljon hankalampaahan olisi pestä kasvot, kädet, alapää, jalat ym erikseen ! Nopea suihku niin lähtee pisut ja päivän pölyt :)

Outoa jos ei peseydytä joka päivä?

Vierailija
4/58 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä liikaa pestä. Ja teinit todellakin asuvat suihkussa, muttta sekin loppuu aikanaan ja peseytyminen normalisoituu. Huono hygienia aikuisena liittyy usein mt-ongelmiin.

Vierailija
5/58 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla on kuiva iho joten jos ei ole harkkoja niin suihku joka toinen päivä.

Vaatteet vaihdetaan kuitenkin joka päivä eli ei ikinä samoja sukkia, alkkareita ja puseroa kahta päivää.

 

Vierailija
6/58 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 10:09"]

teininä alkaa viimeistään käydä joka päivä suihkussa vaikka siihen asti olis pesty kerran viikossa

[/quote]

...miksi muka? En mä käynyt teininä joka päivä vaan joka toinen päivä niinkuin lapsenakin.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/58 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mutta mä olin viime viikolla älyttömän monta päivää käymättä suihkussa, varmaan neljä viis päivää, ihan itseänikin hävetti. Sen seurauksena ihoni tuntuu nyt silkiltä. Omasta mielestäni mulla ei alunperinkään ollut mitenkään kuiva iho, käytän tosi mietoa suihkugeeliä ja käyn suihkussa joka toinen päivä.

Vierailija
8/58 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin käyvät..lapset 12,10 ja 6v.joidenki mielestä toisten tekemiset on aina väärin..sitte ainaki oltais huuli pyöreänä,jos kävisivät kerran viikos! Lapsillani on onneksi hyvä iho jne..poreammeessa käyvät usein myös ennen nukkumaan menoa..ihama peitellä puhtaana nukkumaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/58 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä leikki-ikäiset käyvät iltaisin vain alapääpesulla. Kokosuihkussa pari kertaa viikossa. Meillä on myös tuota ihon kuivuutta, niin ei viitsi turhaan lutrata.

Vierailija
10/58 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on atooppinen iho ja todellakin käyn silti joka päivä suihkuasa. Atopian hoidossa on kaiken a ja o pitää iho puhtaana, päivän hiet ja liat pois. Näin iho ei kutia niin helposti tai tulehdu. Parempi myös rasvata puhdasta ihoa kuin levittää rasvaa paskan päälle. Suihkun ei tarvitse olla puolen tunnin suihku mahd kuumalla vedellä. vaan nopea huuhtelu ilman suihkugeeliä/ saippuaa mahd. viileällä vedellä.

Mielestäni normaaliin hygieniaan kuuluu peseytyä päivittäin: jalat, kainalot, kasvot , alapää.. helpompi ne on kerralla huuhtoa suihkussa.

Ihminen myöa hikoilee joka päivä vaikka varsinaista hikoilun tunnetta ei olisikaan. Varsinkin lapset jotka puuhastelavat ja leikkivät. Lapsen hiki ei vielä haise mutta se ei tarkoita etteikö he hikoilisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/58 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla kuivaihoisilla ole atooppista ihoa. Mulla ja lapsellani iho kuivaa vain talvella, jolloin se myös altistuu vähemmän lialle, ja hikoaakin vähemmän. 

Vierailija
12/58 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helponpaahan se on käydä suihkussa kuin pestä kasvoja ja alapäätä erikseen. Siksi meillä lapset suihkuttelevat/kylpevät joka ilta. Jos iho kuivuu, niin sitä rasvataan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/58 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 10:36"]

Helponpaahan se on käydä suihkussa kuin pestä kasvoja ja alapäätä erikseen. Siksi meillä lapset suihkuttelevat/kylpevät joka ilta. Jos iho kuivuu, niin sitä rasvataan.

[/quote]

 

Mä en ole kokenut mitenkään hankalaksi sitä, että pestään erikseen. Kasvot ja kädet pestään muutenkin syömisen jälkeen, joten ei se mitenkään vaikea rutiini ole. Sitten pöntölle pepun pesuun, ja sen jälkeen pestään hampaat.

 

Vierailija
14/58 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on atooppinen iho ja silloin kun se on pahana se kannattaa pestä useammin ja rasvata. Mutta kun se on hyvässä kunnossa, eikä ärtynyt, ei kannata pestä tiheästi: Silloin se ei pahene pienestä hiasta tai liasta, mutta liiasta peseytymisestä kuivuu, joka taas saa uudestaan atopian pahenemaan ja alkaa helpommin uusi kierre.

 

Kun sain onnekseni ihoni hyvään kuntoon, olen nyt vuosia selvinnyt jopa kuukausia rasvaamatta ollenkaan, kun peseydyn muutaman kerran viikossa. Kaikilta atoopikoilta tämä ei tietenkään voi onnistua koskaan, mutta en varmasti ala hinkkaamaan ja kuivaamaan ihoani enempää ylimääräisellä pesemisellä, kun se tällä systeemillä pysyy hyvin tasapainossa ja vaatii vain vähäistä hoitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/58 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin lapset käyvät lähes ilta pesulla. Ei se kuitenkaan ole mikään "sääntö". Joskus jää päivä tai pari välistäkin. Jos lapset ulkoilevat niin siinä hommassa tahtoo aina vähän touhutessa likaantua, niin sen vuoksi käydään pesulla yleensä joka päivä. Ja tykkään siitä, et iltapalapöytään tullaan puhtaana.

Vierailija
16/58 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanokaa mitä sanotte että ei tarvii joka päivä käydä pesulla mutta paskasia olette silti. itteeni kyllä inhottaisi mennä lakanoihin päivän liat iholla. pysyy lakanatki puhtaana pidempään kun peseytyy päivittäin...

Vierailija
17/58 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 10:19"]Meillä ainakin käyvät..lapset 12,10 ja 6v.joidenki mielestä toisten tekemiset on aina väärin..sitte ainaki oltais huuli pyöreänä,jos kävisivät kerran viikos! Lapsillani on onneksi hyvä iho jne..poreammeessa käyvät usein myös ennen nukkumaan menoa..ihama peitellä puhtaana nukkumaan!

[/quote]

Mäkin haluun poreammeen!!!! Kyllä mäkin joka päivä sinne menisin!!! :-)

Vierailija
18/58 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käydään joka ilta suihkussa/kylvyssä. Lapsi haisee välillä katupölylle ja se ällöttää. 

Vierailija
19/58 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ei esim.hikoile samalla tavalla kuin aikuiset, eikä esim.hiukset rasvoitu samaan tahtiin. Teini-ikäisenähän tämä vasta muuttuu.

Suihkussa ja kylvyssä käynnit, puhumattakaan saippuapesuista kuivattavat ihoa (poistavat iholta myös tärkeää ns.talikerrosta). Eli järki käteen. Aikuisena epäsiisteillä (hoitamattomilla) ihmisillä on tod.näk. muut syyt pysyä likaisena.

Meidän lapset käy suihkussa/kylvyssä pari kertaa viikossa ja pikkupesut tehdään joka ilta.

Vierailija
20/58 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ei esim.hikoile samalla tavalla kuin aikuiset, eikä esim.hiukset rasvoitu samaan tahtiin. Teini-ikäisenähän tämä vasta muuttuu.

Suihkussa ja kylvyssä käynnit, puhumattakaan saippuapesuista kuivattavat ihoa (poistavat iholta myös tärkeää ns.talikerrosta). Eli järki käteen. Aikuisena epäsiisteillä (hoitamattomilla) ihmisillä on tod.näk. muut syyt pysyä likaisena.

Meidän lapset käy suihkussa/kylvyssä pari kertaa viikossa ja pikkupesut tehdään joka ilta.