Miehen rahaongelmat
Asutaan avoliitossa, lapsia ei ole. Haaveillaan kylläkin. Miehelle on tullut jo vuoden päivät perintä ja maksumuistutus kirjeitä, väittää että on kaverin (?) kuulostaa oudolta, mutta pysyy tarinassaan, on kai joku takaajan tapanen, mutta ei tarvi kuulemma maksaa(?) kirjeet tulee kuitenkin meille hänen nimellään, hänet on merkitty maksajaksi. Aikaa kuluu ja kirjeitä tullut myös käräjäoikeudesta ja ulosotosta. Summa on jotain 13 000€ ja alkaa pelottamaan... En usko tähän kaverin velkoja tarinaan mutta en saa miehestä mitään irti vaikka olen yrittänyt. Mitä teen?!
Kommentit (58)
eilen tuli taas yksi kirje, uudelta velkojalta. alan tajuamaan, että en todellisuudessa varmaan tiedä ollenkaan miten suuresta summasta on kyse kun koko ajan tulee uusilta velkojilta kirjeitä. oikeastaan odotan että menisi ulosottoon, sitten menisi juuri palkasta ja veronpalautuksista rahaa velkojen maksuun ja tietäisin, että ehkä joskus hän saisi ne maksettua... olettaen ettei tee koko aikaa uutta velkaa. Voiko mies tehdä vielä velkaa jos on ulosotossa? saako hän muka jostain vielä jotain?
-ap
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 22:51"]Asutaan avoliitossa, lapsia ei ole. Haaveillaan kylläkin. Miehelle on tullut jo vuoden päivät perintä ja maksumuistutus kirjeitä, väittää että on kaverin (?) kuulostaa oudolta, mutta pysyy tarinassaan, on kai joku takaajan tapanen, mutta ei tarvi kuulemma maksaa(?) kirjeet tulee kuitenkin meille hänen nimellään, hänet on merkitty maksajaksi. Aikaa kuluu ja kirjeitä tullut myös käräjäoikeudesta ja ulosotosta. Summa on jotain 13 000€ ja alkaa pelottamaan... En usko tähän kaverin velkoja tarinaan mutta en saa miehestä mitään irti vaikka olen yrittänyt. Mitä teen?!
[/quote]
Mitä se sinua liikuttaa, jos miehellä on velkoja? Ei ne sinun maksettavaksesi tule koskaan.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 09:33"]eilen tuli taas yksi kirje, uudelta velkojalta. alan tajuamaan, että en todellisuudessa varmaan tiedä ollenkaan miten suuresta summasta on kyse kun koko ajan tulee uusilta velkojilta kirjeitä. oikeastaan odotan että menisi ulosottoon, sitten menisi juuri palkasta ja veronpalautuksista rahaa velkojen maksuun ja tietäisin, että ehkä joskus hän saisi ne maksettua... olettaen ettei tee koko aikaa uutta velkaa. Voiko mies tehdä vielä velkaa jos on ulosotossa? saako hän muka jostain vielä jotain?
-ap
[/quote]
Ymmärrätkö, että ne ovat miehen velkoja, eivät sinun? Harvinaisen rasittavaa, että motkotat miehelle asioista, jotka eivät kuulu sinulle pätkääkään.
Ja höpö höpö. Asia todellakin kuuluu ap:lle, kun he asuvat yhdessä ja suunnittelevat yhteisiä lapsiakin. Kyllä avopuolison ylivelkaantuminen vaikuttaa sen velattoman elämään monellakin tavalla. Tuo ap:n miehen tilanne ja asenne on niin huolestuttava, että kyllä minä ap:na lähtisin suhteesta, ellei mies suostu nyt jo vähitellen kertomaan täsmälleen, mikä tilanne on ja miten aikoo asian hoitaa.
t. se, jolla on velkainen avomies
Ja mies voi kyllä tehdä lisää velkaa, vaikka on jo ulosotossa. Maksuhäiriömerkintä rajoittaa sitä kyllä, eli monet toimijat eivät suostu tekemään sopimuksia ilman isoa ennakkopanttia. Tämän takia maksuhäiriöiset joutuvat esim. käyttämään prepaid-liittymiä, kun siihen panttiin ei ole rahaa. Mutta esimerkiksi vaikka terveyskeskusmaksun tai vaikka kirjaston muistutuskulut voi jättää maksamatta, ja siinä vaiheessa kun se menee ulosottoon asti, niin pikku maksu on kasvanut jo paljon isommaksi kaikkien perintäkulujen ja korkojen takia.
Tietyllä tavalla juu oma asia, mutta kun ne "omat asiat" vaikuttaa myös siihen toiseen ja yhteiseen tulevaisuuteen jota suunnitellaan. Ja jos ei vaikuttaisi niin olisi kyllä kumma juttu. Jos jonkun puolisolla on alkoholiongelma, peliongelma, seksiriippuvuus, masennus tai joku muu "oma" ongelma, niin kyllä se vaan vaikuttaa samassa taloudessa asuviin. Vaikka on henkilökohtainen asia, mutta jos asuu samassa talossa, ei sitä omaa elämää pysty niin erillään pitämään, että ei muihin vaikuttaisi tai heille kuuluisi.
Sitä vähän pelkäsinkin, että kyllä sitä velkaa/lainaa jotenkin saa vaikka olisikin ulosotossa. Nooh, ehkä minä tänään yritän taas asiasta puhua miehelle...jos se jotain vihdoin sanoisi. Tämä asia pyörii joka päivä mielessäni ja niin toivon, että asiat korjaantuisi. En haluisi erota tämän takia, ehkä olen niin kiintynyt, että en osaa päästää irti, mutta pelottaa, että ei koskaan saada elämää josta olemme unelmoineet jo monta vuotta. Ja se, että miten sitten katkeroidun, kun ympärillä kaverit alkaa perustaa perhettä ja ostamaan omakotitaloja ym. Ja me kamppaillaan velkojen kanssa, joista ei ole tullut mitään näkyvää... Ehkä kuulostaa tuo kamalalta, mutta pelkään, että ei voida kunnolla jatkaa elämäämme eteenpäin kun on nämä rahaongelmat. Ja tämä vaikuttaa jo omaan jaksamiseen, kun en pysty auttamaan, kun en tiedä kaikkea ja murehdin ja mietin. Olen muutenkin sellainen ihminen, että murehdin ja mietin ihan liikaa ja se vielä tuplaantuu tässä aiheessa. Haluaisin, että tämä asia vaan ratkeisi. Ja se järkyttää kun mies on ihan rauhallinen ja tuntuu että tämä asia ei mitenkään liikuta tai huoleta häntä. Miten se voi olla niin huoleton ja kylmän rauhallinen? :O
-ap
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 09:58"]Ja höpö höpö. Asia todellakin kuuluu ap:lle, kun he asuvat yhdessä ja suunnittelevat yhteisiä lapsiakin. Kyllä avopuolison ylivelkaantuminen vaikuttaa sen velattoman elämään monellakin tavalla. Tuo ap:n miehen tilanne ja asenne on niin huolestuttava, että kyllä minä ap:na lähtisin suhteesta, ellei mies suostu nyt jo vähitellen kertomaan täsmälleen, mikä tilanne on ja miten aikoo asian hoitaa.
t. se, jolla on velkainen avomies
[/quote]
Eli sinulle parisuhde jonkun satunnaisen velattoman kanssa on tärkeämpää kuin ainutkertainen rakkaus tiettyyn ihmiseen? Olen aina ihmetellyt tällaisia tunnekylmiä olentoja.
Miten ihmeessä miehen velat vaikuttavat yhteiseen tulevaisuuteen? Ne velat eivät tosiaankaan tule koskaan puolison maksettavaksi, ei vaikka olisivat naimisissa. Sitä paitsi joku kymppitonni on helppo maksaa pois vuodessa, jos menee ulosottoon ja miehellä on kerran palkka.
Joten miksi kriisi?
Ap, olen ollut samassa tilanteessa. Kaikki velat (pikavipit, luottokorit, nettipelit...) paljastuivat vasta kun vaadin hänet kunnan velkaneuvojalle, ja itseni mukaan sinne. Pakotin miehen sinne, kun posti kantoi jatkuvasti perintäfirmojen jne. laskuja hänelle. Monia kymmeniä eri firmoja.
Velkasummaksi mies kertoi mulle noin 10 000 euroa, ihan vaan vähän oli autovelkaa. Velkaneuvonnassa selvisi että velkaa oli hänellä yli 50 000 euroa.
Pitkä tarina lyhyesti: juokse. Kun vielä voit.
"Miten se voi olla niin huoleton ja kylmän rauhallinen?"
Koska se on patologinen valehtelija. Kuten jo tiedätkin. Sydämessäsi.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 10:19"]Sitä vähän pelkäsinkin, että kyllä sitä velkaa/lainaa jotenkin saa vaikka olisikin ulosotossa. Nooh, ehkä minä tänään yritän taas asiasta puhua miehelle...jos se jotain vihdoin sanoisi. Tämä asia pyörii joka päivä mielessäni ja niin toivon, että asiat korjaantuisi. En haluisi erota tämän takia, ehkä olen niin kiintynyt, että en osaa päästää irti, mutta pelottaa, että ei koskaan saada elämää josta olemme unelmoineet jo monta vuotta. Ja se, että miten sitten katkeroidun, kun ympärillä kaverit alkaa perustaa perhettä ja ostamaan omakotitaloja ym. Ja me kamppaillaan velkojen kanssa, joista ei ole tullut mitään näkyvää... Ehkä kuulostaa tuo kamalalta, mutta pelkään, että ei voida kunnolla jatkaa elämäämme eteenpäin kun on nämä rahaongelmat. Ja tämä vaikuttaa jo omaan jaksamiseen, kun en pysty auttamaan, kun en tiedä kaikkea ja murehdin ja mietin. Olen muutenkin sellainen ihminen, että murehdin ja mietin ihan liikaa ja se vielä tuplaantuu tässä aiheessa. Haluaisin, että tämä asia vaan ratkeisi. Ja se järkyttää kun mies on ihan rauhallinen ja tuntuu että tämä asia ei mitenkään liikuta tai huoleta häntä. Miten se voi olla niin huoleton ja kylmän rauhallinen? :O
-ap
[/quote]
Jos miehellä on palkka esimerkiksi 3000 euroa kuukaudessa, hän maksaa ulosoton kautta siitä arviolta 800 euroa kuussa. Vuodessa on siis maksettu melkein 10,000 euroa. Koko 13,000 on maksettu 1,5 vuodessa. Sen jälkeen mies odottelee 3-4 vuotta ja maksuhäiriö poistuu, eikä se vaikuta enää elämäänne mitenkään.
Koettu on, ei se oikeasti ole työssäkäyvälle mikään iso ongelma.
Olette te naiset kyllä kylmäsydämisiä narttuja. Ei jumalauta millaiset elämänarvot.
Jos miehellä on palkka esimerkiksi 3000 euroa kuukaudessa, hän maksaa ulosoton kautta siitä arviolta 800 euroa kuussa. Vuodessa on siis maksettu melkein 10,000 euroa. Koko 13,000 on maksettu 1,5 vuodessa. Sen jälkeen mies odottelee 3-4 vuotta ja maksuhäiriö poistuu, eikä se vaikuta enää elämäänne mitenkään.
Koettu on, ei se oikeasti ole työssäkäyvälle mikään iso ongelma.
[/quote]
Ulosotossa oleva (ja ulos kodista nostettu) pelimies se siellä on laskenut "oikeasti", mikä on "iso ongelma".
AP, juokse ja lujaa! Tämä on vilpitön neuvo. Kyse ei ole ahneudesta vaan pohjimmainen syy on puolisosi epärehellisyys ja epäluotettavuus ja kyvyttömyys ajatella asiaa myös toisen (puolison) kannalta. Toiseksi, voi sanoa että tasapainoista tulevaisuutta lapsineen on vaikea rakentaa mikäli talouskäsitykset ovat aivan eri planeetalta. Ajattele asiaa nyt järjellä. rakkaudella ei velkoja maksella.
Ystävälleni kävi niin, että miehen taloudellinen holtittomuus selvisi vasta avioliitossa ja lapsi oli jo tulossa. Ystäväni otti kovat keinot käyttöön, yhdessä velkaneuvojalle, mieheltä kaikki kortit ja pankkitunnukset pois, palkka suoraan ystäväni tilille. Viisi vuotta kului ennen kuin olivat kuiville tilanteesta. Ystäväni sanoi että eihän tämmöistä liittoa ajatellut, hän olisi halunnut lapsensa isäksi toisen AIKUISEN, ja aikuisuuuteen kuuluu että osaa hoitaa asiansa ja jos on tyrinyt niin uskaltaa tunnustaa hölmöilynsä.
En koskaan ottaisi miestä joka on ylivelkaantunut tai osoittautuisi sellaiseksi. Kertoo laajemmin ihmisen elämänhallinan menetyksestä ja varsinkaan perhettä en perustaisi! Monelta ongelmalta vältyt jos otat mieheen etäisyyttä. Ahneus, epärehellisyys ja petokset (luen ylivelkaantumisen useimmiten petoksiksi koska velan ottajalla on useimmiten jo tieto ettei kykene hoitamaan) nyt ei vaan ole ominaisuuksia joita haluan puolisoltani.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 10:20"]
Eli sinulle parisuhde jonkun satunnaisen velattoman kanssa on tärkeämpää kuin ainutkertainen rakkaus tiettyyn ihmiseen? Olen aina ihmetellyt tällaisia tunnekylmiä olentoja.
Miten ihmeessä miehen velat vaikuttavat yhteiseen tulevaisuuteen? Ne velat eivät tosiaankaan tule koskaan puolison maksettavaksi, ei vaikka olisivat naimisissa. Sitä paitsi joku kymppitonni on helppo maksaa pois vuodessa, jos menee ulosottoon ja miehellä on kerran palkka.
Joten miksi kriisi?
[/quote]
Ööh, juurihan kirjoitin että avomieheni on velkaantunut. Eli mitä ilmeisimmin rakkaus on minulle tärkeämpi, kun kerran olen tähän suhteeseen jäänyt. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettei se vaikuttaisi negatiivisesti elämään. Joudumme asumaan ahtaasti minun omistamassa asunnossa ja isompaan ei tule olemaan mahdollisuuksia 8 vuoteen. Lastakaan meillä ei ole varaa tehdä, koska miehen pienistä tuloista menee leijonanosa ulosoton kuluihin ja korkoihin, eli velka ei edes lyhene kovin paljoa. Tietysti voisimme heittäytyä lapsen kanssa yhteiskunnan tukien varaan, mutta minusta ei ole vastuullista tehdä lasta ehdoin tahdoin tällaiseen taloudelliseen ahdinkoon. Onneksi mies on nyt toivottavasti saamassa takuusäätiön lainan niin, että velka alkaa lyhentyä nopeammin. Mutta tämäkin vaatii sitä, että mies on kohdannut asian, mennyt sinne velkaneuvojalle ja selvittänyt nykytilanteen ja tehnyt suunnitelman, miten siitä selvitään. Ap:n mies ei ole tätä tehnyt, eikä ap voi luottaa siihen, että tekisikään, koska mies ei pidä häntä mitenkään ajan tasalla.
Hyväksyn tämän, koska tilanne on ohimenevä ja mies tekee jotain asialle. Joskus tulevaisuudessa ollaan velattomia. Toisin on ap:lla, jonka mies ei edes suostu kertomaan, miten paha tilanne on. Pistää vaan silmät kiinni tosiasioilta ja kuvittelee, että ne velkakirjeet menevät pois sillä, että ne heittää jonnekin laatikon pohjalle. Ja jättää menemättä velkaneuvojalle, vaikka tapaaminen sovittu.
Jos nyt pitää vääntää rautalangasta, niin tässä muutama asia, jotka pitää ottaa huomioon, jos avo- tai aviopuolisolla on maksuhäiriömerkintä ja on epäluotettava talousasioissa.
Mies ei saa asuntolainaa ennen kuin 5v sen jälkeen, kun velat on maksettu. Eli omistusasunto on haave vaan, ellei ap:lla ole varaa maksaa sitä kokonaan itse. Kivan vuokra-asunnon löytäminen voi myös olla hankalaa, ellei velaton puoliso ota sitä kokonaan nimiinsä. Hullua kyllä, kaupungin ja yleishyödyllisten toimijoiden asuntojakaan ei saa, koska maksuhäiriöttömät menevät jonossa edelle. Juuri mitään ei voi ostaa velaksi eikä laskulla, vaan velattoman on otettava kaikki nimiinsä. Sitten on kivaa, jos puolisolta ei lupauksista huolimatta tulekaan rahaa niiden maksamiseen. Nämä kaikki ovat asioita, joiden kanssa voi kyllä elää, jos on varovainen, pitää oman taloutensa ohjat tiukasti sellaisissa raameissa joista pystyy itse vastaamaan, ja jos puolison sanaan voi luottaa. Ap:n tilanteessa pahinta ei ole velat sinänsä vaan salailu ja epäluotettavuus. Ja jos lapsia suunnitellaan, niin sitten puolisoon pitää pystyä luottamaan myös siinä mielessä, että sen lapsen elatukseen ja kasvaneisiin kuluihin pitää löytyä rahaa. Miten siihen uskaltaa ryhtyä, jos toinen ei edes suostu kertomaan, paljonko velkaa on?
Avaat ne perintäkirjeet niin näät, mistä summista on kyse.
Paha juttu tuo epärehellisyys.