Miehen rahaongelmat
Asutaan avoliitossa, lapsia ei ole. Haaveillaan kylläkin. Miehelle on tullut jo vuoden päivät perintä ja maksumuistutus kirjeitä, väittää että on kaverin (?) kuulostaa oudolta, mutta pysyy tarinassaan, on kai joku takaajan tapanen, mutta ei tarvi kuulemma maksaa(?) kirjeet tulee kuitenkin meille hänen nimellään, hänet on merkitty maksajaksi. Aikaa kuluu ja kirjeitä tullut myös käräjäoikeudesta ja ulosotosta. Summa on jotain 13 000€ ja alkaa pelottamaan... En usko tähän kaverin velkoja tarinaan mutta en saa miehestä mitään irti vaikka olen yrittänyt. Mitä teen?!
Kommentit (58)
Kummallakaan ei ole vielä lapsia. Antanut ymmärtää että tahtoo myös ja en usko että haluaa minua mitenkään sitoa. Tuskin se perään lähtisi jos ero tulisi. Nämä raha asiat juuri huolettaakin jos lapsi tulisi, koska haluan antaa hänelle parhaan mahdollisen lapsuuden ja pohjan elämälle. Turvallisen ja vakaan.
Olisi syytä laittaa raha-asiat paremmalle tolalle mutta minä voin tehdä? Ei minulla ole sellaisia rahoja miehelle antaa velkojen maksuun. Että miehestä sen parannuksen pitää lähteä ettei kohta olla samassa tilanteessa. En tiedä onko miehellä halua ja kykyä, tahdon ainakin uskoa että olisi. -ap
Ap, harkitse tarkkaan ... On mun neuvo.. Oon vähän ollu vastaavassa tilanteessa.. Tiesin että miehelläni on ulosottoja vaikeuksia mm pankkilainojen maksussa seurustelu aikoina. Hän lainaili multa muutamia tonneja silloin, maksoin suurimman osan kuluistamme kun liikuttiin yhdessä. Mulle Se ei taloudellisesti ollut ongelma.. Toki häiritsi. Uskoin että hän saa asiansa kuntoon jne.. Tiesin kiinteistöpanttauksista. Ollaan nyt naimisissa ja kiinteistöt olis menny ulos mittaukseen, jos en olisi maksanut pois ulosotto ja. Mun nimissä yötä varten laina pankissa.. Vastineeksi kiinteistöt ovat siirtyneet minun nimiin keskinäisillä kaupoilla. Yhdessä maksetaan yötä lainaa. Oon ollut vuosia kotona lasten kanssa ja toki raha on Se mistä me riidellään. Mun säästöt on käytetty loppuun.. Kohta meen töihin, mutta joskus pahoina päivinä aiheuttaa katkeruutta kun on itse on joutunut maksajaksi moneen mistä ei itse hyödy...ja riita tilanteess tuolla asialla hyökkää toista vastaan.. Suhde vähän rakoilee ja jos tulee ero, niin minä häviän siinä taloudellisesti
.ehkä kaikkein paskinta on Se että toinen lupaa aina että järkkää rahaa ja loppu pelissä mun on aina järkättävä.. Myönnän, että Tää on yksi syy miksi suhteemme karilla, kun nyt kun mä en ole töissä, meillä tosi tiukkaa ... Joten harkitse,.. Mä yritän kasvaa ja päästä kalvavasta katkeruudesta eroon , joka ei johdu rahasta, vaan yleensä epärehellisyydestä
"Ap:n tilanteessa pahinta ei ole velat sinänsä vaan salailu ja epäluotettavuus. Ja jos lapsia suunnitellaan, niin sitten puolisoon pitää pystyä luottamaan myös siinä mielessä, että sen lapsen elatukseen ja kasvaneisiin kuluihin pitää löytyä rahaa. Miten siihen uskaltaa ryhtyä, jos toinen ei edes suostu kertomaan, paljonko velkaa on?"
Salailu ja epäluotettavuus. Elämää ja arkea näiden kanssa, joka päivä. Ja lapsia tähän tilanteeseen vielä?
En huomannut ap kuinka vanha olet? Varmaan HYVIN nuori. Etkä tahdo mitenkään uskoa itseäsi vähän tai paljon vanhempaa (naista)? Usko pois, niin moni (nainen) on tuon saman (sairaus)kertomuksen jo läpikäynyt.
****Tämä asia pyörii joka päivä mielessäni ja niin toivon, että asiat korjaantuisi. En haluisi erota tämän takia, ehkä olen niin kiintynyt, että en osaa päästää irti, mutta pelottaa, että ei koskaan saada elämää josta olemme unelmoineet jo monta vuotta.***
AP, ei asia parane toivomalla.
Olet kiintynyt (ja vähän säälitkin, eikös?) ja JUURI siitä narusta miehesi vetelee.
Jos et halua erota tämän raha-asioissa pettämisen ja valehtelun takia, niin mikä mahtaa olla sitten semmoinen syy, että voisit erota!?
Voimia sinulle, AP! Toivon ettet valitse sitä pitempää polkua päättää erota. Nimittäin tuosta tilanteenne ei mene kuin yhteen suuntaan.
Mä myös kerran kävelin ulosottotoimistoon miehen asioista valtakirjalla. Pienempi autoon liittynyt asia. Johan alkoi selvitä ja mies on kiittänytkin teostani hänen puolestaan. Maksettiin erissä pois. Samalla selvis hänen olleen todella ahdistunut josta pikkuhiljaa edelleen toipuu.
Meillä nyt on perhe ja paljon muutakin yhteistä. Joten aika iso saa asia olla että meille jotain kävisi. Minä kyllä hoidan meillä kaikki raha-asiat. Ehkä siksikin että aihe kiinnostaa.
Täytyy myöntää olen sinisilmäinen ja luultavasti myös tyhmä. En tiedä milloin olen saanut tarpeeksi ja pistän pelin poikki, tuskin on kovin kaukana. Kaiken tämän jälkeenkin haluaisin luottaa ja saada tämän toimimaan. (ehkä ja luultavasti enemmän kuin mies) helppoa tämä ei varmasti tule olemaan, sen tiedän, mutta kiva kuulla että jotkut on saanut tällaisen ongelman jo jäämään menneisyyteen.
Tämä on varmasti vaikea päätös, teen miten vain, en haluisi katua. Koska katua voin. Jos jään=miksi en lähtenyt aikaisemmin, tuhlasin aikaani. Jos lähden=saatan tajuta, että jätin elämäni rakkauden ja en parempaa löydä. Mistä sitten tietää mikä on oikea valinta, ettei sitä tarvitse myöhemmin katua?
Olen myös ehkä liian kiltti, annan liian monta mahdollisuutta. Tyhmä kun olen. Uskon, että miestä hävettää ja paljon. Kaikki kun häntä pitää kunnollisena ja aina ollut ahkera työn suhteen. Ehkä hän ei itsekään tajunnut että voi tällaiseen tilanteeseen päätyä ja sitten siitä ei päässytkään niin vain eroon, nyt kun näin kävi niin kaduttaa ja hävettää. Ehkä vielä pitää katsoa ja jonkun aikaa odottaa, antaa vielä uusi mahdollisuus selvittää asiansa ja meidän asiat. Ettei tarvitsisi turhaan katua ainakaan hätiköityä päätöstä.
-ap
Ja avioliitossa velat eivät tosiaan tule sen velattoman osapuolen maksettavaksi, mutta avioerossa tavallaan tulevat, ellei niitä ole erikseen avioehdolla rajattu pois. Eli henkilökohtaisetkin velat lasketaan mukaan ositukseen, ja jos toisella on nettovarallisuutta niin joutuu sitten siitä maksamaan tälle persaukiselle tasinkoa. Miinukselle ei sentään voi joutua, vaan persaukisen negatiivinen nettovarallisuus lasketaan nollaksi ja kaikki siitä ylöspäin on sitten jaettava.
Ap, kun et selvästi ole valmis antamaan periksi, niin yritä vielä puhua miehelle. Rauhallisesti ja syyttelemättä. Jos muuten menee riitelyksi, niin kirjoita vaikka kirje. Olen varma, että mies häpeää tilannetta tosi paljon ja siitä on tullut sellainen peikko, jota hän on mieluiten ajattelematta yhtään. Mies ei myöskään välttämättä ymmärrä, että pahinta tuossa sinulle ei ole ne velat vaan se epätietoisuus, jossa joudut olemaan. Kerro, että sinulle olisi tosi tärkeää ymmärtää, mistä velat ovat tulleet ja kuinka paljon niitä on, ja miksi kirjeitä tulee aina vaan lisää, vaikka hän on töissä ja hyväpalkkainen. Että sinua ahdistaa, kun et tiedä ja pelkäät tulevaisuutenne puolesta. Jos pystytte puhumaan asioista avoimesti ja yhdessä päättämään, miten veloista selvitään, niin teillä voi olla toivoa. Ja mies on heti saatava sinne velkaneuvojalle. Paras olisi, jos voisitte mennä yhdessä.
Kiitos annoit todella hyviä vinkkejä keskusteluun. Täytyy myöntää että yleensä kun siitä puhutaan niin menee lopulta riitelyyn... Täytyy noilla vinkeillä kokeilla ja pitää mieli rauhallisena.
-ap
Valitettavasti raha pitkälti pyörittää tätä maailmaa ja ainakaan itse en voisi seurustella raha-asiansa sössineen kanssa. Hauskaa voisin toki pitää, mutta en mitään vakavempaa. Raha vaikuttaa mm. lapsien hankintaan, asumiseen ja elämänlaatuun yleensä. On myös todennäköistä että holtiton rahankäyttö jatkuu jossain kohtaa.
-Mies
Mieheni ystävä huijasi mieheltäni lähes 10 000€. Pienissä erissä, mutta tuo on loppu summa. Itse uskon että tällä kaverilla on paha ongelma, peliongelma tai jotain johon rahaa tarvitsee. Asia on tällä hetkellä odottamassa käräjäoikeuden päätöstä. Mutta siis, tämä ihminen osasi olla hyvin manipuloiva ja uskottava ja ikävä kyllä mieheni meni tähän lankaan. Nyt siitä kärsitään, koska kyllä, tuollainen summa vaikutti meidänkin perheen elämään. Tämä ihminen on päästään vialla, saisi varmasti maksettua velkansa pikkuhiljaa mutta ei hänellä tunnu olevan halua. Mä juoksisin ap ja lujaa, jos miehelläsi on takana velkakierre, se ei helpolla ratkea, jos tämä mies ei sitä itse myönnä/tajua.
En luottaisi aloittajana tuollaiseen mieheen enää pätkääkään. Hänhän valehtelee, jos sille tielle on lähtenyt ei siitä niin vaan muututa. Useinhan nuo tuollaiset ovat mukavia velikultia ja hyviä puhumaan, ei oikeista asioista vaan asian vierestä.
Nainen niin usein kuvittelee että kyllä se muuttuu kun minä autan, ei se ihan niin mene. Katso totuutta silmiin ja mieti haluatko tuollaista miestä joka ei saa edes kotivakuutusta otettua, eikä pankkilainaa eikä monia muitakaan juttuja kun luottotiedot menneet. Rehellisyys on suhteen perusta ilman sitä ei tule kuin vaikeuksia. Usko hyvä tyttönen tai älä usko ja kokeile, takaan että kadut lopun elämääsi, ikävä kyllä.
Koettu on..ja edelleen siis EDELLEEN on exällä yksipuolinen kirjeenvaihto Lindorfin jne. kanssa. Ja 10v. olimme yhdessä..ja sinä aikana ei tikkua ristiin asioidensa hoitamisen kanssa! Eli kaikki kierrättää ulosoton kautta..ei luottotietoja..ja kyseessä aikuinen (ikänsä puolesta) jonka vuositulot 46000e. Mutta kun ei kiinnosta vain hoitaa rästejä pois..
Ja mitenkä se näkyi minun elämässä yhdessä asuessa? Kaikki mahdolliset minun nimissä..stressi laskuista(herra huolettomalle ei eräpäivät merkanneet mitään..jne.)
En tiedä mikä sitten on kynnyksenä, ettei saa asioitaan kuntoon? Välinpitämättömyys, asioilla tapana järjestyä..jne..? Se verran olin jämynä, etten alkanut hänen puolestaan järjestelemään asioita..jokainen saa itse vastata munauksistaan..ku kuitenkin kyseessä aivan täysijärkinen ja normaali ihminen..
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 22:51"]
Asutaan avoliitossa, lapsia ei ole. Haaveillaan kylläkin. Miehelle on tullut jo vuoden päivät perintä ja maksumuistutus kirjeitä, väittää että on kaverin (?) kuulostaa oudolta, mutta pysyy tarinassaan, on kai joku takaajan tapanen, mutta ei tarvi kuulemma maksaa(?) kirjeet tulee kuitenkin meille hänen nimellään, hänet on merkitty maksajaksi. Aikaa kuluu ja kirjeitä tullut myös käräjäoikeudesta ja ulosotosta. Summa on jotain 13 000€ ja alkaa pelottamaan... En usko tähän kaverin velkoja tarinaan mutta en saa miehestä mitään irti vaikka olen yrittänyt. Mitä teen?!
[/quote]
Ap, missään nimessä älä vain mene naimisiin. Avioliittossa on elatusvelvollisuus toista kohtaan eli siinä sitten maksat. (Tietysti maksat jo nyt avoliitossa kun miehellä ei ole yhteiseen talouteen laittaa rahaa "harrastuksiensa" vuoksi.)
Peli- ja holiriippuvaisesta miehestä tulee iso lasku, niin avo- kuin avioliitossa. Enkä nyt tarkoita henkisiä menetyksiä.
Mene asuinkuntasi velkaneuvojalle yksin: hän kyllä selvittää sinulle tilanteesi.
Miksi tällaisia laina firmoja saa olla olemassa? Aiheuttavat vaan niin paljon harmia. Olisi parempi kun ei olisi ja jokainen pärjää joko omalla rahalla tai pankin antamalla lainalla.
Tutulta kuulostaa. Juokse vielä kun voit! :)
Haluaako mies lapsia vai onko vain ihan sama hänelle? Haluaako lapsia siksi, että saa sidottua sinut kiinni? Onko hänellä jo lapsia? Miten hän voin haluta lapsia, kun on ongelmia ihan omien raha-asioidenkin kanssa? Vastuunkanto lapisista niin henkisesti, fyysisesti kuin taloudellisestikin? Siis onko teillä yhteisiä haaveita vai ei? Onko syytä laittaa raha-asiat paremmalle tolalle? Entä kykyä? Mistä tuo kumpuaa?