Mormonit ja heistä kiinnostuneet
Hei!
Olen tutkinut mormoniuskontoa jo hyvän tovin eri kanteilta. Onko täällä aikuisiällä mormoniksi kääntyneitä? Olisi mukava kuulla teidän ajatuksia, miten kääntyminen on vaikuttanut (henk.koht. uskon lisäksi tietysti) elämäänne. Miten perhe suhtautui? Ystävät? Työpaikka?
Lähinnä mietin oman lähipiirin reaktioita. Mormoneiden kuitenkaan tuskin tarvitsee vältellä tai hylätä "toisuskoisia"?
Kommentit (54)
Mua kiinnostaa, missä kohdin mormoniuskonto eroaa meidän kristillisyydestä?
Olen ollut muutaman vuoden mormoni. Liityin parikymppisenä ja erosin jokunen vuosi sen jälkeen. Mormonikirkosta ja jäsenistä ei ole mitään pahaa sanottavaa, tajusin vain iän myötä ettei ole yhtään minun juttuni. Samat vanhat kaverit säilyi, seurustelin myös tuona aikana ei-mormonin kanssa, eikä kukaan siitä mitenkään huomauttanut. Ainoa negatiivinen asia oli ehkä sellainen tietty ylihuolehtiminen, eli vaikka olisin halunnut olla jäsenyyteni loppuvaiheessa olla rauhassa ja miettiä itsekseni asioita, niin jotkut jäsenet halusivat kuitenkin käydä kylässä juttelemassa uskonasioista ym. Olisin varmaan edelleen ihan tyytyväisenä mormonikirkossa kirjoilla ilman näitä yhteydenottoja, vaikken sinänsä kirkon opetuksiin enää uskokaan.
Mormonit eivät ole kristittyjä. Väkisin sukulaisia käännyttävät ja pitävät tavallisia, rauhallisia ihmisiä kauheina syntisinä. Maksavat kymmenykset tuloistaan kirkolle. Väheksyvät muiden uskontojen edustajia ja etenkin ateisteja. Pilaavat tällä ylimielisyydellään välit niihin sukulaisiin, jotka eivät k.o. lahkoon kuulu. Outoja rituaaleja mm. edesmenneitten sukulaisten "puolesta" ja paljon muutakin epämääräistä kuuluu uskontoon. Kannattaisi pysyä kaukana tuosta porukasta. Minulla sukulainen mormoni. Kokemusta kymmenien vuosien ajalta.
Samanlaista harhaista huuhaata kuin kaikki muutkin uskonnot.
Minä olisin varmaan mormoniksi ryhtynyt, jos se olisi kristitty seurakunta. yhteisöllisyys viehättää.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:26"]Mormonit eivät ole kristittyjä. Väkisin sukulaisia käännyttävät ja pitävät tavallisia, rauhallisia ihmisiä kauheina syntisinä. Maksavat kymmenykset tuloistaan kirkolle. Väheksyvät muiden uskontojen edustajia ja etenkin ateisteja. Pilaavat tällä ylimielisyydellään välit niihin sukulaisiin, jotka eivät k.o. lahkoon kuulu. Outoja rituaaleja mm. edesmenneitten sukulaisten "puolesta" ja paljon muutakin epämääräistä kuuluu uskontoon. Kannattaisi pysyä kaukana tuosta porukasta. Minulla sukulainen mormoni. Kokemusta kymmenien vuosien ajalta.
[/quote]
Yrittääkö tavatessanne tuoda uskontoaan jatkuvasti esille? Itsellä sukulainen (kaukaisempi) myös mormoni ja täytyy myöntää, että jostain syystä olen varuillani hänen seurassaan. Sinällään mukava ihminen, mutta pelkään että taustalla tarve saada mut kiinnostuneeksi mormonismista.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:32"]Minä olisin varmaan mormoniksi ryhtynyt, jos se olisi kristitty seurakunta. yhteisöllisyys viehättää.
[/quote]
Eroaa vain kolminaisuusopin suhteen kristityistä. Kristityillä kolmiyhteinen Jumala (isä, poika ja Pyhä Henki tavallaan samaa asiaa), mormoneilla Jumalallakin oma ruumis eli on kolme erillistä henkilöä. Toki Jumalalla on taivaassa myös vaimo...
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:03"]Olen ollut muutaman vuoden mormoni. Liityin parikymppisenä ja erosin jokunen vuosi sen jälkeen. Mormonikirkosta ja jäsenistä ei ole mitään pahaa sanottavaa, tajusin vain iän myötä ettei ole yhtään minun juttuni. Samat vanhat kaverit säilyi, seurustelin myös tuona aikana ei-mormonin kanssa, eikä kukaan siitä mitenkään huomauttanut. Ainoa negatiivinen asia oli ehkä sellainen tietty ylihuolehtiminen, eli vaikka olisin halunnut olla jäsenyyteni loppuvaiheessa olla rauhassa ja miettiä itsekseni asioita, niin jotkut jäsenet halusivat kuitenkin käydä kylässä juttelemassa uskonasioista ym. Olisin varmaan edelleen ihan tyytyväisenä mormonikirkossa kirjoilla ilman näitä yhteydenottoja, vaikken sinänsä kirkon opetuksiin enää uskokaan.
[/quote]
Saanko udella, mitkä asiat herättivät eroamisajatukset?
t: Samaa miettivä ja vähän surullinen siitä
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:37"][quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:32"]Minä olisin varmaan mormoniksi ryhtynyt, jos se olisi kristitty seurakunta. yhteisöllisyys viehättää.
[/quote]
Eroaa vain kolminaisuusopin suhteen kristityistä. Kristityillä kolmiyhteinen Jumala (isä, poika ja Pyhä Henki tavallaan samaa asiaa), mormoneilla Jumalallakin oma ruumis eli on kolme erillistä henkilöä. Toki Jumalalla on taivaassa myös vaimo...
[/quote]Niin, ja kolminaisuusoppi on kristinuskon kivijalka.
Moni noihin erilaisiin lahkoihin liittynyt on kertonut, miten alussa yhteisöllisyys viehätti. Koskaan ei tarvinnut olla yksin. Mutta kun aika kului ja ko. henkilö katsottiin kai varmaksi nakiksi, yhteisöllisyys haihtui kuin tuhka tuuleen eli se vanha yksinäisyys, johon apua haettiin lahkosta, palasi entistä voimakkaampana. Moni on sen vuoksi myöhemmin eronnut lahkosta
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:37"][quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:32"]Minä olisin varmaan mormoniksi ryhtynyt, jos se olisi kristitty seurakunta. yhteisöllisyys viehättää.
[/quote]
[/quote]Niin, ja kolminaisuusoppi on kristinuskon kivijalka.
[/quote]
Totta totta. Mutta minä uskon (ja olen aina uskonut), että ovat erillisiä. Jo riparilla oli vaikean ja hölmön kuulosta, että Jeesus on Jumalan poika, mutta kuitenkin sama asia kun Jumala. Mutta joo, kristillinen kirkko ei ole, paitsi omasta mielestään (ja jos aatellaan et usko Jumalaan ja Jeesukseen olis kristillisyyden pohja).
Montako tyyppiä kääntyy keskimäärin vuodessa mormoniksi ja montako jää pois? Siis Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 23:50"]Samaa kuin muut vastanneet. En tuputa. Jos kysytään, vastaan. Mulla on monia tuttavia, jotka ei tiedä mun olevan mormoni -aihe ei ole tullut luontevasti esille, enkä ohjaile keskustelua väkisin toiseen suuntaan.
Nautin kyllä evankeliumista ja uskonnosta puhumisesta. Mulle on ilo olla mormoni, rakastan tätä kirkkoa ja sen opetuksia.
Olen ollut syntymästä asti mormoni ja mut on kasvatettu kunnioittamaan muita uskontoja sekä vakaumuksia ja maailmankatsomuksia. Mielelläni kyselenkin muiden uskonnoista ja pyrin olemaan kunnioittava. Mun ystäväpiiristä löytyy luterilaisia, katolilaisia, muslimeja, hinduja, ateisteja jne.
[/quote]
Kadehdin teitä syntymästä asti mormoneita. Onko sinulle tullut koskaan epäilyksiä uskonasioista?
Onko käännynnäinen yhtä hyvä mormonipiireissä kuin syntymästä asti ollut? Vaikuttaako tausta suhtautumiseen?
ap
Tervejärkiset sukulaisesi pitävät mielikuvitusystäviin uskovia ainakin tyhminä ja yksinkertaisina. Siihen saat varautua jos sinulla tervejärkisiä sekä normaaliälyisiä ystäviä ja sukulaisia on.
Minua jotenkin surettaa kuinka ennakkoluuloisia ihmiset ovat mormoneita kohtaan. Mikä myöskään ei ole uskonnon virallinen nimi. Nimihän on Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko, lyhennettynä MAP-kirkko. Mormoni sana tulee Mormonin kirjasta, joka heillä on raamatun rinnalla, muiden pyhien kirjojen lisäksi.
Itse olen syntynyt ja kasvanut tähän uskontoon. Tosin nykyään olen epäaktiivinen. En moiti uskontoa, enkä ihmisiä siellä, minulla on vain omat mielipiteeni ja olen alkanut uskoa, ettei tämä ole se minun juttuni. Ja kyllä kirkon jäsenet tukevat toisiaan eivätkä "hylkää" sinua sitten kun pitävät sinua varmana nakkina. He järjestävät yhdessä säännöllisesti toimintoja, ja erilaisia tapahtumia, missä voidaan nauttia yhdessä olosta, ja keskustella toki uskonnosta.
Ja käännynnäinen on monesti jopa "parempi" uskossaan kuin uskontoon syntynyt, koska hän on saanut itse tutkia ja pohtia asiaa, kun taas uskontoon syntynyt on vain lapsesta asti opetettu siihen. Tokihan uskonnosta löytyy ihmisiä joka lähtöön, olemmehan kaikki kuitenkin erilaisia. Mutta kirkko opettaa olemaan kaikille ystävällinen ja tasa-arvoinen. Ketään ei sää hyljeksiä jne. Ja suurin osa minun tuntemistani mormoneista näin elääkin ja ovat rehellisesti hyviä ihmisiä. Itselleni tulee luottamuksellinen olo, jos tiedän jonkun olevan mormoni, koska heidän uskonsa on yleensä niin vahva, ja elävät uskontonsa oppien mukaan, eli ovat rehellisiä ja auttavaisia ihmisiä.
Isäni esimerkiksi on kääntynyt kirkkoon, ja olemme kyllä ihan samanlailla olleet hänen sukulaistensa kanssa tekemisessä, kuin äitinikin puoleisten. Uskonto ei ainakaan itsessään rajaa "ei mormoneita" pois lähipiiristäsi.
Ja vaikka siis itse en käy aktiivisesti kirkossa, ja olen harkinnut eroa. Olemme vanhempieni kanssa erittäin läheisiä, ja muidenkin sukulaisten. Pidän heitä hyvinä ihmisinä eikä minulla ole pahaa sanottavaa. Ja kyllä uskon että koska olen syntynyt tähän uskontoon, on lapsuuteni ollut keskivertoa parempi, koska kirkko keskittyy paljon perheisiin ja suosittelee esim pyhittämään joka maanantain perheelle.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:03"]
[/quote]
Mormonin kirja on mormoneille Jumalan sanaa. Sen sisällössähän on paljonkin sellaista, mitä Raamatussa ei ole.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 14:03"]
[/quote]
Mormonin kirja on mormoneille Jumalan sanaa. Sen sisällössähän on paljonkin sellaista, mitä Raamatussa ei ole.
[/quote]
Jep. Kuten se jo legendaksi noussut kehoitus miesten moniavioisuuteen.
Raamatusta löytyy heviä kamaa, mutta ajattelenkin, että on osaltaan ihmisten muokkaamaa ajankuvaa. Näin ajattelen Mormonin kirjastakin. Ihmettelen vain, että kun mormonit ottavat sen kirjaimellisesti Jumalan sanana, on jostain syystä kuitenkin uskallettu mennä poistamaan moniavioisuus. Miksi, oi miksi eivät mormonit kunnioita Jumalan absoluuttista sanaa?
Ap, mieti vielä tarkkaan, jookos? Näin kehottaisin minkä tahansa uskonnon kohdalla.
Kolminaisuusopin suhteen mormoneilla on suuntauksesta riippuen hieman erilaisia uskomuksia. Mutta jotenkin heidän Jumala käsityksensä ylipäätään poikkeaa kristillisten kirkkojen käsityksistä. Esim. mormoniteologian mukaan ihminen voi kehittyä jumalaksi ja luoda omat maailmansa.
Jumala asuu Kolob tähdellä ja Jeesus on vanhatestamentin Jehova eli maailman luoja, kun taas uuden testamentin jumala on Jeesuksen (eli Jehovan) kirjaimellinen isä, Isä Jumala. Jeesuksella ja Jumalalla on lihalliset ruumiit (ei kuitenkaan verta), joten voivat olla vain yhdessä paikassa kerrallaan. jne.
Myös oppi pelastuksesta poikkeaa kristinuskosta.
Eli teologiassa on poikkeamia paljonkin.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 16:00"]Kolminaisuusopin suhteen mormoneilla on suuntauksesta riippuen hieman erilaisia uskomuksia. Mutta jotenkin heidän Jumala käsityksensä ylipäätään poikkeaa kristillisten kirkkojen käsityksistä. Esim. mormoniteologian mukaan ihminen voi kehittyä jumalaksi ja luoda omat maailmansa.
Jumala asuu Kolob tähdellä ja Jeesus on vanhatestamentin Jehova eli maailman luoja, kun taas uuden testamentin jumala on Jeesuksen (eli Jehovan) kirjaimellinen isä, Isä Jumala. Jeesuksella ja Jumalalla on lihalliset ruumiit (ei kuitenkaan verta), joten voivat olla vain yhdessä paikassa kerrallaan. jne.
Myös oppi pelastuksesta poikkeaa kristinuskosta.
Eli teologiassa on poikkeamia paljonkin.
[/quote]
Osaatko tiivistää, miten pelastusoppi eroaa?
Kiitos vastauksistanne!
Näin ajattelinkin asian olevan, mutta kieltåmättä ymmärrän vanhempieni huolen "ulkopuolelle" jäämisestä. Kyllähän se varmasti vähän loukkaa, että ei ole "tarpeeksi pyhä" esim. tyttärensä häihin, vaikka itse temppelin pyhyyden ymmärränkin.