AMK valintakoe kevät 2021
Hei !
Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?
Kommentit (2485)
Laureaan sairaanhoitajaks varasija 2... onkohan mitään mahista päästä :(
Vierailija kirjoitti:
Laureaan sairaanhoitajaks varasija 2... onkohan mitään mahista päästä :(
Tuntuisi, että ihan hyvä mahdollisuus olisi.
Joku saanut Laureasta tiedon (sosionomi, päivätoteutus)?
Olen ensikertalainen ja varasijani ensikertalaisten valintakoepistejonossa on 8, mutta AMK-valintakoe jonossa 7. Kun kuitenkin olen ensikertalainen onko varasijani nyt 8
Vierailija kirjoitti:
Hei te jotka saitte huonot pisteet tai hylsyn äidinkielen osiosta. Kertokaas mitä tekstejä teillä oli kokeessa? Kiinnostaa tietää onko kaikilla ollut ongelmia saman tekstin kanssa? Omassa kokeessa oli tehtäviä korkeakouluopiskelijoiden liikkuvuudesta, datajäljestä ja teostosta. Pisteet 3,05/10 🤣🤣
Mulla oli myös teksti korkeakouluopiskelijoiden liikkuvuudesta tai vaihtoon lähtemisestä. Muuta en muista, ei kai siinä useampia tekstejä ollut? Joka tapauksessa sain huonoimmat osiokohtaiset pisteet juuri äikästä eli 5,4 pistettä. Miten se olikin muka niin uskomattoman hankala. Tai tiedänhän minä osasyyn: olen tosi hidas lukemaan ja pitkän tekstin ja pitkien vastausvahtoehtojen kanssa tuli hätä, eli keskittymään ei pystynyt. Vastausvahtoehtojen erot tuntuivat menevät hiustenhalkomiseksi, kun ei ollut aikaa ajatella. Minä olen kuitenkin kirjoittanut lukiossa helpon laudaturin äikästä, vaikka siitä onkin jo aikaa. En valmistautunut valintakokeeseen mitenkään ja luulin, että matikan lisäksi ja äikkä on ainakin ihan helppo mulle :D
Vierailija kirjoitti:
Onko ensikertalaisilla ja ei-ensikertalaisilla samat jonot?
Sama jono?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äh, pääsisin kokeella viimeiseen hakukohteeseeni, mutta en tiedä mitä tehdä paikan suhteen! Olen muuten hakenut vain yliopistoihin ja valehtelematta AMK tuntuu epäonnistumiselta. Voisitteko luoda muhun vähän toivoa, miten saisin ajatukseni käännettyä niin, että amiskin on ihan ok ja voi johtaa muuhunkin kuin sote-alan palkkakuoppaan ja olemattomaan urakehitykseen?
Puhut ilmeisesti ammattikorkeakoulusta. Älä huoli, voit hakea yliopistoon maisteriohjelmaan jos mieluisan sieltä löydät. Hoida nyt opistosi hyvin ja siitä sitten eteenpäin. Meillä on amkkilaisia maisteriohjelmissa aika usein.
Et ole mitenkään epäonnistunut, tsemppiä
/yliopistomies
Kiitos vastauksestasi. Harmi, että ainakin jotkut täällä tulkitsivat kommenttini väärin (joku tulistui ihan niin, että poistatti ihan asiallisen kommentin?? ok). Haluaisin siis ihan oikeasti jo elämässä eteenpäin, enkä millään tavoin nauti tilanteesta. Sekä omasta puolestani että muiden hyvien hakijoiden näkökulmasta en pidä kuitenkaan reiluna ja hyvänä sitä, että otan vastaan sellainen paikan, jota lähtökohtaisesti en haluaisi ottaa vastaan. Hakijoissa on varmasti paljon sellaisia, jotka hyötyisivät ko. tutkinnosta enemmän ja pysyisivät pidempään alalla ihan tyytyväisinä, olisivat pidemmän päälle siis parempi yhteiskunnallinen sijoitus kuin minä. Kuitenkin, täytyyhän tässä elämässä jotain tehdä, jos ei mieli sossuttaa koko loppuelämää. Minulle _henkilökohtaisesti ja omakohtaisesti_ (ihan sama mitä muut valitsee!) AMK on yliopistokoulutusta vähempiarvoinen vaihtoehto, enkä ole ainoa, tästä vaan ei saa missään keskustella - ei edes ananyymina AV:lla :D
No ei ihan tasan tarkkaan ole mitenkään vähempiarvoinen. Kaikista ei tarvitse tulla maistereita tai tohtoreita. Jonkun on tehtävä työtkin - näin kärjistäen
Sinulla on opiskelupaikka, kaikilla ei ole. Pidä siitä kiinni jos vähänkin ala sinua kiinnostaa, hoida opinnot hyvin ja voit jatkaa maisteriksi yliopistossa. Jos ala ei sinua yhtään kiinnosta, niin sitten muualle.
Ajassa ehkä vuoden menetät mutta toisaalta sinulla on aikaa miettiä mitä jatkoelämälläsi haluat tehdä.
/ sama yom
Onko mistään yliopistoista alkanu tulla tuloksia?
Vierailija kirjoitti:
Onko jamkista tullu?
Ei oo ainakaan mulle
Vierailija kirjoitti:
Soitin omat pisteet juuri
Logiikka 10.25/20
Matikka 13.58/20
Englanti 6,58/10
Suomi 6,67/10
Etiikka 19,87/20
Tunneälytaidot 16,29/20
eli 73,24/100
Hain sairaanhoitajaksi Laureaan, Metropoliaan ja Turkuun... Nyt ollaaan jännän äärellä
Paikka tuli laureasta
Laurea Lohja pisteraja 62.2
Metropolia verkko Sh 67,61
Turku amk salo verkko 73,56
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin mun ensimmäisestä hakutoiveen hakijapalvelusta (kun tätä kumminki joku kysyy et mistä sait tietää 😂) osiokohtaiset pisteet ja näin meni:
Eettiset taidot 15,87/20
Englanti 7,88/10
Suomi 5,42/10
Matikka 15,98/20
Päätöksentekotaidot 16,45/20sm
Tunneäly 17,29/20Suomi yllätti, mun äidinkieli herrajestas 😶 Matikka yllätti positiivisesti, ei todellakaan mun vahvuus.
Tosi hyvät pisteet. Pääsitkö minne hait?
Itseasiassa en, olen ei ensikertalainen niin varasijoille jäin. Paras tällä hetkellä 3. varasija 🤭
Minne hait? terkuin toinen ei-ensikertalainen varasijoilla
Ensihoitoon hain. Sinne on vähän korkeammat pisterajat kuin esim sh. En tiedä olisinko päässyt edes sh linjalle näillä pisteillä, hieman epäilen et sinnekin olisin jääny varasijoille.
Hamk tulokset tuli. Kuudesta vaihtoehdosta olen 30. varasijalla parhaimmillani. 70 pisteellä ei siis pääse sosionomin opintoihin kiinni. Ei ensikertalainen. Täytyy jatkaa puurtamista väärällä alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varasijoista: Olen aika pienillä varasijoilla ei-ensikertalaisena hakijana Diakiin, tietääkö joku onko toi varasija jono kaikista vapautuvista paikoista, vai olenko omassa varasijajonossa ei-ensikertalaisten paikoille, jos jonot on erikseen tietää, ettei mitään mahdollisuutta edetä, koska tuonne todellakin ei ensikertalaisia otetaan vain 2. Pisteitä enemmän kuin alin hyväksytty, mutta näihän se on kaikilla ei-ensikertalaisilla.
Heippa, luulen että jonossa on kaikki - tämä perustuu siihen että olen ollut jonossa sairaanhoitajaksi numerolla 12 linjalle johon otetaan 10 ei ensikertalaista, ja pääsin sisään. En vaan millään usko että näin moni ei-ensikertalainen jättäisi paikan ottamatta. Samoin jonot todella haluttuille linjoille kuten bioanalyytikko ja terveydenhoitaja ovat liikkuneet yllättävän paljon, näihin otetaan sisään n. 5 opiskelijaa joten tuntuisi vähintäänkin omituiselta että kaikki valitut viisi jättäisivät paikan ottamatta ja että jono lyhentyisi vain ei-ensikertalaisilla hakijoilla.
Voi olla että olen väärässäkin.
Kyllä kummallakin on omat jononsa. Itse hain bioanalyytikoksi Metropoliaan ja todistusjono on liikkunut tasan yhdellä ja se oli silloin ekana päivänä kun tulokset julkaistiin. Pääsykoejono ei ainakaan vielä ole liikkunut ollenkaan. Olen kummassakin jonossa tosi lähellä saada paikan, mutta en usko mahdollisuuksiini.
Onko Laurean sosionomi-opintojen tulosten aikataulusta kenelläkään tietoa milloin voisivat tulla
Onko joku saanut Laureasta estenomi-linjan tuloksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varasijoista: Olen aika pienillä varasijoilla ei-ensikertalaisena hakijana Diakiin, tietääkö joku onko toi varasija jono kaikista vapautuvista paikoista, vai olenko omassa varasijajonossa ei-ensikertalaisten paikoille, jos jonot on erikseen tietää, ettei mitään mahdollisuutta edetä, koska tuonne todellakin ei ensikertalaisia otetaan vain 2. Pisteitä enemmän kuin alin hyväksytty, mutta näihän se on kaikilla ei-ensikertalaisilla.
Heippa, luulen että jonossa on kaikki - tämä perustuu siihen että olen ollut jonossa sairaanhoitajaksi numerolla 12 linjalle johon otetaan 10 ei ensikertalaista, ja pääsin sisään. En vaan millään usko että näin moni ei-ensikertalainen jättäisi paikan ottamatta. Samoin jonot todella haluttuille linjoille kuten bioanalyytikko ja terveydenhoitaja ovat liikkuneet yllättävän paljon, näihin otetaan sisään n. 5 opiskelijaa joten tuntuisi vähintäänkin omituiselta että kaikki valitut viisi jättäisivät paikan ottamatta ja että jono lyhentyisi vain ei-ensikertalaisilla hakijoilla.
Voi olla että olen väärässäkin.
Kyllä kummallakin on omat jononsa. Itse hain bioanalyytikoksi Metropoliaan ja todistusjono on liikkunut tasan yhdellä ja se oli silloin ekana päivänä kun tulokset julkaistiin. Pääsykoejono ei ainakaan vielä ole liikkunut ollenkaan. Olen kummassakin jonossa tosi lähellä saada paikan, mutta en usko mahdollisuuksiini.
Paljon on bioanalyytikon alimmat hyväksytyt pisteet?
HAMK tuli.
Laurea, Jamk ja Samk vielä mulla puuttuu.
Älyttömän korkeat pisterajat nyt. Ei toivoakaan...
Paras varasija nyt 26 mulla
Uuh, soitin osiokohtaiset pisteet! Sain yhteensä 86,95 pistettä! Eiköhän tuolla johonkin sosionomiks pääse (ensikertalainen. Laurea, Diak, Metropolia) 😍
Minusta ne päivittyy ihan reaaliajassa sitä mukaan kun porukka ottaa koulupaikkoja vastaan? Korjatkaa jos olen väärässä.