~¨~¨~¨KESÄNUPUT-08 vko32~¨~¨~¨
edellisen viikon turinat:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (65)
Tytteli, miten tunnet ne vatsalihakset? Itse en löydä niitä ollenkaan (sinänsä ei mikään ylläri, kun niitä ei ole tehnyt moneen kuukauteen...). En siis uskalla vielä aloittaa vatsojen treeniä.
Ihania nimiä, joo :) Tuo Aurora on aivan ihana nimi. Meillä nimi oli päätetty jo vuosia sitten ja vaikka katselinkin muitakin nimiä, annettiin kuitenkin yhteisymmärryksessä se kauan sitten päätetty. Kaunis nimi onkin :)
Meillä on ollut kummallisen itkuista aikaa. Vaikka jonain päivinä poikanen nukkuu aika paljon, kuten tänään, silti itkeskelee. En oikein löydä itkuille mitään syytä, ja saattaapa tuo rauhoittua, jos lähtee kävelemään sen kanssa. Olisikohan tämä sitä itkukautta, jonka sanotaan olevan päällä kuuden-kahdeksan viikon iässä.. Onko kukaan muu huomannut vauvansa herkistymistä? Meillä vauva ei ole ollut moksiskaan äänistä tai jostain hoitotoimenpiteistä, mutta tällä viikolla on saanut raivarit, jos vaikka rasvaan hänen otsaansa tai isi aivastaa kovaa. Tosi kummallista.
Kovasti tekee mieli liikkumaan ja toivonkin saavani luvan siihen ensi viikon jälkitarkastuksen jälkeen.
Täytyy nyt kysyä noloja, kun täällä kehtaa: tuntuuko teidän paikat samalta kuin ennen? Minulla ei ainakaan tunnu, ihan kuin olisi jotain ylimääräistä niin ulkona kuin sisällä ja löysyyttäkin tuntuu :-/ Palautuukohan homma ennalleen vai pitääkö nyt elää tämän muuttuneen kehon kanssa?
Huomenna lähdetään mökille, katsotaan, miten elämä sujuu siellä. Mummi on siellä innokkaana hoitamassa poikaa, joten ehkä äiti saa vähän nukuttua. En tosin kaipaa yhtään olla pois vauvani luota, mutta ehkä pieni lepo tekee ihan hyvää.
Poltsi+poju 7 vk
tyttö ruvennut nyt useampana päivänä nukkumaan jo yhdeksältä, nukkuu silti sinne puoli 2 asti ja seuraavan kerran herää 5-6 maissa. Ja sitten nukkuu 9-10 asti. Tänään on päivällä sitten vaan ottanut pikku nokkaunia ja nukkui 1-4 asti päikkärit ja sen jälkeen ei nukkunut ollenkaan, kunhan vähän kitisi ja meinasi aina nukahtaa syliin mutta havahtui heti. Aamuyön unia haittaa tosi paljon tuo tytön öisin tukkoon menevä nenä. tipoista huolimatta.
Paikoista, se kohdunsuu tuntuu olevan entistä alempana, muuten on ollut vain kireämmän tuntuinen epparihaavan takia kai... Ei ainakaan huonommaksi ole mennyt :) ja sitten semmoista ärsyttävää on ollut, että tahtoo jotain kautta mennä ilmaa ja se esim. tuolilta kävelemään lähtiessä tuntuu ja vaivaa... Mutta ei muuten valittamista.
Olen nyt ottanut käyttöön enempi tuota vanhaa rintareppua ja nytkin vauva kulki mukana 1,5h ulkona, kun tuttu kävi ratsastamassa meidän "äippähevosella" ja minä katselin vierestä.
Meillä on nyt mennyt noin 4 kertisvaippaa per vrk entisen n. 6-10 sijaan kun saa tuota imse vimseä käytellä välillä (+ imsen kuorta harsojen kanssa) :) Tyttö vain pissaa niin paljon että tuollainen paksu iso harso kastuu läpimäräksi. ostin jo yhden taskuvaipan käytettynä mutta saan sen vasta ensi viikolla, vielä sen lisäksi voisi hankkia yhden kuoren ja enempi sisävaippoja niin ei tarvisi kuin yöllä käyttää kertiksiä. Eihän nuo muumit kyllä mitään kalliita vaippoja ole, mutta silti :)
Meidän koirat kun on siellä näytelmäreissulla, ja on jo niin ikävä, niin ajattelin että ehkä lähtisin lauantaina Saarijärven näyttelyyn typyn esiintymistä katsomaan. Vielä pitäis sitten odotella elokuun loppuun että saa koirat takaisin. Aitakin pitäisi rakentaa niille.
Ai niin, meille synnärillä sanottiin että elokuun aikana tulisi tytölle se aika tarkempiin tutkimuksiin sen puuttuneen napavaltimon takia mutta ei ole vieläkään aikaa lähetetty, pitäisköhän mun soitella sinne että onko unohtunut vai mistä kyse? Eikö ajat tuollaisiin kuitenkin lähetetä reilusti etukäteen?
Mulla on jälkitarkastus 12. päivä.
Miksikähän Lilypien vauvan ikälaskuri jää jälkeen? Mun laskujen mukaan tyttö on 6vko 1vrk tänään (vai lasketaanko tämäkin päivä jo mukaan, 6vko 2 vrk??), laskurin mukaan tasan 6 vkoa. Tiistai oli se syntymäpäivä, ja nythän on jo torstai.
Olen tosiaankin huomannut vauvan herkistymistä. Alkaa jo vaatia enemmän hiljaisuutta nukahtaakseen päivällä ja etenkin illalla on tosi rauhaton, jos ympärillä on vilskettä.
Ollaan nyt viikon ajan yritetty etsiä unirytmiä viemällä pikkumies makuuhuoneeseen siinä yhdeksän maissa. Vähän vaihtelevalla menestyksellä se on onnistunut. Toissayönä valvottiin kahteen asti, kun pikkuinen oli aika itkuinen, ja eilen sitten hän olikin tosi unelias. Ei mikään ihme, niin olin minäkin :D Eilen illalla nukahti kiltisti jo puoli yhdeltätoista ja nukkua posotti neljään asti. Seuraavan kerran herättiin aamulla kahdeksalta ja torkuttiin yhdeksään asti. Oli kyllä ihan ennätyspitkät unet!
Osittain itkuisuus johtuu varmasti masuvaivoista. Pieruja tule jatkuvalla syötöllä eikä kakkaa ole tullut puoleentoista viikkoon, vaikka olen antanut mallasuutetta parina päivänä. Vauvahieronnalla sain onneksi eilen illalla itkun loppumaan. Onko mitään vinkkejä tuohon kakkaamattomuuteen? Pitääkö tässä nyt vain odotella, milloin pikkuisen suoli alkaisi itsestään toimia?
Jumppaan kaipaan ihan hirmuisesti, mutta taidan odottaa ensi viikon jälkitarkastukseen asti. Välillä nimittäin epparihaava muistuttaa itsestään, ei siis mitenkään kipeästi vaan vähän jomottamalla, kun olen kävelyllä.
Huomenna lähdetään porukoiden mökille. Saa nähdä, miten noin pienen kanssa siellä pärjää. Onneksi mukana on useampi auttava käsi, niin saadaan miehen kanssa hetken aikaa levättyä ja nautittua luonnon rauhasta. Kovasti hinkuisin mustikkametsään, jos vaikka vauvan päiväunien aikaan ehtisin sinne :D
Haissa ja Nuuskis 6 vko 4 pv
Nyt mulle on tulossa flunssa, ohimoilla jomottaa, kurkku on kipeä ja on tukkoinen olo. Vauvaa pitää varmaan nyt seurata tarkkaan, kuitenkinhan se sen multa saa...
Haissa. Oletko kokeillut "mitata kuumetta" vauvan pyllystä. Joskus neuvolassa kehoitettiin tuolla tavoin ärsyttämään vauvalta kakkausrefleksiä. Meillä vaan ei sekään ole tuottanut toivottua tulosta kun lapset ovat vauvana kakkaamistaan pantanneet. Tosin eipä kyllä mallasuutekaan ole toiminut. Suoli toimii sitten kun toimii. Auroran paukut alkavat haista jo aivan hirveille kun ei hänelläkään ole kakka tullut muutamaan päivään. No josko odottelisin vielä muutaman päivän...
Kixin vauva kakka oli vihreää? Meillä oli pojalla aikanaan aivan tummanvihreää kakkaa ja se haisi aivan järkylle mudalle. Samanaikaisesti hän oksenteli syömänsä korvikkeen pois melko pian sen juomisesta. Se lensi ihan kaaressa, ihan kuten kuvailit oman vauvasi oksentelua. Ressukka lisäksi huusi aivan kimeänä kipuitkua ja veti selkää kaarelle. Altistusten jälkeen todettiin suolistoperäinen maitoallergia ja kaikki kotimaiset viljat. Olimme pari ensimmäistä vuotta tosi niukalla ruokavaliolla, tyyliin maissi, riisi, hirssi possunliha, hirvi, poro ja apteekin maito...nyt kun ikää on 9v, ei allergioita suuremmin ole, vain jokunen mauste ja ruis (+eläinallergioita ja infektioastma). Välillä iho lehahtelee, mutta se saadaan kuntoon rasvaamalla. Astmaankaan ei ole tarvittu lääkitystä aikoihin. Kissoista luopuminen toi helpotusta elämään.
Äh, pitää ottaa varmaan särkylääke. Nukuin kauppareissun jälkeen noin tunnin verran ja herätessä jyskytti päätä...migreeni tuloillaan...johan se koko raskausajan pysyikin poissa...Voihan toki olla, että tuo sadekin saa pään särkemään. Nykyään kosteus kolottaa joka paikkaa...
Täällähän on alettu kuntoilemaan. Minusta ei kyllä ole mihinkään fyysiseen ennen kuin saan nämä tankkireidet sulatettua. :p Ajattelin ryhtyä syömään Painonvartijoiden ohjeilla. Ostan sen Kaikki Vuoden Päivät kalenterin ja merkkaan pisteet siihen. Samalla tavoin laihdutin tuon meidän taaperon syntymän jälkeen.noin 24kg pois. Kun ei tämä imetyskään näytä nyt onnistuvan niin hyvillä mielin voin alkaa laihduttamaan. Sitten kun suurin rasvakerros on sulanut, voin taas viritellä henkiin rakkaan Pilatesharrastukseni ja ryhtyä käymään jumpassa, mikäli saan tuon meidän 10v esikoisen jumppakaveriksi.
Se on kyllä jännä, miten sitä ahdistuu pikkuvauvan kanssa kun se on niin kiinni itsessä. Ainakin minua ahdistaa suunnattomasti se, että joku on minusta täysin riippuvainen. On ihanaa päästä esim. kampaajalle, mutta sitten sieltä kuitenkin melkein juoksee tukka putkella takaisin kotiin vauva luokse...niin, että kumpikohan meistä on se riippuvainen osapuoli? :p Sinne kampaajalle olisi kyllä ihan pakko päästä. Taisin käydä toukokuussa edelisen kerran. Kieltämättä tukka alkaa näyttää lievästi sanottuna ihan kulahtaneelta eikä taivukaan enää mihinkään suuntaan.
Kanelisokeri & Aurora, muutamaa päivää vaille 2kk
Hirveä nälkä eikä mitään hyvää kaapissa! Muka pitäis vauvan kanssa vielä tälle illalle kauppaankin revetä, en taida jaksaa. Mies lähti keikalla ja esikoinen meni pappalle töihin, ja aikoi sitten jäädä sinne yöksikin. Pappalle seuraksi kun mummukin on yhden yön reissussa.
Kanaa löytyis kyllä, mutta luulempa etten saa sitä valmistettua kun taitaa olla sylittelyilta tiedossa.. Niin, ja nyt kun olis aikaa, niin istun tähän koneelle ;) NO KUN se kuitenkin sitten heräisi heti... ;)
Naurunaamalla on uus kaveri :) Omaa peilikuvaa tuijottaa hartaasti ja juttelee - ja se saa kaikki parhaimmat hymytkin. Hauska seurata söpöliinin touhuja!
Viime aamuyö oli meillä vähän katkonainen. Ensimmäisen pätkänsä nukkui 5,5 tuntia, sitten 3, mutta n.klo 6 asti sitten kähisikin puolen tunnin välein aina klo 9 asti. Nälkäähän se ei ollut, eikä oikein tuntunut mahaansakaan valittavan,liekö tukkoinen nenä sitten kiusasi vai mikä.
Höh. Mullahan tuntui olevan vaikka mitä OIKEAA asiaakin, mutten nyt muista enää mitään. Tämmöstä se justiin on nykyään...
Pakko kai se on mennä niiden kanojen kimppuun.
Hyvää viikonloppua!
Sakariini ja Viljami 2,5kk (tosiaanko jo?!)
meidän Sampo tänään aamusta nauraa käkätti ääneen. Ja on keikahtanut mahaltaan selälleen, mutta tuossa lie jo vähän tuuria pelissä.
Jesh, taan alkoikitinä pitäämennä
- pirkko
ootte aatoksissani mutta tää koneelle pääsy on kiven takana (prkl)
Liityin tänään kuntoklubin jäseneksi ja menin heti BodyCombatiin. Ei karkaillut yhtään pissa ja jaksoin vetää jumpan ihan täysillä. =)
Poltsille: Tunnen ne vatsalihakset ihan niin, että jännitän niitä. Ainakin silloin jännittäessä niiden välissä ei tunnut rakoa. Ylävatsalihakset näkyy ihan peilistäkin. Alhaalla onkin sitten köllykkä =)
Nyt on ihan veto pois. Alan käymään kolme kertaa viikossa tuolla jumpassa. Tai jos kerran kävis salilla, että saa kunnolla keskivartalolihakset hallintaan. Pilatestakin siellä olisi. Nyt on rajattomat mahdollisuudet kun on jäsen. Tänäänkin oli ihan tosi hauskaa jumpassa!
Nyt kaivan perjantain kunniaksi siiderin kaapista =)
Tytteli-83 ja neiti 10vk
Aika on mennyt älyttömän nopeasti ja en edes muista koska oisin viimeksi päässyt tai joutanut kirjoittelemaan koneelle, lukemassa olen käynyt välillä.
Ristiäiset ovat olleet ja kesälomareissu tehty. Maanantaina alkaa miehellä työt, pojalla koulu ja tyttöäkin pitäisi välillä viedä päiväkotiin. Toisaalta ihana palata arkeen. Mutta toisaalta on pitkä syksy edessä. Mulla kaikki kaveritkin on töissä joten kotona varmaan aika paljon ollaan vauvan kanssa ja kaupungilla käydään shoppailemassa : )
Eilen palattiin kotiin reissusta. Oltiin Espoossa ja matka täältä sinne kesti vajaa 9 tuntia. Olihan niitä kilometrejä kuitenkin 650. Mutta kaiken kaikkiaan matkat meni vauvan kanssa hyvin. Nukkui lähes koko ajan. Välillä pysähdyttiin ruuan lämmitykseen ja vauva sai olla pois kaukalosta. Sitten jaksoikin taas vähän matkaa eteenpäin. Käytiin myös Tallinnassa risteilyllä. Ajomatkojen jälkeen illalla vauva oli vähän itkuisempi, mutta yöt nukkui hyvin ja seuraavana päivänä oli taas ihan oma itsensä. On se niin mukava käydä välillä reissussa. Mutta vielä mukavampi oli palata kotiin. Tämä päivä onkin mennyt tavaroita purkaessa ja pyykkejä pestessä.
Vauva on alkanut kovasti juttelemaan ja hymyilemään. Ihana kun ottaa jo vähän kontaktia ja ei ole enää pelkästään valojen tuijottelua ja katse harhailee missä lie. Lattialla tai sitterissä ei kovin viihdy, mieluiten olisi sylissä. Siinä sitä sitten saa kantaa kädet puuduksissa... Yöt nukkuu hyvin, menee nukkumaan 23 maissa ja heräilee 4-5 aikoihin, seuraavan kerran heräilee 7-8 aikoihin. Sitten noustaankin jo ylös tai joskus jatketaan vielä unia 9 asti. Aamupäivästä on pari tuntia hereillä ja 11 jälkeen menee pitemmille unille 3-4 tuntia. Illasta nukkuu vielä muutamia pienempiä unia ennen yöunia, mikäli malttaa nukahtaa.
Imetyksen lopetin silloin kuukauden iässä ja lypsämisestäkin jouduin luopumaan kun maitoa ei vaan kerta kaikkiaan tullut. Harmi sinänsä, mutta eipä sille mitään voi. Mutta näin säästyy äiti ja vauva ylimääräisiltä itkuilta. Vauva syö Nan maitoa ja se on kyllä passannut ihan hyvin, välillä vaan meinaa hotkia niin kovasti että tulee mahanväänteitä. Meillä kans vauva kakkaa 2-3 päivän välein ja silloin kyllä tulee pahanhajuisia rupsuja ja kakka kans haisee pahalle. Kakka voi olla vihertävää kun on ilmaa mahassa.
Ehkäisystä: Minäkin sitten päädyin siihen hormonikierukkaan, vaikka en haluaisi mitään hormoneja. Mutta viimeksi oli hyvin toimiva ja olin siihen tyytyväinen. Pitää ottaa puheeksi jälkitarkastuksessa, joka on 18. tai 19. päivä tätä kuuta.
Kyllähän sitä pitäisi alkaa liikkumaan, mutta aina löytyy muuta tekemistä. Miten sitä onkin niin laiska. Pitää alkaa ryhdistäytymään, kun muut ovat töissä, koulussa ja hoidossa. Pitäisköhän itsekin alkaa Painonvartijoiden ohjeita noudattamaan, että pääsis taas alkuun siihen hommaan. Olen kyllä vähän Keventäjiäkin netissä katsellut. No, pitää miettiä ja lähteä syömään laivalta ostettuja suklaita : ))
Mukavaa viikonloppua!
Tuikku ja tyllerö kohta 7 vkoa
Muutettiin nyt sitten vähäksi aikaa mun porukoille, ja kämppä on paketissa kontissa matkalla rahaan. Muuttomiehet olivat niin vauhdikkaita, että ennen kuin ehdin yläkerrasta vauvan syötöltä aamulla alakertaan, oli mun meikit ja kaikki kengät jo pakattu teille tietämättömille ;) Jouduin sitten ostamaan itselleni uudet meikit, kun huomenna olis yhdet häät jonne ollaan menossa. Hieman on muuten hakea mieli tosta muuttamisesta. Omaa vanhaa kotia tulee ikävä, ja poikakin kysyi multa, että äiti, missä meidän koti on? Mun äiti on kovin siisti, ja kun ei haluttaisi olla häiriköksi, on kolmen lapsen kanssa olemista. Koiravanhuksemmekin kävimme viikko sitten nukuttamassa, ja nyt sitten aina iltaisin vilkuttelemme tuonne taivaalle. Kovasti on siis muutoksia niin meille kuin lapsillekin.
Lääkärissäkin olemme kaikki juosseet useaan otteeseen. Kierukka tosiaan laitettiin, ja edellisenkin raskauden jälkeen laitettiin yhtä nopeasti. Eivät ainakaan sanoneet mitään, että olisi liian aikaista. Toivottavasti ei tosiaan lähde vaeltelemaan...
Munkin kroppa ja mieli janoavat liikuntaa, mutta jouduin lpettamaan kuntoklubijäsenyyteni muuton takia, eikä tässä härdellissä olisi minnekään ehtnytkään. Tv-shopista tilasin, Depest_Blue.
, pilates-dvd:n ja pari kertaa olen sitä tehnyt. Prahasta olen katsellut jotain kiva kuntoklubia meidän läheltä, kaikki vaan tuntuvat olevan ihan muualla suunnalla kaupunkia. Tiedän kokemuksesta, että jumppapaikan pitää olla lähellä tai mä en ehdi sinne. On mukamas aina niin kiire kotiin. Body combat on munkin himotunteja, samoin pilaytes ja jooga.
Me ollaan nyt sitten appivanhemmilla, ja huomenna mennään häihin. Isommat lapset jäävät mummilaan, mutta pikuneiti lähteejuhliin mukaan. Ollaan juhlapaikalla yötäkin, saas nähdä miten menee.
Mutta nyt juomaan lasi viiniä alakertaan kun lapset vihdoin nukahti, hieman venähti, kun nukkuivat tulomtkalla, ja olivat pirteitä kuin peipposet pitkälle iltaan. Onneks oli paljon viihdytysjoukkoja.
Selma
Onpa "kaunis" ilma, ollaan oltu jo viikko putkeen mökillä ja alkaa tää sade jo tympimään! Muuten täällä on kyllä oikein mukava olla kun on innokkaita lastenhoitajia mukana, ja esikoinenkin viihtyy täällä paljon paremmin kuin kotona.
Selma: Onko siinä sun tilaamassa Pilates-DVD:ssä kuinka selkeät ohjeet? En ole nimittäin aikaisemmin harrastanut pilatesta joten mietityttää että onnistuuko se pelkän DVD:n avulla vai pitäiskö ihan mennä ohjatulle tunnille. Täällä mökillä on muuten hyvä käydä vaunujen kanssa lenkillä kun tuo maasto on vähän vaihtelempaa kuin kaupungissa.
Ihania hymyjä saa nykyään bongata tuolta meidänkin pikkuemännältä ihan päivittäin, onkohan sitä mitään suloisempaa tässä maailmassa kuin oman vauvan virnistelyt :)
Olikos kukaan täällä muuten Joensuusta tai lähiympäristöstä? Ollaan muuttamassa sinne syyskuussa. Käytiin tuossa taannoin katsomassa asuntoa sieltä ja pyörähdettiin samalla keskustassa, ihan kivalta paikaltahan tuo vaikuttaa. Seurakunnan kerhoon soittelin tällä viikolla, ja mukaan pääsee kuulemma erikseen ilmoittautumatta. MLL:n perhekahvilakin näköjään toimii paikkakunnalla, joten tekemistäkin varmasti löytyy. Ihan kiva että esikoinenkin saa -toivottavasti- ikäistään leikkiseuraa välillä.
Nyt muuttui yksikätiseksi tää touhu kun tyttö heräsi... oikein mukavaa lauantaita kaikille :)
Deepest_Blue & kääryle
Selma: meillä oli myös samaa kyselyä kodista kun asuttiin väliaikaisesti vanhemmillani (se kun oli hänelle mummola eikä koti) samoin kun asuttiin vuokralla niin vanhempi poika oli aivan sekaisin että missä hänen kotinsa on. Sitten kun muutettiin tähän uuteen niin taas oli ihmeissään että mikäs se koti nyt onkaan kun tämähän on raksa?!? Kun ajellaan vanhalla asuinalueella jossa siis asuttiin vielä vuosi sitten niin poika sanoo aina että "täällä on se meidän koti..." : ( Erityisesti juuri tuo meidän vajaa 4v on kovasti pohtinut tätä koti-asiaa ja huomasin selvää oireilua juuri siitä "väliaikaisuudesta" mitä meillä viime syksy ja talvi oli. Nyt alkaa jo helpottamaan kun ollaan asetuttu tänne uuteen ja arki rullaa jotenkin normaalisti...
Nyt on "kriisi" keittiössä joten menen apuun ; ) eli palaan jatkamaan kun ehdin....
Deepest blue, Tervetuloa :) Mie en asu Joensuussa, vaan noin 20km sieltä, mutta ikäni oon asunut Joensuun seudulla, joten oikein tuttu paikka. Tai no voi miun muistia, OLEN asunutkin siellä 4 vuotta :D Kivahan tuo on saada Kesänuppu-tuttavuus samoille seuduille, jos vaikka sitten joskus törmäämme nenäkkäin ;) Mustikka1981 asuu kans liepeillä.
Artin kirjoituksessa pisti silmään tuo sana raksa. Mekin aina alkuun mentiin RAKSALLE eikä kotiin uuteen taloon muutettua. Ei kieli kääntynyt sitten millään!
Molemmat pikkunappulat nukkuu, aion nauttia hetken tästä hiljaisuudesta, kun mies ja isommat meni kauppaan. -Piia ja Lari 1kk 2pv
Täällähän on tullut taas kirjoitusta paljon :)
Tyttelillä taitaa olla rautainen kunto, kun olit jo jaksanut vetää combattia täysillä koko tunnin! Miekin hurahin siihen muutama vuosi sitten, siinä lähtee ylimääräiset ärsytykset pois kun saa "nyrkkeillä" ja potkia :) Toinen suosikki niistä les millseistä on se bodyBalance.
Me panostettiin crosstraineri kotiin, kun en ole lenkille päässyt kuin pari kertaa. Vähän on hienoo, kun saa lenkkeillä kotona sillä aikaa kun lapset esim nukkuu tai isompi touhuaa omiaan. Ihanasti saa hien pintaan ja tähän asti oon ainakin saanut rauhassa vemputtaa sillä menemään.
Kuntosalille ja jumppaan uskaltaudun ehkä sit kun oon saanut sulatettua 10kg pois.
Topi nauroi tänä aamuna ekaa kertaa ääneen. On se sillain hihkunut pikkasen ennenkin mutta nyt oli ihana hekotus! ihana :))))
Kääntyy kyljelleen helposti muttei ihan mahalleen vielä. Leluja seuraa kovasti ja tarrautuu leikkimattoon kiinni, tahattomasti varmaan kuitenkin.
Aamulla käytiin Lukan kaa uimahallissa. Isi oli Topin kaa kotona. Mukava kun pääsi kahdestaan Lukan kans, hänkin nautti äidin jakamattomasta huomiosta ja käyttäytyi tosi hienosti :)
mut nyt päiväkahville!
Mukavaa viikonloppua! Mites OULULAOSET, kahviteltaisko joku päivä jossain???
T:Mamma ja pojankoltiaset
Ananasnektari: No kiva että löytyy "tuttuja" sieltäpäin, ties vaikka saataisiin kesänuppujen Karjalan osaston kokous syksymmällä aikaiseksi :) Ollaan muuten näköjään kaimojakin, miun nimi on myöskin Piia :)
Tää meidän poju on kai sen verran nuorempi (vasta 4 vk kun oli yliaikanen) että me ollaan vähän jäljessä kaikista jutuista. Esim. vuorokausirytmi tuntuu monella olevan paljon selkeämpi ku meillä. Jos nyt pitää jotain rytmiä yrittää hahmottaa, niin yö meidän vauvalla taitaa yleensä olla n. klo 24-12. Meidän 2-vuotias taas menee nukkumaan klo 20 ja herää seitsemän maissa... Ja äiti valvoo, huoh...
Sroigh kyseli onko muita joitten vauvat syö tiheästi. No, nyt ei oo mutta mun esikoinen oli sellainen, söi tosi usein ja ympäri vuorokauden. Muutenkin nukkui todella huonosti, ensimmäisen kerran nukkui yön heräämättä 2,5-vuotiaana. Ei mulle koskaan selvinnyt miksi näin oli, mutta kasvoihan se sekin lapsi tuon ajan yli. Tällä kertaa meille syntyi iso vauva (yli 1,6 kg isompi kuin tuo tiheästi syönyt sisarensa) ja siellä synnytyssairaalassa mulle joku sairaanhoitaja sanoi, että isot vauvat on usein sellaisia että syövät harvemmin ja paljon kerralla. En muista mikä on pisin pätkä ilman syöttöä, mutta 4-5 tuntia menee useinkin. Myöhään illalla kyllä tankkaa ihan yhtenään ennen kuin sitten simahtaa niille yönille joskus puolen yön jälkeen yleensä, joskus on mennyt kahteenkin asti ennen kuin on nukahtanut.
Sroigh myös kyseli nukkuuko muut vauvan kanssa samassa sängyssä. No, me ollaan melkein koko perhe käytännöllisesti katsoen samassa sängyssä, kun vain meidän isolla tytöllä (11 v.) on oma huone ja nuo kaksi pikkupoikaa nukkuu mun ja mun miehen kanssa samassa huoneessa kun ei huoneita riitä enempää. Meidän makuuhuone on oikeestaan pelkää sänkyä! Kolme 90 cm leveätä sänkyä on vierekkäin ja niitten vieressä pinnasänky. Muut sängyt on ihan kiinni toisissaan, pinniksen ja mun sängyn välille jää ehkä 30 cm tilaa. Eka yösyötön jälkeen saatan EHKÄ laittaa vauvan takaisin omaan sänkyynsä, mutta seuraavalla kerralla harvemmin jaksan siirtää ja usein nukahdankin kesken syöttämisen, herään vasta parin tunnin päästä toinen tissi paljaana... Imetän aina päivällä istualtaan ja yöllä makuultaan.
Nimistä täällä oli puhetta. Tulin sen verran myöhään mukaan että osa nimistä on mennyt multa ohi, mutta jäi mieleen että parilla vauvalla on samoja nimiä kuin meidän perheessä. Meidän pojilla on (tai toisella ei vielä virallisesti ole) on ulkomaiset kutsumanimet kun mun mies on ulkkis, mutta sen lisäksi heillä on suomalaisetkin etunimet. Mansikkapirkon vauva on Sampo ja se on yksi meidän 2-vuotiaan etunimistä, ja SuviHelenan vauva on Leevi ja se tulee yhdeksi nimeksi tälle meidän uudelle vauvalle. Että juu, hyviä nimiä ootte valinneet! :)
Nyt minusta tuntuu että meilläkin alkoi yö, täytyy mennä nukkuun että huomenna jaksaa kun ollaan menossa Muumimaailmaan.
Vaniljapuffetti ja poika 4 vk
Deepest_Blue, no kylläpä sattui :D Miun sukunimi alkaa S:llä, ei kai siunkin? Minkäikäistä sisarusta teidän Kesänupulta löytyy? Meillä siis 6v poika (huomenna alkaa eskari!), 4v tyttö ja 1v10kk tyttö. Ja mistäpäin Suomea ootte tänne seuduille muuttamassa?
Nukkumisista, mullakin vauva yöt kainalossa. Joskus jos sattuu poika nukahtamaan syliin tai tutille illalla, niin silloin nukkuu ekan pätkänsä pinniksessä, mutta yleensä käyn vauvan kanssa yhtäaikaa nukkumaan. 2-4 kertaa yössä vaihdan vauvan toiselle kyljelle ja tissille. Ongelmana tuppaa olemaan vaipat, Liberot ja Pampersit fuskaa ihan yhtä lailla pojan pissit. Kakannut ei oo moneen moneen yöhön eli en millään kehtaisi vaippaa vaihtaa. Kestoja en oo yöksi viritellyt, lähinnä kun ei oo tarpeeks pieniä yökäyttöön olemassa enkä oo saanut aikaseks hankkia.
Rytmiä ei oo meidänkään pojalla vielä, paitsi että toistaseksi yöt on nukkunut syöden välillä. Valvoo jo selvästi enemmän varsinkin iltaisin, hieman alkaa hirvittää, että onko nukutut yöt pian historiaa. Eilenkin illalla vaan killitti kirkkailla silmillään. Pitää vaan etsiä oikea väsyhetki, yleensä sen itkun kyllä bongaan.
Perjantaina oltiin kaverin häissä ja hyvin meni. Hääparilla itselläänkin lapsia, vanhempi varsin kerkeevä 4v tyttö, joten olivat osanneet varautua ja mukavaa oli juhlia näin suurperheellisenäkin :) Vihkiminen kirkossa kesti vain noin 15min ja juhlapaikalla oli tilaa muksuille temmeltää ja lapsillekin mieluista ruokaa oli varattu vähän aikuismaisemman villisikapaistin lisäksi. Mie en kärsinyt ottaa alkumaljasta kuin pari hörppyä, kun heti posahti tissit vuotamaan. Ei miun ollut muutenkaan tarkoitus juoda holia yhtään, lupasin miehelle olla kuskina.
Näistä jorinoista palaan keittiöön! -Piia ja Lari 1kk
Kyllä voi päivät olla erilaisia! Perjantaina oli jätkällä nukkumispäivä, nukkui pitkiä pätkiä ja yöunillekin rupesi aikasemmin kuin yleensä. Eilinen taas oli ihan täys tissipäivä - oli koko ajan tissillä!! SItten kun tukkoinen nenä haittasi syömistä ja ilmaa meni mahaan, niin sitten se oli vielä syödessä semmoista taistelemista että! Rupes illalla jo tuntumaan että saishan tuo päivä jo päättyä.. Yölläkin heräsi 4 kertaa syömään, huh.
Meilläkin nukutaan vauvan kanssa samassa sängyssä. Tai ensimmäisen pitemmän pätkän nukkuu aina pinniksessä, mutta sitten ekan yösyötön jälkeen jätän viereeni nukkuun. Oon kyllä aatellut, että pitäis jaksaa nyt rueta vaan nostelemaan takaisin omaan sänkyynsä. Liikkuu suhteellisen laajasti jo nyt yöllä, ja siinä sitten oma tila jää monesti aika vähäiseksi, ja eipä sitä kovin rennosti pysty muutenkaan nukkumaan kun saa koko ajan olla varuillaan ettei pyörähdä lattialle. tahtoo unissaan kokoajan olla vääntä'mässä itteään mahalleen.
No niimpä kävi, että siellähän herättiin... Siispä viihdytyshommiin!
Sakariini ja poika 2,5kk
Ananasnektari: No sukunimi ei sentään oo sama, miulla alkaa O:lla :) Muutetaan sinne Imatralta, eli ei kovin kaukaa. Murrekin on valmiiksi oikea :) Meillä on tämän uusimman tulokkaan lisäksi toinen tyttö, 2v 7kk. Oon muuten joutunut soittamaan pariin paikkaan Joensuussa kun oon hoitanut noita muuttoasioita, ja kaikki ihmiset kenen kanssa oon puhunut ovat olleet tosi ystävällisiä ja mukavia! Taitaa tosiaan olla sellanen leppoisa karjalaiskaupunki tuo Joensuu :)
Oon löytänyt itsestäni kokonaan uuden puolen, penkkiurheilun... Tuijotin jo eilen olympialaisia ja nytkin pyörivät tuossa telkkarissa. Jotenkin oon jäänyt vähän koukkuun, vaikka periaatteessa ei oo kyllä ikinä kiinnostanut urheilun katsominen, mitä nyt lätkän MM-kisat on tullut seurattua. Kai tää äitiyslomalla olo on kuitenkin sen verran tylsää välillä että tulee kehitettyä uusia kiinnostuksen kohteita :)
Meillä on jo jonkunlaista rytmiäkin löytynyt, tyttö käy nukkumaan 21-23 välillä, saattaa syödä yöllä kerran, usein kuitenkin vasta aamulla kuuden aikaan. Sitten jatketaan unia ja herätään 8-9.30 aikaan. Sopii tällainen rytmi miulle hyvin koska nukun mielelläni aamulla vähän pitempään.
Kuinka paljon se rotavirus-rokote muuten maksaa? Meinataan ottaa se meidän tytölle eikä neuvolassa ollut puhetta siitä hinnasta ja ilmeisesti se on melko hintava? Toivottavasti ei kuitenkaan ihan satasista puhuta :)
Juu, sen verran nälkäiseltä kuulostaa tuo neiti että taidan siirtyä taas tuijottamaan noita kisoja samalla kun imetän....
Deepest_Blue & Kääryle
En mie hyppyjumpissa ole käynyt. Eniten oon käynyt rullaluistelemassa, se on tosi hyvä liikuntamuoto tällä hetkellä. Lisäks oon sauvakävellyt, käynyt salilla ja lenkkeillyt esikoinen selässä (reipasta kävelyä). Vatsalihaksia oon jo tehnyt hyvän aikaa, koska ainakin näppiin tuntuu, että se rako on jo kiinni tuossa mahassa.
Tytteli-83