~¨~¨~¨KESÄNUPUT-08 vko32~¨~¨~¨
edellisen viikon turinat:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (65)
Eli meillä käytössä pääosin kestovaipat, yöllä sitten yleensä käytetään kertiksiä. Pääosin harsot käytössä, jotka sitten kiinnitetään kolmihaaraisella näpsyllä - päälle kuorivaippa. Jos poika menee nukkumaan esim. pitkille päiväunille niin lisään harson sisään lisäimua, esim. bambua. Meillä on myös muutama taskuvaippa ja all in one-vaippa käytössä (AIO). Taskuvaipoilla on kyllä se etu että imun määrää voi säädellä itse tarpeen mukaan, AIO-vaipat ovat ehkä helpoin käyttää (samanlaiset kuin kertiksetkin). Huono puoli niissä vaan on se että kuivuvat tosi hitaasti narulla (ellei sitten rumpukuivaa). Taskuvaippoja tulisi käytettyä varmaan enemmänkin mutta kun niitä imuja ei omassa käytössä ole vielä kovin montaa. Ainoastaan 2 tiimalasin mallista bambuimua ja 1 bambu-taittoimu. Oon suunnitellu hankkivani niitä lisää :)
Oon muuten vähän huonosti kartalla siitä mitä täälä on viime aikoina juteltu. En oo moneen viikkoon vissiin päässy lukemaan ja kirjottelemaan. Mihin lie se aika mennyt?
Meillä oli nyt viime lauantaina ristiäiset ja poika sai vihdoin nimen! Ihanaa kun ei tarvi enää pelätä lipsauttavansa sitä väärässä paikassa :) Tosin mieheni ehti sen jo muutamaan kertaan lipsauttaa- onneksi eivät muut sitä vissiin tajunneet :D
Ilmoitin pojan eilen myös vauvauintiin Raksilan uimahalliin siihen keskiviikon ryhmään. Pääsemme mukaan sitten reilu 1kk kuluttua kun poika on sen 3kk. Onko kukaan muu täältä Oulun suunnalta suunnitellut menevänsä vauva-uintiin? Ja nimenomaan siihen keskiviikon ryhmään? Tänään oli se info-tilaisuus kirjastossa ja siellä käytiin kuuntelemassa ohjeita vauva-uinnista.
Mekin meinataan ottaa se Rota-rokote, resepti onkin valmiina tuola jääkaapin ovessa ja se pitää hakea ennen 2kk- neuvolaa. Toivottavasti siitä ei sivuoireena tuu mitään vatsavaivoja! Meidänkin poika on melko kova pulauttelemaan- melkein joka kerta syömisen jälkeen puklaa ainakin jnk verran vaikka ois röyhtäissykkin...Joskus tullu ihan kunnolla ja kaarella, mutta oon ajatellu sen johtuvan siitä että poika on melkoinen herkuttelija ja välillä hotkii ruokansa + lisäksi jos tissit on todella täynnä niin se maito tulee ihan suihkuamalla...Monesti joutuu aamuyöstä pumppaamaan maitoa kun rinnat ovat niin kovat ja rintaliivit jo ihan märät maidosta.
Mitenkäs paljon teidän vauvat hymyilevät/nauravat? Miedän poika on naureskellut jostain 3 vkon ikäisestä ihan kunnolla (ei siis niitä "pieruhymyjä")- kun sille juttelee ja samalla ilmeilee ja kujeilee niin naureskelee ihan kunnolla ja ihan kuin yrittäisi ääneenkin nauraa- jonkinlainen kujerrus sieltä saattaa kuulua :D
No nyt täytyy lähteä itekin nukkumaan että jaksaa sitten huomenna taas. Eipä silti kilitistihän tuo poika nukkuu kun jotain 6-7h näin alkuyöstä. Ensimmäisen kerran herää 4-5välillä ja sen jälkeen yleensä vielä nukutaan muutama pikkupätkä ennen kuin kunnolla noustaan ylös. Päikkäreille mennään yleensä 11-12 maissa ja nukutaankin sitten 5-6h ulkona vaunuissa. Illalla sitten vain lyhyempiä pätkiä...
Mutta nyt öitä! Yritän nyt palailla useammin tänne, että pääsisin taas kunnolla mukaan teidän juttuihin...:D
Suvi ja poika 7vkoa
Mulla oli tarkoitus mennä Raksilaan vauvauintiin, mutten muistanut ilmoittauta ja nyt kaikki ryhmät täynnä. Kavereita on menossa, muistaakseni just keskiviikon ryhmään. Varmaan mennään sit Zimmariin tai Edeniin vaikka on aika kallista...no kerran se kirpaisee.
Mä muuten luulin, et meidän pukluvauvalla olis ollut kans tuo hotkiminen ja suihkuaminen ongelma, mut ei mulla taida suihkuta kun koskaan ei ole edes pusero tai rintsikat kastunut ja vauva tosiaan puklaa vaikka kahden minuutin rinnalla olon jälkeen, eli ei taida meillä olla se ongelma. Nyt oon ollut imettämättä eilisestä asti ja rinnat ei oo edes pahemmin pakkautunu, pikku paakku toisessa. Kyllä mua silti vielä mietityttää, et pitäskö vauva laittaa tissille, mut mitä sitä kiusaamaan vauvaa ja itseään. Eilen annoin pakastettua äidinmaitoa pullosta ja meni puolitunttia kun maito, tai paremmin vesilitku, alkoi valua suupielistä pois.
Meillä hymyillään paljon, alkoi siinä 5 viikkoisena kunnolla hymyileen, no nyt ei oo hymyjä tullut tälle päivälle kun sai tosiaan se rotarokotteen ja siitä on tullut ihan mahdottomat mahavaivat. Pieni raukka.
Kix ja neiti huomenna 8vk
menkat nimittäin... Viime lauantaina tiputtelulla ja ma ja ti olikin vuoto TODELLA runsasta. En tiiä sitten saisiko tamponia käyttää, kun en ole käynyt jälkitarkastuksessa (jouduin sen tältä päivältä vuodon takia perumaan), mutta pakko oli laittaa. Tunnin automatkan aikana olin vuotanut eilen niin että oli sekä tamponi että side ihan litsumärkänä verestä, YÖK! Tällä menolla ei hemoglobiini korjaannu varmaan ikinä, en tosin tiedä paljonko se on, mutta hyvin huimoilee välillä.
Vielä ollaan pelkällä rintamaidolla pärjätty, vaikka selkeästi nyt menkkojen aikana maito on tiukemmassa. Toisaalta maitoa on tullut aik. suihkuna ja liikaakin ja nyt tyttö on sitten pulautellut huomattavasti vähemmän ja ollut jokseenkin aika tyytyväinen. Tosin nyt kaksi viime yötä on syönyt 2-2,5 tunnin välein, kun aikaisemmin saattoi eka pätkä olla 4h ja loput 3h...
Itkuista: Kovimmat itkut meillä oli viiden viikon ikään asti. Nyt kun itkuisuus on vähentynyt, on itkuissa alkanut olla sävyeroja. Välillä on tietysti vielä vaikeampia päivinä, jolloin itketään enemmän, mutta kaiken kaikkiaan elo on helpottunut.
Mullahan piti olla asiaa ja kommentoitavaa vaikka kuinka paljon, mutta kummasti tää päänuppi on taas ihan tyhjä...
Niin, sunnuntaina on ristiäiset ja niistä jo vähän stressiä pukkaa. Ikkunanpesua, leipomista ja muuta hommaa. Eikä niillä ikkunoillakaan olis muuten väliä, mutta kun on vielä raksapölykin pesemättä ja 2,5 vuotta ollaan tässä asuttu...
Joo, ei ne hommat nettailemalla hoidu, joten hilaan tästä itseni alakertaan. Tosin neiti varmaan pian heräilee syömään taasen.
Ananas ja Sanni-Saniainen 8 vkoa ja 2 päivää
1,5 vuotta ollaan asuttu tässä ja olleet ikkunat pesemättä... no, joka tapauksessa, laiska taloudenhoitaja olen.
Ananasakäämä
Sain pojan päikkäreille n.1,5h sitten ja nyt oon saanu kodinkin jotenki järjestykseen, joten päätin istahtaa koneelle ja lukea teidän kuulumisia sekä iteki jotakin tänne raapustaa :)
Viime yönä ei menty sitten ihan kaavan mukaan- poika nimittäin heräs jo 2 jälkeen ekan kerran syömään eli vaan n.4,5h nukkumisen jälkeen. Seuraavan kerran sitten 5 jälkeen- sillon otinkin sen meidän sänkyyn ku miehelläkin alkoi herätyskello soittaa työhönlähtökutsua...Pojan kanssa nukuttiin sitten vielä 8 asti jolloin ruokailtiin ja sitten noustiin kunnolla ylös. Omia aamutouhuja sain touhuiltua jnk verran pojan kiikkuessa vauva-keinussa sen aikaa ja ottaessa pieniä nokosia välillä ja 11 maissa sitten laitoin sen ulos vaunuihin nukkumaan.
Aattelin tästä iteki kohta lähteä vaunu-lenkille...Hirveä hinku päästä liikkumaan!!! Jälkitarkastus mulla on 20. päivä ja jos lääkäri vaan antaa luvan niin lähden heti jumpalle :) Siihen asti pitänee tyytyä näihin kävelylenkkeihin ja ehkä vois Hukassa käydä kokeilemassa jotain kevyttä jumppatuntia missä ei tarvi kovin hyppiä- vaikkapa jotain tanssituntia...:) Tykkään älyttömästi lattareista, joten aattelin josko tänä syksynä viitis lähteä CityDanceen Salsa-tunneille :) Pitää vaan tietty vähän kattoa noita aikatauluja ja sopia miehen kanssa mihin mun on mahdollista mennä...
Kix: Mullakin meinas mennä ohi tuo vauva-uintiin ilmoittautuminen kokonaan. Onneksi käytiin sunnuntaina kaverin luona kylässä, jonka kanssa tuli puheeksi vauva-uinnit. Hän epäili että ilmoittautumiset ois jo ollu. Tarkistin sitten heti netistä asiaa, niin onneksi oli vasta seuravana aamuna. Minäpä tietenki päivystin jo varttia vaille kahdeksan tietokoneen ääressä että päästiin mukaan :)
Onpas Ananaksella alkanu aikasin noi menkat...Toivottavasti itte sais olla ilman niitä vielä useamman kuukauden! Sekin taitaa olla yksilöllistä että miten alkavat. Yhdellä kaverilla oli vasta hiljattain ensimmäiset ja vauva jo vuoden ikäinen... Ittellä on kyllä välillä selkää jomotellu menkkatyylliin- toivottavasti nyt eivät oo sitä!
Mitäköhän muuta mun piti kommentoida...Tuntuu että musta on tullu ihan dementikko ton synnytyksen jälkeen- vaikka huononi se muisti raskaudenkin aikana, mutta synnytyksen jälkeen muistikäyrä on vain laskenu....:( Mieskin joskus ihmettelee että miten mä voin olla niin huonomuistinen...Onkohan tää pysyvää?????
No tällaista täälä...Lähdenpä tästä ulos lenkkeilemään ja palailen sitten huomenna taas viimeistään jos aiemmin en ehdi...Mukavaa keskiviikko-päivää!!!
Suvi ja "poika" 7vkoa 2pv
SuviHelenakin on ehtinyt "linjoille" - en ehtinytkään kertoa terveisiäsi tänne, kun luin viestisi vasta eilen...
Minulla on tänään jälkitarkastus ja olen kyllä aloittanut jo lenkkeilin ilman lupaakin. Tosin samoin olen tehnyt muistakin, kun en vaan pysty olemaan ilman....
Lenkkeilystä joku kyseli; eka kerta oli inhottava loppumetreillä kun virtsarakko alkoi olla täysi ja lantiopohjan lihakset eivät olien olleet vielä kuosissa... nyt ovat ehkä vähän paremmassa (tosin ei mitkään priimat) mutta ihan hyvin on kulkenuta ja lenkkituntemukset ovat olleet ennemminkin positiiviset : )
Sain VIHDOINKIN kuvat läpi galleriaa, eli sieltä löytyy nyt niitä ristiäiskuviakin. Siis siitä kuopuksemme...-kansioista. Salasana s.postini alku (ks.nicin takaa) ; )
Ristiäisvaatteista: minulla oli valkoinen halterneck-toppi ja suorat mustat housut, valkoiset korkkarit, kaulassa turkoosi koru. Pojilla oli turkoosit Naanoun-paidat ja vaaleat caprit (olivat muuten paljainjaloin kun oli niin kesäinen ilma), tytöllä turkoosi mekko kastepuvun jälkeen ja isillä puku ja turkoosi skraga : ) eli perheteemana oli turkoosi, kuten pappikin asiasta vitsaili : )
Kattauksesta: prinsessakakut tilasin ja itse tein sydämenmuotoisia vadelmatäytekeksejä sekä pieniä jalanjälkikekejä muut tekivät sukulaiset (mm.pullakranssin, kuivakakkua,voileipäkakut jne.) Kukkapuskat sommittelin itse luonnonkukista mm. kanervia ja juolukkaa, päivänkakkaroita ym. Limen väristenservettien sisässä oli myös kanervet koristeena. Näistä muuten myös kuvaa galleriassa ; )
Joo mutta nyt painun pesulle kun on aika lähteä sinne ronkittavaksi...
art&nti7vkoa
Meillä onkin ollut tänään kitinäpäivä. Tunnin verran neiti nukkui kauppareissulla mutta sitten ei olekaan rauhoittunut unille kuin ehkä vasta nyt...nukahti lupaavasti tähän imetystyynylle, mutten uskalla viedä vielä petiin...on kakannut ja piereskellyt koko päivän, että kaipa siellä masussa nyt jokin väännättää...
Jälkitarkastus oli eilen ja sain reseptin hormonikierukalle. Kukas se oli, joka ihmetteli miksei sitä asenneta neuvolassa. Minulle sanottiin, että kaikki gynet eivät sitä osaa laittaa, varsinkaan jos pitää olla varovainen pehmeän kohdunkudoksen kanssa...eli kaipa se on sitten niin, että se Mirenan laitto vaatii laittajaltaan perehtyneisyyttä.
Sterilisaatioprosessi ei lähtenyt vieläkään etenemään:((((...pitää mennä omalääkärille ja sitä kautta gynelle...huoh...mieluummin taidan mennä suoraan yksityiselle gynelle ja saan lähetteen sieltä leikkaukseen...joskus tuntuu, että tämä byrokratia on se juttu mikä syö terveydenhuollon tehokkuutta :( Ihan kuin tuo sterilisaatioasia olisi ehdoin tahdoin tehty vaikeaksi, ettei kukaan jaksaisi aloittaa prosessia...ymmärrän sen tahmeuden kyllä nuorille, alle 3 lasta synnyttäneille, mutta kun meikäläinenkin kulkee jo puolivälissä 40:ää ja lapsiakin on 4...niin miksei sitä asiaa voi saada vireille jo odotusaikana? Miksei se voisi olla automaatista niille, jotka eivät sitä erikseen kiellä?
Tänään kävin Papassakin ja tuloksen saamiseen menee 6 viikkoa!!!...en ajatellut jäädä odottamaan niin pitkään, vaikka siellä labrassa luvattiin hoputtaa! Asennutan sen kierukan heti kun vaan saan ajan. Olikos muita, joille asennettiin kierukka ilman papaa?
Art oli laittanut kivoja kuvia galleriaansa :)
Ääh kitinä alkoi...pitää taas viihdyttää. Aurora muuten kääntyi vahingossa vatsalleen lauantaina, eikä se tainnut olla kovin iloinen asia. Itkuhan siitä tuli ja neiti piti autella takaisin selälleen. Vauvakopan otin jo minäkin pois viikko sitten. Alkoi olla jo niin ahdasta siellä. Hyvin on nukkunut vähän väljemmissäkin "vesissä" :)
Kanelisokeri & nelikko
Tietokone posahti rikki ja oon ollut nettipimennossa. Tänään saatiin kone takaisin, meni onneks vielä takuuseen.
Selmalle: Ihmeen aikaisin teillä laitetaan kierukat. Mulle sanottiin neuvolasta, että 6kk päästä vasta laitetaan synnytyksestä. Oonkin sanonut aikaisemmin, että kohdun seinä on pehmeä ja kierukka saattaa mennä siitä läpi jos laitetaan liian aikaisin. Toisissa kaupungeissa aika on 4kk, meillä näköjään 6kk. Söin vajaan liuskan minipillereitä, mutta lopetin ne kesken. Ei sopineet mulle, olin äkäinen ja mahaa turvotti ihan älyttömästi. Jos joku on jo saanut reseptin eikä vielä ole hakenut pilsuja, niin mie voin myydä 2 avaamatonta liuskaa, vaikka 10 eurolla. Normisti maksaa reilu 30 euroa 3 liuskaa. Niitä ei saa pienemmissä paketeissa. Laittakaa sähköpostiosoite, jos joku haluaa pillerit. Mulla on omalla nimellä, joten en viitsi sitä tänne laittaa.
Liikkumisesta: Mie oon liikkunut jo ihan täydellä teholla. Ostan nyt ens viikolla jäsenyyden Ladylineen, käyn sit 3 kertaa viikossa jumpassa tai salilla.
Meidän neitin masuvaivat ovat helpottaneet. Itkuja tulee paljon muusta, mutta ei enää sellaista suoraa huutoa. Sylissä kyllä aina rauhoittuu.
Me ollaan koko perhe kipeänä. Esikoinen tuli ekaks, sitten minä ja mies ja viime yönä vauvallekin tuli nuha. Inhottaa kun pienellä vuotaa nenä, haittaa ikävästi syömistä.
Mie täysimetän, mutta välillä aina annan rintamaitoa pullosta.
Nyt pitää mennä, vauva itkee.
Tytteli-83 ja neiti 2kk 1vk
mitä merkkiä sulla on?? voisin ostakki jos on cerazettea. Mä laitan kans kierukan, mut laitetaan kuulemma kun menkat alkaa, millon lie on.. varmaan pian joskus kun tää imetyskin nyt vetää viimesiään. Kylläpä oli lyhyt tämänkin imettämisen taival, ei oo näköjään musta siihen hommaan, syystä tai toisesta...:(
Sanoin eilen terkarille tytön 2kk neuvolassa, että ainoa syy miksen halua enää lapsia on tää ahdistus näistä alun syöttämisjutuista. Olen varmaan outo...
Kix
meni ieka ihan väärään paikkaan,mut nyt kopsaan tänne ja painun pehluihin!!
maanantaina Aatu valvo melkein koko päivän..nukku max 2h!! eilinen meni sit nukkuessa, mut yö olikin eri asia!! tosi levoton oli!! heräili vähän väliä ja kitisi ja potki!! mahavaivoja kai!?!? nyt kitisee isänsä sylissä!! tänään ollut suht normaali päivä, mut katotaan miten yö menee..
en pääse katsoon artin kuvia :(
nyt syöttään Aatu..jos vaik rauhoittuis!!
Joo merkki on Cerazette. Jos sulla on sellainen nimetön sähköposti, niin laita osoite, niin pistän sulle mailia.
Jee, molemmat lapset päiväunilla. Ainoa ikävä homma on, että päätä särkee...
Tytteli-83
Tytteli mun meiliosote on tuolla eka sivulla viesti numero 19 yhteydessä :) Laitappa meiliä, niin keskustellaan pillereistä. :)
Meidän tytöllä tuli vihreä kakka, täysin vihreä.
Mäkään en pääse Artin kuvia katsoon.
Tein vielä yhden kokeilun, annoin tytölle pakastettua omaa maitoa (taas) ja tuli kolmena pukluna ulos, viimeisin tunnin jälkeen syötöstä. ei passaa maito ei.
kix ja 8 viikkoinen neiti
eli ainakinin itse pääsin sinne sillä salasanalla (onhan teillä oikea?) Laitoin muuten sen saman myös muihin suljettuihin kansioihin eli saa nyt olla ainakin jonkin aikaa katselossa teille : ) Vaihdan sitten uudestaan ja ne saa minulta tuon artbox(at)wippies.fi kautta
Eilen päästiin nukkumaan tavallista myöhempään, joten tänään on aamutoimetkin venyneet pitempään ja sain pojan ulos nukkumaan vasta klo 13 maissa...Ehkäpä johtuu siitä, että oltiin eilen kylailemässä ja kotona vasta hiukan ennen klo 22 ja sitten iltatoimetkin venyivät eikä Leevi meinannut nukahtaa millään...
Art:Mäkään en päässy kunnolla kattomaan noita teidän kuvia. Siis suurin osa niistä kuvista näkyi niissä pikku-ikkunoissa, mutta ku yritin klikata että ois näkyny suurempana niin näkyi vaan valkonen laatikko ja kuvateksti- ei muuta...
Tytteli: Mä myös täysimetän, mutta joskus annan rintamaitoa pullosta esim. aamulla/aamuyöstä jos täytyy pumpata "ylimääräisiä" pois...Ja pakkaseen oon myös pumpannut maitoa siltä varalta etten oo aina paikalla ku poika tarvii ruokaa...Muutaman kerran oon käyny kaupungilla shoppailemas ilman poikaa, mutta se on yleensä nukkunu ulkona niin pitkään että oon ehtiny takaisin ennen ku se herää...No olinhan mä pari viikkoa sitten kaverin polttareissa käymässä- silloin oli mies joutunu antamaan pakkasesta rintamaitoa pojalle. Ootkos Tytteli muuten uskaltanu käydä ennen jäkitarkastusta sellasissa jumpissa missä pitää hyppiä kovasti? Mä en vielä oo uskaltanu lähteä ku tuntuu että ei ne lantionpohjalihakset ihan täysin kunnossa vielä oo vaikka virtsasuihkun saankin katkeamaan. Joskus jos oikein kovasti aivastuttaa saattaa pieni lorahdus tulla pöksyihin...:(
Muuten tosi kivoja nimiä teidän vauvoilla!!!!Siis ne mitä täälä on "kuultu" ni melkein kaikki on sellasia mitä voisin iteki laittaa omalle lapselle :) Oliko teillä muilla miten vaikea päästä yhteisymmärrykseen vauvan nimestä? Meillä ei loppuviimein ollu kovin vaikeaa, vaikka odotusaikana sitä pelkäsinkin...
Onko täällä ketään muita kenen vauva ei nuku ikinä kuin max 2-2,5 tuntia kerrallaan? Yölläkään ei nuku yksiäkään sen pidempiä unia ilman ruokailua!! Usein haluaa ruokaa esim. 1,5h välein.
JA onko muita ketkä nukkuvat vauvan kanssa samassa sängyssä?? Itse en ainakaan jaksaisi joka yö kahden tunnin välein olla pomppimassa minkään pinnasängyn luona. Helpompi kun voi sitten imetyksen jälkeen vain itsekin nukahtaa siihen paikkaan.
Neuovolassa käytiin eilen ja sälli painoi 5610 ja oli 59cm pitkä. (tosin olin itse pitämässä vauvan päätä mittaushetkellä ja se ei tainnut olla ihan kiinni siinä reunassa, joten saattaa olla pituudessa vähän ylimääräistä.
Rotarix resepti on nyt valmiina odottamassa.
Mäkin haluaisin jo mennä jumppaan. Mies vain välillä vastustelee, eikä halua esim. sulattaa pakkasesta vauvalle maitoa jos on tarvetta. Voin kyllä samana päivänä lypsää jääkaappiinkin, jos se sitten on parempi. Kerran kävin Bodypumpissa kun vauva oli. n. 5 viikkoa. Lihakset meni ihan jumiin vaikka otin ihan kevyesti ja lintsasin osasta liikkeistä :( Ja lisäksi olin juuri toipunut ensimmäisestä rintatulehduksesta, ja pian jumppapäivän jälkeen nousi uudelleen kuume. Nyt en ole uskaltanut vielä uudelleen lähteä. Ja lisäksi tuli kamala ikävä vauvaa vaikka olin vain 1,5 tuntia poissa kotoa... Piti melkein juosta takaisin että pääsen taas nopeasti vauvan luokse:) Mun jälkitarkastuksesta ei ole viekä tietoakaan.
Kyllähän ihan yleislääkäritkin laittavat kierukoita, se ei ole kovin monimutkaista eikä vaikeaa. Ja jos on kovin pehmeä kohtu niin voi se mennä läpi kokeneellakin laittajalla. Itse halauaisin tavallaan myös kierukan (mirenan), mutta jos sitä ei laiteta jälkitarkastuksessa (kuten tod. näköistä on) niin en varmaan sen takia jaksa uudelleen lääkäriin mennä. Syödään sitten pillereitä. Ainakin välillä, jos niitä muistaa ottaa :(
sroigh ja poika 6 viikkoa
Onpa kyllä outoa miten eri tavalla ton kierukan kanssa toimitaan... minä sain sen ilmana papa-koetta ja se laitettiin kuukausi synnytyksen jälkeen jälkitarkastuksen yhteydessä. Imetykseen ei kuulemma vaikuta. Luulisi että näihin asioihin olisi edes suunnilleen samanlainen linjaus eri lääkäreillä?! Toivon vaan ettei tuo minun kierukka löydä tietään vatsaonteloon :)
Miekin haluaisin kovasti jo jumppaan, mutta tässä elämäntilanteessa (lue:mies treenaa talvella kaksi kertaa pä'ivässä) en edes haaveile että jumppaan tai salille pääsisi kovin usein. Ajattelin tilata pari Pilates-DVD:tä ja jumppailla kotona. Ja tuleehan tietysti lenkkeiltyä vaunujen kanssa.
Jahas, tyttö heräilee ja kuulostaa nälkäiseltä, pitänee kirjoitella myöhemmin lisää...
Deepest_Blue ja tyttö 5 vkoa tai jotain
Meilläkin vauvan neuvolalääkärikäynti suoritettu. Terkka soitteli aamulla, että olimme tehneet oharit...en vain kertakaikkiaan muistanut, että meillä oli aika varattuna tälle päivälle. Onneksi iltapäiväaika järjestyi sitten kuitenkin tälle samalle päivälle. Rotarokotereseptinkin saimme, tosin sille valmisteelle, joka annetaan kolme kertaa...en jaksa kaivaa reseptiä laukunpohjalta...joku rota-jotakin se oli :) Muru painoi 5530g ja oli 56cm pitkä. Pituutta ei ollut kauheasti tullut lähtöpituuteen verrattuna, joten sen on täytynyt olla sitten mittavirhe sairaalassa, sillä kyllähän tuo muru ihan selvästi kasvaa, jostakin syystä kasvu ei näy mitattaessa :-/ ....No, ensi viikolla käymme sitten neuvolassa ottamassa ekan rokoteannoksen.
Lähdimme lasten kanssa heti aamusta vaatekaupoille. Vaatemakuni tuon meidän 10v tytön kanssa ei oikein kohdannut...olisi ostanut polven alapuolelle ulottuvat leggingsit ja jonkin ihmeellisen kasarityylisen henskelihousun, jotka olivat haalarin ja mikrojen välimuoto...sain pientä mökötystä osakseni kun tokaisin, että syksy on tulossa, eikä nuo tunnu ihan järkeviltä...siitäkös neiti suuttui ja sanoi, että haluan hänen pukeutuvan pitkiin kaapuihin..jne. No lopulta pääsimme yhteisymmärrykseen ja ostimme uusia riepuja jo ennestäänkin täysiin kaappeihin ;-) On tuon 9v pojan kanssa vielä helppoa, puhumattakaan liki 2v:sta ja vauvasta, joille äiti voi ostaa ihan mitä vain, eikä valituksia kuulu.
Tuntuu, että tuota rahanmenoa on nyt ihan riittämiin. Molemmat koululaiset tarvitsevat uudet tietsikat, kun ei vanhat enää pelitä, jumittavat ja jakittavat vain, sitten on nämä vauvan rotarokotteet, minun hormonikierukkani, mies tarvitsee uuden läppärin, isommat lapset tarvitsevat kerrossängyn... ym. ym. ym. Joka toinen päivä pitää käydä ruokaostoksillakin ja se tietää joka kerta vähintään 100€ nakkia tälle porukalle :S On tämä elämä kallista...
Ostin vahingossa toisenlaisia vaippoja Auroralle ja nyt on sitten aivat hirvittävät punoitukset kaikkialla...miten voikin olla niin vaikeata pitää taipeet ja ihopoimut siisteinä? Napakin punoittaa ja tuoksahtelee imelälle :( Hoidoksi vain Basibact puuteria ja puhdistusta...sitähän minä olen koko kesän tässä tehnytkin :S
Tosiaan, täällä on kivoja nimiä ja hieman erilaisiakin annettu "tavanomaisista" nimistä poiketen näille kesänupuille. Meillä mies ehdotti tätä nimeä ja olin heti ihan myyty. Hänellä oli muitakin vaihtoehtoja ja niistä oli todella vaikea valita. Oma nimilistani oli lyhyt, kun viimeiseen asti päässäni pyöri jostakin syystä pelkkiä poikien nimiä, joten olin helpottunut siitä, että miehen lista oli niin "pätevä". Oikeastaan mietin, miten hän keksi tuon Auroran kun samaa nimeä minäkin olin nimikirjasta bongaillut, mutten tohtinut edes ehdottaa kun ajattelin sen olevan liian erikoinen miehen makuun. Myhäilin siis tyytyväisenä kun mies sanoi omat ehdotuksensa ja kertoi samaan hengenvetoon, että Aurora oli hänen suosikkinsa. Niin tyttö sitten sai nimensä :)
Kanelisokeri
noi kuvagalleriat jotenkin jäkittää niin että esim. osa kuvateksteistä on hävinnyt. esim. siellä raksakansiossa on tapettikuvia ilman mitään selostusta... sorge siis : (
Voi ihanan pitkiä unia on nukkunut SuviHelenan vauva! Meillä on taas tänään torkuttu, eilen nukuttiin melkein koko päivä. Tähän näyttää rytmittyvän myös kakkaaminen eli torkkupäivinä kakkaa on joka vaipassa, nukkumispäivinä tulee 1-2 jättisatsia. Yöt menee edelleen ihan ok 05 asti, jolloin alkaa ähinä ilmavaivojen takia ja pulauttelu. Sitten nukutaan vaihtelevasti 06.30-07.30 asti. Pidempi pätkä osuu yleensä 21-01 jopa 03 väliin (on siis yleensä 3,5-6 tuntia), mutta muuten ei paljon yli 2 tunnin pätkiä vuorokauteen tule. Unipäivinä saattaa tulla 2,5-3 tunnin päiväunetkin, torkkupäivinä ne ovat 20 min - 1,5 tuntia.
Mun täytyy tunnustaa, että tekis ihan hirveesti mieli viihteelle. Voisin lähteäkin, kun on pumpattuna maitoa ja mieskin ihan myötämielinen ajatukselle, mutta jotenkin en ole vaan saanut aikaiseksi vielä edes suunnitella, milloin. Marmatan vaan, että tekisi mieli ;-) Yösyötöllä nimittäin aina iskee fiilis, että mihinkään en ainakaan lähde valvomaan! Nyt ollaan käytetty lypsymaitoa pullosta joko mun lenkkien aikana tai oon pakastanut jonkun verran.
Monella tuntuu olevan tuo ehkäisypäätös kohtuullisen selkeä, itse mietin kovasti, hormoneja en haluaisi vielä ollenkaan syödä. Ensi viikolla jälkitarkastus ja vauvan neuvolalääkäri.
Tosiaan ihania nimiä olette löytäneet vauvoillenne! Meillä on nimi edelleen haussa, oli jo kertaalleen päätettynä, mutta nyt vielä emmitään, kun tuli tietoon ihan exact sama nimi tutun tutulla. En voi käsittää, että molemmat nimet olivat samat! Kaksikielisyys tuo omat haasteensa, kun olisi kiva, että nimi lausutaan molemmilla kielillä suunnilleen samoin ääntein ja painoin. No, puolentoista viikon päästä se on sitten lyötävä lukkoon.
Tonttu08 ja vauva reilut 6 vkoa
Hups, minä kyllä käväisin uimassa jo viime viikonloppuna pikka pyrähdyksen, olisinkohan saanutkaan :/
Äitini toi tänään meidän vanhoja harsovaippasysteemeitä ja käytinkin niitä jo! Eli on ohutta pehmeää muovia semmonen vähän muotoiltu "kuori", sitten on kolmionmallinen paksu harso, ja sitten normaali harso. Harsosta taitellaan pötkö, sitten se laitetaan vauvan ympärille vaipaksi kolmiomallisen harson avulla, ja sitten päällimmäiseksi tulee se muovikuori. Pissat tuo päästää helposti läpi kun ei ole kuminauhoja, mutta kyllä tuokin vaippakuluja säästää, aion käytellä silloin tällöin.
Nehän voi sitten myydä edelleen ne pieniksi jääneet kestot.
Äidin kanssa kokeiltiin myös sitä sen aiemmin tuomaa yli 20v vanhaa uudenveroista rintareppua ja keksittiinkin miten se tulee ja kävin tytön kanssa se päällä ulkona. Sais melkein sen kanssa olla selässä vielä joku tukiliivi (tulee pelkät narut ristiin selän taakse) mutta muuten kyllä se oli hyvä ja tyttö viihtyi, meinasi nukahtaakin.
Meidän typy se kääntyy matolla mahaltaan selälleen aina välillä - työntää toisen käden suoraksi ja hupsista vain :)
Nyt kun teillä on ollut puhetta niin mullakin on tänään hiukan aina välillä kipristellyt mahassa ja päivällä yritti tulla jotain tuhruvuotoa muutama pikkiriikkinen pisara. Mitä lienee...