Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pääsee yli huonosta kritiikistä?

Vierailija
05.05.2014 |

Mulla on ikävä taipumus jäädä mielessäni jauhamaan itsestäni sanottuja ikäviä asioita, etenkin jos kommentit on sanottu tahallisesti ilkeästi. Jään myös pyörittelemään tilanteita, joissa olen käyttäytynyt jotenkin typerästi. Miten tällaisesta voi päästä eroon?

Alkaa jo väsyttää, kun joka ilta esimerkiksi yksi työtilanne, jossa esimies antoi todella negatiivista palautetta koko osaston (lähes 150 ihmistä) edessä, pyörii päässä ennen nukahtamista ja aiheuttaa ahdistuneisuutta.

Paikalla oli myös ulkopuolisia ihmisiä, jotka eivät tunne minua, ja saivat minusta varmasti todella idioottimaisen käsityksen. Ihan rehellisesti en ollut osannut hoitaa työtehtävääni kovin hyvin joten kritiikki oli kyllä paikallaan, mutta en ollut tahallisesti laiminlyönyt tehtävän tekoa vaan vain silkkaa typeryyttäni mokannut. No osittain voin syyttää kiirettä. Esimies oli myös antanut sähköpostilla palautetta mokastani, mutta en ollut huomannut sitä, josta sitten sai lisää kritisoitavaa kuinka en edes viitsinyt ottaa vastuuta mokastani. 

Tästä on nyt yli puoli vuotta aikaa ja yhä ajattelen tilannetta päivittäin. Yritin selittää omaa näkemystäni tilaisuuden jälkee esimiehelle, jota ei kiinnostanut kuulla lainkaan. Miten ihmeessä pääsisin tästä yli?

Tämän lisäksi pyörittelen kyllä muitakin asioita, mutta en ahdistu niistä niin paljon kuin tästä työpaikkanolaamisesta. 

p.s. en ole tomi björck

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, minusta kyllä pomosi toimi väärin. Hienotunteisempaa olisi ollut kutsua sinut keskustelemaan kahdenkesken, vaikka sitten siinä koko osaston edessä. Mutta ei ole ammattimaista haukkua/kritisoida koko osaston edessä. Jos olisin sinä, koittaisin ajatella, että pomo toimi väärin, ja hän on se, jonka pitäisi tuntea huonoa oloa asiasta.

Mutta muuten en osaa auttaa. Itse myös vatvon pieniäkin asioita pitkään.

Vierailija
2/25 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään itsekin kritiikkiä aivan mielettömän paljon, ja olen tahallani valinnut sellaisen työn, jossa ei voi kovin helposti epäonnistua ja/tai saada kritiikkiä. Olen ajatellut tämän olevan huonoa itsetuntoa. 

Tuollainen 150 hengen edessä lyttääminen kuulostaa näin ulkopuolisen silmin kyllä pahalta. Esimies olisi voinut käydä asian kanssasi läpi, ja lähettää tarvittaessa (jos oleellista esim. muiden työn kannalta) rakentavan ja asiallisen mailin muille (miten esim. jatkossa voidaan tuollaiset tilanteet välttää).

Mitäköhän pomo sanoisi, jos ihan vain menisit sanomaan, että tuo vaivaa sinua edelleenkin, ja koit sen nolaamisena? Jos et enää puolen vuoden jälkeen viitsi, niin yritä vain sinnikkäästi ajatella, että kaikki mokaavat, kukaan ei enää mokaasi muista, ja töissä satunnaisesti mokaaminen ei tee susta huonompaa ihmistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kannattaisi pyrkiä ymmärtämään, että vaikka olet oman maailmasi keskipiste, muita ihmisiä ei kiinnosta sinuun liittyvät pikkuasiat ollenkaan samassa mittakaavassa. KAIKILLE muille läsnäoleville tuo kuvaamasi palautetilanne esim on ollut yhdentekevä sivujuonne tilanteessa, jonka tarkoitus ja merkitys ja muistamisen arvoiset tapahtumat ovat ihan muualla. Kukaan muu ei muista sitä. Sinä et oikeasti ole tehnyt minkäänlaista vaikutelmaa kehenkään.

Ja sitten, opettele siihen, että kun saat palautetta, otat sen vastaan - et yritä selittää sitä "oman näkemyksesi kautta" olemattomaksi, vaan kuuntelet, ajattelet ja lupaat jatkossa toimia fiksummin. Ei sun esimiehesi halua, että et koskaan tee virheitä, eikä että selität miksi teit virheitä, vaan että jatkossa yrität tällä kohtaa paremmin.

Vierailija
4/25 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kaipaan vinkkejä! T. Ikuinen murehtija

Vierailija
5/25 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun riittävästi jauhaa asioita netissä niin kyllä se realielämä menettää merkityksensä ja aivan sama mitä ihmiset sanovat tai mitä naamaa näyttävät.

Vierailija
6/25 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen sitä mieltä että esimies toimi väärin (siis todella mollaavin sanakääntein minua sätti nimen kanssa moneen otteeseen niin, että se varmasti syöpyi jokaisen kuulijan mieleen ja antoi minusta todella epäkompetentin käsityksen) mutta syytän kyllä omaa epäonnistumistani negatiivisesta palautteesta. Ja nielen kyllä kritiikin. Mokasin, ja se hävettää. Esimies vaihtoi toisiin tehtäviin, enkä oikein voi enää keskustellakaan asiasta enkä kyllä tiedä auttaisiko se mitään. Lisäksi painaa se, että häntä ei olisi voinut vähempää kiinnostaa minun puoleni, vaan katsoi minua kuin halpaa makkaraa kun yritin vikistä että en tarkoittanut mokata. En saanut mitään tilaisuutta puolustella itseäni kun en ollut sitä hänen meilikritiikkiään huomannut (lomani vuoksi sähköpostini oli niin tukossa etten sitä ollut nähnyt). 

Ymmärrän myös sen, että en ole maailman napa eikä ketään oikeasti kiinnosta seuraavana päivänä mitä minusta on sanottu. 

Taka-alalla kuitenkin kummittelee se, että tämä esimies tuntee kaikki alani ihmiset (erityisesti ne, joilta voisin joskus tulevaisuudessa hakea töitä) ja on todella kova juoruamaan. Voin olla aivan varma, että on kertonut epäonnistumisestani naurujen kanssa kaikille mahdollisille ihmisille. On myös hyvin mahdollista, että hän kertoo mokastani esimerkkinä kouluttaessaan alaisiaan.

Kuinkahan kauan vielä murehdin tätä? Olen oikeasti miettinyt jo ulkomaille muuttamista vaihtoehtona päästä tästä ahdistuksesta eroon. 

Vierailija
7/25 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kulta. Jos pomo nauraa sun epäonnistumisellesi, tilanne on hanskassa. Jos ei naura, olet pulassa. Mutta on erittäin epätodennäköistä, että pomollasi on aikaa muistella sinua ja sinun epäonnistumisiasi ellei niistä erikseen häneltä kysytä.

Mutta kultaseni, kun kerran mokasit, on ihan sama, miten olisit sitä puolustellut. Ja se, että et huomaa esimiehesi lähettämää meiliä kun seu hautautuu inboxiisi on todella, todella huono merkki.

Älä yritä keskustella enää mitään, yritä vain tästä lähtien hoitaa kunnolla ne tehtävät, mitä sulla nyt on. Olet saanut joka päivä uuden mahdollisuuden, miksi et käytä niitä?

Vierailija
8/25 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi alentava kullittelu ei nyt hirveästi lämmitä #8. 

Tarkoitukseni ei olekaan puolustella mokaani kenellekään, kerroin vaan taustoja jotta ymmärtäisitte (?) millainen tapaus ahdistaa itseäni. 

Toiveenani oli saada vinkkejä ja neuvoja, miten pääsisin yli itseni ruoskimisesta ja ahdistuneesta olosta, jotka ovat vaivanneet päivittäin tämän tapauksen jälkeen. 

Ja pomoni ei todellakaan nauranut epäonnistumiselleni, vaan oli vihainen ja ylenkatsova. Mistä se on huono merkki, että sähköpostia ei huomaa? Jos 4 päivän loman aikana tulee 300 meiliä ja yksi niistä jää vahingossa huomaamatta, mistä se kertoo? Muulloin olen pääsääntöisesti saanut hyvää palautetta työstäni. Pyrin tekemään sen hyvin. Nyt mokasin. Mutta miten pääsen yli siitä?

ap

Vierailija
9/25 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 13:48"]

Taka-alalla kuitenkin kummittelee se, että tämä esimies tuntee kaikki alani ihmiset (erityisesti ne, joilta voisin joskus tulevaisuudessa hakea töitä) ja on todella kova juoruamaan. Voin olla aivan varma, että on kertonut epäonnistumisestani naurujen kanssa kaikille mahdollisille ihmisille. On myös hyvin mahdollista, että hän kertoo mokastani esimerkkinä kouluttaessaan alaisiaan.

[/quote]

Jos tämä moka ei ollut tahallinen väärinkäytös, niin huoli pois. Sattuuhan sitä virheitä. Tuskinpa (lue: ei varmasti) hän myöskään sinua nimeltä mainitsee, vaikka joskus esimerkkinä kertoisikin asian.

Vierailija
10/25 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 14:02"]

Tarkoitukseni ei olekaan puolustella mokaani kenellekään, kerroin vaan taustoja jotta ymmärtäisitte (?) millainen tapaus ahdistaa itseäni. 

Mistä se on huono merkki, että sähköpostia ei huomaa? Jos 4 päivän loman aikana tulee 300 meiliä ja yksi niistä jää vahingossa huomaamatta, mistä se kertoo? Muulloin olen pääsääntöisesti saanut hyvää palautetta työstäni. Pyrin tekemään sen hyvin. Nyt mokasin. Mutta miten pääsen yli siitä?

ap

[/quote]

Pääset yli mokastasi kun myönnät, että teit sen ja toteat, että jatkossa pitää toimia paremmin. ET, kuten nyt SANOT ITSE että haluaisit selitellä ja puolustella, mutta ikävä esimies ei ole kiinnostunut.

Ja työsähköpostien huomaamatta jääminen on huono merkki siksi, että jokainen niistä voi olla (todennäköisesti on) tärkeä. Eikö sulla ole mitään järjestelmää kärryillä pysymiseen? Mä käyn postit läpi muutaman kerran päivässä järjestyksessä ja a) deletoin turhat b) kuittaan saaduksi loput ja c) katson, onko mitä millekin pitää tehdä ja milloin. 300 mailia päivässä ei ole erityisen paljon-

Vierailija
11/25 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 13:36"]

Sun kannattaisi pyrkiä ymmärtämään, että vaikka olet oman maailmasi keskipiste, muita ihmisiä ei kiinnosta sinuun liittyvät pikkuasiat ollenkaan samassa mittakaavassa. KAIKILLE muille läsnäoleville tuo kuvaamasi palautetilanne esim on ollut yhdentekevä sivujuonne tilanteessa, jonka tarkoitus ja merkitys ja muistamisen arvoiset tapahtumat ovat ihan muualla. Kukaan muu ei muista sitä. Sinä et oikeasti ole tehnyt minkäänlaista vaikutelmaa kehenkään.

Ja sitten, opettele siihen, että kun saat palautetta, otat sen vastaan - et yritä selittää sitä "oman näkemyksesi kautta" olemattomaksi, vaan kuuntelet, ajattelet ja lupaat jatkossa toimia fiksummin. Ei sun esimiehesi halua, että et koskaan tee virheitä, eikä että selität miksi teit virheitä, vaan että jatkossa yrität tällä kohtaa paremmin.

[/quote]

Pitkälti samaa mieltä.

Mutta ihan näin itsekin esimiehenä sanoisin, että myös pomo toimi todella väärin.

Alaisia ei nöyryytetä. Näyryyttäminen on vihoviimeinen keino saada toimintatapoja kohennetuksi, lisäksi siinä luodaan työyhteisöön pelon ilmapiiri.

Todennäköisesti ainakin osa niistä 150 ihmisestä suhtautui ap:hen myötätuntoisesti ja ajatteli, että koska pomo ottaa hänet ja hänen virheensä samalla lailla porukan nokittavaksi.

Jos tuollainen toistuu, se lähenee jo työpaikkakiusaamista ja syntipukin hakemista. Jollekulle annetaan työyhteisössä leima: se nyt aina mokaa... JOS tästä oli kyse, puhu työsuojeluvaltuutettunne kanssa ja kysy, mikä olisi oikea keino antaa esimiehelle palautetta hänen johtamistavoistaan.

Ap, kannattaa siis suhteellistaa asioita. Kaikki saavat joskus kritiikkiä, ja kuten siteeramani kirjoittaja aivan oikein toteaa, ihmiset muistavat vyleensä vain omat mokansa, eivät pane painoa muiden saamalle kritiikille.

Vierailija
12/25 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 14:13"]

Mistä se on huono merkki, että sähköpostia ei huomaa? Jos 4 päivän loman aikana tulee 300 meiliä ja yksi niistä jää vahingossa huomaamatta, mistä se kertoo? Muulloin olen pääsääntöisesti saanut hyvää palautetta työstäni. Pyrin tekemään sen hyvin. Nyt mokasin. Mutta miten pääsen yli siitä?

ap

[/quote]

Pääset yli mokastasi kun myönnät, että teit sen ja toteat, että jatkossa pitää toimia paremmin. ET, kuten nyt SANOT ITSE että haluaisit selitellä ja puolustella, mutta ikävä esimies ei ole kiinnostunut.

Ja työsähköpostien huomaamatta jääminen on huono merkki siksi, että jokainen niistä voi olla (todennäköisesti on) tärkeä. Eikö sulla ole mitään järjestelmää kärryillä pysymiseen? Mä käyn postit läpi muutaman kerran päivässä järjestyksessä ja a) deletoin turhat b) kuittaan saaduksi loput ja c) katson, onko mitä millekin pitää tehdä ja milloin. 300 mailia päivässä ei ole erityisen paljon-

[/quote]

Täh? Lomalla ollessasi käyt työsähköpostia monta kertaa päivässä lävitse? Et ole tosissasi!

Muista nyt, että ap oli siis juuri palannut lomalta, kun joutui jyrän alle.

Tosiasia on, että pomo toimi väärin ja täysin ammattitaidottomasti. Sen voi ap hyvin itselleen myöntää. Hän myöntää MYÖS tehneensä itse mokan, ja se riittää, enempään itseruoskintaan ei todellakaan ole aihetta.

12

Vierailija
13/25 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 14:18"]

ap

[/quote]

[/quote]

Täh? Lomalla ollessasi käyt työsähköpostia monta kertaa päivässä lävitse? Et ole tosissasi!

Muista nyt, että ap oli siis juuri palannut lomalta, kun joutui jyrän alle.

Tosiasia on, että pomo toimi väärin ja täysin ammattitaidottomasti. Sen voi ap hyvin itselleen myöntää. Hän myöntää MYÖS tehneensä itse mokan, ja se riittää, enempään itseruoskintaan ei todellakaan ole aihetta.

12

[/quote]

ap ei kuitenkaan ota vastuuta tekemisistään, ja sitä tässä haen. Hän vain suree, kun pomo kiusaa. Voihan hän toki silläkin itseään lohduttaa, mutta ei se häntä eteenpäin kehitä. Mullakin on monta työkaveria, jotka aina keskittyvät siihen, miten kaikki on muiden vika. En jaksaisi sitä millään.

Vierailija
14/25 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös samanlainen mårehtijä, mutta sanoisin ett pomosi toimi väärin. Itse tein mokan töissä vuosia sitten, firma menetti sen takia tuhansia euroja. Oli kurjaa, mut pomoni oli tosi ymmärtäväinen ja muistan mokan edelleen, mut en ole koskaan miettinyt sitä sen kummemmin, jatkossa olin tarkempi. Mut jos pomoni ois toiminut noin, niin varmasti miettisin asiaa ihan eri lailla.

Vierailija
15/25 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei pelkästään niin, että pomo teki väärin - sellaisesta pääsee anteeksipyynnöllä ja selittämällä vähän, että on ollut pinna kireällä kotisyistä. Vaan hän myös mokasi, koska pomon ammattitaitoon pitäisi kuulua tuollaisen asian hoitaminen tyylikkäämmin.

Vierailija
16/25 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

[/quote]

[/quote]

Miksi en saisi haluta selitellä mokaani? Sehän nyt on aivan luonnollista. Haen esimieheltä ymmärrystä, olisin halunnut pahoitella virhettäni ja kertoa, että tarkoitukseni oli ollut hyvä, ettei olisi jäänyt sellaista kuvaa että tahallani toimin huonosti. Jos tämä on selittelyä niin selvä, mutta olen elänyt sellaisessa maailmassa, jossa myös ne, jotka ovat epäonnistuneet, saavat tilaisuuden kertoa miksi epäonnistuivat. 

Ehkäpä tässä onkin jäänyt läksytyksen lisäksi eniten painamaan se, että esimies olettaa minun mokani vuoksi olevan huono ihminen ja huono työntekijä. Jos olisin ulkopuolisena kuullut jostakin muusta henkilöstä samanlaista kritiikkiä, olisin varmasti tuominnut hänet täysin idiootiksi. Ja toki toki, oma vika. En vain ole koskaan kuullut ketään nolattavan samalla tavalla julkisesti. 

Mä en ymmärrä, miten julkisuuden ihmiset jotka törttöilevät lehtien palstoilla, pystyvät elämään itsensä kanssa. Tai vaikka joku lääkäri, jonka potilas kuolee hoitovirheeseen. Kun mä märehdin virhettäni, joista meni vain mun maine työpaikalla (ainakin joksikin aikaa toivottavasti) ja josta ei aiheutunut taloudellisia tappiota saati aiheutunut kenellekään vahinkoa. 

ap

Vierailija
17/25 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa naispomolta.

Vierailija
18/25 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella huonoa käytöstä pomolta. Aivan alkeellinen periaate on, että ketään ei julkisesti nöyryytetä. Tulee mieleen, lietsooko pomosi pelon ilmapiiriä: jos mokaat, tällainen on kohtelusi. Pomo luo työpaikan ilmapiiriä. Jos kenen, pomon pitäisi osata toimia niin, etteivät ihmiset pelkäisi. 

Vierailija
19/25 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On naispomo. Todella pätevä kyllä työssään. Senkin takia harmitti haukut, sillä arvostan hänen osaamistaan valtavasti. Ja niin tekevät muutkin, minkä vuoksi kukaan ei kyseenalaista teinkö ihan niin ison virheen kuin hän antoi ymmärtää.

ap

Vierailija
20/25 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 17:21"]

On naispomo. Todella pätevä kyllä työssään. Senkin takia harmitti haukut, sillä arvostan hänen osaamistaan valtavasti. Ja niin tekevät muutkin, minkä vuoksi kukaan ei kyseenalaista teinkö ihan niin ison virheen kuin hän antoi ymmärtää.

ap

[/quote]

Mitä jos kertoisit tämän hänelle? Että asia on jäänyt vaivaamaan, koska tapahtui käytännössä tämä enkunkielellä niin hienosti kuvaava character assassination. Ja että asia on sinulle vaikea ylitettävä, koska arvostat häntä niin paljon.

Suomalaisessa kulttuurissa ei ole tapana puhua tarpeeksi sosiaalisen arvostuksen ja toisten teilaamisen ikävästä vuorovaikutuksesta. Itse olen oman äitini kovasti kohtelema, ja huomaan ottavani miehiltä kritiikkiä sujuvasti, mutta naisen kritiikki murskaa minut helposti enkä pysty enää edes kohtaamaan tätä ihmistä sen jälkeen, oli moite aiheesta tai aiheetta saatu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän