Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutkija järkyttyi Suomen koronaohjeista: ”Tämä on mielipuolista”

Vierailija
14.12.2020 |

Columbian yliopistossa apulaisprofessorina ja Genome Centerissä ryhmänjohtajana työskentelevä biolääketieteen tutkija Tuuli Lappalainen kertoo järkyttyneensä tutkiessaan, millaisia ohjeita suomalaisille on annettu koronatartuntojen välttämiseksi kotioloissa. Hän muistuttaa samalla, että suuri osa tartunnoissa tapahtuu juuri kotona.

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/tutkija-jarkyttyi-suomen-koronaohjeist…

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tämä tutkija asunut Suomessa aikuisiällä? Ei ole mitenkään tavatonta että neljän hengen perheessä on vain yksi wc ja Helsingissä ainakin on hyvin yleistä että lapset jakavat makuuhuoneen, samoin kuin se että aikuiset nukkuvat olohuoneessa. Ei vain oikeasti ole mahdollista eristäytyä. Ja pienten lasten kohdalla korona on pienempi paha kuin se ettei pääsisi vanhempien syliin.

Ja koska tämä ei ole mahdollista jossain Helsingin Kalliossa niin ohje on huono? Tätä ohjetta ei kannata sanoa ääneen, vaikka suurimmalla osalla suomalaisia on riittävä määrä huoneita että näin voi tehdä, kun Kallion asukkaat pahoittavat mielensä?

PK-seudulla on yli miljoona ihmistä. Takaan sinulle että hyvin harvassa lapsiperheessä on jokaiselle esim oma vessa saati kylppäri edes maalla.

Ja kun ei ole omaa vessaa niin on sitten sama hengata koko perhe vaikka yhtenä myttynä sohvalla? Miksi ei voisi yrittää olla erillään sen minkä pystyy? Peseen sen ainoan vessan vaikka kloorilla sen jälkeen kun sairas on käynyt siellä. Parin minuutin homma.

Sairaan lapsen käytyä vessassa terve aikuinen rientää sinne pesemään vessan kloorilla?

No kuinkas muutenkaan? Maski naamalle, kertishanskat käteen ja desinfioi ne kohdat joihin pieni potilas on koskenut. Tuuletus jos mahdollista ja tietysti jokaisella omat käsipyyhkeet, jotka vaihdetaan usein.

Entä, jos sairastunut onkin perheen ainoa aikuinen?

Vierailija
82/117 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaksan kirjoittaa tämän viestin, mutta en avata viherlinkkiäsi.

Alma-konsernin lehdet vihreitä, kuten Iltalehti? 😂

iltajuorut on melkoista viherpropagandaa, ei tietenkään niin äärivihervasemmistolaista kuin esim yle ja hesari

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"STM:n selvitys: kasvomaskien hyöty on arjessa vähäinen tai olematon"

https://yle.fi/uutiset/3-11375853

Lopeta sen vanhan ohjeen postitus, vai tuona päivänäkö aivosi lopettivat toiminnan sen suhteen, että tieto on lisääntynyt lähes vuoden kestäneen pandemian aikana. Jopa Varhilallakin.

Vierailija
84/117 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tämä tutkija asunut Suomessa aikuisiällä? Ei ole mitenkään tavatonta että neljän hengen perheessä on vain yksi wc ja Helsingissä ainakin on hyvin yleistä että lapset jakavat makuuhuoneen, samoin kuin se että aikuiset nukkuvat olohuoneessa. Ei vain oikeasti ole mahdollista eristäytyä. Ja pienten lasten kohdalla korona on pienempi paha kuin se ettei pääsisi vanhempien syliin.

Lisäksi pienelle lapselle ei maskia saa päähän, ja jos aikuisella on maski, lapsi käpälöi sitä, eli ei mitään hyötyä siitäkään.

Vierailija
85/117 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin koronassa meidän kaksion makkarissa. Toki jouduin käyttämään samaa kylpyhuonetta kuin mies. Mutta olihan tuokin parempi kuin se että oltaisiin nukuttu samassa sängyssä ja istuskeltu vierekkäin sohvalla. Toki oli tylsää ja ei mieskään varsinaisesti rakastanut nukkua sohvalla, mutta ei traumatisoiduttu eikä mies saanut koronaa.

Sinä vihaat miestäsi, häpeäisit!

Vierailija
86/117 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, meilläkin puoliso altistui. Annettiin testin jälkeen ohjeet, että koiran kanssa ei saa käydä metsässä lenkillä jos oireita tulee, koska siinä on riski tartuttaa joku rappukäytävässä vastaan tuleva. Kuulemma minun kanssani voi huoletta nukkua samassa huoneessa tms kunmes oireita tulee, ja oireisenakin olla samoissa tiloissa kunhan pitää 2m turvavälin (esim maskista tai käsihygieniasta ei puhettakaan). On aika outoa, että täällä asenne on se, että perhe sairastuu joka tapauksessa, ei siihen tarvitse panostaa. Tiedän lukuisia tuttavia ulkomailta, joiden perheessä on ollut korona, ja siellä virallinen ohje on eristää altustunut tai sairastunut omaan huoneeseensa, eikä siellä mitään yhdessä olkkarissa hengailla. Lähes missään näistä perheistä kukaan muu ei saanut koronaa, vaikka joissain perheissä asuu Etelä-Euroopan tapaan sedät, serkut ja isovanhemmatkin.

Sairastuttiinko teillä?

Ei, kumpikaan meistä ei sairastunut. Pidettiin puolison altistumisesta alkaen joitakin päiviä etäisyyttä niin, että tein esim kaikki ruoat ja emme oleilleet samassa huoneessa yhtä aikaa tai heti peräkkäin, mutta kun 6pv jälkeen testi oli negatiivinen, todettiin että tuskin tulee enää, ja palattiin normaaliin, vaikka karanteenia oli vielä jäljellä. Puoliso on siis valtiolla sellaisissa töissä, että saa testin suunnilleen pyytämällä, siksi pystyy oireettomana käymään testissä.

Virallisissa ohjeissa oli muuten myös, että sairastuneen makkarin voi desinfioida niin, että makuuhuonetta aina tuuletetaan yön jälkeen 15 min sen jälkeen kun sairastunut poistuu sieltä.

Hyvä juttu, että pysyitte terveenä. Olisiko noissa virallisissa ohjeissa (itse yksinasuvana en niitä tunne) sitten huomioitu joku vähimmäistaso, jota ihmisten ajatellaan voivan suunnilleen pystyä noudattamaan ja kun useimmat altistuneista ei kuitenkaan sairastu. Tekään ette ilmeisesti sitten ihan jaksaneet ohjeistettua karanteenia loppuun viedä, vaikka alussa olitte varovaisia.

Aiemmin kerroin kaveristani, joka sai koronavilkusta altistumisilmoituksen ja pääsi testiinkin. Oli sitten testireissulla käynyt kaupassa... kun oli sentään maski ja hanskat. Hänelläkin oli onneksi tulos negatiivinen.

Vierailija
87/117 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

dr Vernon Coleman kirjoitti:

On kyllä ihan hulvatonta lukea näitä hysteerisiä tarttumisketjuja.

Luulisi että on kyse jostain isorokosta tai rutosta vähintään.

Ihmiset hei, nyt hiukan suhteellisuudentajua kehiin.

Jotkut sitä vain tienaa rahaa tälläkin hysterialla, joten sanonta "follow the money" pätee tässäkin tapauksessa. Kaivelisitte hiukan syvemmälle kuin tiedotusvälineiden julkirummuttamia viranomaisten ym "asiantuntijoiden" lausuntoja.

Isorokko ja rutto eivät ole mikään ongelma enää juuri rokotteiden ja antibioottien ansiosta. Koronaan ei tehokasta lääkitystä ole eikä rokotettakaan vielä saa.

Vierailija
88/117 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkija on pienesti irti realismista🤣

Vierailija
89/117 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja koska tämä ei ole mahdollista jossain Helsingin Kalliossa niin ohje on huono? Tätä ohjetta ei kannata sanoa ääneen, vaikka suurimmalla osalla suomalaisia on riittävä määrä huoneita että näin voi tehdä, kun Kallion asukkaat pahoittavat mielensä?

PK-seudulla on yli miljoona ihmistä. Takaan sinulle että hyvin harvassa lapsiperheessä on jokaiselle esim oma vessa saati kylppäri edes maalla.

Ja kun ei ole omaa vessaa niin on sitten sama hengata koko perhe vaikka yhtenä myttynä sohvalla? Miksi ei voisi yrittää olla erillään sen minkä pystyy? Peseen sen ainoan vessan vaikka kloorilla sen jälkeen kun sairas on käynyt siellä. Parin minuutin homma.

Sairaan lapsen käytyä vessassa terve aikuinen rientää sinne pesemään vessan kloorilla?

No kuinkas muutenkaan? Maski naamalle, kertishanskat käteen ja desinfioi ne kohdat joihin pieni potilas on koskenut. Tuuletus jos mahdollista ja tietysti jokaisella omat käsipyyhkeet, jotka vaihdetaan usein.

Niin? Hän varmaan osaa siivota vessan itse? Osaatko sinä?

Vierailija
90/117 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, meilläkin puoliso altistui. Annettiin testin jälkeen ohjeet, että koiran kanssa ei saa käydä metsässä lenkillä jos oireita tulee, koska siinä on riski tartuttaa joku rappukäytävässä vastaan tuleva. Kuulemma minun kanssani voi huoletta nukkua samassa huoneessa tms kunmes oireita tulee, ja oireisenakin olla samoissa tiloissa kunhan pitää 2m turvavälin (esim maskista tai käsihygieniasta ei puhettakaan). On aika outoa, että täällä asenne on se, että perhe sairastuu joka tapauksessa, ei siihen tarvitse panostaa. Tiedän lukuisia tuttavia ulkomailta, joiden perheessä on ollut korona, ja siellä virallinen ohje on eristää altustunut tai sairastunut omaan huoneeseensa, eikä siellä mitään yhdessä olkkarissa hengailla. Lähes missään näistä perheistä kukaan muu ei saanut koronaa, vaikka joissain perheissä asuu Etelä-Euroopan tapaan sedät, serkut ja isovanhemmatkin.

Sairastuttiinko teillä?

Ei, kumpikaan meistä ei sairastunut. Pidettiin puolison altistumisesta alkaen joitakin päiviä etäisyyttä niin, että tein esim kaikki ruoat ja emme oleilleet samassa huoneessa yhtä aikaa tai heti peräkkäin, mutta kun 6pv jälkeen testi oli negatiivinen, todettiin että tuskin tulee enää, ja palattiin normaaliin, vaikka karanteenia oli vielä jäljellä. Puoliso on siis valtiolla sellaisissa töissä, että saa testin suunnilleen pyytämällä, siksi pystyy oireettomana käymään testissä.

Virallisissa ohjeissa oli muuten myös, että sairastuneen makkarin voi desinfioida niin, että makuuhuonetta aina tuuletetaan yön jälkeen 15 min sen jälkeen kun sairastunut poistuu sieltä.

Hyvä juttu, että pysyitte terveenä. Olisiko noissa virallisissa ohjeissa (itse yksinasuvana en niitä tunne) sitten huomioitu joku vähimmäistaso, jota ihmisten ajatellaan voivan suunnilleen pystyä noudattamaan ja kun useimmat altistuneista ei kuitenkaan sairastu. Tekään ette ilmeisesti sitten ihan jaksaneet ohjeistettua karanteenia loppuun viedä, vaikka alussa olitte varovaisia.

Aiemmin kerroin kaveristani, joka sai koronavilkusta altistumisilmoituksen ja pääsi testiinkin. Oli sitten testireissulla käynyt kaupassa... kun oli sentään maski ja hanskat. Hänelläkin oli onneksi tulos negatiivinen.

Jep. Olin hiukan tyrmistynyt, kun törmäsin kaupassa tuttuun, joka kertoi just tulevansa testistä, kun oli altistunut. Oli aiemmin syksyllä, kun täällä ei maskeja käyttänyt vielä juuri kukaan, eikä ollut maskia hänelläkään. "Nopsaan" oli hakemassa ruokaa karanteeniin. No onneksi oli kuitenkin väärä hälytys.

Vierailija
91/117 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon miettinyt mitä porukkaa nuo muualla hilluvat maskinvastustajat on ja näköjään tätä samaa löytyy täältä. Luulin että kaikki tajuavat ihan itse kotina eristäytyä mahdollisimman paljon, jos sairastuvat. Mutta mitä vielä, ei älytä ja vielä suututaan, jos joku neuvoo näin tekemään. Koska minua ei rajoiteta! Yskin päin vanhaa mummoani jos huvittaa!

Lapselliset.

Vierailija
92/117 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies nukkuu yläkerrassa makkarissa ja käyttää aikuisen tyttären (joka ei siis asu enää meillä) huonetta etätyötoimistona. Minä nukun ja oleilen alakerrassa. Vessaa ei ylhäällä ole, joten on sovittu että alakerran vessoista portaikon vieressä oleva on nyt miehen käytössä, kauempana pesuhuoneessa oleva taas minun. Mies ei tule keittiöön.

Suihku- tai saunapäivinä mies toki kulkee alakerran läpi, mutta minä käyn ensin ja hän käy sitten ja sieltä lähtiessään myös pyyhkii desinfiointiaineella kohdat, joihin on käsillään koskenut.

Tuuletus usein. Pintoja pyyhitään usein. Pyyhkeitä ja siivousrättejä pestään usein.

Vierailija
93/117 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on kovassa kuumeessa ja kunnolla sairaana, ei varmastikaan jaksa alkaa vessoja desinfioimaan. 

Vierailija
94/117 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairastuttiinko teillä?

Tästä viestistä näkee, että korona on kyllä sekoittanut ihmisten oman järjen. Minä olen käynyt koronatesteissä kevään jälkeen kolmeen otteeseen, kerran koska lapsi oli flunssainen (nega), kerran koska oma olo oli vähän kipeä (nega) ja kerran, koska olin mahdollisesti altistunut (nega). Meillä on ollut itsestään selvää, että koska mies voi tehdä etätöitä ja lapsi on päiväkoti-ikäinen, olemme viettäneet karanteeniajat kolmisteen kotona. Jokaisella kerralla olemme tehostaneet ennen tuloksen tietämistä hygieniaa, tuulettaneet jne. Mieheni kävi ensimmäisellä kerralla myös testeissä, kahden jälkimmäisen kohdalla oli itsestään selvää, että hän menee testeihin jos minun testini on positiivinen. Mutta: julkisella puolella ei Helsingissä testata positiivisen lähiperheenjäseniä, jos heillä ei ole oireita. Onneksi kummallakin kerralla sain tulokset alle 12h sisällä testistä, ja pystyimme jatkamaan normaalia korona-ajan elämää.

Mieheni, joka ei ole kertaakaan altistunut tai oireillut tänä aikana, on hoitanut jokaisella kolmella kerralla kaupassa käynnin: ensimmäisellä kerralla iltana ennen koko perheen testausta ja kahdella jälkimmäisellä samana päivänä, kun minut on testattu. 15 min kaupassa käynti kertakäyttöisessä hengityssuojaimessa ja kumihanskoissa klo 22.30 lähes tyhjässä isommassa ruokakaupassa jossa voi hyvin pitää turvavälit ja maksaa itsepalvelukassalla, on minun mielestäni aivan tarpeeksi vastuullista toimintaa.

Vierailija
95/117 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta se alkutartunta saadaan ulkopuolelta. Ei se sinne perheen sisälle mistään tyhjästä ilmaannu.

Tuuli on tervetullut testaamaan miten 65 neliöstä jo valmiiksi kylmää asuntoa tuuletetaan niin että nelihenkinen perhe siellä pärjää Suomen talven yli. Yölläkin ikkunat auki kun makuuhuoneita vain kaksi? Vai nukutaanko me maskit naamalla?

Vierailija
96/117 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies nukkuu yläkerrassa makkarissa ja käyttää aikuisen tyttären (joka ei siis asu enää meillä) huonetta etätyötoimistona. Minä nukun ja oleilen alakerrassa. Vessaa ei ylhäällä ole, joten on sovittu että alakerran vessoista portaikon vieressä oleva on nyt miehen käytössä, kauempana pesuhuoneessa oleva taas minun. Mies ei tule keittiöön.

Suihku- tai saunapäivinä mies toki kulkee alakerran läpi, mutta minä käyn ensin ja hän käy sitten ja sieltä lähtiessään myös pyyhkii desinfiointiaineella kohdat, joihin on käsillään koskenut.

Tuuletus usein. Pintoja pyyhitään usein. Pyyhkeitä ja siivousrättejä pestään usein.

Siis olette eläneet maaliskuusta asti näin? Vai siis vain jos jompi kumpi sairastaa koronaa tai on mahdollisesti altistunut tai oireinen?

Vierailija
97/117 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on kovassa kuumeessa ja kunnolla sairaana, ei varmastikaan jaksa alkaa vessoja desinfioimaan. 

Kukas ne lapset sitten hoitaa ja heille ruokaa laittaa?

Vierailija
98/117 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis olette eläneet maaliskuusta asti näin? Vai siis vain jos jompi kumpi sairastaa koronaa tai on mahdollisesti altistunut tai oireinen?

Nyt kun mies on mahdollisesti altistunut.

Vierailija
99/117 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme puolison kanssa kahdestaan, mutta ei meilläkään mitään mahdollisuuksia olisi kotona elää erillistä elämää. Suurempi este on kyllä se, etten edes haluaisi. Jos jommalla kummalla todettaisiin tartunta, se olisi aivan varmasti jo tarttunut toiselle ennen oireita tai tietoa altistumisesta. En siksi edes yrittäisi enää siinä vaiheessa eristää vaan aivan varmasti haluaisimme olla yhdessä. En jättäisi sairastunutta puolisoa oman onnensa nojaan. Terveempi hoitaisi sairaampaa, nukkuisimme yhdessä ja missään nimessä en alkaisi kotona pitää maskeja tms. Karanteenissa olisimme tietysti siinä tapauksessa molemmat (voimme tehdä etätyötä).

Tilanteíta on tietysti erilaisia, ja joillekin saattaa olla todella tärkeä säästää perheenjäseniä tartunnalta, jos pitää esim. varmistaa yhden työssäkäynti kodin ulkopuolella. 

Vierailija
100/117 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsos kun hysteerikkojen mielestä aikuiset ei sairastu. Jokainen tartunta tulee koteihin lasten kautta kouluista.