7-vuotias ei halua asua luonani
Olemme eronneet lapsen isän kansssa yli 6 vuotta sitten. Silloin kun erosimme olin opiskelija ja tein iltatöitä, joten koimme että on helpompi että lapsi on arjet isällä ja viikonloput minun luonani. Nyt viime aikoina on ollut paljon puhetta että lapsi asuisi 50/50 tai noin 50/50 luonani ja oli tarkoitus allekirjoittaa uusi huoltajuussopimus jne. ensi viikolla. Olen tästä eksän kanssa taistellut hyyyyyyvin pitkään, ja yhteishuoltajuus on ollut päämääräni jo ikuisuuden. Kuitenkin lapsi on tuonut välillä ilmi, ettei halua olla luonani. Välillä tulee aikoja kun ei sano mitään, mutta nyt taas viikonloppuna lapsi sanoi ettei halua tulla tänne enää. Kysyin vielä monta kertaa, että onko varma, ettei oikeasti ikinä enää halua tulla tänne yöksi tai leikkimään ja iloisesti ja rauhallisesti (HUOM!) vastaa että kyllä näin on, ei halua olla täällä koskaan enää.
Muutenkin lapsi sanoo kaikesta mitä teemme, että "isän luona on kivempaa" tai "isä on parempi" jne. Ei koskaan sano minusta mitään positiivista. Tänä viikonloppuna olin ostanut joulujuttuja että askarrellaan ja leivotaan jne. vietetään pikkujouluja ja lapsi tänä aamuna iloisena tokaisi että "jee, pääsee isälle missä tehdään oikeasti kivoja juttuja". Puhuimme vielä tämä aamuna, että onko lapsi varma siitä ettei täällä halua enää viettää aikaa ja sanoi olevansa hyvin varma.
Olen hyvin hämmentynyt ja todella surullinen. En enää tiedä mitä tehdä. Jos kerron tämän lapsen isälle, on hän hyvin iloinen, eikä mitenkään tule tätä estelemään, mutta en myöskään halua pakottaa lasta enää tänne..
Tekisittekö uuden elatussopimus (missä lapsi asuu 50/50 -> oli tarkoitus tehdä tämä siirto 6kk-1 vuoden aikana, eli VÄHITELLEN lisätä aikaa täällä), vai unohtaa sen nyt kokonaan? Itse koen että 7 vuotias osaa ilmaista jo tarpeensa, ja hänen tuntemuksiin pitää luottaa..
Sanomattakin selvää, olen todella surullinen, enkä tiedä miten päin olisin. Olen ihan normaali ihminen, käyn nykyään päivätöissä, en käytä alkoholia, tupakkaa ja meillä on ihan normaali koti. Eli kotiolosuhteiden puolesta, ei mitään miksi lapsi ei täällä haluaisi olla.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Muutos on tuon ikäiselle vaikeaa ja voi jopa pelottaa. Jälkiviisautta tämä on, mutta sanoisin silti, ettei sinun olisi koskaan pitänyt antaa lapsen jäädä asumaan isän luokse vaan vaatia lapsi itsellesi, olisit opiskelut ja työt joutunut järjestämään uudelleen tietysti. Näitä on nimittäin vaikea muuttaa ilman kovaa kipuilua ja käytännössä maksat nyt varsin loogista hintaa aiemmasta päätöksestäsi.
Ei tässä nyt varmaan pääongelma ole se, että lapsi asuu isällään ja äiti on etävanhempi, vaan se, että vanhemmat eivät ole saaneet välejään syystä tai toisesta kuntoon niin, että homma pelittää.
Kyllähän se lasta rassaa, jos vanhempien suhde on kireä.
Vierailija kirjoitti:
Muutos on tuon ikäiselle vaikeaa ja voi jopa pelottaa. Jälkiviisautta tämä on, mutta sanoisin silti, ettei sinun olisi koskaan pitänyt antaa lapsen jäädä asumaan isän luokse vaan vaatia lapsi itsellesi, olisit opiskelut ja työt joutunut järjestämään uudelleen tietysti. Näitä on nimittäin vaikea muuttaa ilman kovaa kipuilua ja käytännössä maksat nyt varsin loogista hintaa aiemmasta päätöksestäsi.
Jos kommenttisi kääntää koskemaan myös isiä, ollaan siinä tilanteessa, että kaikkien vanhempien pitäisi erotilanteessa vaatia lapsi itselleen ja taistella. Huonona puolena siinä toki olisi, että sitten lapsen lapsuus olisi yhtä taistelua. Meneekö lapsi pesuveden mukana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä nyt varmaan pääongelma ole se, että lapsi asuu isällään ja äiti on etävanhempi, vaan se, että vanhemmat eivät ole saaneet välejään syystä tai toisesta kuntoon niin, että homma pelittää.
Kyllähän se lasta rassaa, jos vanhempien suhde on kireä.
Jos tässäkin tapauksessa vanhemmat ovat riidelleet se vaikuttaa lapseen. Ei sitä pysty pitämään piilossa, kyllä lapsi sen aistii.
Mulla oli vähän sama isän luo mennessä, siellä oli oli liian tiukat kotiintulo ja nukkuma-ajat, mitään ajanvietettä siellä ei ollut eikä oikein kavereitakaan. Ei se sinänsä isän huonouteen liittynyt, siellä oli vaan niin tylsä olla. Koita saada se viihtyisämmäksi paikaksi, vaikka joku pelikonsoli, tietokone tai jotain mikä häntä kiinnostaa, ja jos olet tiukkis, niin hellitä vähän.