Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun ensi vuoden säästötavoite on 3455 €, onko se sinusta paljon vai vähän?

Vierailija
13.12.2020 |

Alkuvuosi menee vähän huonommilla tuloilla kuin loppuvuosi mutta sain suurimmat paikattua onneksi.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te kaikki tällä palstalla olette niin rikkaita, että saatte rahaa säästöön? Ei minun kaltaisellani keskituloisella perheenäidillä (brutto 4200, netto 2800) jää juuri koskaan mitään säästöön. Pitää välillä miettiä mitä laskuja maksaa ja mitä ei...

Vierailija
62/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te kaikki tällä palstalla olette niin rikkaita, että saatte rahaa säästöön? Ei minun kaltaisellani keskituloisella perheenäidillä (brutto 4200, netto 2800) jää juuri koskaan mitään säästöön. Pitää välillä miettiä mitä laskuja maksaa ja mitä ei...

Ei lapsia, ei autoa, ei asuntolainaa. Vuokraan ja pakollisiin laskuihin menee noin 400e kuussa, kaikkeen muuhun vaihtelevasti, mutta alle tonnin kuitenkin. Näin 2200e netosta jää helposti 800-1000e kuussa säästöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset säästää vuodessa 50 000-5 000 000-5 000 000 000.

Vierailija
64/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä summa! Itse olen lama-ajan lapsi ja ikävä kyllä tämä näkyy siinä että kun rahaa on, sitä myös käytän ihan vaan koska voin. Yritän tosissani saada säästöön joka kuukausi, koska tililtä kyllä rahat hupenevat jos en siirrä niitä pois. Rahastoon menee siis reilu 100€/kk ja tavalliselle säästötilille 200-300€/kk. Lisäksi saan nyt joulukuussa ”bonuksen” jonka aion laittaa kokonaan säästöön (koska on ns. ”Ylimääräistä”). Tällä tavalla saan myös säästöön vuodessa 4000-5000€.

Kumma lama-ajan lapsi olet jos tuhlaat tuhlaamisen ilosta. Minäkin olen lama-ajan lapsi, ja toisen laman koin juuri aikuiselämän alun aikoihin. Minulle taas on tärkeintä että selviän tapahtui mitä tapahtui, eli nyt "hyvinä" aikoina kerätään sitä varakassaa. Mikään ei ole kurjempaa kuin nähdä nälkää esim työttömyyden takia. Minä ollen oikeasti kerännyt jopa pulloja, jotta saisi viikon ruuat ostettua.

Vierailija
65/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin pitäisi varmaan yrittää isompaa säästämistä, mutta näin korona-aikaan tulevaisuus näyttää epävarmalta ja muutenkaan en ole varma euron pysyvyydestä, joten pidän tilillä tietyn vararahaston ja joitain pikkusijoituksiakin minulla on, mutta muuten kulutan - en törsäämällä, mutta tekemällä järkihankintoja. Sillä tavalla osallistun myös kansantalouden tukemiseen.

Vierailija
66/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on selkeä logiikka. Joka kuukausi menee palkasta 2ke säästöön/sijoituksiin, 2ke lainoihin ja 2ke elämiseen. Auto tulee työn puolesta. Elän yksin. Monella kaverilla samantyyppinen jakosuhde.

Vierailija
67/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Vierailija
68/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästötilillä ei tule tuottoa

Sijoita se säästö

Vierailija
69/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän. Tosin ole perheetön keski-ikäinen keskituloinen palkansaaja, jolla ei ole asuntolainaa ja säästän helposti kuukaudessa 2000 e.

Mun käteen saama palkkakaan ei ole 2000 € saati että pystyisin säästämään sellaisen summan!

Ei tarvi ollakaan. Jos säästät vaikka 500€/kk 30 vuotta, niin jo aiempien säästöjen tuottaa voi olla sen 2000€/kk

Vierailija
70/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttavimpaan ongelmaan, ilmastonmuutokseen, kannattaa sijoittaa eniten, vaikka metsään tai tuulivoimaan.

Vierailija
71/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on selkeä logiikka. Joka kuukausi menee palkasta 2ke säästöön/sijoituksiin, 2ke lainoihin ja 2ke elämiseen. Auto tulee työn puolesta. Elän yksin. Monella kaverilla samantyyppinen jakosuhde.

Sun bruttopalkka jotain 11 000€? :o

Vierailija
72/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsia, ei autoa, ei asuntolainaa. Vuokraan ja pakollisiin laskuihin menee noin 400e kuussa, kaikkeen muuhun vaihtelevasti, mutta alle tonnin kuitenkin. Näin 2200e netosta jää helposti 800-1000e kuussa säästöön.

Siis missä ja millaisessa asunnossa asuu vuokralla alle 400? Kun tuo 400 sisältää muutkin laskut?

Perikunnan asunnossa, josta maksat vain vastikkeen?

Vierailija
73/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai kuussa vai?

Vierailija
74/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen yliopisto-opiskelija ja osa-aikainen työntekijä. Säästin viime vuonna 10 000e eikä edes tehnyt tiukkaa. Eli helposti onnistuu ja ei olisi minusta kovin suuri summa tuo 3500e, jos olet työelämässä. 

Itsekin yliopisto-opiskelija, ihan aikataulussa opiskelen 60 opintopistettä vuodessa, mutta säästöön saan vain noin 6000€/vuosi.

Vierailija
75/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis missä ja millaisessa asunnossa asuu vuokralla alle 400? Kun tuo 400 sisältää muutkin laskut?

Perikunnan asunnossa, josta maksat vain vastikkeen?

No esimerkiksi Hekan yksiössä voi vuokra olla alle 300e/kk. Nykyisin asun isommassa asunnossa puolison kanssa ja oma puoliskoni vuokrasta on 325e. Muilla laskuilla tarkoitin lähinnä asumiseen liittyviä eli sähkö, netti ja kotivakuutus. Laitamme molemmat 365e kuussa laskutilille ja siitä jää osa yli.

Vierailija
76/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh itse saan kuussa pelkästään 250 e opintotukea enkä mitään muuta, joten tapauksessani olisi mahdotonta säästää penniäkään. Päinvastoin kulutan joka kuukausi säästöjäni sadoilla euroilla vain jotta saisin asumisen maksettua. Joten tuo summa (joka on suurempi kuin vuosituloni) tuntuu kyllä suurelta säästötavoitteelta.

Vierailija
77/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun säästötavoite on 30000. Saman verran säästin tänä vuonna.

Vierailija
78/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä summa, lisäksi kannattaa sijoittaa rahastoon tai osakkeisiin nuo rahat, niin pitkällä aikavälillä kertyy mukavasti lisää.

Vierailija
79/81 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh itse saan kuussa pelkästään 250 e opintotukea enkä mitään muuta, joten tapauksessani olisi mahdotonta säästää penniäkään. Päinvastoin kulutan joka kuukausi säästöjäni sadoilla euroilla vain jotta saisin asumisen maksettua. Joten tuo summa (joka on suurempi kuin vuosituloni) tuntuu kyllä suurelta säästötavoitteelta.

Asut ilmeisesti puolison kanssa, jos et saa asumistukea?

Vierailija
80/81 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta aika vähän.

Itse olen 18v opiskelija, elän 150€:lla kuussa vuokran jälkeen (kelan tuet ilman opintolainaa), jotta voin sitten laittaa säästöön 600€/kk (kaikki osa-aika töissä tienaamani rahat).

(Aion kyllä nostaa korkeakouluun päästyäni opintolainaa, jotta voin sitten sijoittaa senkin ja tienata ylimääräistä :D)

Näin voin säästää (sijoittaa) jopa 7200€ vuodessa verottomana tienattua rahaa, koska tuloni ovat alle 9200€ vuodessa.

Olen kieltämättä aika kummallinen näissä säästötavoitteissani, mutta tavoittelen keski-ikään mennessä sitä, että voisin elää pelkillä pääomatuloulla loppuelämäni käymättä töissä ja tekemättä muutenkaan mitään, mikä ei kiinnosta.

Reilu 3000€/vuosi säästöön on toki hyvä sekin ottaen huomioon, miten usea säästää 0€ vuodessa

Tämä onkin mielenkiintoinen tapa elää seuraavat 32 vuotta. Miten luulet jaksavasi tuota sitten kun - elämään yli kolme vuosikymmenta?

Tätä on ehkä vaikea käsittää, mutta ainakin toistaiseksi nautin jokaisesta säästöön laittamastani eurosta enemmän kuin kuluttamastani. Rahan kuluttamisesta minulle tulee lähinnä huono olo, mutta tilanne saattaa olla erilainen sitten, kun olen kerryttänyt vaikkapa miljoonan edestä varallisuutta. Jos ei, säästän vaikka kaiken tulevalle mahdolliselle lapselleni, perustan yrityksen tai lahjoitan hyväntekeväisyyteen. Mikään ei luo minulle turvallisuuden tunnetta niin, kuin oma kasvava omaisuuteni tässä maailmassa, jossa ilman rahaa ei pärjää. En koe elämäni olevan lainkaan ankeaa näinkään: töissä on yleensä ihan kivaa, 150€:lla saan mainiosti ruokaa ja kaiken tarpeellisen, enkä haluakaan ostaa mitään turhaa krääsää.

Joo, tämä on yllättävää mutta totta. Sairaalloisen piheille ihmisille rahan kuluttaminen aiheuttaa ahdistusta. Tämä koskee jopa muiden ihmisten rahojen käyttöä. Perhepiirissäni on ihminen, joka on alkanut osoittaa tällaisia piirteitä, hän motkottaa ihmisille, jos näkee näiden törsäävän (omia) rahojaan turhuuksiin. Ja omassa elämässä eniten iloa tuottaa rahan saaminen säästöön. Tai jos jonkun välttämättömyyshyödykkeen saa ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi. 

Toihan olisi aika hyvä jos kituuttamisesta itsestään saa mielihyvää. Pysyisi laihana ja hyväkuntoisena, kun ei raatsisi ostaa ruokaa tai bensaa. Rahahuolet poistuisi kun joka sentti pantaisiin aina säästöön. Voisikohan omaa persoonaansa muuttaa tuollaiseksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi