Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun ensi vuoden säästötavoite on 3455 €, onko se sinusta paljon vai vähän?

Vierailija
13.12.2020 |

Alkuvuosi menee vähän huonommilla tuloilla kuin loppuvuosi mutta sain suurimmat paikattua onneksi.

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilisäästönä toi on enemmän kuin itselläni. Aion laittaa säästötilille 200e/kk niin kuin tähänkin saakka olen tehnyt.

Sijoituksiin mulla menee enemmän, mutta en pidä sitä säästämisenä.

Tän vuoden bruttotulot n. 35000e, ensi vuodesta en vielä tiedä. Ehkä tulee taloudellisesti parempi vuosi tai sitten ei.

Vierailija
42/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä summa! Itse olen lama-ajan lapsi ja ikävä kyllä tämä näkyy siinä että kun rahaa on, sitä myös käytän ihan vaan koska voin. Yritän tosissani saada säästöön joka kuukausi, koska tililtä kyllä rahat hupenevat jos en siirrä niitä pois. Rahastoon menee siis reilu 100€/kk ja tavalliselle säästötilille 200-300€/kk. Lisäksi saan nyt joulukuussa ”bonuksen” jonka aion laittaa kokonaan säästöön (koska on ns. ”Ylimääräistä”). Tällä tavalla saan myös säästöön vuodessa 4000-5000€.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta aika vähän.

Itse olen 18v opiskelija, elän 150€:lla kuussa vuokran jälkeen (kelan tuet ilman opintolainaa), jotta voin sitten laittaa säästöön 600€/kk (kaikki osa-aika töissä tienaamani rahat).

(Aion kyllä nostaa korkeakouluun päästyäni opintolainaa, jotta voin sitten sijoittaa senkin ja tienata ylimääräistä :D)

Näin voin säästää (sijoittaa) jopa 7200€ vuodessa verottomana tienattua rahaa, koska tuloni ovat alle 9200€ vuodessa.

Olen kieltämättä aika kummallinen näissä säästötavoitteissani, mutta tavoittelen keski-ikään mennessä sitä, että voisin elää pelkillä pääomatuloulla loppuelämäni käymättä töissä ja tekemättä muutenkaan mitään, mikä ei kiinnosta.

Reilu 3000€/vuosi säästöön on toki hyvä sekin ottaen huomioon, miten usea säästää 0€ vuodessa

Tämä onkin mielenkiintoinen tapa elää seuraavat 32 vuotta. Miten luulet jaksavasi tuota sitten kun - elämään yli kolme vuosikymmenta?

Vierailija
44/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa lähinnä se, miten olet päätynyt juuri tuohon tavoitesummaan? Onko se niinkuin 300 kuussa, mutta 145 € johonkin tiettyyn juttuun?

Itselläni jää kuukaudessa säästöön vaihtelevasti, n. 500-1300 € on ollut tänä vuonna kuukausittaiset ylijäämät.

Vierailija
45/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok.

Itse olen ensi vuoden vanhempainvapaalla ja säästösuunnitelma on 1 000 e/ kk eli 12 000 euroa ensi vuoden aikana.

Vierailija
46/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle olisi mahdoton tavoite. Olisi noin kolmannes eläkkeestäni.

Olisit tehnyt ahkerasti töitä!

Vierailija
47/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nettopalkka 1300e/kk ja maksan kaiken itse. Kulujen jälkeen käteen jää 500, josta bensat autoon, joka on pakollinen. Eväät töihin yms. Jos saan satasen säästöön kuussa niin oon tyytyväinen, eli mun tavoite ensi vuonna 1200. Yleensä sit tulee jotain pakko menoa, esim auto prakaa tms, niin plus miinus nolla nuo säästöt sitten kuitenkin.

Vierailija
48/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa lähinnä se, miten olet päätynyt juuri tuohon tavoitesummaan? Onko se niinkuin 300 kuussa, mutta 145 € johonkin tiettyyn juttuun?

Itselläni jää kuukaudessa säästöön vaihtelevasti, n. 500-1300 € on ollut tänä vuonna kuukausittaiset ylijäämät.

Summa vaihtelee käytettävien tulojen sekä menojen mukaan 31-507 euron välillä / kk. Sähkölasku tulee esim. 3 kk välein, kotivakuutus kerran vuodessa jne. Lomarahat laitan kokonaan toiseen paikkaan eli niitä ei ole tuossa laskettuna mukana ollenkaan. Ja tämä tuleva vuosi on vähän huono tietyistä, itsestäni riippuvista syistä johtuen (tuohon olen suunnitellut tulonmenetyksen korjauksen jo kaikesta mihin ikinä pystyn rokottamatta kuitenkaan normaalikulutusta) mutta seuraava vuosi on sitten parempi. Silloin tosiaan säästötavoite se 5144 €, summat per kk 327-507 euroa.

Vierailija
49/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Vierailija
50/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Summa vaihtelee käytettävien tulojen sekä menojen mukaan 31-507 euron välillä / kk. Sähkölasku tulee esim. 3 kk välein, kotivakuutus kerran vuodessa jne. Lomarahat laitan kokonaan toiseen paikkaan eli niitä ei ole tuossa laskettuna mukana ollenkaan. Ja tämä tuleva vuosi on vähän huono tietyistä, itsestäni riippuvista syistä johtuen (tuohon olen suunnitellut tulonmenetyksen korjauksen jo kaikesta mihin ikinä pystyn rokottamatta kuitenkaan normaalikulutusta) mutta seuraava vuosi on sitten parempi. Silloin tosiaan säästötavoite se 5144 €, summat per kk 327-507 euroa.

Anteeksi piti kirjoittaa itsestäni riippumattomista syistä johtuen tämä tuleva vuosi on vähän huonompi kuin esim. kuluva vuosi oli. Tänä vuonna sain säästöön 4008 € mutta olen tuhlannutkin melkein kaiken (esim. auto ja kodin sisustaminen).

Vierailija
51/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle olisi mahdoton tavoite. Olisi noin kolmannes eläkkeestäni.

Olisit tehnyt ahkerasti töitä!

En oikein voinut, kun sairastuin yllättäen vakavasti parikymppisenä ja jouduin minimisairaseläkkeelle.

Vierailija
52/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljolta kuulostaa, itse en aio laittaa säästöön penniäkään. Asuntolainan ajattelen menevän säästöön, se saa riittää.

Vierailija
53/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen yliopisto-opiskelija ja osa-aikainen työntekijä. Säästin viime vuonna 10 000e eikä edes tehnyt tiukkaa. Eli helposti onnistuu ja ei olisi minusta kovin suuri summa tuo 3500e, jos olet työelämässä. 

Miten sä asut? Maksatko kaiken itse?

Mistä osa-aikaisesta kerää noin hyvin rahaa? Vai säästätkö kesätöistä?

En oikein usko muuten tuohon kevyeen 10000 euron säästämiseen vuodessa.

Menoja sulla pitäisi olla vuokra ruoka asumiseen menevät kulut, muut menot?

Ja sun pitäisi pääsääntöisesti kuitenkin opiskella.

Että missä välissä sä kaiken teet ja mistä tienaat niin hyvin?

En ole tuo opiskelija, mutta olen tänä vuonna tienannut bruttona keskimäärin 2000e kuukaudessa osa-aikatyössä, töitä teen 2-3 päivää viikossa. Tuon lisäksi olen saanut soviteltua ansiosidonnaista semmoiset 11,7ke tältä vuodelta. Odotan vielä palkkaa tässä kuussa, joten tämän vuoden säästöt tulevat olemaan joku 11 500 euroa. Jos jatkan osa-aikaisena myös ensi vuonna voisin ottaa tavoitteeksi laittaa ansiosidonnaisen säästöön / sijoituksiin ja elää pelkällä palkalla.

Vierailija
54/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika vähän, minä yritän nettopalkastani 2000 eurosta laittaa 1000 e säästöön. Tää pitäis onnistua ainakin parhaina kuukausina, koska asuntolaina on jo meillä maksettu. Laskin että laitan ruokakauppaan 500 e, bensaan 300 e, autolainaan 350 e ja muihin laskuihin vaihtelevasti 100-300 e kuussa. Palkan lisäksi mulla on tuloina lapsilisät ja vähän sivutöiden tuloja.

Vierailija
55/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä säästöön jää 500-600€/kk ja sen päälle asuntovelka lyhenee 400.

Eli ei mun mielestä tuo noin 3500 vuodessa hirveän paljon ole. Ihan kohtuullisesti ja paljolti riippuu tuloista ja onko elatettavia. Itse yksin ja netto noin 2600

Vierailija
56/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kai suhteellista. Tänä vuonna säästin vain 2500€. Hammasremonttiin humahtikin lähes 4000€. Viime vuonna säästin 6000€. Ensivuoden tavoite on 7000€

Vierailija
57/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta aika vähän.

Itse olen 18v opiskelija, elän 150€:lla kuussa vuokran jälkeen (kelan tuet ilman opintolainaa), jotta voin sitten laittaa säästöön 600€/kk (kaikki osa-aika töissä tienaamani rahat).

(Aion kyllä nostaa korkeakouluun päästyäni opintolainaa, jotta voin sitten sijoittaa senkin ja tienata ylimääräistä :D)

Näin voin säästää (sijoittaa) jopa 7200€ vuodessa verottomana tienattua rahaa, koska tuloni ovat alle 9200€ vuodessa.

Olen kieltämättä aika kummallinen näissä säästötavoitteissani, mutta tavoittelen keski-ikään mennessä sitä, että voisin elää pelkillä pääomatuloulla loppuelämäni käymättä töissä ja tekemättä muutenkaan mitään, mikä ei kiinnosta.

Reilu 3000€/vuosi säästöön on toki hyvä sekin ottaen huomioon, miten usea säästää 0€ vuodessa

Tämä onkin mielenkiintoinen tapa elää seuraavat 32 vuotta. Miten luulet jaksavasi tuota sitten kun - elämään yli kolme vuosikymmenta?

Tätä on ehkä vaikea käsittää, mutta ainakin toistaiseksi nautin jokaisesta säästöön laittamastani eurosta enemmän kuin kuluttamastani. Rahan kuluttamisesta minulle tulee lähinnä huono olo, mutta tilanne saattaa olla erilainen sitten, kun olen kerryttänyt vaikkapa miljoonan edestä varallisuutta. Jos ei, säästän vaikka kaiken tulevalle mahdolliselle lapselleni, perustan yrityksen tai lahjoitan hyväntekeväisyyteen. Mikään ei luo minulle turvallisuuden tunnetta niin, kuin oma kasvava omaisuuteni tässä maailmassa, jossa ilman rahaa ei pärjää. En koe elämäni olevan lainkaan ankeaa näinkään: töissä on yleensä ihan kivaa, 150€:lla saan mainiosti ruokaa ja kaiken tarpeellisen, enkä haluakaan ostaa mitään turhaa krääsää.

Vierailija
58/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljolta kuulostaa, itse en aio laittaa säästöön penniäkään. Asuntolainan ajattelen menevän säästöön, se saa riittää.

Ei se asuntolainan lyhennys mihinkään säästöön mene. Et sitä sieltä helposti saa käyttöösi jos tarvetta tulee.  Olen mitoittanut lainani niin että saman verran pitää tässä korkotilanteessa mennä säästöön kuin menee lyhennyksiin ja korkoihin. Lainojen lyhennyksiin menee nyt 1800€ kuussa. Säästöön vähintään saman verran, yleensä vähän enemmän.

Vierailija
59/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta aika vähän.

Tätä on ehkä vaikea käsittää, mutta ainakin toistaiseksi nautin jokaisesta säästöön laittamastani eurosta enemmän kuin kuluttamastani. Rahan kuluttamisesta minulle tulee lähinnä huono olo, mutta tilanne saattaa olla erilainen sitten, kun olen kerryttänyt vaikkapa miljoonan edestä varallisuutta. Jos ei, säästän vaikka kaiken tulevalle mahdolliselle lapselleni, perustan yrityksen tai lahjoitan hyväntekeväisyyteen. Mikään ei luo minulle turvallisuuden tunnetta niin, kuin oma kasvava omaisuuteni tässä maailmassa, jossa ilman rahaa ei pärjää. En koe elämäni olevan lainkaan ankeaa näinkään: töissä on yleensä ihan kivaa, 150€:lla saan mainiosti ruokaa ja kaiken tarpeellisen, enkä haluakaan ostaa mitään turhaa krääsää.

Joo, tämä on yllättävää mutta totta. Sairaalloisen piheille ihmisille rahan kuluttaminen aiheuttaa ahdistusta. Tämä koskee jopa muiden ihmisten rahojen käyttöä. Perhepiirissäni on ihminen, joka on alkanut osoittaa tällaisia piirteitä, hän motkottaa ihmisille, jos näkee näiden törsäävän (omia) rahojaan turhuuksiin. Ja omassa elämässä eniten iloa tuottaa rahan saaminen säästöön. Tai jos jonkun välttämättömyyshyödykkeen saa ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi. 

Vierailija
60/81 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän. Tosin ole perheetön keski-ikäinen keskituloinen palkansaaja, jolla ei ole asuntolainaa ja säästän helposti kuukaudessa 2000 e.

Miten ihmeessä saat säästettyä keskituloisena 2000??? Itselläni palkasta jää käteen 2800 euroa/kk eikä se riitä oikeasti yhtään mihinkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi