Mun ensi vuoden säästötavoite on 3455 €, onko se sinusta paljon vai vähän?
Alkuvuosi menee vähän huonommilla tuloilla kuin loppuvuosi mutta sain suurimmat paikattua onneksi.
Kommentit (81)
Käyn oman alan töissä opintojen ohella, kuten jo mainitsin
Vierailija kirjoitti:
Itse olen yliopisto-opiskelija ja osa-aikainen työntekijä. Säästin viime vuonna 10 000e eikä edes tehnyt tiukkaa. Eli helposti onnistuu ja ei olisi minusta kovin suuri summa tuo 3500e, jos olet työelämässä.
Miten sä asut? Maksatko kaiken itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella vähän. Tänä vuonna saimme säästöön 45 000€, Ensi vuonna tavoite on 20 000 €
No juu, mulla ei ole ketään -MME:ä jakamassa menoja.
Itseasiassa yksin olisin saanut enemmän. Maksan suurimman osan taloutemme menoista.
Ihan hyvä summa tuo on. Itse siirryin himoshoppaajasta säästäjäksi. Aloitin 270 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Todella vähän. Tänä vuonna saimme säästöön 45 000€, Ensi vuonna tavoite on 20 000 €
Kahdelle ihmiselle se onkin helpompaa.
Minusta aika vähän.
Itse olen 18v opiskelija, elän 150€:lla kuussa vuokran jälkeen (kelan tuet ilman opintolainaa), jotta voin sitten laittaa säästöön 600€/kk (kaikki osa-aika töissä tienaamani rahat).
(Aion kyllä nostaa korkeakouluun päästyäni opintolainaa, jotta voin sitten sijoittaa senkin ja tienata ylimääräistä :D)
Näin voin säästää (sijoittaa) jopa 7200€ vuodessa verottomana tienattua rahaa, koska tuloni ovat alle 9200€ vuodessa.
Olen kieltämättä aika kummallinen näissä säästötavoitteissani, mutta tavoittelen keski-ikään mennessä sitä, että voisin elää pelkillä pääomatuloulla loppuelämäni käymättä töissä ja tekemättä muutenkaan mitään, mikä ei kiinnosta.
Reilu 3000€/vuosi säästöön on toki hyvä sekin ottaen huomioon, miten usea säästää 0€ vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen yliopisto-opiskelija ja osa-aikainen työntekijä. Säästin viime vuonna 10 000e eikä edes tehnyt tiukkaa. Eli helposti onnistuu ja ei olisi minusta kovin suuri summa tuo 3500e, jos olet työelämässä.
Asutaan poikaystävän kanssa (joka myös opiskelee) toistaiseksi vuokralla halvassa asunnossa. Maksan tottakai kaikki omat juttuni yksin.
Hyvä tavoite. Minä säästänyt vastaavia sinua pari vuotta ja nyt aion ostaa toisen sijoitusasunnon. Tämä riittänee käsirahaksi.
No eikö se nyt riipu tuloista? Jos tienaat nettona 5000 kuussa, tuo on vähän. Jos olet keskituloinen ja netto on jotain 2500 niin tuo on ihan kiva summa.
Itsellä tarkoitus säästää noin 6000, mutta asuntolainassa on lyhennysvapaa (koska on uudiskohde jossa yhtiölaina). Eli asumiskustannukset on tavallista pienemmät. Nettopalkka n. 2180.
Aika vähän. Opiskelijalle kuitenkin hyvä tavoite/saavutus. Aika tarkan summan olet laskenut. Ja jos joka vuosi saat säästettyä tuon etkä välillä kuluta, sulla onkin jo 10k 3 vuoden kuluttua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä osa-aikaisesta kerää noin hyvin rahaa? Vai säästätkö kesätöistä?
En oikein usko muuten tuohon kevyeen 10000 euron säästämiseen vuodessa.
Menoja sulla pitäisi olla vuokra ruoka asumiseen menevät kulut, muut menot?
Ja sun pitäisi pääsääntöisesti kuitenkin opiskella.
Että missä välissä sä kaiken teet ja mistä tienaat niin hyvin?
Aika vähältä kuulostaa.. itse yritän laittaa vähintään 500-700e/kk sivuun eikä edes joudu vielä tinkimään mistään
Jos asut yksin ja käteen jää 1500 e/kk paljon, jos käteen jää 3000 e/kk melko vähän, jos käteen jää 6000 e/kk älyttömän vähän.
Eli riippuu tuloista ja talouden koosta.
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän. Opiskelijalle kuitenkin hyvä tavoite/saavutus. Aika tarkan summan olet laskenut. Ja jos joka vuosi saat säästettyä tuon etkä välillä kuluta, sulla onkin jo 10k 3 vuoden kuluttua!
Onpa alentava asenne sulla. Tottakai tiedän koko summan kun olen budjetoinut vuosien päähän kaiken. Seuraavana vuonna säästötavoite on esim. 5144 € jne. Enkä ole opiskelijakaan.
Näin köyhälle kuulostaa paljolta, ei olisi itselle ikinä mahdollista, mutta tiedän että monelle tuo on aika vähän.
Minulle olisi mahdoton tavoite. Olisi noin kolmannes eläkkeestäni.
Mulla nousi palkka nyt vuoden lopussa 3000 euroon niin todennäköisesti saan saman verran säästöön kuin ap.
Ihan hyvin tuo on. Ja ne ihmiset joilla on varaa säästää joka kuukausi useita tonneja saavat ehkäpä liikaa palkkaa...
Riippuu ihan tuloista ja tietysti menoista. Itse olen eläkeläinen ja saan eläkettä 1500 kuussa nettona. Säästöön jää vuodesta riippuen 6000-8500 euroa. Tänä vuonna meni rahaa savupiipun massaukseen ja uuden kiukaan hankkimiseen 1700 euroa ylimääräisesti.