Minkälaisia muistoja sinulla on 1960-luvulta?
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 19:45"]
Käykö täällä muka ihmisiä, jotka muistaa jotain 60-luvulta?? Mun äiti on syntynyt -59 eikä se osaa edes lukea tekstaria. En voi kuvitella, että se osais käyttää nettiä :D No, ehkä joku on edistyksellinen...
[/quote]
Et sitten ole minun lapseni, osaan kyllä lukea tekstarit, mutta tv:n kaukosäädin on konstikkaampi kapine. Kaikilla äideillä ei ole sellaisia lapsia, jotka pitävät mammansa ajantasalla tekniikassa. Moni yli kuusikymppinen skypettää mieluummin tietokoneella kuin soittaa älypuhelimella,varsinkin ulkomaille syystä, jonka sinäkin varmaan tiedät.
Siihen aikaan kesät olivat lämpimiä, eikä lapsia vahdittu niin tarkkaan kuin nyt. Ei kukaan lastensuojeluilmoitusta tehnyt, kun kylän kakarat olivat keskenään uimassa. Kumma kun silloin ei hukkunut enempää lapsia. Minäkin saatoin käydä naapurin tytön kanssa uimassa järven toisella puolella, kahdestaan soutuveneellä kansakouluikäisinä.
Koulumatkat kuljettiin kävellen tai hiihtäen, harvemmalla oli polkupyörä tai vaikka hevonen. Eikä kukaan valittanut, että pitäisi asua 200 metrin päässä koulusta.
Maalla ei ollut telkkaria läheskään joka talossa, ei edes puhelinta. Lapsilla ei ollut mitään enstex-haalareita, vaan hiihtohousuissa ja villapuserossa kahlattiin talvella lumessa.
Uimahalleja ei ollut pienemmissä paikoissa, ja ulkomaille alkoi tavallinen kansa lentää vasta Keihäsmatkoilla. Hymy-lehteä luettiin ja kauhisteltiin sen juttuja ... oli vähän semmoinen seiskan esiäiti.
Kansakoulun 4. luokan jälkeen sai hakea keskikouluun, joka meillä oli silloin jo kunnallinen. Lapsia riitti, kaksi linja-autoa ajoi sitä linjaa, jolle nyt riittää yksi taksi.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 20:44"]
Muistatteko laamapaidat ja sellaiset paidat joissa oli vähän kuin kengannauhat nauhat pääntiessä.
[/quote]
Laamapaita on muuten yllättävän lämmin vaate, niitä löytyy vieläkin.
Tietotekniikasta ja 60-luvun lapsista sen verran, että hyvin harva 60-luvulla syntynyt on onnistunut välttämään tietokoneopinnot. Jo 1980-luvun alussa minäkin jouduin (sain) omissa opinnoissa tehdä tietokoneohjelman. Muistamme ne teko+ -tekstinkäsittelyohjelmat ja basicin.
Minun sininen voimistelupukuni 1970-luvulla oli tädin perintöä, eli ilmeisesti juuri 60-luvulta. Hevonen oli maalla vielä yleisempi kulkuneuvoa ja työkone kuin traktorit. Meillä äiti ompeli itse lapsilleen vaatteet, ja mummo kutoi villasukat, ne pitkät jotka laitettiin kiinni liiveissä olevilla sukkanauhoilla. Semmoisia oikeita vaaleanpunaisia sukkanauhaliivejä ei taida enää löytyä mistään?
Muistan myös Ruotsiin muuton. Moni rintamamiestalo jäi silloin tyhjilleen. Ruotsissa elintaso oli paljon korkeampi, ja suurin ero oli nimenomaan maaseudun syrjäkylistä muuttavien kohdalla.
Isot tissit taisivat olla tosiaan nolot, kun kauneusihanne oli Twiggy. Vaikka olihan silloin MM, BB, Sophia ja muutamat muut povekkaammat filmitähdet.
60-luvulla päästiin eroon liiveistä, pitkistä sukista ja sukkanauhoista, kun saatiin sukkahousut!
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 19:44"]
Muistoja 60-luvun lopulta:Mahdottoman lyhyet hameet kaikilla,myös keski-ikäisillä, miesten pitkät tukat, värikkäät vaatteet, leveälahkeiset, ylhäältä kireät housut myös miehillä. Valkoiset farkut olivat muotia yhden kesän, olikohan 68 tai 69. Kaikki nuoret ja lapset olivat hyvin hoikkia. Rintaliiveinä käytettiin joko aivan ohutta sukkahousumateriaalista tehtyä toppia tai ei mitään. Isot rinnat olivat nolot. Kaupoissa myytiin kaikkea mahdollista kertakäyttöistä esim.lakanoita ja jopa alushousuja naisille. Olivat jotain kuitukangasta tms. Kaupasta sai ostaa myös alapäädeodoranttia, muistaako kukaan? Vaaleanpunainen suihkepullo "intiimihygieniaan"
Töihin pääsi aina, samoin opiskelemaan. Ilmapiiri oli jotenkin optimistinen. Olihan se tavallaan ihanaa,mutta en kaipaa.
[/quote]Opiskelemaan pääsi, jos oli rahaa, sillä ei ollut opintotukea. Töitä ei ollut kaikille, kun kymmenet tuhannet lähti ruotsiin töihin(hyvä, että osasi pakkoruotsia).
Seksitauteja ei pelätty ja muutenkin pillerit tulivat ja vapauttivat ihmiset.
Ise asuin ihan tavallisessa omakotitalossa, jossa vieläkin joku perhe asuu ja oli kaikki mukavuudet.
t.49 syntynyt
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 20:10"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 19:49"]
Käykö täällä muka ihmisiä, jotka muistaa jotain 60-luvulta?? Mun äiti on syntynyt -59 eikä se osaa edes lukea tekstaria. En voi kuvitella, että se osais käyttää nettiä :D No, ehkä joku on edistyksellinen...
[/quote]
Et taida olla tosissasi, mutta nettiä osaavat käyttää 80-vuotiaatkin, miksei alle 50 v osaisi?
[/quote]Meidän terveyskeskuksen vuodeosastolla 94-vuotias mummo pitää yhteyttä amerikan sukulaisiin sähköpostilla.
[/quote]
Olen 65 ja tunnen kymmeniä 8-kymppisiä, jotka surfailevat netissä ja hoitavat pankkiasiansa ym netissä.
Kenellä on aivot, niin niitä voi käyttää.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 19:33"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 19:25"]
Maitoa haettiin kaupasta maitokannun kanssa, ja lihatiskin takana olevasta hanasta laskettiin maitoa kannuun. Maito litran muovi pusseissa tuli hieman myöhemmin -60 luvulla myyntiin.
Televisiossa oli kaksi kanavaa ja se oli mustavalkoinen. Siskon kanssa katsottiin tenavatuokiota. Arja-täti taikapeilistään näki aina ohjelman lopussa nimeltä luetellen lapsia, mutta meitä ei koskaan nähnyt. Sitten äiti (näin myöhemmin paljasti) oli kirjoittanut Arja-tädille, että meidänkin tytöt pitäisi sieltä peilistä nähdä ja kuinkas ollakaan yhtenä kertana hän näki meidät molemmat.
Asuimme 1 h + k asunnossa, sisälle tuli kylmä vesi ja oli ulkovessa. Me kylvettiin siskon kanssa keittiön tiskipöydälle nostetuissa vadeissa.
Autona oli Triumph. Auto epäluotettavimmasta päästä, jätti tien päälle miten sattui.
[/quote] Lentokoneeseen mentiin hattu paassa ja hansikkaat kadessa. Ilmainen ruokatarjoilu posliinilautasilta ja metallisilla aterimilla. Ilmainen alkoholi.
[/quote]
hyvin harvat edes menivät lentokoneeseen.:))))
Kaksi asiaa:
- bussissa vedettiin röökiä, tosin sitä tehtiin vielä 70-luvun puolellakin
- meidän naapurustoon rakennettiin 60-70 -lukujen taitteessa susiruma noin 100m2 tasakattoinen läätyskä ja se oli kaikkien mielestä aivan upea. Samainen talo on siinä vielä ja ainoa ajatus on, että onpa surkean ruma talo verrattuna muihin.
Kyllä 60-luvulla pääsi opiskelmaan köyhemmätkin. 50-luvulla oli perustettu oppikouluja "joka niemen notkoon" ja sitä myöten alkoi yliopistot olla avoinna kaikille. Toki suurin osa ei oppikoulua käynyt saati ylioppilaaksi asti (lopetettiin keskikouluun), mutta taloudellisesti se oli mahdollista jo isolle osalle väestöä. Esimerkiksi kumpikin vanhempi on köyhästä kodista maaseudulta. Isä lähti oppikouluun vuonna 1958 ja äiti 1960. Kumpikin meni myös yliopistoon. Kotona tuettiin henkisesti opiskelua, mutta taloudellista apua ei pahemmin saanut paitsi, että sai asua kotona oppikoulua käydessä tehden samalla kotitöitä sen kun ehti. Pientiloilla niitä kyllä riitti. Äitini poimi mansikoita lisäksi kesäisin 13-vuotiaasta ja rahat meni koulukirjoihin. Isä taas meni varastolle 14-vuotiaasta aina kesät ja lomat, joilla rahoitti oppikoulunsa. Yliopisto-opinnot onnistui lainarahalla ja tekemällä töitä kesät. Isä oli tehtaassa ja äiti kaljabaarissa. Eihän sitä rahaa juuri ollut, mutta eipä ollut paljon muillakaan opiskelijoilla. Asuminen oli kimppakämppiä (jaettu huone) tai kuten äitini asui jonkun kiukkuisen mummun alivuokralaisena perähuoneessa ja auttoi mummelia asumisensa vastineeksi. Oli kuulemma tosi ahdistavaa se kyttäys ja muu määräily, mutta pakko oli kestää.
Summa summarum: Kyllä 40-luvulla syntyneillä oli kouluputket jo auki, jos vaan kotona ymmärrettiin koulujen päälle. Eihän se helppoa ollut, mutta ei kenelläkään muullakaan ollut sillä tavoin helppoa kuin nykyään. Opiskelu oli kuitenkin tie pois raskaasta työstä. Monet vanhemmat ymmärsi sen, kun itse olivat sitä ikäluokkaa, ettei vaihtoehtoja ollut ja elämä oli lapsesta asti ollut raatamista. Ainakin äidinäiti sanoi kuulemma aina, että kun on köyhyydessä syntynyt ja 12-vuotiaasta navetassa raatanut, niin omille lapsilleen haluaa helpomman elämän. (helpompi elämä=kevyempi työ)
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 09:45"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 19:44"]
Muistoja 60-luvun lopulta:Mahdottoman lyhyet hameet kaikilla,myös keski-ikäisillä, miesten pitkät tukat, värikkäät vaatteet, leveälahkeiset, ylhäältä kireät housut myös miehillä. Valkoiset farkut olivat muotia yhden kesän, olikohan 68 tai 69. Kaikki nuoret ja lapset olivat hyvin hoikkia. Rintaliiveinä käytettiin joko aivan ohutta sukkahousumateriaalista tehtyä toppia tai ei mitään. Isot rinnat olivat nolot. Kaupoissa myytiin kaikkea mahdollista kertakäyttöistä esim.lakanoita ja jopa alushousuja naisille. Olivat jotain kuitukangasta tms. Kaupasta sai ostaa myös alapäädeodoranttia, muistaako kukaan? Vaaleanpunainen suihkepullo "intiimihygieniaan"
Töihin pääsi aina, samoin opiskelemaan. Ilmapiiri oli jotenkin optimistinen. Olihan se tavallaan ihanaa,mutta en kaipaa.
[/quote]Opiskelemaan pääsi, jos oli rahaa, sillä ei ollut opintotukea. Töitä ei ollut kaikille, kun kymmenet tuhannet lähti ruotsiin töihin(hyvä, että osasi pakkoruotsia).
Ise asuin ihan tavallisessa omakotitalossa, jossa vieläkin joku perhe asuu ja oli kaikki mukavuudet.
t.49 syntynyt
[/quote]
Olen syntynyt 1954, joten muistan 1960-luvusta paljon. Asuin maalaistalossa, mutta en kuitenkaan ihan alkeellisissa oloissa. Meille tuli ensimmäinen auto vuonna 1957, sisävessa vuonna 1958 ja telkkari vuonna 1960. Jääkaappi, pakastin ja automaattipesukonekin olivat talossa jo lapsuudessani.
1960-luku oli ennen kaikkea muutoksen ja kehityksen aikaa. Kouluun menin vuonna 1961 vielä äidin ja mummon ompelemissa kotikutoisissa vaatteissa, voipaperiin käärityt eväsleivät ja maitopullo mukanani (koulussa sai keiton tai puuron, jonka kanssa leivät ja maito nautittiin).
1969 olin jo teinityttö, joka muiden teinien tapaan pukeutui kaupan muotivaatteisiin - minihameet olivat TOSI minejä - ja tiukkoihin sääriä nuoleviin saappaisiin. Tukkaa tupeerattiin ja Beatlesia ja Rolling Stonesia kuunneltiin. Svengaavaa Lontoota ja huippumalli Twiggyä ihailtiin. Autot olivat vaihtuneet kuplavolkkareista vähitellen isompiin, oli Triumphia ja jotain amerikanrautojakin.
Selvästi uutta, modernia aikaa elettiin jo, eikä sodanjälkeisiä köyhiä vuosia miettinyt enää kukaan. Ihminenhän kävi heinäkuussa 1969 jo kuussakin - muistan elävästi, kuinka nousin keskellä yötä katsomaan Neil Armstrongia ja kumppaneita - eikä huimalle tulevaisuudelle näyttänyt olevan mitään esteitä eikä rajoja.
.Aika paljon tuttuja asioita täällä on jo kerrottu, mutta lisään oman mausteeni. Asuttiin Helsingin laitakaupungilla rintamamiestalossa, vessa oli pihan perällä ja vesi kannettiin vesipostista. Muistan Postitalon edustan liikennepoliisin ja Lasipalatsissa olleen Valion jätskibaarin. Luokkaretkellä kävimme Järvenpään peikkometsässä. Kesäisin sotkettiin fillarilla Pirkkolan plotille uimaan.
Pakko vielä kuitata tälle tytölle, joka ihmettelee yli 50-vuotiaiden tietokonetaitoja; itse olen käyttänyt työssäni maccia vuodesta 1987. Melkein kasikymppinen äitini on käyttänyt tietokoneita 70-luvulta lähtien ja edelleen hoitelee asiansa sujuvasti läppärillä.
Mitä tietokonetta se 70-luvulla käytti?
[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 10:23"]
Pakko vielä kuitata tälle tytölle, joka ihmettelee yli 50-vuotiaiden tietokonetaitoja; itse olen käyttänyt työssäni maccia vuodesta 1987. Melkein kasikymppinen äitini on käyttänyt tietokoneita 70-luvulta lähtien ja edelleen hoitelee asiansa sujuvasti läppärillä.
Mitä tietokonetta se 70-luvulla käytti?
[/quote]
Kotitietokoneet tulivat vasta 80-luvulla. VIC tuli 80-luvun alussa ja Commodore 64 hieman sen jälkeen. Sitä ennen tietokoneita oli kai vain firmoilla ja yliopistoilla. Pelkkä pääte oli iso laite, joka tarvitsi jopa oman huoneen.
[/quote]
Voi lapseni, yllättääkö se tosiaan sinut, että minäkin täällä surffailen?
Soitin kyllä ensimmäiset puhelut valtion puhelimella, jossa ei ollut numeroita vaan kampi kyljessä. Ei ollut mitenkään erikoista, että keskus saattoi puuttua puhelinkeskusteluun.
Onhan mulla ollut vuosikymmeniä aikaa opetella puhelimenkäyttöä, kun on tässä sentään ollut aika monta välivaihetta kampipuhelimen jälkeen: pyöritettävä valintalevy (muistatko sinä?), sitten näppäinpuhelimet (joilla saattoi jo maksaa laskuja), ja sitten ARP, jolla puhelut vielä yhdistettiin keskuksen kautta.
1960-luvulla oli todella isot erot elintasossa syvällä maaseudulla, kaupungeissa ja varsinkin Ruotsin välillä, ja siksi naapuri houkutteli paljon suomalaisia sinne.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 09:45"]
Opiskelemaan pääsi, jos oli rahaa, sillä ei ollut opintotukea. Töitä ei ollut kaikille, kun kymmenet tuhannet lähti ruotsiin töihin(hyvä, että osasi pakkoruotsia).
t.49 syntynyt
[/quote]
Paitsi että ei ollut pakkoruotsia, kun ei ollut peruskouluakaan ja useimmat Ruotsiin menijät olivat käyneet vain kansakoulun, ja siihen kuuluvan jatkokoulun.
Kansakouluissa alkoi englanninopetus, eikä ihme että ei sitä meikäläiset tämän paremmin osaa,kun opettaja itsekin vasta opetteli sitä periaatteella "aukeama edellä oppilaita".
Seksi alkoi vapautua sen verran, että e-pillereitä sai jos oli tarpeeksi monta lasta. Äidilleni, 22-vuotiaana 3 lapsen äidille oli lääkäri sanonut, että olet vielä niin nuori ja vain kolme lasta, ei mitään pillereitä. Sitten emännät olivat kävelleen kirkonkylän raittia edestakaisin kerätessään rohkeutta, kun piti mennä hakemaan kondomeja apteekista.
Viinaa myytiin vain kortilla, ja tiskin takaa hyllystä. Sama tavallisissakin kaupoissa, ei mitään itsepalvelua ollut.
Kuulennon minäkin muistan, satuin olemaan juuri sinä yönä sellaisessa paikassa, jossa oli tv. Muistatteko katselleenne sputnikeja?
.Aika paljon tuttuja asioita täällä on jo kerrottu, mutta lisään oman mausteeni. Asuttiin Helsingin laitakaupungilla rintamamiestalossa, vessa oli pihan perällä ja vesi kannettiin vesipostista. Muistan Postitalon edustan liikennepoliisin ja Lasipalatsissa olleen Valion jätskibaarin. Luokkaretkellä kävimme Järvenpään peikkometsässä. Kesäisin sotkettiin fillarilla Pirkkolan plotille uimaan.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 06:39"]
Ihan saivartela ja besserwisserismiä: Osa 60-luvulla syntyneistä luettelee asioita, joita ei kyllä voi muistaa, vaikka ne 60-lukua olivatkin. Otsikkohan oli mitä muistat 60-luvusta. Osalla on taas mennyt 60-luku ja 70-luku sekaisin. 1963 ja sitä nuoremmat eivät käyneet koulua vielä 60-luvun puolella, ellei joku -63 syntynyt sitten mennyt kouluun jo kuusivuotiaana -69. Joten muistelemanne kouluasiat ovat jo 70-luvun puolelta.
Minä olen syntynyt 1964 ja en muista politiikasta mitään noilta ajoilta, kaikki on koulussa opittua myöhemmin. Meillä oltiin aika uskovaisia, joten pop-yhtyeetkin olivat aika outoja, mutta ehkä joku nämä Beatlesit yms. oikeasti muistaa. Itse tutustuin vasta 70-luvun puolivälissä.
Olin muuten ensimmäisessä mielestäni "oikeassa työpaikassa" kesällä 1983; sitä ennen työni olivat siivousta, mansikanpoimintaa ja kioskissa myyjänä, suhteilla kaikki nämä aikaisemmat. Työni oli mm. asiakastietojen tallentaminen, koska tietokoneet tekivät silloin hurjaa tuloa jokaisen työpaikalle.
[/quote]
Khöm, mä olen tuo -63 syntynyt tyyppi ja ekat muistot ovat n. -66 ja -6 . Mun isommat sisarukseni olivat hippejä ja muusikonalkuja. Niinpä sen ajan musiikki oli ekaa musiikkia, jota kuulin ja se oli Rollareita, Beatleja, Doorsia, Jimi Hendrixia, Janis Jopilinia, Dylania, jopa sitä parjattua Donovania. Opin varsinaisia lastenlauluja vasta koulussa! Mulla meni muutenkin nurinperoisesti moni asia: osasin esim. lukea, joten koulussa jouduin opetella tavaamaan.
Perheeni oli vasemmistolainen ja tiedostava, meillä puhuttiin politiikkaa ja maailman tapahtumista, joten esim. Kennedyn murha tuli erittäin tutuksi, kun vanhemmat pohdiskelivat, kuka sen tappoi jne. Samoin Biafran ja Afrikan hätä muutenkin, Vietnamin tapahtumia seurattiin tarkkaan.
Viihdelehdistä sitten luettiin murhista, Sharon Tatesta sun muista. Erityisesti on jäänyt mieleen -67 Jenkeissä sattunut campus-massamurha, jossa tapettiin 7 sairaanhoitajaoppilasta.
Eli kyllä se voi olla aidosti erilaista se, mitä kukin muistaa. Ympäristö, perhe vaikuttaa paljon.
Hameet muuten oli tosiaan erittäin lyhyitä - ja siis lähes kaikilla. Mut mä muistan siis 60-luvusta nuo vuodet 66-69.
Tinkimaito. Isän kanssa käveltiin tien reunaa pitkin ja maitoa hakemaan.
Punttialushousut. Käytin lapsena sukkanauhoja!
Eli nipsuilla kiinni.
Leikin paljon ulkona naapurien tyttöjen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 19:57"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 19:56"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 19:49"]
[/quote]
Et taida olla tosissasi, mutta nettiä osaavat käyttää 80-vuotiaatkin, miksei alle 50 v osaisi?
[/quote]
Kyllähän noista aina kuulee, että joku sen ja sen ikäinen on osannut soittaa puhelun/maksaa laskun. Tuntuu vain niin hassulta, että mun äiti olisi av:lla!!
[/quote]Osannut soittaa puhelun?!
[/quote]
kännykällä....
Tulikin mieleeni, että viimeinen puhelinkeskus automatisoitiin vasta 80-luvulla. Muistan, että 70 luvulla eräässä pienessä savolaisessa kunnassa oli ainakin ns. käsivälitteinen keskus, jolloin ei tarvinnut kuin ottaa yhteys keskukseen ja sitten sanoa, minne haluaa soittaa. Se voi olla vaikeaa sellaisesta taustasta ryhtyä kännykän näpyttäjäksi vanhoilla päivillään. Tokihan sellaisiakin kännyköitä nykyään on, jotka ymmärtävät puhetta.
Koteihin - myös meille - tuli autot ja televisiot. Kumpaakaan ei maalla pystynyt hankkimaan salaa, sillä auto näkyi tiellä ja antenni katolla. Tämä oli ihan 1960-luvun alussa. Lopussa taas maailma mullistui, kun kauppaan tuli keskiolut ja televisioon värit.