Minkälaisia muistoja sinulla on 1960-luvulta?
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 20:03"]
Justiinhan tässä oli vanhimpien av:laisten ikägalluppi ja vanhin oli 69-v.
[/quote] Luuletko etta kaikki vanhat vastasivat tai kertoivat oikean ikansa?
Old age and treachery always wins over youth and beauty ;).
Mulle on jäänyt mieleen kerrastot, oli aluspaita ja alushousut. Aluspaidassa oli kaula-aukon reunassa joku kukkakuvio. Yleensä ne oli hailakan vaaleanpunaisia.
Kaiken modernin ihannointi, oltiin sentään päästy eroon sotakorvauksista ja pula-ajasta. Meidän perhe asui hienossa paritalohuoneistossa Espoon Tapiolassa, äiti oli kotona ja isä töissä. Ostokset tehtiin pikavalintamyymälässä ja kerran viikossa mentiin Helsinkiin, äiti ostamaan vaatteita ja se kesti ikuisuuden. Palkinnoksi siitä että jaksoin olla mukana koko kierroksen, sain jonkun lego-lelun Stockan leluosastolta.
Vaikka telkarin kuva oli mustavalkoinen nin kodeissa ja ulkona oli väriä yllin kyllin. Varsinkin naisten mekot olivat värikkäitä ja hyvin lyhyitä varsinkin 60-luvun loppupuolella.
Joillakin naapureilla oli futuristiset huonekalut, pallotuolit ja värikkäät tapetit ja verhot, toisilla oli perinteisempi talonpoikaissisustus kapioarkkuineen ja leipävaras katonrajassa.
Vapaa-aikana käytin paljon uimahallissa ja kesälomat lennettiin Italiaan!
mistään politiikasta en ollut tietoinen siihen aikaan, vasta koulupoika kun olin, paitsi että olin jossain kuullut että kommunistit ovat kamalia ja haluavat kielltää omassa omistusasunnossa asumisen. Venäjästä eivät kaikki isäni ikäiset sedät pitäneet, osalla puuttui toinen käsi tai jalka, sen panin merkille uimahallissa. Isä sanoi että saunassa ei ole sopivaa puhua politiikasta ja siitä olen pitänyt tähän asti kiinni.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 19:59"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 19:57"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 19:45"]
Käykö täällä muka ihmisiä, jotka muistaa jotain 60-luvulta?? Mun äiti on syntynyt -59 eikä se osaa edes lukea tekstaria. En voi kuvitella, että se osais käyttää nettiä :D No, ehkä joku on edistyksellinen...
[/quote]
Sinun äitisi =kaikki yli 50-vuotiaat. Avarrapa hieman katsettasi. Olen syntynyt samana vuonna kuin äitisi ja käyttänyt tietokonetta paljon ennen kuin sinä synnyit. Ensimmäiset tulivat työpaikalleni 80-luvulla ja voin kertoa,että ne olivat vaikeita käyttää!
[/quote]
Nostan sinulle hattua!
[/quote] Mieheni kirjoitti tietokoneohjelmia 60-luvulla.
Käykö täällä muka ihmisiä, jotka muistaa jotain 60-luvulta?? Mun äiti on syntynyt -59 eikä se osaa edes lukea tekstaria. En voi kuvitella, että se osais käyttää nettiä :D No, ehkä joku on edistyksellinen...
[/quote]
Onko tämä provo vai onko äitisi keskimääräistä tyhmempi kuin ikäisensä? Minä en tunne ketään 60-luvulla syntynyttä, joka ei osaisi käyttää nettiä. Vanhimmat tietokoneinsinöörit ovat jo eläkkeellä (niitä koulutettiin alussa vain Raahessa ja koulutus alkoi joskus 70-luvulla). Henkilökohtaiset tietokoneet tulivat kaikille toimistotyöntekijöille vähitellen 80-luvun aikana ja viimeistään 90-luvulla. ATK tuli pakolliseksi kouluaineeksi kauppaopistoihin 80-luvulla, sitä ennen se oli pitkään vapaaehtoinen. No provohan tämä, mutta tietty joillain on vähän jälkeenjääneitä vanhempia, niin luulevat kaikkine olevan yhtä fossiileja.
Minä olen käynyt Basic-ohjelmointikurssin 1983, ihan huvin vuoksi vain, kun haaveilin silloin atk-alalle pääsystä. Hainkin yliopistoon opiskelemaan tietotekniikkaa, mutta en päässyt ja olen käynyt kauppaopiston, missä atk on ollut pakollinen aine ja aina käynyt erilaisia kursseja. Olen ollut myös mikrotukihenkilö 90-luvulla. Olen syntynyt 1964.
Mutta alkuperäiseen: Kotini vieressä oli lehmiä laitumella. Nyt se sama maa on täynnä omakotitaloja. Muistan myös maitopussit ja ne matot. Sitten oli sitä purkkaa, jota oli 2 eri väristä tyynyä pakkauksessa. Ruskeat tikkarit. Autoja ei naapurustossa ollut kuin meillä, kunnes naapurin poika osti Morris Minin tultuaan täysi-ikäiseksi. Mulle teetätettiin melkein kaikki vaatteet ompelijalla, ei ollut siihen aikaan kai kallista. Meillä oli mustavalko-tv, josta näkyi vain ykkönen jostain syystä, kaksi kanavaa taisi kuitenkin olla. Äitini oli kesällä hautausmaalla töissä ja olin mukana, eikä kukaan valittanut tietääkseni. Meillä päin kun ei mitään päiväkoteja ollut. Meillä oli pulsaattoripesukone kellarissa ja kaasuhella keittiössä. Asuimme rintamamiestalossa ja oli ulkohuussi, remontti, jossa saatiin vesijohdot, tehtiin 70-luvun puolella. Vesi saatiin kyllä sisälle pumpulla, mutta joskus sitä haettiin läheisestä lähteestä. Kävin leikkikoulussa, mikä kai on sama asia kuin seurakunnan päiväkerhot nykyään.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 20:29"]
Mulle on jäänyt mieleen kerrastot, oli aluspaita ja alushousut. Aluspaidassa oli kaula-aukon reunassa joku kukkakuvio. Yleensä ne oli hailakan vaaleanpunaisia.
[/quote]
Muistan nuo, oli myös vaaleansinisiä!
Muistatteko laamapaidat ja sellaiset paidat joissa oli vähän kuin kengannauhat nauhat pääntiessä.
[/quote]
Mitä työtä äitisi tekee? Vaikea kuvitella mitään työtä nykyaikana,jossa ei tietokonetta tarvitse käyttää.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 20:44"]
Muistatteko laamapaidat ja sellaiset paidat joissa oli vähän kuin kengannauhat nauhat pääntiessä.
[/quote]
Muistan. Mä tykkäsin laamapaidoista, kun olen aika herkkäihoinen ja ne eivät kutittaneet.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 21:01"]
Synnyin 1964, minulla on iso- ja pikkuveli. Asuimme rintamamiestalon yläkerrassa, viisihenkinen perhe kahdessa huoneessa. Mummo asui yksin alakerrassa. Mukavuuksiin kuului sähkövalo ja öljylkamiina. Ruoka tehtiin nestekaasuliedellä ja vesi tuotiin pihapumpusta ämpäreillä. Tiskit tiskattiin muovi- tai emalipaljuissa, ja nurkassa oli solkkuämpäri, johon likavedet ja ruuanjätteet kaadettiin ja vietiin sitten tunkiolle. Ulkohuussi oli, mutta me lapset saimme käyttää myös pottaa. Äidille tehtiin myöhemmin tyräleikkaus eikä ihmekään, kun hän sai rahdata sinne yläkertaan ja takaisin kaiken nestekaasupulloista lähtien, isän ollessa viikot töissä savotalla. Me lapset olimme vielä liian pieniä, jotta meistä olisi ollut kovinkaan paljon apua. 70-luvun alusta rupesimme kyllä jo esim. lämmittämään pihasaunaa, kantamaan vettä jne, mutta se menee jo hitusen yli aiheen.
Äitikin oli välillä savotassa emäntänä. Mummo hoiti meitä silloin. En siitä sen enempää muista, paitsi että äiti toi kerran kotiin suklaalevyn, ja voi kun se oli hyvää. Leikin aina isoveljen ja samanikäisen serkkuni kanssa, ja muistan, kuinka ulkohuussissa he kilpailivat, kumpi saa esinahan vedettyä kauemmas. Minua harmitti, kun en voinut osallistua tuohon kilpaan.
[/quote]
Siniset ja punaiset voimistelupuvut olivat 70-lukua.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 06:31"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 21:01"]
Synnyin 1964, minulla on iso- ja pikkuveli. Asuimme rintamamiestalon yläkerrassa, viisihenkinen perhe kahdessa huoneessa. Mummo asui yksin alakerrassa. Mukavuuksiin kuului sähkövalo ja öljylkamiina. Ruoka tehtiin nestekaasuliedellä ja vesi tuotiin pihapumpusta ämpäreillä. Tiskit tiskattiin muovi- tai emalipaljuissa, ja nurkassa oli solkkuämpäri, johon likavedet ja ruuanjätteet kaadettiin ja vietiin sitten tunkiolle. Ulkohuussi oli, mutta me lapset saimme käyttää myös pottaa. Äidille tehtiin myöhemmin tyräleikkaus eikä ihmekään, kun hän sai rahdata sinne yläkertaan ja takaisin kaiken nestekaasupulloista lähtien, isän ollessa viikot töissä savotalla. Me lapset olimme vielä liian pieniä, jotta meistä olisi ollut kovinkaan paljon apua. 70-luvun alusta rupesimme kyllä jo esim. lämmittämään pihasaunaa, kantamaan vettä jne, mutta se menee jo hitusen yli aiheen.
Äitikin oli välillä savotassa emäntänä. Mummo hoiti meitä silloin. En siitä sen enempää muista, paitsi että äiti toi kerran kotiin suklaalevyn, ja voi kun se oli hyvää. Leikin aina isoveljen ja samanikäisen serkkuni kanssa, ja muistan, kuinka ulkohuussissa he kilpailivat, kumpi saa esinahan vedettyä kauemmas. Minua harmitti, kun en voinut osallistua tuohon kilpaan.
[/quote]
Siniset ja punaiset voimistelupuvut olivat 70-lukua.
[/quote]
Jostain syystä av lainasi väärän tekstin, en tiedä miksi. Ennenkin käynyt näin. En hoksannut tarkistaa ennen viestin lähetystä. Nyt näkyy oikea teksti.
Ihan saivartela ja besserwisserismiä: Osa 60-luvulla syntyneistä luettelee asioita, joita ei kyllä voi muistaa, vaikka ne 60-lukua olivatkin. Otsikkohan oli mitä muistat 60-luvusta. Osalla on taas mennyt 60-luku ja 70-luku sekaisin. 1963 ja sitä nuoremmat eivät käyneet koulua vielä 60-luvun puolella, ellei joku -63 syntynyt sitten mennyt kouluun jo kuusivuotiaana -69. Joten muistelemanne kouluasiat ovat jo 70-luvun puolelta.
Minä olen syntynyt 1964 ja en muista politiikasta mitään noilta ajoilta, kaikki on koulussa opittua myöhemmin. Meillä oltiin aika uskovaisia, joten pop-yhtyeetkin olivat aika outoja, mutta ehkä joku nämä Beatlesit yms. oikeasti muistaa. Itse tutustuin vasta 70-luvun puolivälissä.
Olin muuten ensimmäisessä mielestäni "oikeassa työpaikassa" kesällä 1983; sitä ennen työni olivat siivousta, mansikanpoimintaa ja kioskissa myyjänä, suhteilla kaikki nämä aikaisemmat. Työni oli mm. asiakastietojen tallentaminen, koska tietokoneet tekivät silloin hurjaa tuloa jokaisen työpaikalle.
60-luvulla tehtiin koulussa hernepusseja, joita sitten käytettiin voimistelutunneilla. Järkkyjä olivat myös sen ajan voimistelupuvut - punaisia tai sinisiä ja inhottavantuntuista materiaalia.
Olen päässyt ylioppilaaksi -64 eli nuoruusvuodet ja opiskelut ajoittuvat juuri 60-luvulle.
Pari päivää sitten tuli televisiosta ihan mielenkiintoinen dokumentti 60-luvun muoti-ikonista, Twiggystä, ja samalla paljon muutakin ajankuvaa. Varsinain nuorisomuotihan oikeastaan alkoikin vasta silloin. Tulivat myös e-pillerit, hipit, Beatles, Vietnamin sota ja sen myötä yliopistomellakat USA:ssa ja muuallakin, Vanhan valtaus, Kennedyn murha jne.
60-luvulla yliopiston laitoksella yhtä tietokonepäätettä varten oli oma huone ja ohjelma oli reikänauhalla. Kotona tietokonetta olen käyttänyt siitä saakka, kun Commodore64 joskus 80-luvulla huusholliin kannettiin. Vielä viisikymppisenä suoritin yliopistossa 15 opintoviikkoa tietotekniikkaa, kun katsoin sen työn kannalta hyödylliseksi.
[/quote]
Jep, synnyin 1959 ja minulla oli oma tietokone (ei mikään commodore) jo 1980-luvulla.
Asuin lapsena maalla. Meillä oli sähköt, vesijohto, suihku, televisio, 2 autoa (erittäin harvinaista siihen aikaan, jos kumpikaan vanhemmista ei ajanut autoa työkseen) ja kutakuinkin kaikki ne mukavuudet, jotka silloin voi olla. Pakastinkin tuli siinä vaiheessa, kun tutut kaupunkilaiset vielä tuskaili jääkellariensa kanssa.
Olen syntynyt -63. Ekan kerran tutustuin tietokoneeseen 80-luvulla. Olen asentanut omat koneeni ja selviän ohjelmoinnistakin jotenkuten. Käytän s-postia, twitteria ja pidän blogia. Olen kasvanut tietokoneiden mukana tavallaan, vielä ei ole tullut hetkeä, et olisin ajatellut, etten osaa tai pärjää.
Mut 60-luku, joo. Mielikuva kauniista, värikkäästi pukeutuneista hippinuorista nurmikolla soittamassa kitaraa ja laulamassa, outo makea tuoksu ympäriinsä, Doors, Beatles, Rollarit, Mamas & Papas, Dylan, Velvet Underground, Jefferson Airplane, suomalaiset tangot, bossanova, Tom Jones ja Engelbert Humperdinck...
kuulennot, Vietnam, Biafran nälkäiset, Kennedyn ja Monroen kuolemat, joista puhuttiin vuosia, campus-murhat jenkeissä, Sharon Tate kaamea teurastus, Polanskin elokuvat...siis vaikka mitä. 60-luku on kyllä erittäin mielenkiintoinen vuosikymmen.
Olen syntynyt 1951, joten muistan 60-luvun melko hyvin!
Aloitin oppikoulun v-63. Sinne meno alkuun vähän jännitti, koska kirkonkylään piti mennä kahdella eri linja-autolla ja sama iltapäivällä takaisin. Seuraavan kouluvuoden alkupuolella alkoi kulkea koululaisvuoro suoraan kotikylältä kirkonkylään. Se oli suuri helpotus, sillä päivä lyheni aamusta ja illasta tunnin verran.
Oppikoulu oli maksullinen; oli lukukausimaksu ja kaikki tarvikkeet piti itse ostaa. Myös kouluruoka ja matkat oli itse maksettava.
Myymäläautot kulkivat pitkin kyliä; jonakin viikonpäivänä meidänkin kylälle tuli kolmen eri kaupan "myykkäri". Vain torstaisin ja sunnuntaisin ei tullut yhtäkään.
Meillä ei ollut telkkaria, mutta kaverini luona naapurissa kävin kyllä katsomassa. Lauantai-iltana tuli esim. "Operetin helmiä", josta pidin kovasti. Lasten ohjelma "Sirkus Papukaija" oli hauska; siinä mm. Onni-klovni.
Muistaakseni v. 61 tai -62 tulivat ensimmäiset pakastimet. Meille ei, mutta tädilläni tuo uutuus oli. Hän toikin sitten aina jäätelöä, kun tuli kylään.
Autoja ei meidän kylällä ollut vielä 1950-luvun lopulla montakaan, mutta 60-luvulla niitä alkoi tulla. Linja-auto kulki pari kertaa päivässä kirkolle ja takaisin, joten asioille pääsi.
Kaiken kaikkiaan 60-luku oli kehityksen ja vaurastumisen aikaa.