Lestadiolaiset, mikä ero eri suuntauksilla?
Hei!
Selventäkäähän kiinnostuneelle, että mitä eroja kolmella Suomen pääsuuntauksella on keskenään? Siis vanhoillislestadiolaiset, esikoislestadiolaiset ja rauhansanalaiset (?).
En oikein netistä löytänyt selkeää tietoa. Eli "tausta-ajatuksen" lisäksi miten erot näkyvät käytännön elämässä?
Kiitos!
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 18:43"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 18:41"][quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 18:33"][quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 18:29"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 18:26"]Esikoislestadiolaiset ovat monessa asiassa vielä vanhoillisempia kuin vanhoillislestadiolaiset. Tiukimmat käyttävät huivia ja hametta seuroissa (naiset), ei saa kuunnella MITÄÄN musiikkia, ei verhoja, ei kravattia miehillä jne.
Pelastusopillisesti vanhoillislestadiolaiset kai kaikkein tiukimpia.
[/quote]
Ei esikoislestadiolaisten seuroissa monellakaan naisella ole huivia päässä, vähemmistöä on ne joilla huivit on. Hameet on lähes kaikilla mutta housuissakin porukkaa siellä näkee.
Lähes kaikilla on verhot ja miehet käyttävät kravatteja juhlissa. Kristillistä musiikkia kuunnellaan ihan kotona ja vanhemmilta salaa kuunnellaan myös muuta. Myös elokuvia katsotaan ei-lessu kavereilla salaa.
[/quote]
Niin, mutta tuon tiukemmankin linjan edustajia edelleen ON. Se on se olennainen ero mielestäni.
[/quote]
Niin niistä varmasti löytyy niitä jotka noudattavat sitä tiukkaa linjaa edelleen, mutta monet ovat ottaneet jo kevyemmän linjan. Olen käynyt Helsingissä ja Hämeenlinnassa seuroissa ja siellä ainakin vähemmistöllä oli huivit. Kaverini joka on essulessu laittoi ensin huivin päähän ja otti pois kun nuorilla ei ollut. Ja minihame kelpaa hameesta, ei tarvitse olla pitkiä nilkkapituisia hameita etenkään nuorilla.
[/quote]
Mitäs sitten tapahtuu jos esikoislestadiolaistyttö menee HOUSUT jalassa seuroihin?
[/quote]
Ei siitä nouse haloota, katsotaan vähän pitempään mutta esim kylmällä säällä se on ihan suotavaa. Itsekkin yksissä Helsingin seuroissa olin housut jalassa eikä kukaan tullut saarnaamaan että päätyisin helvettiin koska mulla on housut eikä hame.
[/quote]
Parikymmentä vuotta sitten tämä oli jo paha rike. Onneksi ei tarvitse piitata ko. yhteisön säännöistä. Tiukkapipoista porukkaa on, siis aivan extreme (tieädn sukulaisten kautta), he eivät kyllä käy netissäkään roikkumassa avoimesti. Ainakaan kertomassa näistä. Tiukkikset tunnistaa siitä, että he käyttävät uskonnollista sanastoa (maailmassa, sielunvihollinen yms.) ihan vakavissaan nettikeskusteluissa sellaisten ihmisten kanssa, joille ko. viitekehys on aivan vieras. Eivät tajua, että se sisäpiirimaailma ei aukene ulkopuolisille ja heidän juttunsa noin keskimäärin ohitetaan, poislukien muut uskonnolliset äärityypit.
Kyllä ainankin minä puhun jos joku kysyy/ottaa asian puheeksi... Olen siis vl ja tämä puhumattomuus saattaa johtua siitä että vl on ollut nykyään niin haukun alaisena että siitä ei kaikki kehtaa puhua julkisesti kun pelkää tulevansa haukutuksi.. Ja mitä tähän tiukkuuteen tulee niin tähänkin on näitä ääripäitä. Esimerkiksi riparikaverini oli saanut hyvinkin tiukan kasvatuksen(tai ainakin sen vaikutelman siitä sain) mutta sitte on taas näitä jotka tosiaan on jo vähänniinkuin kuka tahansa muu tavis eli siis meikkaa, kattoo telkkaa ja kuuntelee musiikkia mitä haluaa(suurin osa nuoria) ((itsekin olen nuori:D)) ja tiedän että on "vanha" keskustelu mutta oli pakko vähän kertoa :DDd ja kysykäähän jos on kysyttävää vl:stä yritän vastata omalta kannaltani:)