Lestadiolaiset, mikä ero eri suuntauksilla?
Hei!
Selventäkäähän kiinnostuneelle, että mitä eroja kolmella Suomen pääsuuntauksella on keskenään? Siis vanhoillislestadiolaiset, esikoislestadiolaiset ja rauhansanalaiset (?).
En oikein netistä löytänyt selkeää tietoa. Eli "tausta-ajatuksen" lisäksi miten erot näkyvät käytännön elämässä?
Kiitos!
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 18:59"]Meidän kaupungissa essulessujen porukassa on sisäisiä eroja, osalla on telkkarit ja tiukemman suunnan edustajat ei voi laittaa edes lapsen piirrustusta seinälle. Huivia käyttävät vain vanhat ihmiset. Yleisesti ottaen nuorempi väki ei erotu taviksista ulkoisesti.
[/quote]
Näin juuri. Nuoremmat ovat nyt lähteneet näitä vanhoja tapoja kiertämään ja "sopeutumaan" valtaväestöön.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 18:59"]Meidän kaupungissa essulessujen porukassa on sisäisiä eroja, osalla on telkkarit ja tiukemman suunnan edustajat ei voi laittaa edes lapsen piirrustusta seinälle. Huivia käyttävät vain vanhat ihmiset. Yleisesti ottaen nuorempi väki ei erotu taviksista ulkoisesti.
[/quote]
Näin juuri. Nuoremmat ovat nyt lähteneet näitä vanhoja tapoja kiertämään ja "sopeutumaan" valtaväestöön.
[/quote]
Ja tarkoitat tässä pääasiassa esikoisia?
Itse olen n. 30 vuotias nuori nainen ja kasvanut es lest perheessä. Vanhempani ovat molemmat es lest suvuista. 70-80-luvuilla silloiset 20-40-vuotiaat, jotka olivat saaneet tiukan lesukavatuksen(lähes kaikki maailmantavat oli syntiä) kävivät laajalti läpi omia käsityksiään uskosta. Osa jätti lestadiolaisuuden, osa halusi säilyttää tärkeinä ulkoiset tavat ja säännöt ja osa taas halusi pysyä lestadiolaisena, mutta erottaa ulkoiset tavat ja perinteet uskosta. Nykyään es lest piireissä on niitä, joille ulkoiset tavat ja perinteet kuten huivi jne ovat tärkeitä ja niitä jotka elävät kuten ketkä tahansa uskovaiset. Meillä kotona on aina ollut tv ja verhot, äitini ei ole käyttänyt huivia, isä on käyttänyt kravattia asun/tapahtuman niin vaatiessa, äiti on myös meikannut, värjännyt hiuksiaan jne. Kotona kyllä vanhemmilla oli mielipiteensä lasten musiikin kuuntelusta/elokuvista joita katsottiin, mutta niistä keskusteltiin ihan siinä missä muissakin keskivertoperheissä, eli lestadiolaisuus sinänsä ei ollut syy jonkun elokuvan kieltämiseen. Itse olen nuorena ollut seuroissa housut jalassa, olen meikannut, minulla on ollut reijät korvissa, olen käynyt festareilla, seurustellut muidenkin kuin lest poikien kanssa jne jne. ja aina olin tervetullut seuroihin eikä minulle henkilökohtaisesti ikinä kukaan tullut sanomaan mitään ulkonäöstäni tms. Nykyään en enää käy aktiivisesti seuroissa, enkä koe tarpeelliseksi kasvattaa lapsiani lestadiolaisiksi, vaikka pari kertaa lapsetkin ovat seuroissa käyneet. Suurin syy siihen, että en käy seuroissa on se että yhteisö on edelleen osittain todella patriarkaalinen ja jopa sovinistinen.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 19:03"][quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 18:59"]Meidän kaupungissa essulessujen porukassa on sisäisiä eroja, osalla on telkkarit ja tiukemman suunnan edustajat ei voi laittaa edes lapsen piirrustusta seinälle. Huivia käyttävät vain vanhat ihmiset. Yleisesti ottaen nuorempi väki ei erotu taviksista ulkoisesti.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jep. Heillä on aina ollut lievemmät säännöt kuin vl ja niistä on varmaan siten helpompi lähteä irtautumaan. Yhtään vl en kyllä ole tavannut, essuja paljonkin.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 18:59"]Meidän kaupungissa essulessujen porukassa on sisäisiä eroja, osalla on telkkarit ja tiukemman suunnan edustajat ei voi laittaa edes lapsen piirrustusta seinälle. Huivia käyttävät vain vanhat ihmiset. Yleisesti ottaen nuorempi väki ei erotu taviksista ulkoisesti.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sama juttu koskee jo isoa osaa vanhoillislestadiolaisistakin. Nuoret meikkaavat (eivät välttämättä laita näkyvintä meikkiä ripsiväriä ja kirkkaanväristä huulipunaa tai värjää hiuksia erottuvasti, mutta meikkaavat kuitenkin), kuuntelevat samaa musiikkia kuin muutkin, katsovat elokuvia eivätkä enää edes salaile sitä jne. Veikkaan että tätä edustaa n. 40% nuorista jo, alle 20-vuotiaista. Näille on itsestäänselvyys myös, että ehkäisyä käytetään, jos lasten tulo alkaa liikaa ahdistaa, masentaa tms.
Sitten on niitä tiukkiskodeista tulevia, jotka eivät ole saaneet edes käyttää saksia sunnuntaisin...
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 19:03"]Itse olen n. 30 vuotias nuori nainen ja kasvanut es lest perheessä. Vanhempani ovat molemmat es lest suvuista. 70-80-luvuilla silloiset 20-40-vuotiaat, jotka olivat saaneet tiukan lesukavatuksen(lähes kaikki maailmantavat oli syntiä) kävivät laajalti läpi omia käsityksiään uskosta. Osa jätti lestadiolaisuuden, osa halusi säilyttää tärkeinä ulkoiset tavat ja säännöt ja osa taas halusi pysyä lestadiolaisena, mutta erottaa ulkoiset tavat ja perinteet uskosta. Nykyään es lest piireissä on niitä, joille ulkoiset tavat ja perinteet kuten huivi jne ovat tärkeitä ja niitä jotka elävät kuten ketkä tahansa uskovaiset. Meillä kotona on aina ollut tv ja verhot, äitini ei ole käyttänyt huivia, isä on käyttänyt kravattia asun/tapahtuman niin vaatiessa, äiti on myös meikannut, värjännyt hiuksiaan jne. Kotona kyllä vanhemmilla oli mielipiteensä lasten musiikin kuuntelusta/elokuvista joita katsottiin, mutta niistä keskusteltiin ihan siinä missä muissakin keskivertoperheissä, eli lestadiolaisuus sinänsä ei ollut syy jonkun elokuvan kieltämiseen. Itse olen nuorena ollut seuroissa housut jalassa, olen meikannut, minulla on ollut reijät korvissa, olen käynyt festareilla, seurustellut muidenkin kuin lest poikien kanssa jne jne. ja aina olin tervetullut seuroihin eikä minulle henkilökohtaisesti ikinä kukaan tullut sanomaan mitään ulkonäöstäni tms. Nykyään en enää käy aktiivisesti seuroissa, enkä koe tarpeelliseksi kasvattaa lapsiani lestadiolaisiksi, vaikka pari kertaa lapsetkin ovat seuroissa käyneet. Suurin syy siihen, että en käy seuroissa on se että yhteisö on edelleen osittain todella patriarkaalinen ja jopa sovinistinen.
[/quote]
Kiitos erittäin mielenkiintoisesta vastauksestasi!
Jeesus ei ollut tiukkis. Eikä valikoinut seuraansa, siellä oli portot, huorintekijät, varkaat sun muut ja kaikille lohkesi lohduttava sana.
Ei saa käyttää saksia sunnuntaisin? Katsotaanko työnteoksi pyhäpäivänä vai onko sakset jotenkin erityisen syntiset?
Saako lestadiolaiset tehdä nykyisellään sunnuntaisin työvuoroja? Entäpä maanviljelijät? Sääthän ei viikonpäiviä katso.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 19:10"]
Ei saa käyttää saksia sunnuntaisin? Katsotaanko työnteoksi pyhäpäivänä vai onko sakset jotenkin erityisen syntiset?
[/quote]
Tiukimmissa kodeissa ei saa tehdä esim. mitään seuraavia sunnuntaisin: askarrella, kalastaa, siivota jne.
Eli pyhäpäivän pyhittämisestä on kyse pohjimmiltaan, mutta 99% vanhoillislestadiolaisistakin pitää älyttömänä sitä, jos edes lapset eivät saa askarrella sunnuntaisin!
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 19:12"]
Saako lestadiolaiset tehdä nykyisellään sunnuntaisin työvuoroja? Entäpä maanviljelijät? Sääthän ei viikonpäiviä katso.
[/quote]
Maanviljelijät ovat aina saaneet ruokkia eläimensä sunnuntaisin ja tehdä muut pakolliset työt, mutta peltotöitä ei. Eli vaikka aurinko paistaisi ja olisi kaunis päivä esim. kylvää tai niittää, niin eivät tee sitä. Tämä siis ainakin vl-maanviljelijöistä puhuessa.
Työvuoroja tekevät vl:t sunnuntaisin ihan kuten muutkin.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 19:14"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 19:12"]
[/quote]
Maanviljelijät ovat aina saaneet ruokkia eläimensä sunnuntaisin ja tehdä muut pakolliset työt, mutta peltotöitä ei. Eli vaikka aurinko paistaisi ja olisi kaunis päivä esim. kylvää tai niittää, niin eivät tee sitä. Tämä siis ainakin vl-maanviljelijöistä puhuessa.
[/quote]
Joo ja vl-maanviljelijät naureskelevat naapurien sunnuntaityötä sanomalla, että pyhätyöllä ei ole siunausta. Ovat siis jopa vahingoniloisia, jos naapurilla sattuu hajoamaan maatalouskone sunnuntaina... :P
TAPAHTUUKO TODELLA NIIN, ETTÄ NÄMÄ KIIHKOLAHKOLAISET SAAVAT AIKAAN SEN, ETTÄ MEIDÄN MUIDEN
ON MUUTETTAVA POIS TÄÄLTÄ?
MINUSTA KUN TUNTUU, JA KUN En ENÄÄ OLE IHAN NUORI; SITÄ MINÄ OLI SILLOIN, KUN TÄMÄ LAHKOLAISVOUHOTUS ALKOI. ja se kun ei unohu koskaan!
Tunnen jonkin verran vanhoillislestadiolaisia, mutta käsittääkseni uskonasioista puhuminen ulkopuolisten kanssa ei ole edelleenkään kovin yleistä. Sen sijaan tapaamani esikoislestadiolaiset rupesivat vertaamaan liikkeitä ihan pyytämättä kun kuulivat mistä olen kotoisin. Ainakin heidän mukaansa esikoislestadiolainen yhteisö pitää vanhoillislestadiolaisia maallistuneempina. Ja yhteisön kannastahan nyt kannattaa keskustella, molemmista liikkeistä löytyy tietysti porukkaa moneen lähtöön.
Esikoisten yhteisö on pienempi ja siten veikkaisin normista poikkeamisen olevan hankalampaa? Vanhoillislestadiolaisia taas on niin paljon, että liberaalimpikin löytää samanmielisiä liikkeen sisältä.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 18:26"]
Esikoislestadiolaiset ovat monessa asiassa vielä vanhoillisempia kuin vanhoillislestadiolaiset. Tiukimmat käyttävät huivia ja hametta seuroissa (naiset), ei saa kuunnella MITÄÄN musiikkia, ei verhoja, ei kravattia miehillä jne.
Pelastusopillisesti vanhoillislestadiolaiset kai kaikkein tiukimpia.
[/quote] Kyllä se niin tosiaan on että tiukkahenkisimpiä ovat vanhoilliset siinä, että heidän mukaan vain he pelastuvat. Ei edes muut lestadiolaisryhmät kelpaa jumalalle vanhoillisten mukaan.
Elämäntapojen mukaan katsoen vanhoillislestadiolaisten sisällä on se ero että Amerikassa olevat SRK.n sisarjärjestön LLC:n jäsenet ovat vielä ahdasmielisempiä ja ankarampien kieltojen alaisia kuin Suomessa elävät vanhoilliset.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 18:57"][quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 18:55"][quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 18:53"]Joko jossakin porukassa on julkisesti tultu jo nykypäivään (hiusten värjäys, meikkaus, tv)? Ei sillä, onhan suomalainen valtaluterilaisuuskin vähän sellasta ankeilua, mutta tietty jo enemmän tässä ajassa.
[/quote]
No mähän kerroin että ystäväni joka on essulessu meikkaa, laittaa hiuksiaan, värjää ja leikkaa niitä, katsoo telkkaria siinä missä muutkin ja elää muutenkin "normaalia" elämää kuten koko muukin perhe :)
[/quote]
Mutta onko hän edelläkävijä ja yksittäistapaus vai edustaako suurinta osaa nuorista naisista?
[/quote]
Kyllä ainakin itä-Suomessa mistä tunnen paljon lessuja on tämä ihan yleistä.