Helsingissä vanhemmat ostavat tai antavat asunnot omille lapsille. Tästä huomaa taas kuinka helppo on olla rikas.
Muilla jolla ei ole tällaisia vanhempia uupuvat jatkuvaan etsimiseen ja selvittelyyn.
Toivoisin että olisi ymmärrystä myös tavallisia ihmisiä kohtaan jotka joutuvat tyhjästä aloittaa.
Kommentit (147)
No tapahtuuhan tuota muuallakin tai sitten pitävät asunnon omissa nimissään ja lapset asuu niissä korkeintaan vastikkeen suuruista vuokraa maksaen, ei siinä mitään väärää ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaa kadehtia sitä, että ikätoveri pääsee helpommalla kuin itse. Tärkeintä on varmistaa, että oma lapsi saa vastaavan etumatkan aikanaan.
Tämä. On naurettavaa, että kadehditaan sitä että toisten vanhemmat ovat tehneet parempia valintoja kuin omat. Jokainen voi itse päättää, että minusta eteenpäin tässäkin suvussa tehdään fiksuja valintoja.
Kun on tekemisissä eri yhteiskuntaluokista (Huu, mikä ruma sana!) olevien ihmisten kanssa, huomaa hyvin miten se varallisuus kertyy tiettyihin sukuihin siksi, että NE IHMISET VALITSEVAT TEHDÄ NIIN. Persaukisissa suvuissa jokainen taas ajattelee vain omaa napaansa ja raha menee kurkusta alas. Ajatus, että voisi kerryttää omaisuutta, pitää siitä huolta ja jättää jälkipolville on täysin vieras. Huomaan tämän hyvin kun seuraan mieheni sukua ja omaani: kummankin suku on alunperin köyhää, ja tienestit ovat olleet melko linjassa edellisillä sukupolvilla. Minun sukujuureni ovat kuitenkin maalla, ja maalla on aina ymmärretty miten tärkeää on pitää omistuksista huolta ja jättää jotain jälkipolville. Miehen suku on kaupunkilaista.
Minä tulen aikanaan perimään aika tavalla. Mies hädin tuskin kerrostalokaksion lähiöstä, koska matkustelu ja viina on kiinnostanut enemmän kuin vastuullinen vanhemmuus. Sama kuvio toistuu kummankin serkkujen kohdalla.
Turha varmaan edes mainita, että miehen suku myös johtaa avioerotilastoja...
Olen jäljillä siinä, että kyse on yhteiskuntaluokista, joilla on erilainen suhde rahaan. Sen sijaan ajat metsään siinä, että yleistät oman kokemuksesi perusteella kyseessä olevan maaseutu - kaupunkilaisuus eron. Maan varakkaimmat suvut ovat kaupunkilaisia. Helsingistä löytyvät varakkaimmat suomalaiset.
En sanonut, että maalaiset olisivat varakkaampia. Vaan että maalla on aina ollut ymmärrys siitä, että se varallisuus, vaikka vähäkin, on olemassa sitä varten että se siirretään jälkipolville -kasvatettuna, jos mahdollista.
Meillä ei ainakaan tajuta mitään. Sijoitettu kaikki metsään ja maahan jolla ei tee hevonpersettäkään elämässä. Ja se riesa on joku päivä minun ja sisareni. Olisi se raha edes osakkeissa niin varallisuutta olisi kymmeniä miljoonia, nyt se on pelkkää maata. Arvotonta, vaikka nimellisesti arvoa onkin.
Voi hyvänen aika, ei tulis mieleenkään antaa lapselle mitään valmiina.
No, nämä lellipennut joutuvat sitten opettelemaan elämäntaitoja jossain toisessa kohtaa.
Kiristävät sitten lapsia koko aikuisuuden. Nähty on, huh mitä touhua. Siinä on ylioppilastodistuksessa oltava muutama ällä, että kusipää- iskä antaa avaimen...
Vierailija kirjoitti:
Ei tätä pelkästään Helsingissä tapahdu.
Minä en ole saanut vanhemmiltani mitään taloudellista apua, mutta ihan hyvää elämää olen saanut elää. Ei kannata sille jälkikasvulle ainakaan näitä ajatuksia ääneen toitottaa, ettei heti lapsesta ala se ajatus, että mitään ei voi saavuttaa jos vanhemmat ei osta asuntoa ja lykkää rahaa tilille koko ajan.
Köyhimmästäkin perheestä voi edelleen ponnistaa hyvin pitkälle opiskelemalla ahkerasti ja päämäärätietoisesti. Tämä on ihan fakta Suomessa, vaikka niin monet nykyään yrittää väittää muuta.
Mutta se tarkoittaa sitä, että ne vanhemmat kannustaa ja tukee koulunkäyntiin niin, että ei tuijoteta ja ruikuteta, että mitäs niillä naapureilla on enemmän kuin meillä.
En myöskään ole saanut kotoani yhtään mitään taloudellista apua. Itse kaiken hankkinut omalla työlläni ja saavuttanut hyvän kodin ja kakkosasunnon ja sijoutsasuntojankin oli, joissa lapset saivat aloittaa itsenäistymisensä parikymppisinä Asuntoja siis en heille ostanut. Nyt lapset hyvissä ammateissa ja rakentaneet itse omin voimin omaa kotia ja elämäänsä. Olisikohan kyse kotoa saadusta mallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kotoisin köyhästä perheestä. Opiskelin kaksi akateemista loppututkintoa ja tein lapsen vasta vanhemmalla iällä. Hän tulee nyt saamaan asunnon, jos haluaa parikymppisenä. Tulee perimään miljoonaomaisuuden muutenkin.
Eikö yhtään häiritse että pullasorsalapsesi halveksuu kaltaisiasi?
Miksi oletat, että halveksuisi? Hän tulee kasvamaan ajatusmaailmaan, että saamansa omaisuus on hänellä vain lainassa ja hänen velvollisuutensa on kasvattaa sitä ja jättää se edelleen eteenpäin kasvatettuna omille lapsilleen.
Perustuen omiin kokemuksiin. Esim. lääkis avasi kovasti silmiä, nämä eliittisukujen vesat ihan avoimesti pitivät meitä landelta tulleita opiskelija-asuntosäätiön soluissa/yksiöissä asuvia jonain ali-ihmisinä.
Onko lääkiksessä oikeasti tuollaista? Opiskelin itse TKK:llä enkä koskaan havainnut merkkiäkään vastaavasta. Yksi kurssikavereista oli kyllä yhdestä Suomen rikkaimmista perheistä, mutta hän oli taustastaan visusti hiljaa (sain tietää siitä vasta paljon myöhemmin Talouselämää lukiessani). Suurin osa meistä asui Teekkarikylän solussa, aluksi kahden hengen huoneessa. Ja ainakin minä ihan aidosti säälin niitä harvoja tuttuja, jotka joutuivat keskellä yötä lähtemään bileistä Helsingin keskustaan vanhempiensa ostamaan yksiöön, kun minä saatoin vain kävellä pari sataa metriä Otaniemen kämppääni.
Ei pitäs olla biljonääri..harva on.Hankkikoot asuntosa ihan ite,omalla elämäntyöllään..Täällä liikoja jää,valtio kuppaa.Veroo maksuu maksun perään kun yhestä selviit..."surfaifol game is live".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kotoisin köyhästä perheestä. Opiskelin kaksi akateemista loppututkintoa ja tein lapsen vasta vanhemmalla iällä. Hän tulee nyt saamaan asunnon, jos haluaa parikymppisenä. Tulee perimään miljoonaomaisuuden muutenkin.
Eikö yhtään häiritse että pullasorsalapsesi halveksuu kaltaisiasi?
Miksi oletat, että halveksuisi? Hän tulee kasvamaan ajatusmaailmaan, että saamansa omaisuus on hänellä vain lainassa ja hänen velvollisuutensa on kasvattaa sitä ja jättää se edelleen eteenpäin kasvatettuna omille lapsilleen.
Perustuen omiin kokemuksiin. Esim. lääkis avasi kovasti silmiä, nämä eliittisukujen vesat ihan avoimesti pitivät meitä landelta tulleita opiskelija-asuntosäätiön soluissa/yksiöissä asuvia jonain ali-ihmisinä.
Onko lääkiksessä oikeasti tuollaista? Opiskelin itse TKK:llä enkä koskaan havainnut merkkiäkään vastaavasta. Yksi kurssikavereista oli kyllä yhdestä Suomen rikkaimmista perheistä, mutta hän oli taustastaan visusti hiljaa (sain tietää siitä vasta paljon myöhemmin Talouselämää lukiessani). Suurin osa meistä asui Teekkarikylän solussa, aluksi kahden hengen huoneessa. Ja ainakin minä ihan aidosti säälin niitä harvoja tuttuja, jotka joutuivat keskellä yötä lähtemään bileistä Helsingin keskustaan vanhempiensa ostamaan yksiöön, kun minä saatoin vain kävellä pari sataa metriä Otaniemen kämppääni.
Teknilliset alat ovat tyypillisiä aloja, jonne hakeudutaan ensimmäisen polven akateemisina. Poikkeuksellisen työläistaustaista porukkaa akateemisiksi.
100metrii etu matkaa ite sain kotoo lähties...ja kyllä on pärjätty! Elossa ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei asuntoa voi antaa. Se on liian kallis potti. Vastaanottajan pitäisi maksaa massiiviset verot.
Suomessa on porsaanreikä nimeltä asumistuki. Vanhemmilla oikeus vuokrata asunto lapselleen ja samaan aikaan aaada asumistukea. Ei kannata lahjoittaa lapselle.
T. Asuntosijoittaja äiti
Asumistukea ei saa ainakaan opiskelija jos asuu vanhemman omistamassa asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan en keksi, mitä ihmettä lapseni tekisi Helsingissä olevalle asunnolle, hän kun opiskelee Oulussa. Ap:n kannattaa katsoa kartalta, että Suomi on muutakin kuin Helsinki ja työpaikkoja on todella ympäri maata.
No vaikka vuokraisi sitä ja pitäis pesämunana. Voisi Oulussa asua halvemmalla ja jäisi vielä rahaa muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei asuntoa voi antaa. Se on liian kallis potti. Vastaanottajan pitäisi maksaa massiiviset verot.
Suomessa on porsaanreikä nimeltä asumistuki. Vanhemmilla oikeus vuokrata asunto lapselleen ja samaan aikaan aaada asumistukea. Ei kannata lahjoittaa lapselle.
T. Asuntosijoittaja äitiAsumistukea ei saa ainakaan opiskelija jos asuu vanhemman omistamassa asunnossa.
Sinulla on vanhentunutta tietoa. Nykyisin asumistukea saa myös vanhempien omistamaan asuntoon, kunhan se on eri kiinteistössä kuin vanhempien oma asunto.
Mä ajattelin ottaa ison henkivakuutuksen ja sit tappaa itseni tapaturmaisesti. Kaikki voittaa
no, eipä itselle olisi tullut. ieleenkään aikuisena pyytää vanhemmilta rahallista apua. johan he 18-19v ehtivät elättämään... opiskellessa lainasin pariin kertaan muutaman satasen ja maksoin takaisin valmistuttuani nekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Asuntosijoittaja äitiAsumistukea ei saa ainakaan opiskelija jos asuu vanhemman omistamassa asunnossa.
Kyllä saa kun maksaa vuokraa vanhemmalle ja tekee vuokrasopimuksen. Jokainen fiksu toimii noin, käytännössähän siinä Kela maksaa asunnon lainanlyhennyksen. Juuri siksi kannattaakin aina ostaa oma asunto nuorelle opiskelemaan lähteneelle, kun Kela kuittaa lainan. Arvonnousu on suurissa kaupungissa vääjäämätön eli asunnonomistaja hyötyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan en keksi, mitä ihmettä lapseni tekisi Helsingissä olevalle asunnolle, hän kun opiskelee Oulussa. Ap:n kannattaa katsoa kartalta, että Suomi on muutakin kuin Helsinki ja työpaikkoja on todella ympäri maata.
No vaikka vuokraisi sitä ja pitäis pesämunana. Voisi Oulussa asua halvemmalla ja jäisi vielä rahaa muuhun.
Eikä se opiskelukaan loppuikää kestä, toivottavasti.
Sitten kun valmistuu niin tämä oletettu henkilö menee vaikka sinne heseen töihin
Vierailija kirjoitti:
Lapselle asunnon säästäminen ei ole aikaisin aloitettuna mikään mahdottomuus. Mun lapset ovat vasta alakouluikäisiä, mutta molempien puolien isovanhemmat ovat lasten syntymästä saakka antaneet kuukausittain tietyn summan lapsille (alle 500 e kuussa). Nämä rahat on sijoitettu osakkeisiin ja nyt etenkin ala-asteen loppupuolella olevalla lapsella on monen kymmenen tuhannen salkku. Isovanhemmat molemmilta puolin keskituloisia, koulutettuja eläkeläisiä.
Tiedättehän että se verovapaa lahjoitusoikeus on 4999€/3VUOTTA eli vain n 138€/kk.
Muistakaa siis ilmoittaa verottajalle, kyllä se sitten siinä asunnon ostovaiheessa viimeistään sun lapselle sen selvityspyynnön muistaa pistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tätä pelkästään Helsingissä tapahdu.
Minä en ole saanut vanhemmiltani mitään taloudellista apua, mutta ihan hyvää elämää olen saanut elää. Ei kannata sille jälkikasvulle ainakaan näitä ajatuksia ääneen toitottaa, ettei heti lapsesta ala se ajatus, että mitään ei voi saavuttaa jos vanhemmat ei osta asuntoa ja lykkää rahaa tilille koko ajan.
Köyhimmästäkin perheestä voi edelleen ponnistaa hyvin pitkälle opiskelemalla ahkerasti ja päämäärätietoisesti. Tämä on ihan fakta Suomessa, vaikka niin monet nykyään yrittää väittää muuta.
Mutta se tarkoittaa sitä, että ne vanhemmat kannustaa ja tukee koulunkäyntiin niin, että ei tuijoteta ja ruikuteta, että mitäs niillä naapureilla on enemmän kuin meillä.
En myöskään ole saanut kotoani yhtään mitään taloudellista apua. Itse kaiken hankkinut omalla työlläni ja saavuttanut hyvän kodin ja kakkosasunnon ja sijoutsasuntojankin oli, joissa lapset saivat aloittaa itsenäistymisensä parikymppisinä Asuntoja siis en heille ostanut. Nyt lapset hyvissä ammateissa ja
rakentaneet itse omin voimin omaa kotia ja elämäänsä. Olisikohan kyse kotoa saadusta mallista.
Kotoa voi tosiaankin saada elämisen mallia. Jotkut odottavat tukia ja apuja joka käänteessä yhteiskunnalta jackuitenkin ruikuttavat ja kadehtivat, toiset puurtavat omin voimin saadakseen haluamansa elintason tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on vanhentunutta tietoa. Nykyisin asumistukea saa myös vanhempien omistamaan asuntoon, kunhan se on eri kiinteistössä kuin vanhempien oma asunto.
PersKeKo-hallituksen aikaansaannos, ja tämän takia asumistuet pitäisi nyt heidän mukaansa poistaa kaikilta (myös niiltä jota tukea oikeasti tarvitsevat) ☝🤪
Eihän sitä sinun lapsellesi ostanut vaan omalleen....Asunnon voi aina myydä, siitä saa rahaa tai laittaa vuokralle, siitäkin saa rahaa.