Mitä tehdä jouluna yksin?
Olen siis 26v nainen ja vietän tämän joulun kuten pari edellistäkin yksin. En omasta tahdostani kylläkään, kavereita ei ole ja mies ei uskonnollisista syistä voi viettää joulua joten lähtee vanhemmilleen joulun ajaksi. Yleensä olen käynyt katsomassa jouluvaloja ja esityksiä, mutta nyt koronan takia ei sitäkään voi tehdä kun missään ei oikein järjestetä mitään. Ajatuksena oli jo käydä jotain noutoruokaa ja katsoa leffa, mutta ne olisi sitten vasta illalla. Mitä tekemistä keksisi päiväs ajalle?
Kommentit (94)
Mä nautin jouluna aina lukemisesta. Aamupuuron jälkeen avaan lahjakirjan, yleensä itse ostamani. Illalla sitten jossain välissä pidän tauon ja syön ruokaa. En välitä jouluruuasta, mutta teen yleensä hyvää ruokaa ja kauniin kattauksen siitä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä olisi perhe mies jättäisi sinut silloinkin 🥲
Mies on tyly ja omahyväinen. Ja joulua voi viettää ilman uskontoakin.Älä tee lapsia moisen kanssa!
En aikonutkaan tehdä, en kenenkään kanssa koskaan ikinä mutta sekään ei taas tähän liity. Minun mielestä ei ole mitään omahyväistä käydä katsomassa vanhempiaan vaikka sitten olisikin joulunaika. Mies tekee omat päätöksensä elämässä ja minulla ei ole siihen mitään sanomista ja sama toisinpäin. Ei minua haittaa että mies lähtee muuanne.
Älä sitten rutise palstal että on yksinäinen joulu
En saa mainita yksinäisestä joulusta palstalla sen takia kun en aio tehdä koskaan lapsia? Mielenkiintoinen logiikka. :D
Ei vaan sen takia kun miehes on poissa ja ei haittaa että menee muualle jouluisin. Jos ei haittaa että menee muualle niin ei pitäisi haitata olla joulu yksin. Joten lopeta rutina.
Lopeta sinä nyt se rutina ja anna ihmisten keskustella mistä haluavat. Sinä et määrää sitä, mistä täällä saa puhua. Jos häiritsee, mene pois. t. Ei Ap
Laittaisin takkaan tulen, lötköttäisin sohvalla viinipullon kanssa ja jouluruuaksi söisin kinkkua ja lanttulaatikkoa. Katselisin HBO:sta, mitä sieltä löytyisikään, kuuntelisin musiikkia ja nukkuisin paljon. Jos olisi hyvä ilma, ulkoilisin toki myös.
1. Koristele koti (osta joku kiva koriste)
2. Asettele tarjottavat illaksi nätisti
3. Sauna, kylpy hemmottelu
4. Pitkä lenkki kaikessa rauhassa
5. Osta etukäteen itsellesi kiva lahja
6. Lue hyvä kirja
7. Hanki joulukuusi ja koristele se.
Normi päivä. Ei joulu ole koskaan ollut mikään iso juttu ja kun on sinkku niin sitä vähemmän. Jouluruokaakaan en meinää sen enempää ostaa Pienen kinkun ehkä ostan, tuskin sen kummempaa.
En mä ihmettele. Jos on kumppani ja silti on jouluna yksin niin se yksinäisyys on kyllä tavallista yksinäisempää. Onko tosiaan niin ettette voi mitenkään olla edes aattoa yhdessä, vaikka pitsaa syöden ja leffoja katsoen, sotiiko se niin paljon kummankin ajattelua vastaan?
Entä onko sulla läheisiä joiden kanssa viettää edes aattoa?
Kyllä mä väitän, että yksinäisyys on pahempaa, jos ei ole kumppania.
Koska tämä on aavee heitän ilmoille sen luultavimman vaihtoehdon: mies ei ole joulua vanhemmillaan vaan viettää sitä toisen perheensä luona. Siis sen jossa on vaimo ja lapsia ja jotka odottavat matkatyötä tekevää isää kotiin jouluksi 😁
Koska vaikka isi matkustaakin monta sataa päivää vuodessa niin aina hän tulee joulunpyhiksi kotiin.
Ap:na tarkistaisin onko mies siellä vanhemmillaan oikeasti joulunaikaan kuten sanoo.
Mä käyn joulusin kävelemässä, katon telkkaria, pelaan, syön...
Miksi sinä ap et voi lähteä miehesi kanssa appivanhempiesi luokse?
Vierailija kirjoitti:
Mä käyn joulusin kävelemässä, katon telkkaria, pelaan, syön...
Onko tämä sulle ihan hyvä ja kiva joulu, vai kaipaisitko jotain?
Aloitat aamun palaamalla lapsuuden perinteisiin, eli katsot Pukin kuumaa linjaa ja jouluohjelmia. Samalla syöt riisipuuroa tai jotain muuta sellaista mikä on sinulle jouluisaa. Ehkä kinkkuleipää, tai pelkkää suklaata. Itse kannatan viimeistä.
Puolenpäivän aikaan joulurauhan julistus. Jos et halua syödä jouluruokia, niin leivo kuitenkin torttuja tai pipareita. Siinä on hommaa hetkeksi ja tulee joulun tunnelmaa ja tuoksua. Iltapäiväkahville (glögille?) on sitten jouluherkut.
Tämän jälkeen lähtisin käymään hautausmaalla. Joko viemässä kynttilän jonkun läheisen haudalle tai ihan vain katsomaan kynttilöitä. Vaihtoehtoisesti kävely lähiössä jossa ihmisillä on jouluvaloja. Napit korviin ja joulumusiikkia niistä. Jos olet maaseudulla tai metsän lähellä, maasta saa poimia yksittäisiä pieniä havuja (ei oksia!) kotiin maljakkoon.
Jos olet soittotaitoinen niin tämän jälkeen voisi fiilistellä joulubiisejä pianon/muun soittimen ääressä. Kynttilät myös palamaan. Jouluevankeliumin lukemista suosittelen, vaikka et olisi uskonnollinenkaan. Siitä tulee joulufiilis. Tai sitten palstailet.
Sitten onkin jo aika niille elokuville ja ruualle. Katso nyt ainakin kaksi elokuvaa. Juustotarjotin tai konvehdit kaveriksi.
Ja yksi ohjelma jota itse rakastan: suosikkisarjojen joulujaksot. Netflix listasi ainakin viime vuonna ne valmiiksi monesta sarjasta. Katsoin esim gilmoren tyttöjen kaikki jouluaiheiset jaksot putkeen.
Osta itsellesi muutama lahja etukäteen. Esim kirja, konvehtirasia ja joku hemmottelujuttu. Paketoituta ne marketeista löytyvillä jalkapallo tmv seurojen pisteillä niin tulee tunne että se ei ole itse ostettu. Ja valikoi lahjat niin että siinä on tekeminen joululle.
Palapeli
Ristisanat
Leipominen
Kävely
Tuoksukynttilät
Tee joulukoristeita, lumihiutaleita ikkunaan
Osta hyasintti
Kerää käpyjä
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kokenut että yksinäisyys parisuhteessa on sitä pahinta yksinäisyyttä, esimerkiksi niin että toinen viettää joulua sukulaisissaan toisen ollessa yksin. Se ei ole oikein, ellei nyt sitten tämä yksinjäänyt nimenomaan nauti olostaan ja toivo sitä. Parisuhdekin on mielestäni perhe, varsinkin vakiintunut sellainen. Ei sitä sovi sivuuttaa muka 'oikean' eli lapsuuden perheen takia.
Itse päätiti kaivaa verta nenästä ja alkaa suhteeseen uskovan kanssa vaikka et itse ole samassa uskossa.
Mikä siinä yksin olemisessa ahdistaa? Vai ahdistaako joulu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kokenut että yksinäisyys parisuhteessa on sitä pahinta yksinäisyyttä, esimerkiksi niin että toinen viettää joulua sukulaisissaan toisen ollessa yksin. Se ei ole oikein, ellei nyt sitten tämä yksinjäänyt nimenomaan nauti olostaan ja toivo sitä. Parisuhdekin on mielestäni perhe, varsinkin vakiintunut sellainen. Ei sitä sovi sivuuttaa muka 'oikean' eli lapsuuden perheen takia.
Suosittelen kokeilemaan esimerkiksi kymmenen vuoden sinkkuutta niin, että olet ihan koko ajan yksin.
Leipominen. Sämpylät, kuivakakku, taatelikakku. Ihana tuoksu tulee koko asuntoon.. Turha stressata. Hyvää Joulua🎄