Millaisessa kunnossa on keskimäärin 75-vuotiaat? Esim vanhempasi?
En ole ilkeiden ja julmien vanhempieni kanssa tekemisissä, en nyt jaksa selittää tarkemmin mutta lapsuuden väkivalta ja kaltoinkohtelu syynä, ja se että se toksinen käytös jatkuu yhä enkä siksi voi olla tekemisissä.
Olen ainoa Suomessa asuva lapsi (kaki muuta asuu ulkomailla, näistä veli pitää yhteyttä vanhempiin puhelimitse). En aio jättää heitä heitteille, ja aion hankkia apua sitten kun sitä tarvitsevat. Missä vaiheessa aletaan vanhuksista tehdä huoli-ilmoituksia?
Koko kysymys varmaan tuntuu hassulta osasta, mutta se johtuu siitä että koska en näe heitä, en tiedä että milloin sitä apua pitää alkaa järjestää. Tietoni mukaan nuo vielä matkailevat ja reissaavat joten kai ovat siis kunnossa vielä.
Millaisessa kunnossa tuossa iässä esim sinun vanhempasi ovat? Missä iässä nykyisin mennään palvelutaloon? Joskus 85v iässä?
Kommentit (55)
Isä kuollut ja äidillä Alzheimerintauti. Että sellaisessa
Olen antanut anteeksi toiselle vanhemmalleni ne kauhuteot. Oli psyykkisesti sairas ja myös fyysisesti oli häiriöitä jotka vaikuttivat tähän kaikkeen mitä teki ja minkälainen oli.
Äitini on 78-vuotias ja hyväkuntoinen.
Mieti ihmisyyden kannalta, käy läpi asiasi.
Vihaa saa tuntea kuitenkin.
Mun vanhemmat ovat 74 ja 75. Ovat aina pitäneet itsestään hyvää huolta, käyneet lääkärissä perustutkimuksissa, otattaneet labrat säännöllisesti, käyneet sydämen ultrassa, sisäelinten ultrassa jne. Eli tarkistuttamassa että kaikki on ok. Jos ei ole ollut, on ehditty hoitaa ajoissa.
Lisäksi ovat vuosikymmeniä syöneet vitamiineja ja hivenaineita riittävät määrät. Harrastavat aivojen toimintaa ylläpitäviä asioita, että pysyvät skarppina.
Näyttävät paljon ikäistään nuoremmilta, äiti käy kampaajalla kerran kuussa, laitattaa kynnet ja meikkaa päivittäin. Kulkee nuorekkaissa vaatteissa. Isällä myös vaatteet ajan hengen mukaan. Harrastavat kirjoittamista, näyttelemistä, auttavat vanhuksia (siis jopa heidän ikäisiään, mutta huonossa kunnossa olevia), pitävät näyttelyitä, ja vaikka mitä. Heillä on iso omakotitalo, jossa talo ja piha hoidettavana. Autamme raskaimmissa pihahommissa (kuten aidan istuttaminen, puiden kaataminen), mutta muuten hoitavat kaiken itse.
Äiti kävi vieraalla lääkärillä, ja ennen kuin katsoi papereita, kysyi missä äiti on töissä :D .
Vierailija kirjoitti:
Olen antanut anteeksi toiselle vanhemmalleni ne kauhuteot. Oli psyykkisesti sairas ja myös fyysisesti oli häiriöitä jotka vaikuttivat tähän kaikkeen mitä teki ja minkälainen oli.
Äitini on 78-vuotias ja hyväkuntoinen.
Mieti ihmisyyden kannalta, käy läpi asiasi.
Vihaa saa tuntea kuitenkin.
En kanna vihaa mutta en voi olla tekemisissä kun se kaikenlainen henkinen väkivalta jatkuu. Ymmärrätkö, se siis ei jäänyt lapsuuteen. Vaan jatkuu yhä ja saan aivan törkeää kohtelua silloin kun käyn. Osin jopa väkivaltaa (tuuppiminen, vaatteista repiminen). En aio olla tekemisissä jatkossakaan koska he eivät kadu mitään vaan jatkavat entiseen malliin. Toivoisin että tällaisessa tilanteessa ei tultaisi mulle jeesustelemaan että unohda menneet. Kun ne ei ole menneitä vaan homma jatkuu! Ap
Vanhainkodeissa on usein vanhuksia joita yksikään lapsista ei koskaan käy katsomassa. Ja siihen on aina todella painava syy. Vaikka se vanhus miten vaikuttaisi avuttomalta ja hauraalta.
Omat vanhempani ovat 76 ja 80, pärjäävät hyvin vielä omakotitalossa kaksitaan. Välillä käyn kyllä luomassa lumia tms. Tosin viime talvena ei tarvinnut.
Ruokahuolto on kyllä äitini vastuulla aika lailla täysin. Jos hänelle tapahtuisi jotain, voi olla että isäni menisi huonoon jamaan piankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palvelutaloon ei mennä. Jos on tuuria, sinne pääsee. Isä kuoli 73 v. etursuhassyöpään, nyt äiti 79 v. on dementoitumassa. Osa tarvitsee apua paljon ennen 80 v.
Eikö sinne palvelutaloon pääse jos omalla rahalla maksaa sen 5000e/kk?
Meille pääsee myös vierashuoneeseen asumaan tuolla summalla. Vessapaperin vaihto kuuluu hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat ovat 74 ja 75. Ovat aina pitäneet itsestään hyvää huolta, käyneet lääkärissä perustutkimuksissa, otattaneet labrat säännöllisesti, käyneet sydämen ultrassa, sisäelinten ultrassa jne. Eli tarkistuttamassa että kaikki on ok. Jos ei ole ollut, on ehditty hoitaa ajoissa.
Lisäksi ovat vuosikymmeniä syöneet vitamiineja ja hivenaineita riittävät määrät. Harrastavat aivojen toimintaa ylläpitäviä asioita, että pysyvät skarppina.
Näyttävät paljon ikäistään nuoremmilta, äiti käy kampaajalla kerran kuussa, laitattaa kynnet ja meikkaa päivittäin. Kulkee nuorekkaissa vaatteissa. Isällä myös vaatteet ajan hengen mukaan. Harrastavat kirjoittamista, näyttelemistä, auttavat vanhuksia (siis jopa heidän ikäisiään, mutta huonossa kunnossa olevia), pitävät näyttelyitä, ja vaikka mitä. Heillä on iso omakotitalo, jossa talo ja piha hoidettavana. Autamme raskaimmissa pihahommissa (kuten aidan istuttaminen, puiden kaataminen), mutta muuten hoitavat kaiken itse.
Äiti kävi vieraalla lääkärillä, ja ennen kuin katsoi papereita, kysyi missä äiti on töissä :D .
Myös minun äitini on tuollainen uskomaton pakkaus ja ikää siis 80+. Hiukset ovat ihan lumivalkoiset ja kauniit ja erittäin kirkkaat ja nätit silmät. Voisi mennä mannekiiniksi, jos haluaisi.
Isäkin näytti nuorena ihan filmitähdeltä, mutta 80:n ikävuoden jälkeen on mennyt kasaan ja tullut kremppaa. Sosiaalinen elämä on kutistunut, koska ikätoverit alkavat olla joko kuolleita tai sairaita. Mutta ovat he itsekin jo 80 ikävuoden jälkeen ruvenneet viihtymään kotona ja mökillä enemmän. Matkustelemaan eivät enää pysty isän kunnon takia.
Olen kuullut, että 80 on monesti se raja, jonka jälkeen alkaa vanhuus tuntua terveemmilläkin. Äidillä ei kyllä tunnu vieläkään, ihan on samanlainen kuin 70+ vuotiaanakin. Vastaaja nro 21.
sukulaiseni on 78v. Pyörittää omaa konsulttitoimistoa, aloitti eläkkeelle jäätyään 65v.On reipas nuorimies, ajelee ympäri Suomea monta kertaa viikossa tapaamisissa. Vaihtaa autoa joka 3 vuosi. Liikkuu ja toimii ihan kuin hyväkuntoiset 50-ikäiset...samaa vikaa kaikissa .Olemme vireitä reippaita, kaikin puolin aktiivisia. Kuka milläkin saralla, itselleni puutarha on se kunnossa pitävä homma, siellä maata tongitaan keväästä syksyyn, raivataan uusia istutusalueita, kaadetaan huonoksi menneitä puita. Ei ole ketään kiikkutuolissa viihtyvää. Ulkoilmaelämä pitää kunnossa. Talvella lumityöt.
Toinen sukulainen kävi vielä viime talvena 94 ikäisenä pudottamassa lumet ok-talonsa katolta.
Kun lähtö tulee, toivottavasta saappaat jalassa ilman mitään hoivakotien loppusijoituspaikkaa, voi jokainen meistä olla tyytyväinen, hyvä elämä on ollut.
Ohis, mutta siis vasta joku 85v ikäinen on siis vanhus. Miten kuitenkin miesten oletusikä muistaakseni oli 78? Siihen varmaan lasketaan nuorena onnettomuuksissa kuolleet?
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta siis vasta joku 85v ikäinen on siis vanhus. Miten kuitenkin miesten oletusikä muistaakseni oli 78? Siihen varmaan lasketaan nuorena onnettomuuksissa kuolleet?
Niin lasketaan. Muistaakseni miesten kuolinikä on tuota korkeampi, mutta en jaksa tarkistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin lasketaan. Muistaakseni miesten kuolinikä on tuota korkeampi, mutta en jaksa tarkistaa.
Elinajanodotteeseen otetaan huomioon kaikki kuolintapaukset joita sattuu. Miehillä esimerkiksi oman käden kautta lähteminen on yleisempää kuin naisilla, samoin kuin onnettomuuksissa kuoleminen.
Kohta kahdeksankymppiset vanhempani tekee 10 km kävelylenkkejä päivittäin jne...
Isoisoisäni kirjoitti vielä oman alansa tietokirjoja tuon ikäisenä. Isoisäni (edellä mainitun poika) otti jo vähän rauhallisemmin, koska hänellä oli todettu sydämen vajaatoiminta. Matkusteli kuitenkin vaimonsa kanssa edelleen mm. ulkomailla, ja oli hyväkuntoinen. Äitini taas oli jo aloittanut dementoitumisen tuossa iässä. Itse olen varmaan jo haudassa ennen kuin täytän 75v, jos tätä menoa sukumme rappeutuu.
Jos kerran ovat siinä kunnossa, että matkailevat, niin ihan turhaa silloin on huoli-ilmoitusta tehdä. Ihan sama minkä ikäinen ihminen kyseessä.