Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisessa kunnossa on keskimäärin 75-vuotiaat? Esim vanhempasi?

Vierailija
13.12.2020 |

En ole ilkeiden ja julmien vanhempieni kanssa tekemisissä, en nyt jaksa selittää tarkemmin mutta lapsuuden väkivalta ja kaltoinkohtelu syynä, ja se että se toksinen käytös jatkuu yhä enkä siksi voi olla tekemisissä.
Olen ainoa Suomessa asuva lapsi (kaki muuta asuu ulkomailla, näistä veli pitää yhteyttä vanhempiin puhelimitse). En aio jättää heitä heitteille, ja aion hankkia apua sitten kun sitä tarvitsevat. Missä vaiheessa aletaan vanhuksista tehdä huoli-ilmoituksia?
Koko kysymys varmaan tuntuu hassulta osasta, mutta se johtuu siitä että koska en näe heitä, en tiedä että milloin sitä apua pitää alkaa järjestää. Tietoni mukaan nuo vielä matkailevat ja reissaavat joten kai ovat siis kunnossa vielä.
Millaisessa kunnossa tuossa iässä esim sinun vanhempasi ovat? Missä iässä nykyisin mennään palvelutaloon? Joskus 85v iässä?

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat kuolivat niihin aikoihin.

Vierailija
2/55 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvelutaloon ei mennä. Jos on tuuria, sinne pääsee. Isä kuoli 73 v. etursuhassyöpään, nyt äiti 79 v. on dementoitumassa. Osa tarvitsee apua paljon ennen 80 v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palvelutaloon ei mennä. Jos on tuuria, sinne pääsee. Isä kuoli 73 v. etursuhassyöpään, nyt äiti 79 v. on dementoitumassa. Osa tarvitsee apua paljon ennen 80 v.

Joo ja joku Aira samulin 90v tanssii ja esiintyy ja tekee töitä vielä terveenä ja reippaana.

Vierailija
4/55 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisilla varmaan ollut jo jotain sairauksia ennastaan. Ei tuossa iässä yleensä kuolla vaan vasta 85 tjsp.

Vierailija
5/55 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on 78-vuotias. Kuulo on huonontunut ja hänellä on kuulokoje. Hengästyy helpommin kuin ennen, joten ei jaksa enää hiihtää kuin 10 kilsan lenkkejä kerralla, ja pitää hidastaa vauhtia pyöräillessä ja marjametsässä tarpoessa. Käy tansseissa ja kuorossa ja kuntopiirissä ja uimassa (normaaliaikana). Terve ja reipas.

Vierailija
6/55 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni ja pappani on yli 80 vuotiaita.

Keskenään asuvat ja ihan hyvin pärjäävät keskenään, vaikka välillä vaikeaa tekeekin.

Harmi, kun on tämä korona niin en ole päässyt heitä moikkailemaan. Aktiivisesti, kun olen heillä käynyt ennen koronaa :(

Vierailija
7/55 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni oli hyvässä kunnossa vielä 75-vuotiaana. Sen jälkeen alkoi sitten krempat ja lääkkeiden popsiminen. Nyt yli 80v alkaa ikä alkaa näkymään selvemmin eikä lenkkivauhtikaan ole juuri nuoren ihmisen rivakkaa kävelyä kaksisempaa.

Äitini on puolestaan ollu ylipainoinen jo keski-iästä lähtien. Hänen kunnostaan on vaikea sanoa mitään muuta kuin että kaksinen se ei ole. Käytännön arjesta hän edelleen selviää hyvin.

Vierailija
8/55 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis kasikymppisetkin voi olla vielä terveitä ja aktiivisia. Ehkä sit vielä tarkkailen tilannetta enkä vielä tee asialle mitään. Ap

Vierailija
9/55 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun naapurissa asuu 91v pappa itsekseen ja hoitaa kaikki asiansa itse, siivooja käy mutta ei vielä edes kotihoito.

Vierailija
10/55 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinne palvelutaloon pääse jos omalla rahalla maksaa sen 5000e/kk?

Vierailija
11/55 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli siis kasikymppisetkin voi olla vielä terveitä ja aktiivisia. Ehkä sit vielä tarkkailen tilannetta enkä vielä tee asialle mitään. Ap

Aika yksilö kohtaista tuo on. Toiset voivat voida vallan mainiosti, kun taas toiset päinvastoin.

Se, että hyvin tulee toimeen ei tarkoita, että olisivat terveitä. Toiset eivät vaan anna sairauksien vaivata.

Vierailija
12/55 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä iässä jotain kremppaa tulee, onhan kropalla ajettu jo päälle 70 vuotta. Tutkimuksissa kannattaa käydä ja vaivat hoitaa, niin sitten jaksaa taas hyvin.

Vierailija
13/55 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvässä kunnossa, äitini täyttää seuraavaksi 75 vuotta.

Vierailija
14/55 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

75-vuotiaana äitini vielä matkusteli itsekseen tai kaverin kanssa Euroopassa ja USAssa. Nyt 85-vuotiaana hän asuu itsekseen ilman kotiapua mutta käy päivittäin vanhusten palvelutalossa syömässä lounaan. Junamatkat kotimaassa tuttuihin paikkoihin onnistuivat vielä itsekseen ilman koronaa, mutta vieraissa paikoissa hän tarvitsee apua - ei esimerkiksi osaa Helsinkiin tullessaan itsekseen suunnistaa metroasemalta oikean liityntäbussin laiturille.

Vierailija
15/55 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhemmat kohta 90 vuotiaita. Itse huolehtivat suuremmaksi osaksi itsestään ja asuvat kotona. Minä jaan lääkkeet äidille. Isä jakaa itse omat lääkkeet dosettiin viikottain.

Lääkäriin lähden etupäässä äidin kanssa. Välillä hän on ihan skarppi ja välillä taas höpöttelee omiaan. Vaippoja tilasin äidille tänä syksynä. Siis inkontinenssia. Isä on skarpimpi. Ajokortti vielä voimassa, mutta viime aikoina minä olen kuskaillut heitä. Ulkoilevat myös päivittäin.

Vielä viime kesänä pärjäsivät kesän mökillä kahdestaan, kun minä kävin muutaman viikon välein paikan päällä. Eli hyvin menee vielä toistaiseksi. Osaavat soittaa jos hätä. Ja isä osaa lähettää ja vastata tekstiviesteihin. Minä hoidan pankkiasiat. Eivät uskalla käyttää pankkikorttia. Käteistä käyttävät.

Vierailija
16/55 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisilla varmaan ollut jo jotain sairauksia ennastaan. Ei tuossa iässä yleensä kuolla vaan vasta 85 tjsp.

Ei se sydänkohtauskaan katso ikää.

Terve ihminenkin voi saada sellaisen.

Omassa suvussani eräs sai sydärin liikunnan yhteydessä ja kuoli. Turha olettaa, että ihmiset kuolevat tietyssä iässä.

Vierailija
17/55 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat vanhemmat kohta 90 vuotiaita. Itse huolehtivat suuremmaksi osaksi itsestään ja asuvat kotona. Minä jaan lääkkeet äidille. Isä jakaa itse omat lääkkeet dosettiin viikottain.

Lääkäriin lähden etupäässä äidin kanssa. Välillä hän on ihan skarppi ja välillä taas höpöttelee omiaan. Vaippoja tilasin äidille tänä syksynä. Siis inkontinenssia. Isä on skarpimpi. Ajokortti vielä voimassa, mutta viime aikoina minä olen kuskaillut heitä. Ulkoilevat myös päivittäin.

Vielä viime kesänä pärjäsivät kesän mökillä kahdestaan, kun minä kävin muutaman viikon välein paikan päällä. Eli hyvin menee vielä toistaiseksi. Osaavat soittaa jos hätä. Ja isä osaa lähettää ja vastata tekstiviesteihin. Minä hoidan pankkiasiat. Eivät uskalla käyttää pankkikorttia. Käteistä käyttävät.

Taitaa tämän kirjoittaja olla itsekin lähemmäs 70 v kun vanhemmat on noin iäkkäitä.

Vierailija
18/55 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo 83v käy kävelyllä päivittäin, hoitaa itse kaikki asiansa, laittaa ruokaa ja leipoo. Käy ostoksilla. Käyttää busseja, metroa. Nivelrikko on ja siitä vaivoja ja kuulolaitteet.

Vierailija
19/55 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja joku Aira samulin 90v tanssii ja esiintyy ja tekee töitä vielä terveenä ja reippaana.

Aira on 94.

Vierailija
20/55 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutsi kuoli 74v. Anoppi oli 81v kun kuoli, oli hoivakodissa pari vuotta (dementia) ja appi oli muistaakseni 80v kun kuoli, huonossa kunnossa oli, mutta anoppi oli ok silloin ja hoiti kotona.  Toisaalta tunnen paapan joka on 76v ja vois hyvin olla 50v. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi