Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuttavien ja sukulaisten oudot jouluperinteet

Vierailija
13.12.2020 |

Onko teillä tutuilla tai sukulaisilla tapoja tai jouluperinteitä, joita olette joskus ihmetelleet? Hämmästellään hyväntahtoisesti, sillä kukin tietenkin viettää joulua tyylillään, mutta...

Kommentit (1172)

Vierailija
21/1172 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen vanhempien luona vietämme joulun ja sinne kun jouluaattona saavumme niin joulukuusi on vielä paketissa, samoin kaikki muut joulukoristeet/valot, asunto siivoamatta, kinkku seisoo pöydällä jo ties miten monetta tuntia, isovanhemmat tavallisissa arkivaatteissa, yleensä verkkarit ja t-paita päällä. Tämä hieman ahdistaa, mutta nyt kun tiedän jo etukäteen mitä on tiedossa niin yritän vaan kestää. Olisi ihanaa viettää joulu omassa kodissa joka on siisti ja joulukuusi yms. tuomassa kivaa tunnelmaa.

Huh, vaikuttaa aika painajaismaiselta joulun vietolta. Siinä saa alkaa paiskimaan taloa joulukuntoon, kun muuten tuntuu, että aattona olisi jo ihana rauhoittua joulun viettoon. Joulurauhakin julistetaan jo puoliltapäivin ja viimeistään silloin  joulu alkaa.

Itse yritän tehdä kaikki mahdollisimman valmiiksi jo aatonaattona, että aattona voi sitten jo relata.

Vierailija
22/1172 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmästyn aina, kun ihmiset aloittavat joulun marraskuussa ja kuusi kannetaan joulupäivän aamuna ulos. Meillä kuusi tuodaan sisälle aattona ja koristellaan aamupäivällä, sama kaikenlaisten muidenkin joulukoristeiden kanssa. Jotenkin ankeaa mennä tapanina kyläilemään, kun meillä on joulukoti tuoreena, kyläpaikassa kaikki joulusta muistuttava on kerätty pois.

En kyllä ikinä ole tavannut perhettä, jossa kuusi tuodaan jo marraskuussa sisälle, mutta heitetään jo joulupäivänä ulos.  Mutta tiedän perheen, jossa kuusi on tuotu vasta aattona sisälle ja viety jo tapanina ulos, koska perheessä astaatikko, joka ei siedä kuusta.  Tuollaisessa tapauksessa on tietekin parasta jättää kuusi ulos, vaikka ikkunan taakse tai pervekkeelle. Perheessä oli nuorempia lapsia ja heidän takiaa kuusi pidettiin hetken aikaa sisälläkin.

Eikö kyseinen perhe ole kuullut muovikuusista jotka on nykyaikana ihan aitoja vastaavia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/1172 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap etsii jutuntäytettä iltapäivälehteen, älkää antako tietoa ilmaiseksi

No onko sillä sitten niin kauheasti väliä? Palkkako siitä pitäisi maksaa, että kirjoittelee täällä av:llä?

Vierailija
24/1172 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisen poikaystävän kotona ei vietetty joulua. On tuikitavallinen suomalainen perhe, vanhemmat ja kaksi lasta, eikä tähän joulunviettämättömyyteen ollut mitään uskonnollisia, poliittisia, taloudellisia tms syitä. Heillä vain ei ollut minkäänlaisia jouluperinteitä, ei koristeita, ei kuusta, ei ruokia..."Kun eipä sitä viitti mittään hössätä parin päivän takia..." Lapset saivat kuulemma pieninä joskus yhden tai kaksi(!) lahjaa, mutta ei niitäkään pukki tuonut, vaan ne ehkä annettiin siinä joskus pyhien aikaan kun tuli sopiva hetki.

En minäkään mikään heinäkuussa lahjoja osteleva jouluemäntä ole, mutta kyllä tuntui käsittämättömältä että joulu oli kuin mikä tahansa viikonloppu ja näin oli ollut myös lasten ollessa pieniä.

Minä pystyn tämän ymmärtämään ihan täysin. Joulu ei vain sovi kaikkien sielunmaisemaan. Minäkään en koskaan ole päässyt joulutunnelmaan. Itselleni en ikinä laittanut joulua, kun asuin itsekseni. Korkeintaan ostin kaupasta jonkun valmislaatikon ja söin sen. Nyt meillä on lapsia, ja heille "pakottaudun" laittamaan joulua, koska lapset nauttivat siitä kovasti. Itseäni ei vieläkään kiinnosta, luovun jouluperinteistä mielelläni taas sitten, kun lapset ovat muuttaneet pois kotoa, tai kasvaneet ohi jouluinnostuksesta.

Minäkään en ymmärrä pukkipakkoa, saati sitä ettei lahjoja tipu ilman esiintymistä tms.

Anoppi näitä on meillä ylläpitänyt, hyvässä tarkoituksessa.

Vierailija
25/1172 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu sukulaisrouva liittää kortteihin ja lahjoihin itse keksimään runoja ja kuvia, joita on leikellyt vanhoista valokuvatulosteista. Ei siinä, ihan herttaista, mutta runot ovat järkyttävän huonoja ja pitkiä. "Sinä Maija nyt voit viettää joulua, ei tarvitse käydä koulua, kun voit aamulla uinua, myöhään ja rauhassa nauttia, tästä ihanasta joulunajasta, ja minä niin kaipaan sinua, olet niin avulias minulle..."

Vaikea välillä pidätellä naurua!

Herttainen tapa, sukulaisrouvasi todella ajattelee lahjan saajaa <3

Yäk silti.

Vierailija
26/1172 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmästyn aina, kun ihmiset aloittavat joulun marraskuussa ja kuusi kannetaan joulupäivän aamuna ulos. Meillä kuusi tuodaan sisälle aattona ja koristellaan aamupäivällä, sama kaikenlaisten muidenkin joulukoristeiden kanssa. Jotenkin ankeaa mennä tapanina kyläilemään, kun meillä on joulukoti tuoreena, kyläpaikassa kaikki joulusta muistuttava on kerätty pois.

En kyllä ikinä ole tavannut perhettä, jossa kuusi tuodaan jo marraskuussa sisälle, mutta heitetään jo joulupäivänä ulos.  Mutta tiedän perheen, jossa kuusi on tuotu vasta aattona sisälle ja viety jo tapanina ulos, koska perheessä astaatikko, joka ei siedä kuusta.  Tuollaisessa tapauksessa on tietekin parasta jättää kuusi ulos, vaikka ikkunan taakse tai pervekkeelle. Perheessä oli nuorempia lapsia ja heidän takiaa kuusi pidettiin hetken aikaa sisälläkin.

meillä poika syntyi keskosena ja keuhkot aina olleet huonot ja on paha astma. Tästä syystä meillä on muovikuusi

Vierailija
27/1172 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen perheessä syödään pannacottaa mansikkakastikkeella jouluna jälkiruoaksi. Hihittelin asialle, koska mielestäni sellainen jälkiruoka ei kuulu suomalaiseen jouluun.

Mansikka on kesäherkku, toki ymmärrän että se kastike on punaista ja siten sopii jouluun.

Terkkuja kullalle jos luet tätä. ❤️ Tänä vuonna saan itsekin tutustua tähän meidän perheen uuteen jouluperinteeseen ja lapsi tulee kasvamaan siihen että pannacotta mansikkakastikkeella kuuluu joulupöytään. Ihan hauskaa minusta. Ei pilaa mun tunnelmaa yhtään. Hyväähän se on. En olis vain itse keksinyt jouluun yhdistää. Olen enemmän luumujälkiruokien syöjäksi jouluna tottunut. Suklaisia juttuja yms.

Mun joulutavoista hän taas ihmetteli karjalanpaistia joulupöydässä. Se on itäsuomalainen jouluruoka.

Voi olla, että myöhemmin tulee vielä jotain mieleen. Mielenkiintoinen ketju.

Vierailija
28/1172 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen vanhempien luona vietämme joulun ja sinne kun jouluaattona saavumme niin joulukuusi on vielä paketissa, samoin kaikki muut joulukoristeet/valot, asunto siivoamatta, kinkku seisoo pöydällä jo ties miten monetta tuntia, isovanhemmat tavallisissa arkivaatteissa, yleensä verkkarit ja t-paita päällä. Tämä hieman ahdistaa, mutta nyt kun tiedän jo etukäteen mitä on tiedossa niin yritän vaan kestää. Olisi ihanaa viettää joulu omassa kodissa joka on siisti ja joulukuusi yms. tuomassa kivaa tunnelmaa.

Kinkkua pitääkin sulattaa monta tuntia ennen laittoa. Tietenkään ei laiteta joulukuusta ennen aattoaamua, joulunrauhan julistukseen mennessä kerkiää aivan hyvin. Vaikka on mun kaverilla joulukuusi (muovinen) ympäri vuoden, kun hän tykkää. Ei ihmetytä sekään. 

Vierailija
29/1172 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo lätkäisi aina jäätelöpaketin ja puolijäisiä marjoja lieden viereen jälkkäriksi

Vierailija
30/1172 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ihmetteli jossain toisessa ketjussa, että äveriäs tuttavaperhe napsi jouluna lihapullia herkkunaan monena päivänä. Esim. ruotsalaisilla lihapullat ovat yhtä tärkeitä kuin kinkku.

Vierailija
31/1172 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu sukulaisrouva liittää kortteihin ja lahjoihin itse keksimään runoja ja kuvia, joita on leikellyt vanhoista valokuvatulosteista. Ei siinä, ihan herttaista, mutta runot ovat järkyttävän huonoja ja pitkiä. "Sinä Maija nyt voit viettää joulua, ei tarvitse käydä koulua, kun voit aamulla uinua, myöhään ja rauhassa nauttia, tästä ihanasta joulunajasta, ja minä niin kaipaan sinua, olet niin avulias minulle..."

Yäk silti.

Tämä on nyt tullut selväksi. Voisko ns. ei-toivotuille joululahjoille laittaa oman ketjun pystyyn? Mielestäni epäasiallista ja mautonta, hyvin ilkeää, on retostella yksittäisen ihmisen hyvää tarkoittavia lahjoja keskustelupalstalla. Hän voi tunnistaa itsensä.

Tämän ketjun aloittaja pyysi hämmästelemään hyväntahtoisesti joulutapoja. Nyt on tullut aivan selväksi jo, että jonkun tädin lahjat eivät kelpaa ja niille on naureskeltu riittävästi jo selän takana mielestäni.

Tulee paha mieli tämän tädin puolesta.

Vierailija
32/1172 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen perheessä syödään pannacottaa mansikkakastikkeella jouluna jälkiruoaksi. Hihittelin asialle, koska mielestäni sellainen jälkiruoka ei kuulu suomalaiseen jouluun.

Mansikka on kesäherkku, toki ymmärrän että se kastike on punaista ja siten sopii jouluun.

Terkkuja kullalle jos luet tätä. ❤️ Tänä vuonna saan itsekin tutustua tähän meidän perheen uuteen jouluperinteeseen ja lapsi tulee kasvamaan siihen että pannacotta mansikkakastikkeella kuuluu joulupöytään. Ihan hauskaa minusta. Ei pilaa mun tunnelmaa yhtään. Hyväähän se on. En olis vain itse keksinyt jouluun yhdistää. Olen enemmän luumujälkiruokien syöjäksi jouluna tottunut. Suklaisia juttuja yms.

Mun joulutavoista hän taas ihmetteli karjalanpaistia joulupöydässä. Se on itäsuomalainen jouluruoka.

Voihan jouluna syödä säilöttyjä ja pakastettuja mansikoita. Olen itse syönyt riisipuuroa mansikkakiisselin kanssa.

Vierailija
33/1172 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tontut kuulevat ja näkevät kaiken kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yäk silti.

Tämä on nyt tullut selväksi. Voisko ns. ei-toivotuille joululahjoille laittaa oman ketjun pystyyn? Mielestäni epäasiallista ja mautonta, hyvin ilkeää, on retostella yksittäisen ihmisen hyvää tarkoittavia lahjoja keskustelupalstalla. Hän voi tunnistaa itsensä.

Tämän ketjun aloittaja pyysi hämmästelemään hyväntahtoisesti joulutapoja. Nyt on tullut aivan selväksi jo, että jonkun tädin lahjat eivät kelpaa ja niille on naureskeltu riittävästi jo selän takana mielestäni.

Tulee paha mieli tämän tädin puolesta.

Onneksi tädillä ei ole hajuakaan asiasta. Hän saa askarrella rauhassa tänäkin vuonna.

Vierailija
34/1172 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään lahja, joka meillä aattona avataan, ei ole yllätys, vaan anoppi lypsää lokakuusta asti näitä "toiveita" ja kun sitten sanon, että uusi pyyhe voisi olla hyvä, alkaa kyselyt merkistä, koosta, väristä jne. Kun saan lahjan pukilta käteeni, anoppi huutaa, että siellä on nyt se punainen kylpypyyhe, kokoa se ja se, ostin Ikeasta, kun Finlaysonilla ei ollut tuota kokoa... Sama kuvio toistuu kaikkien lahjojen, myös lasten pakettien, kanssa.

Mun mielestä joululahjaan liittyy tietty salaperäisyys ja yllätyksellisyys. Pidän todella outona tätä anoppinaan tapaa.

Vierailija
35/1172 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan jouluna syödä säilöttyjä ja pakastettuja mansikoita. Olen itse syönyt riisipuuroa mansikkakiisselin kanssa.

Toki voi. Mutta tätä nyt ihmettelin enkä ollut aiemmin tähän perinteeseen törmännyt. En mä millään pahalla ihmettele. Kukin syököön jouluna mitä lystää, vaikka Saarioisten jauhelihapizzaa mun puolestani.

Jouluunhan kuuluu marmeladit joissa voi olla mansikkaa ja mandariinit sun muut eksoottiset hedelmät. Kyse on siitä, mihin kukakin on tottunut ja mikä toisten tavoissa hämmästyttää. En halua väitellä kenenkään joulutavoista tai niitä arvostella. Hyvää joulunaikaa!

Vierailija
36/1172 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sen sukulaistädin lahjoissa ei ole mitään vikaa, eikä tädissäkään, vaan kun kysyttiin erikoisista joulutavoista, niin kerroin että yksi sukulainen liittää pakettien ja korttien joukkoon itse keksimään runoja . Ja ovat tosi pitkiä, esim A4, ja kauniisti sanottuna melko kotikutoista lyriikkaa. Hän myös tulostaa esim. kesällä mökillä räpsittyjä kuvia ja leikkelee ja liimailee niistä ihmisiä runopaperiensa koristukseksi. Kyllä tämä on minusta erikoinen jouluperinne. Ja pakko on sanoa, että pokassakin on pitelemistä. Ei ole ilkeyttä.

Vierailija
37/1172 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kinkku tosiaan on otettu jo aamulla klo6 uunista ja seisoo vielä klo14 pöydällä. Yleensä itse vinkkaan et voisin laittaa kinkun kylmään kun ei ole hyvä sitä seisottaa koko päivää huoneenlämmössä. Pelkään lastenkin saavan jonkun ruokamyrkytyksen. Muutenkin keittiöhygienia on vähän retuperällä isovanhempien luona.

Vierailija
38/1172 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kyseinen perhe ole kuullut muovikuusista jotka on nykyaikana ihan aitoja vastaavia?

Saattaapi ollakin. En ole viimevuosina keskustellut perheen kanssa heidän joulunvietostaan ja tuo astmaatikko lapsikin jo muuttanut kotoaan aika päiviä sitten.

Silloin kun tuo kertomani tapahtui, ei muovikuusia niin kovasti vielä suosittu. Nythän niitä on  joka lähtöön ja kaiken värisinä

Vierailija
39/1172 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kinkku tosiaan on otettu jo aamulla klo6 uunista ja seisoo vielä klo14 pöydällä. Yleensä itse vinkkaan et voisin laittaa kinkun kylmään kun ei ole hyvä sitä seisottaa koko päivää huoneenlämmössä. Pelkään lastenkin saavan jonkun ruokamyrkytyksen. Muutenkin keittiöhygienia on vähän retuperällä isovanhempien luona.

Aamulla uunista tullut iso kinkku EI OLE vielä tarpeeksi jäähtynyt jääkaappiin laittoa varten, jos muuta kylmäsäilytystilaa esim parveketta ei ole käytössä. Tietysti jos haluaa rikkoa jääkaappinsa, silloinhan kinkun voi laittaa sinne vaikka samantien.

Vierailija
40/1172 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos eka adventti on marraskuussa, niin moni tuo kuusen jo silloin kotiin ja koristelee.