14-vuotias sijoitukseen?
Onko sijoitus ainoa hyvä vaihtoehto silloin kun nuori ei asetu rajoihin?
Teinimme ei tullut kotiin viime yönä ja tämä on jo toinen kerta kun tekee näin.Ilman lupaa lähti muutenkin ulos heti aamusta.Joka päivä pitää hengailla saman kaveriporukan(uuden)kanssa niin heti koulun jälkeen iltaan asti.On jäänyt kiinni varastamisesta useaan otteeseen parin kk sisään(yksi oli jo poliisiasia).Pääsee kulkemaan bussilla vaikka emme itse anna rahaa.Koulussa käy mutta alisuoriutuu.
Takki haisee röökille mutta kiistää...snapchatissa oli viestejä joissa puhuttiin pilvestä ja pilven polttamisesta mutta sanoo että ne on olleet läppää.Tiedän siis missä seurassa oli ja missä yötä mutta ei suostunut tulemaan kotiin yöksi vaan ilmoitti että jää.3 tuntia jankutettiin viestein kunnes klo oli jo seuraavan päivän puolella.Kerrottiin mitä tapahtuu jos ei tule kotiin mutta ei välittänyt.
Itse oon valmis katkaisemaan tämän tilanteen rajuin keinoin eli 30 päivän kiireellisellä sijoituksella...täytyy vaan sanoa sossuille että emme enää pysty tähän!!
Kommentit (76)
Lyhyt sijoitus voi herättää nuoren. Kokeilkaa edes, tiedättepä yrittäneenne kaikkea.
Semmoisen olette sitten kasvattaneet
Järkyttävää 14v!! D: kannatan sijoittamisen kokeilua.
Mä menisin hakemaan se nuoren pois yöllä. Tekisin sen kerta toisensa jälkeen. En vaan voisi elää sen kanssa, jos omalleni sattuisi jotain tai hän tekisi jotain. Serkkuni on ollut narkkari 14-15 vuotiaasta asti eikä siltä tieltä ole paluuta ollut. Menettänyt lapsensa ja kaikki, kun aina vaan palaa takaisin huumeisiin.
Jaksamista! Ja jos sitä ei riitä tai omat keinot loppuu, niin ehdottomasti haet apua ihan mistä vaan.
En koskaan missään tilanteessa laittaisi lastani sijoitukseen. Nyt kaikki mahdollinen rakkauden näyttö ensin peliin.
Meillä 70-luvulla sisarukseni oli täysin mahdoton, koki avioeron ja muuton toiselle paikalle vaikeaksi. Löi äitiäni, karkasi, juopotteli jne. Vanhemmilleni ehdotettiin, että hänet lähetettäisiin laitokseen, mutta äitini ei halunnut vaan hänet lähetettiin isovanhemmille toisiin maisemiin pariksi viikoksi ja ilmoitettiin, että käytöksen tulee muuttua tai muuten...tämä tehosi. Lapselle tuli olo, että häntä rakastetaan eikä luovuteta helpolla. Teinisi voi pahoin, yritä miettiä olisiko jonkunlainen irtiotto mahdollinen. Esim itse veisit lapsen vaikka Lappiin ja olisitte kahdestaan, antaisit mahdollisuuden avautua rauhassa. Voimia vaikeaan tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Semmoisen olette sitten kasvattaneet
Niinpä!!
Miten sinut kasvatettiin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
En koskaan missään tilanteessa laittaisi lastani sijoitukseen. Nyt kaikki mahdollinen rakkauden näyttö ensin peliin.
Meillä 70-luvulla sisarukseni oli täysin mahdoton, koki avioeron ja muuton toiselle paikalle vaikeaksi. Löi äitiäni, karkasi, juopotteli jne. Vanhemmilleni ehdotettiin, että hänet lähetettäisiin laitokseen, mutta äitini ei halunnut vaan hänet lähetettiin isovanhemmille toisiin maisemiin pariksi viikoksi ja ilmoitettiin, että käytöksen tulee muuttua tai muuten...tämä tehosi. Lapselle tuli olo, että häntä rakastetaan eikä luovuteta helpolla. Teinisi voi pahoin, yritä miettiä olisiko jonkunlainen irtiotto mahdollinen. Esim itse veisit lapsen vaikka Lappiin ja olisitte kahdestaan, antaisit mahdollisuuden avautua rauhassa. Voimia vaikeaan tilanteeseen.
Lähtisi varmasti mukaan jos perheenä mentäisiin mutta ei ole varaa.Töissä käydään mutta tiukkaa on.
Tiedän/luulen melko varmasti että pakenee jatkuvalla menemisellä omia ajatuksiaan...olen saanut tietää jo muutama vuosi sitten että myös pojat kiinnostaa(tai vain pojat)mutta en ole halunnut itse asiasta puhua ensin vaan odottanut että hän puhuu kun haluaa.
Keskustelua peliin, nuori haetaan pois jne.
Lastensuojelu mukaan, perhetyö. Nuorisopsyka.
Tuo nopea sijoittaminen on vain vanhemmille helpo vaihtoehto kun oma jaksaminen etusijalla.
Toki jos on päivänselvää että kyseessä esim huumeet ja jatkuva käyttö, ei mitkään kokeilut niin silloin kantani eri.
Olen itse kokenut todella kovia ja mietin monesti kuinka helppoa olisi ollut vain luovuttaa. Oma jaksu oli todella vähissä. En kuitenkaan tehnyt niin ja pikkuhiljaa nyt tilanne näyttää paremmalta, rakkaus ja luottamus lisääntyneet.
Toilauksia tulee mutta niistäkin selvitään. Teinien vanhemmuus on välillä todella rankkaa. Meillä siis useampi teini jonka kanssa kipuiltu.
Tsemppiä. Älä luovuta.
Vanhempia tai itseä ei kannata syyllistää jos itse tietää tehneensä kaikkensa.
Mene hakemaan se kotiin. Anna vaihtoehdoksi, että joko tulee itse tai menet hakemaan. Jälkimmäinen vaihtoehto on nuorelle niin nolo, että tuskin sitä haluaa. Mutta se sinun täytyy toteuttaa, jos ei usko, että tulet. Tuo on paikka jossa vanhempia koetellaan. Jos nyt luovutat ja siirrät vastuun yhteiskunnalle (mikä on kyllä joissain tilanteissa ainoa vaihtoehto) menetät loputkin auktoriteetistasi, koska nuoren näkökulmasta "et pärjää hänelle". Kovaa työtä ja epämiellyttävien asioiden käsittelyä on edessä, helppoa ei tule olemaan.
Viestistäsi kuitenkin välittyy aito huoli ja yritys saada tilanne paremmaksi. Se on hyvä lähtökohta. Onko tilanteessa mukana jo koulukuraattori/psykologi tai muita avohuollon toimijoita? Itse keskustelisin nuoren kanssa siitä, että kaikki keinot tullaan ottamaan käyttöön jos tilanne ei parane. Ja tekisin myös selväksi ettei se ole rangaistus vaan välittämistä. Mutta aloittaisin nyt "kevyemmällä" arsenaalilla, eli oma keskustelu, koulun psykologi ja sitten lastensuojelu viimeistä keinona. Tsemppiä ja usko vaan itseesi, avun pyytäminen ei ole heikkoutta!
Miksi jättää tilanne teinin aloitteen varaan? Jos kerran tiedät poikien kiinnostavan, kerro se hänelle. Saat kärpäsen pois härkäilemästä hänen sielustaan.
Vai miksi jätät aloitteen hänelle, jos asia on liian vaikea ja luottamuskin vähän niin ja näin. Älä nyt sano, että hienotunteisuudesta. Hienotunteisuus vaatii, että autat lasta puhumaan vaikeasta asiasta.
Totta. Ei 14 vuotias välttämättä pysty avaamaan vanhemmille seksuaalisiuteen liittyviä asioita. Pelkäävät reaktioita.
Vanhempana on ihan ok kysyä tai avata aihetta. Nuori vielä hakee itseään.
Meillä lukko aukesi kun kerroin että meille on ihan sama tykkääkö tytöistä tai pojista vai molemmista. Nuori oli yllättynyt ja helpottunut kun asia ei ollut big deal. Sittemmin tyttö päätyi seurustelemaan pojan kanssa mutta ei nuorempana ollut varma tuntemuksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Ei 14 vuotias välttämättä pysty avaamaan vanhemmille seksuaalisiuteen liittyviä asioita. Pelkäävät reaktioita.
Vanhempana on ihan ok kysyä tai avata aihetta. Nuori vielä hakee itseään.Meillä lukko aukesi kun kerroin että meille on ihan sama tykkääkö tytöistä tai pojista vai molemmista. Nuori oli yllättynyt ja helpottunut kun asia ei ollut big deal. Sittemmin tyttö päätyi seurustelemaan pojan kanssa mutta ei nuorempana ollut varma tuntemuksistaan.
Ja vielä lisäyksenä että nuori oli todella ajdistunut tästä asiasta ennenkuin siitä keskusteltiin. Oli murehtinut pitkään ihan turhaan.
Oma poikani sijoitettiin aikoinaan kun keinot loppuivat.Tutustui entistä pahempaan porukkaan,muihin sijoitettuihin ja alamäki alkoi todenteolla.
Kadun sitä syvästi,mutta emme keksineet mitään muuta.Käytti päihteitä,jätti koulut kesken,tappeli,oli putkassa jatkuvasti ym.ym.
Sillä tiellä yhä.
Miten nuorta auttaa muiden laitosnuorten seura? Siellä tutustuu huumediilereihin, väkivaltaisiin nuoriin ja sekakäyttäjiin.
Millainen perhe ap:n perhe on? Millainen vuorovaikutus vanhempien kesken ja miten kasvatatte lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Oma poikani sijoitettiin aikoinaan kun keinot loppuivat.Tutustui entistä pahempaan porukkaan,muihin sijoitettuihin ja alamäki alkoi todenteolla.
Kadun sitä syvästi,mutta emme keksineet mitään muuta.Käytti päihteitä,jätti koulut kesken,tappeli,oli putkassa jatkuvasti ym.ym.
Sillä tiellä yhä.
Tämä. Oikeasti noissa laitoksissa tutustuu paljon pahempaan porukkaan mitä kotona ja koulussa on mahdollista.
Ehä tuostakin sijoituksesta voi odottaa ihan hyvää tuottoa.
Mitä muita vaihtoehtoja nuorten kohdalla ongelmatilanteissa on kuin
a) ei mitään ulkopuolista tukea
b) huostaanotto
?
Vierailija kirjoitti:
Lyhyt sijoitus voi herättää nuoren. Kokeilkaa edes, tiedättepä yrittäneenne kaikkea.
Tein tuon ratkaisun kun oma nuoreni oli 14v. Hatkaili ja joi koko ajan. Sai apua. Ja rajottivat häntä paremmin. Ei poistanut ongelmia, kun vasta aikuisena, kun tyttö lopetti juomisen. Kannatan
Joku voi herätä pian.
Tsemppiä! ❤️