Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En tajua asumisoikeus asuntoja

Vierailija
12.12.2020 |

Vaikka kuinka yritän ymmärtää mitä se tarkoittaa, en vain tajua. Siis mikä siinä asumisoikeusasunnossa on se pointti? Selittäkää niin, että tyhmempikin sen tajuaa. Miten se eroaa tavallisesta vuokran maksamisesta ja miksi se on järkevämpää kuin hankkia vuokrakämppä?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aso on just paras. Meillä on hyvin säästöjä eikä asumisoikeusmasksuun tarvinnut ottaa lainaa. Nyt se kasvaa (toki pientä) korkoa ja on varmassa tallessa. Asunto on mukava, hyvällä paikalla, naapurit on asiallisia. Vastike on kohtalainen, mutta pienempi kuin vastaavasta vuokra-asunnosta näillä seuduin. Sen vastineena on huolettomuus: mitään ei tarvitse hoitaa itse. Asossa maksamme mielellämme myös riskittömyydestä: lainaa ei tarvitse ottaa eikä korkoja maksaa, omansa saa aina takaisin. Voimme asua tässä loppuikämme tai muuttaa milloin haluamme ilman, että tarvitsee huolehtia asunnon myynnistä tai mahdollisista tappioista.

Vierailija
42/68 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, eli tavallaan maksat "normaalia korkeamman takuuvuokran" siitä, että pääset asumaan paremmin ja vuokra on pienempi kuin normivuokra? Tavallaan tuo on hyvä siis siinä mielessä, jos vaikka saa pienen perinnön, jolla ei kuitenkaan vielä osteta asuntoa. Eikä kaikki edes välttämättä halua omistusasuntoa, ei ainakaan ihan nuorena vielä. Itselläni siis on omistusasunto kerrostalossa ja naapurini asunto on alusta asti laitettu vuokralle. Siinä vaihtuu vuokralaiset tiuhaan ja on kyllä monenlaista sakkia ollut.. Onneksi vuokra on sen verran korkea, ettei ne häirikötkään siinä kauaa asu. En niinkään mieti tässä elämän vaiheessa enää itseäni vaan nuorta sukulaispoikaani joka on muuttamassa ekaan omaan vuokrakämppäänsä ja hän alkoi kyselemään noista asokämpistä. Hän on kuitenkin kerännyt kotona asuessaan töissä käydessään rahaa tililleen jonkin verran. 

En osannut antaa oikein mitään neuvoa niiden suhteen kun en ymmärrä niistä mitään, mutta annoitte paljon avaavia kommentteja, kiitos siitä.

ap

Juurikin näin. Kaverini sai perinnön ja pystyi sen turvin hankkimaan kivan ASO-rivarin arvostetulta alueelta, kun hän aiemmin asui kaupungin vuokra-asunnossa. Aiemmista vastauksista muuten puuttui, että ason vastikkeeseen saa asumistukea aivan kuten vuokraankin saisi. Eli kaverini sai kivemman ja isomman kämpän omistusasujien suosimalta alueelta ja yksinhuoltajana hän saa vastikkeeseen hiukan asumistukea.

Meillä todennäköisesti käy vähän samoin joskus tulevaisuudessa, ehkä ennemmin kuin osaamme odottaakaan. Mieheni on nyt kuolinpesän osakas helsinkiläisessä yksiössä isänsä kanssa ja appeni asuu jo nyt hoitolaitoksessa ja satavuotispäivä hänellä lähenee kovaa vauhtia. Kun sitten appi muuttaa majaa vähän kauemmas vielä, mieheni perii sen asunnon. Siitä mitä helsinkiläisen yksiön (ei keskustaa, mutta muuten hyvämaineinen alue) myynnistä saa, meillä on aikeissa osa laittaa täällä Turussa aso-asuntoon. Mielellämme muuttaisimme vuokrakaksiosta asokolmioon. Rauhallinen, luonnonläheinen alue ja mielellään ei lapsiperheitä kovin lähelle, se on toiveemme. Mutta asia ei ole vielä ajankohtainen, ja jos se lainmuutoskin tulisi ennen sitä, ettei tarvitsisi asuntoa vuositolkulla odottaa. Emme mekään nyt mitään spring chickeneitä enää ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hankkimassa asoasuntoa, tähän on kolme keskeistä syytä (+ se, että yksinhuoltajana mahdollisuuteni saada asuntolainaa oat rajalliset). 

Asunnossa on pysyvä asumisoikeus: toisin kuin vuokralla, et voi joutua asunnosta pois (toki esim. isompien yhtiöiden, kuten SATO, kohdalla tämä ei ole suuri riski). Motivaation "laittaa" asuntoa on isompi kun koko ajan ei ole se fiilis, että "eihän tänne nyt kannata mitään hankkia kun ei ole oma" jne.

Käyttövastike on (yleensä) pienempi kuin vastaavan asunnon vuokra (esim. Helsingissä voi saada 90 neliön asunnon kivalta alueelta 1200€:lla, vastaavien vuokrat ovat paljon korkeampia). Käyttövastikkeeseen saa asumistukea samalla tavalla kuin vuokraan. 

Onko näissä joku tulo- tai omaisuusraja (siis maksimi)?

Asumisessa on tietty helppous ja turva verrattuna omistusasuntoon; jos vaikkapa jääkaappi hajoaa, ilmoitus "vuokranantajalle" ja hommaavat uuden. Yms. 

Omaisuusrajat on, mutta ne ovat aika lailla "löyhemmät" kuin esim. sosiaalisin perustein vuokrattavissa asunnoissa. Muistaakseni raja menee niin, että omaisuutta ei saa olla niin paljon, että voisi ostaa vastaavan asunnon, ja tämäkään ei (edelleen muistaakseni) yli 65-vuotiaita. 

Varallisuusrajat eivät kosle yli 55-vuotiaita, eli periaatteessa vanhemmat voivat lunastaa lapselleen opiskelukämpän kivalta paikkaa. Keltanokla itse ei saisi kuin korkeintaan Hoasin soluasunnon Vantaan Rekolasta.

Vierailija
44/68 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisoikeusasunnossa on parhaassa tapauksessa rauhallisemmat naapurit; perusnarkilla/häiriköllä/juopolla/tuilla loisivalla moningelmaisella yksinhuoltajalla häiriintyneine lapsineen, ei ole varaa aso-maksuun, joten he majoittuvat tavallisiin vuokra-asuntoihin. Aso-kämpän saattaa saada myös kivemmälta paikalta ja sunto saatta aolla paremmin varusteltu ja siistimpi.

Jos siis maksukyky ei riitä omistusasuntoon tai ei halua sitoutua pitkään lainaan, jolloin säilyttää helpommin vapauden vaihtaa työ- tai asuinpaikkaa, asumisoikeusasunnolla saattaa saada asumismukavuuttaan parannettua vaikka vastike on liki sama kuin olisi vuokra-asunnossa.

Vierailija
45/68 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako aso asuntoihin ottaa lemmikkejä?

Vierailija
46/68 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmiten kai saa. Tietoja löytyy esim vuokraovesta, kun etsii vapaita asumisoikeusasuntoja. Sieltä on kiva katsella tarjontaa "valmiiksi" ja tutustua eri yhtiöiden (talojen) asuntojen kuviin ja tietoihin. Mulla on (pienen perinnön saatuani) pohdinnassa asumisoikeusasunnon hankkiminen ja yritän tehdä taustatyöt huolella, että päätyisin kivaan taloon kivalla alueelle.

Vierailija
47/68 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi tärkeintä asiaa mun mielestä:

1) Aso -asunnossa ei tule isoja remontteja kuten putkiremontteja. Myöskään vesivahingot eikä vastaavat ole riskinä. Nämä tulisivat normi osakkeessa osakkeen omistajan niskoille. Aso on huoletonta varmaa asumista johon saa asumistuen ja josta saa varmuudella sijoittamansa rahan takas, vieläpä rakennuskustannusindeksillä korotettuna.

2) Toimeentulotuki. Aso -kämpässä voi huoletta asua ja pitää vaikka 30 000€ pääomaa kiinni ja tuet juoksee. Työttömyystuet, asumistuki ja myös toimeentulotuki juoksee hyvin. Myös elatusmaksut saa vapaaksi tietyin edelytyksin. Näin mulla toimi monta vuotta ja juuri noiden elareiden vapauttamisen vuoksi mun laskennalliset tuet oli usein yli 2000€ nettoa kuukaudessa. Toimi mulla todella hyvin monta vuotta ja ASO rahat pysyi säästössä.

Nyttemmin sain ison perinnön ja mulla on velaton 300 000€ asunto-osake alla ja lapset täysikäsii, ei jääny senttiäkään ruokkoja pystyyn. Luottotiedot muutenkin kunnossa.

Suunnittelin myyväni tämän lähivuosina kun täytän 55 ja siirryn taas ASO -asuntoon. Noi loput myyntirahat pitää tuhlata tai laittaa ulkomaisille tileille niin pääsee sit joskus toimeentulotukiin kiinni.

Mutta töihin en mene enää jos suinkin voin välttää. Olen muuten päihteetön fiksu työtön jos jotakuta tilanteeni kiinnostaa.

Vierailija
48/68 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksat n. 15% asunnon markkinahinnasta, mutta vastike on n. 15% vastaavan asunnon vuokraa pienempi. Lisäksi vähän enemmän oikeuksia kuin vuokralaisella, esim. vaikeampi potkia pellolle.

Erittäin kalliit asumiskulut.

Minä muutin kaupungin vuokrakämpästä asoon, sain uudemman, oman saunan, 25v vanhojen muovimattojen sijasta laminaatit, lasitetun parvekkeen, pattereiden sijasta vesikiertoisen lattialämmityksen, neliömäärä pieneni vain 1 neliön, mutta asumiskulut tippui 90 euroa. Lisäksi naapureina ei ollut enää yhtään kellon ympäri bilettävää elämäntapainkkaria. Ei enää ikinä kaupungin vuokraläävään.

Vierailija
49/68 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hankkimassa asoasuntoa, tähän on kolme keskeistä syytä (+ se, että yksinhuoltajana mahdollisuuteni saada asuntolainaa oat rajalliset). 

Asunnossa on pysyvä asumisoikeus: toisin kuin vuokralla, et voi joutua asunnosta pois (toki esim. isompien yhtiöiden, kuten SATO, kohdalla tämä ei ole suuri riski). Motivaation "laittaa" asuntoa on isompi kun koko ajan ei ole se fiilis, että "eihän tänne nyt kannata mitään hankkia kun ei ole oma" jne.

Käyttövastike on (yleensä) pienempi kuin vastaavan asunnon vuokra (esim. Helsingissä voi saada 90 neliön asunnon kivalta alueelta 1200€:lla, vastaavien vuokrat ovat paljon korkeampia). Käyttövastikkeeseen saa asumistukea samalla tavalla kuin vuokraan. 

Asumisessa on tietty helppous ja turva verrattuna omistusasuntoon; jos vaikkapa jääkaappi hajoaa, ilmoitus "vuokranantajalle" ja hommaavat uuden. Yms. 

Omaisuusrajat on, mutta ne ovat aika lailla "löyhemmät" kuin esim. sosiaalisin perustein vuokrattavissa asunnoissa. Muistaakseni raja menee niin, että omaisuutta ei saa olla niin paljon, että voisi ostaa vastaavan asunnon, ja tämäkään ei (edelleen muistaakseni) yli 65-vuotiaita. 

Varallisuusrajat eivät kosle yli 55-vuotiaita, eli periaatteessa vanhemmat voivat lunastaa lapselleen opiskelukämpän kivalta paikkaa. Keltanokla itse ei saisi kuin korkeintaan Hoasin soluasunnon Vantaan Rekolasta.

Voivat luovuttaa lapselleen kunhan asuvat siinä ensin kaksi vuotta.

Vierailija
50/68 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 65 v. ovat maamme varakkain kansanosa.

Vierailija
51/68 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun yhden vanhemman perheelle ensisijainen vaihtoehto pk-seudulla on aso. Tuloni ovat liian suuret kaupungin asuntoon, mutta elämänmullistusten takia säästöjä ei ole vielä kertynyt, enkä ikinä ehdi enää yksin kerätä pk-seudun ok-talojen hintoja (rt ja kt eivät omistusmuotoina kiinnosta). Alani työt ovat isoissa kaupungeissa. Haluamissani sijainneissa pienehköt vuokra-asunnot vapailla markkinoilla maksavat 1200-1400 e/kk. Saton ym asunnot ovat nykyään aivan järkyttävässä kunnossa ja asukaspohja lähinnä työttömiä - niihin en halua perheellisenä muuttaa levottoman ympäristön takia.

Aso-rahanhan saa takaisin muutettuaan ja sen verran minulla on säästössä. Vastikkeet remontoidussa aso-asunnossa ovat 900e/kk luokkaa. Erittäin kilpailukykyinen vaihtoehto pk-seudulla.

Vierailija
52/68 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tämä on täydellinen ratkaisu, koska tällä tavalla pystyn nostamaan toimeentulotukea syömättä ensin säästöjäni. Asuntohan on yksi niistä harvoista asioista, jotka tt-tuen saaja saa omistaa, eikä mulla olisi mitään mahdollisuutta ostaa asuntoa kokonaan omaksi.

Vierailija
53/68 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

toverilta viedään viimeisetkin kirjoitti:

demareiden kehittämä täysin toimimaton systeemi. maksat % läävän hinnasta ostaessasi sitten maksat järjettömiä kuukautisia luopuessasi arvo onkin pudonnut että jäät jopa velkaa yhtiölle sitten tulee ay demari sika joka ostaa koko yhtiön. tutustu ja totea 6 tuttavaani on mennyt lupausten lankaan päässeet onneksi eroon 2000-7000e tappioilla. ÄLÄ IKINÄ.

älähöpötä kun et kerta tiedä. poismuttaessasi saat maksamasi asumisoikeusmaksun rakennuskutannusindeksillä korotettuan takaisin itsellesi

jos mietit että kuka tätä aikanaan kehitti niin se oli Ahon hallitus 1990 -luvun alussa

Vierailija
54/68 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄlykäsTradenomi kirjoitti:

Kaksi tärkeintä asiaa mun mielestä:

1) Aso -asunnossa ei tule isoja remontteja kuten putkiremontteja. Myöskään vesivahingot eikä vastaavat ole riskinä. Nämä tulisivat normi osakkeessa osakkeen omistajan niskoille. Aso on huoletonta varmaa asumista johon saa asumistuen ja josta saa varmuudella sijoittamansa rahan takas, vieläpä rakennuskustannusindeksillä korotettuna.

2) Toimeentulotuki. Aso -kämpässä voi huoletta asua ja pitää vaikka 30 000€ pääomaa kiinni ja tuet juoksee. Työttömyystuet, asumistuki ja myös toimeentulotuki juoksee hyvin. Myös elatusmaksut saa vapaaksi tietyin edelytyksin. Näin mulla toimi monta vuotta ja juuri noiden elareiden vapauttamisen vuoksi mun laskennalliset tuet oli usein yli 2000€ nettoa kuukaudessa. Toimi mulla todella hyvin monta vuotta ja ASO rahat pysyi säästössä.

Nyttemmin sain ison perinnön ja mulla on velaton 300 000€ asunto-osake alla ja lapset täysikäsii, ei jääny senttiäkään ruokkoja pystyyn. Luottotiedot muutenkin kunnossa.

Suunnittelin myyväni tämän lähivuosina kun täytän 55 ja siirryn taas ASO -asuntoon. Noi loput myyntirahat pitää tuhlata tai laittaa ulkomaisille tileille niin pääsee sit joskus toimeentulotukiin kiinni.

Mutta töihin en mene enää jos suinkin voin välttää. Olen muuten päihteetön fiksu työtön jos jotakuta tilanteeni kiinnostaa.

Sä olet viisas raharikas, nauti elämästä !

Vierailija
55/68 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lemmikkejä saa olla. 

Vierailija
56/68 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 65 v. ovat maamme varakkain kansanosa.

Ja perintö menee sitten näille, jotka ovat jo saaneet ilmaiset kulutukset ja hammashoidot yms.,  joita 

yli 65-vuotiat eivät ole saaneet.  Harvempi yli 65-vuotias on saanut perintöjä vanhemmiltaan. 

Vierailija
57/68 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjuun on jo vastattu tyhjentävästi, mutta lisään vielä, että aso-arvostelijoiden yleisin ajatusvirhe tapahtuu siinä, että sitä verrataan omistusasuntoon ja kysytään 'mitä järkeä', kun oikea vertailukohde on vuokra-asunto.

Kysymys siis kuuluu, mitä järkeä on asua vuokralla asossa, verrattuna vuokra-asumiseen kunnalla tai yksityisellä? Paljonkin, mm yleensä edullisempi vastike, rauhallisemmat naapurit ja ennakoitavuus.

Vierailija
58/68 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksat asomaksun (asunnosta riippuen joku 10-40t e) muuttaessasi asuntoon. Jos tarvitset lainaa maksuun, niin asosopimus käy vakuudeksi. Pois lähtiessäsi saat maksun takaisin indeksikorotuksen kera. Jos ehdit asumisen aikana maksaa tämän lainan pois, niin sulla on käsiraha sit valmiina seuraavaan asuntoon tai asuntolainaan.

Aso-asunnoissa kuukausivuokra on yleensä alhaisempi, kun vastaava vuokra-asunto.

Sua ei kukaan mielivaltaisesti irtisano tai myy asuntoa pois alta. Voit asua samassa kämpässä kymmeniä vuosia halutessas. Pois pääsee 3kk irtisanomisajalla.

Talot on yleensä rauhallisia, kun sisään ei pääse ilman asomaksun.

Nykyisinhän monia asoasuntoja vuokrataan, joten ei pidä paikkaansa, että ei pääse sisään ilman asomaksua. Mekin asuimme vuokralla asoasunnossa monta vuotta. Näin vasolla

Vierailija
59/68 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksat asomaksun (asunnosta riippuen joku 10-40t e) muuttaessasi asuntoon. Jos tarvitset lainaa maksuun, niin asosopimus käy vakuudeksi. Pois lähtiessäsi saat maksun takaisin indeksikorotuksen kera. Jos ehdit asumisen aikana maksaa tämän lainan pois, niin sulla on käsiraha sit valmiina seuraavaan asuntoon tai asuntolainaan.

Aso-asunnoissa kuukausivuokra on yleensä alhaisempi, kun vastaava vuokra-asunto.

Sua ei kukaan mielivaltaisesti irtisano tai myy asuntoa pois alta. Voit asua samassa kämpässä kymmeniä vuosia halutessas. Pois pääsee 3kk irtisanomisajalla.

Talot on yleensä rauhallisia, kun sisään ei pääse ilman asomaksun.

Nykyisinhän monia asoasuntoja vuokrataan, joten ei pidä paikkaansa, että ei pääse sisään ilman asomaksua. Mekin asuimme vuokralla asoasunnossa monta vuotta. Näin vasolla

Osa yhtiöistä kai tekee tätä, jos asunto ei mene kaupaksi asona. Vuokra on silloin kuitenkin korkeampi kuin mitä se olisi asovastikkeena.

Vierailija
60/68 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen niissä olikin järkeä. Mutta nykyään vastikkeet on saman verran kuin muissa vuokra-asunnoissa, joten kannattaa unohtaa..

Itse asuin ASO:ssa 2003-2006 pk-seudulla ja silloin ero vapaan rahan vuokramarkkinoihin oli kyllä huomattava. Uusia vuokra-asuntoja ei sitä paitsi edes käytännössä ollut.

Pari vuotta myöhemmin Turussa ero ei ollut enää niin iso, kun vuokrataso ylipäätään oli alhaisempi.