Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4-vuotias milanolais­poika sairasti koronan jo marraskuussa 2019 – tuore tutkimus vahvistaa koronan levinneen Euroopassa luultua aiemmin

Vierailija
12.12.2020 |

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000007679047.html

Mielenkiintoista ja viittaa siihen, että koronaa on voinut hyvinkin olla jo paljon aiemminkin kuin tuo syyskuu 2019. Jostain syystä epidemia ei vielä silloin päässyt valloilleen.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko kuulleet ikinä influenssasta?

Vierailija
22/69 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taisi olla korona jo keväällä 2008, kun sain aivan järjettömän pahan yskän, makuaisti meni eikä ollut muita oireita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli melkein 2 kk kestänyt kuiva yskä, kun aloitin koulun vuonna 1989. Olikohan sekin koronaa? 🦧

Vierailija
24/69 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin en tosiaan tiedä mikä tauti oli. Mutta kyllä nuo antibiootit auttaa koronan tuomaan keuhkokuumeeseenkin. Tai sitten mun siskon mies on ihme. Testillä todettu korona, keuhkokuumeen sai, antibiootit sekä napapiikit verenohennukseen. Ja helpotti ihan muutamassa päivässä.

Vierailija
25/69 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu sairastui marraskuussa 2019 Pohjois-Savossa. Oli niin kipeä, että ei jaksanut kävellä läheiseen kauppaan toivuttuaan viimein kuumeesta. Perusterve viisikymppinen nainen. Sanoi, että ei ole koskaan ollut niin sairas.

Vierailija
26/69 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiintoisaa nähdä mitä uutta tietoa tästä taudista ja sen alkuperästä vielä käykään ilmi. En ihmettelisi vaikka aikanaan kävisikin ilmi, ettei se alunperin edes ollut Kiinasta lähtöisin. Espanjan tautikaan ei lähtenyt Espanjasta, vaikka moni niin luulee vielä sata vuotta sen jälkeenkin.

Eikös se lähtenyt liikkeella Usan armeijasta, sen jälkeen kun siellä aloitettu jotkut rokotukset. En muista, mikä rokotus oli kyseessä. Katsoin aiheesta joskus vuosia sitten dokkarin. Sellaisia ei varmaan enää saa missään esittää.

Korona vai? Kyllä tää covid19 on tuoreempaa tavaraa kuin vuosia vanhaa.

Espanjantaudin alkuperästä ei ole varmuutta. Nimensä se sai siksi, että ensimmäisen maailmansodan aikana valtaosa maista piti tiukkaa kuria siitä, mitä asioita sai uutisoida ja mitä ei, ja tietenkään myös sotilaita kaatavasta sairaudesta ei saanut paljon pukahdella. Espanjalla puolestaan puolueettomana maana ei ollut vastaavaa sensuroinnin tarvetta. Ja kun Espanjan lehdistö sitten naapureita avoimemmin uutisoivat taudin vaikutuksesta, siitä tuli sellainen mielikuva, että Espanja olisi ollut jotenkin koko taudin keskus ja maa johon se vaikutti pahiten. Tämän takia tautia sitten alettiin kutsumaan Espanjantaudiksi.

Vierailija
27/69 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon saaneeni koronan Espanjasta tammikuussa. On ollut todella outo sairausvuosi ja oireillut usealla eri tavalla, ja jatkuu edelleen. Ei ainoastaan keuhkoissa vaan myös nivelissä ja ollut outoja neurologisia oireita ja veritulppa-arvot koholla. Olen 99% varma, että se on koronaa. Olisi kiinnostavaa, jos pääsisi keuhkokuvaan, koska jotain vikaa on jäänyt, eikä astma-lääke auta.

Jo aiemmin on uutisoitu, että virus levisi Kiinasta jo syksyllä isoista urheilukisoista. Sen ymmärtää hyvin, että tartuntoja on ollut jo kevättä aiemmin, koska leviäminen kestää. Katsotaan vaikka Suomen lukuja kesän lähes nollasta nyt vuoden loppua kohti, aluksi se levisi melko hitaasti ja piilossa, kunnes vasta myöhemmin alkoi näkyä sairaaloissa jälkijättöisesti. Testejä ei tehty aluksi , kun oli tuntematon tauti, joten aluksi on tottakai ollut havaitsematta useammankin kuukauden.

Vierailija
28/69 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin en tosiaan tiedä mikä tauti oli. Mutta kyllä nuo antibiootit auttaa koronan tuomaan keuhkokuumeeseenkin. Tai sitten mun siskon mies on ihme. Testillä todettu korona, keuhkokuumeen sai, antibiootit sekä napapiikit verenohennukseen. Ja helpotti ihan muutamassa päivässä.

Ei antibiootti auta viruksiin, vain siihen, jos on saanut viruksen lisäksi myös bakteerin, kuten siskosi mies ilmeisesti.

Mulla esim. antibiootti ei auttanut monta kuukautta keväällä kestäneeseen keuhkotulehdukseen ollenkaan.

Vierailija
29/69 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenties vuoden 2018 ylikuolleisuus Suomessa ( 1000 influenssakuolemaa enemmän kuin yleensä) oli koronaa.

Vierailija
30/69 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Korona ja keuhkokuume ovat eri sairauksia. Keuhkokuumeeseen auttaa antibiootit, koronaan ei. Siskosi mies ei ole mikään ihme, jos hänen keuhkokuumeensa kerran antibiooteilla parani. Koronaa ne eivät edelleenkään paranna.

Vierailija
31/69 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiintoisaa nähdä mitä uutta tietoa tästä taudista ja sen alkuperästä vielä käykään ilmi. En ihmettelisi vaikka aikanaan kävisikin ilmi, ettei se alunperin edes ollut Kiinasta lähtöisin. Espanjan tautikaan ei lähtenyt Espanjasta, vaikka moni niin luulee vielä sata vuotta sen jälkeenkin.

Eikös se lähtenyt liikkeella Usan armeijasta, sen jälkeen kun siellä aloitettu jotkut rokotukset. En muista, mikä rokotus oli kyseessä. Katsoin aiheesta joskus vuosia sitten dokkarin. Sellaisia ei varmaan enää saa missään esittää.

Viimeksi tänä vuonna...ja tauti lähti erään sotilaan sikalasta.

Vierailija
32/69 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu sairastui marraskuussa 2019 Pohjois-Savossa. Oli niin kipeä, että ei jaksanut kävellä läheiseen kauppaan toivuttuaan viimein kuumeesta. Perusterve viisikymppinen nainen. Sanoi, että ei ole koskaan ollut niin sairas.

Mutta influenssa tekee juuri noin kipeäksi. Se on vaarallinen myös nuorilla ja vauvoille, toisin kuin korona.

Vierailija
33/69 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli melkein 2 kk kestänyt kuiva yskä, kun aloitin koulun vuonna 1989. Olikohan sekin koronaa? 🦧

Luultavasti. Taitaa olla niin että nykyinen tavallinen flunssa on saanut vihdoin nimen, koronavirus.

Vierailija
34/69 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin että tänne tulee kaikki kertomaan, että ovat sairastaneet Koronan. Minä en usko tähän, koska kuolleisuus ei lähtenyt nousuun. Tai sitten virus mutatoitui tappavammaksi.

Vierailija
35/69 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nykyään tiedetään varmuudella, että korona oli levinnyt jo syksyllä eri maissa. On analysoitu vasta-aineita silloin otetuista laboratorionäytteistä. Myös Euroopan viemärivesinäytteistä on löytynyt koronaa jo viime vuodelta jälkikäteen näytteitä tutkien.

Kiinasta se silti on lähtöisin, vaikka ne yrittävät käyttää näitä löydöksiä hyväksi omassa propagandassaan ja väittää, että muka muualta olisi tullut. Tutkijat ovat jäljittäneet viruksen alkumuodon ihan varmuudella Kiinaan.

Vierailija
36/69 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenties vuoden 2018 ylikuolleisuus Suomessa ( 1000 influenssakuolemaa enemmän kuin yleensä) oli koronaa.

Mikä tahansa se oli, se oli paljon tappavampi kuin korona. Ja huom. tuo luku on vain selvät tapaukset - koronassa pätee nyt "hillurei"-säännöt...

Vierailija
37/69 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli syys/lokakuussa 2019 tosi outo virus. Siihen kuului pelkkä raju yskä, mutta nuhaa ei ollut missään vaiheessa. Yskä oli niin raju, että kyljet menivät älyttömän kipeiksi ja olen siis nuori nainen. Se oli oudoin virus mikä mulla on ollut, olisko voinut olla joku lievempi korona?

Minulla aivan sama juttu. Ei flunssaa tai kuumetta, mutta älytön yskä, huomattavasti pahempi kuin tupakkayskä tai satunnainen rykäisyjuttu. Minulla se oli joskus loka-marras-joulukuussa. Ja tajuton väsymys sekä mustat silmänaluset. Yhtenä yönä heräsin, kun hengitys oli tiheä ja keuhkot kipeät, aamulla ei mitään tuosta, mutta yskä jatkui.

Vierailija
38/69 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saas nähdä, mitä todelliset kuolinluvut ovat! Sitten kun tutkijat saavat luvan julkaista...

Vierailija
39/69 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vuosi Euroopassa kiertää erilaisia epidemioita. On aika suurta vaihtelua siinä, kuinka vakavia. Influenssoista A on vakavin.

Vierailija
40/69 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon saaneeni koronan Espanjasta tammikuussa. On ollut todella outo sairausvuosi ja oireillut usealla eri tavalla, ja jatkuu edelleen. Ei ainoastaan keuhkoissa vaan myös nivelissä ja ollut outoja neurologisia oireita ja veritulppa-arvot koholla. Olen 99% varma, että se on koronaa. Olisi kiinnostavaa, jos pääsisi keuhkokuvaan, koska jotain vikaa on jäänyt, eikä astma-lääke auta.

Jo aiemmin on uutisoitu, että virus levisi Kiinasta jo syksyllä isoista urheilukisoista. Sen ymmärtää hyvin, että tartuntoja on ollut jo kevättä aiemmin, koska leviäminen kestää. Katsotaan vaikka Suomen lukuja kesän lähes nollasta nyt vuoden loppua kohti, aluksi se levisi melko hitaasti ja piilossa, kunnes vasta myöhemmin alkoi näkyä sairaaloissa jälkijättöisesti. Testejä ei tehty aluksi , kun oli tuntematon tauti, joten aluksi on tottakai ollut havaitsematta useammankin kuukauden.

Alkuvuodesta oli liikkeellä monta epidemiaa. Tavallinen koronan sukuinen virus oli tavallista ärhäkämpi. Se vie etenkin lapsia sairaalahoitoon mutta on ankea myös aikuisille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi