Miksi ihminen vaihtaa koko nimensä?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhensin 15-vuotiaana etunimeni yhdeksästä kirjaimesta neljään kirjaimeen. Sama alkukirjain ja kaksi viimeistä kirjainta kuitenkin. Tein tämän koska mielestäni etunimeni oli liian pitkä.
Sukunimeni vaihtui 3v. myöhemmin kun menin naimisiin 18-vuotiaana. Otin mieheni sukunimen koska en pitänyt vanhastani, jota kukaan ei koskaan osannut kirjoittaa ja joka oli yli 10 kirjainta pitkä. Olin myös tietääkseni ainoa maailmassa, jolla oli tuo sukunimi, joka oli minusta aika epämukavaa.
Eli syy miksi vaihdoin oman nimeni oli käytännöllisyys.
Miten etunimen voi lyhentää noin? Vai tarkoitatko että vaihdoit nimesi lempinimeen?
No esimerkiksi Annabella --> Alla (ei ole tuo nimi mutta juuri tuolla tavalla lyhensin).
-15-
Vaihdoin etunimeni koska en tykännyt äitini antamasta ja sukunimi vaihtui avioliiton myötä.
Olen nyt tyytyväisempi.
En ota tyttönimeäni takaisin vaikka tulisi ero joskus.
Kyllä sä ap olet aika ärsyttävä ihminen, tiedätkös.
No on kyllä noloa vaihtaa etunimi ihan pelkästä turhamaisuudesta kauniimmaksi. Mikä muka on niin ruma etunimi että se kantajaansa rumentaisi?
Sen ymmärrän, että jos vaikka lapsesta asti on kutsuttu pelkällä lempinimellä, ottaa sen viralliseksikin etunimeksi.
Olen kiintynyt omaan nimeeni, mutta olen vakavasti alkanut miettiä, että pitäisikö vaihtaa nimi ja puh.numero ihan vaan, koska mulla on vainoajastalkkeri ollut jo 8 vuotta. En jaksaisi enää. Samalla mun pitäisi poistua kaikista somekanavista kuvineni, mikä sekin harmittaisi. Miksi mun pitää piilotella jonkun hullun takia? :( ihan perseestä!
N26
Vierailija kirjoitti:
Yrittää vaihtaa identiteettiään.
Tämä.
Mielisairas äiti vaihtoi paitsi oman etu- ja sukunimensä, niin myös lastensa etu- ja sukunimet!
Vierailija kirjoitti:
No on kyllä noloa vaihtaa etunimi ihan pelkästä turhamaisuudesta kauniimmaksi. Mikä muka on niin ruma etunimi että se kantajaansa rumentaisi?
Sen ymmärrän, että jos vaikka lapsesta asti on kutsuttu pelkällä lempinimellä, ottaa sen viralliseksikin etunimeksi.
Hjördis
Itse olen ajatellut vaihtaa sukunimeni, enkä ole menossa naimisiin tms. Tämänhetkinen sukunimi ei vain oikeastaan edes kuulu sukuuni.
Halusin etäisyyttä menneisyyteeni, Suomi on pieni maa. Erikoisella nimellä vielä pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Mielisairas äiti vaihtoi paitsi oman etu- ja sukunimensä, niin myös lastensa etu- ja sukunimet!
Tuollaisenaan kommenttisi on todella ala-arvoinen.
Mitä jos kyseessä oli pakottava syy kuten seinähullu ex tai vastaavaa?
Vierailija kirjoitti:
Halusin etäisyyttä menneisyyteeni, Suomi on pieni maa. Erikoisella nimellä vielä pienempi.
Mikä logiikka tuossa on, vai vaihdoitko erikoisesta nimestä tavallisempaan?
Ihan vain sen takia että halusin. Se riitti mulle syyksi.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi vaihtoi koulukiusaamistraumojen takia.
Eikö olisi kiva pitää oma nimi, menestyä oikein hyvin elämässä ja täyttää netti onnellisilla kuvilla?
Minun yksi tuttava vaihtoi etunimensä ja sukunimensä, että se kuulostaa hienommalta. Kaivoi vanhan aatelisnimen ulkomailta ja muutti etunimenkin siihen natsaavaksi. En oikein ymmärrä häntä, mutta Helsingin keskustassa valtion virassa kukaan ei oikeastaan koskaan opi tuntemaan, mistä hän on kotoisin. Pienestä tuppukylästä suomenkielisellä virtanen tyyppisellä alkuperällä. Hän on ihan perheen äiti ja nimennyt lapsensakkin aatelisin nimin. Menee ihan täydestä kaikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Minun yksi tuttava vaihtoi etunimensä ja sukunimensä, että se kuulostaa hienommalta. Kaivoi vanhan aatelisnimen ulkomailta ja muutti etunimenkin siihen natsaavaksi. En oikein ymmärrä häntä, mutta Helsingin keskustassa valtion virassa kukaan ei oikeastaan koskaan opi tuntemaan, mistä hän on kotoisin. Pienestä tuppukylästä suomenkielisellä virtanen tyyppisellä alkuperällä. Hän on ihan perheen äiti ja nimennyt lapsensakkin aatelisin nimin. Menee ihan täydestä kaikkiin.
Naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä logiikka tuossa on, vai vaihdoitko erikoisesta nimestä tavallisempaan?
Nykyinen sukunimeni on varsin tavallinen. Esim. jos perustan yrityksen ja joku googlettaisi nimeni löytyisi sillä tiedolla helposti myös perustamani yritys. Uudella nimellä heidän on vaikeampi kaivaa tietoja minusta ja vaikka saisivat tietoonsa uuden nimen minulla on Suomessa nyt useampi täys kaima joten sekin sotkee asioita.
Haluan elää rauhassa, ei kaikkien tuttujen ja puolituttujen menneisyydestä tarvitse tietää mitä minä nykyään teen.
Minäkin olen joskus miettinyt muuttavani, koska yhdistän nimeni kiusaamiseen. Tosin ajatettelin vain muokata etunimeä ja ottaa erään suvussa olevan vanhan sukunimen käyttöön. En silti toisaalta koe, että se olisi oikein ja minun täytyisi alkaa nimeäni muuttamaan. Ei se täydellinen nimi ole, mutta osa minua kumminkin. Muutenkin tulee jo niin paljon paettua kaikkea ja elettyä liikaakin menneisyyden asioiden vaikutuksessa, että tuo nimenmuutos olisi jo liikaa siinä mielessä. Enemmän minua harmittaa esim kaikkein oppilaitosten vaatimuksen erilaisiin some-palveluihin liittymisestä, koska siinä menee raja ja en halua kertoa mitään tietoja sinne tai että kukaan löytää yhtään kuvaa minusta. Eivät vaan näytä sitä ymmärrätävän ja en halua koko elämääni sinne kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Mieti, että joku nimeää lapsensa tässä maassa Urpoksi ja Yrjöksi. Kyllä minäkin haluaisin vaihtaa nimeni.
Hienoja vanhoja nimiä. Toimiihan ne jonkinlaisena apinasuodattimena nykyään.
Miten etunimen voi lyhentää noin? Vai tarkoitatko että vaihdoit nimesi lempinimeen?