Menettekö koskaan oisten koteihin paljain jaloin?
Tuli vaan mieleen tuosta edellisestä Supermarjo- jaksosta. Siinä katsoin vähän pitkään, kun ne Hanna ja Marjo menivät paljain jaloin vieraaseen kotiin. :-O
Mun mielestä pitäisi sen verran kunnioittaa toisia, että laittaisi edes ne sukat jalkaan.
Mä ite en mee ilman sukkia mihinkään muualle kuin omaan lapsuuskotiin.
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 13:48"]
En, enkä voi sietää, kun meille tullaan kylään paljain jaloin. Jalanpojhjista, puhtaistakin jää aina jälki ( ihossa olevaa rasvaa) lattiaan.
Pitäis kuulua vähimmäiseenkin sivistykseen pitää sukat jalassa, myös kesällä. Omassa kodissaan kulkekoon kukin miten tahansa, mutta ei kodin ulkopuolella.
[/quote]
Näen sieluni silmin kuinka tämän vastaajan mies kuljettaa kaikkialla mukanaan pikkuista hinttipussia, jossa on tadaa, sukat!
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 18:41"]
Ootte työ immeiset ihmeellisiä. Kannattaa pysyä kotikapselissa ovi lukittuna niin ei pöpöt leviä. Siis oikeesti... paljaat jalat ei todellakaan ole mikään terveysriski käsien tai hengityksen ja aivastuksien kautta levitettyjen pöpöjen rinnalla. Mutta tässä kantaakin äidin opettamat käyttäytymissäännöt ja luulot pidemmälle kuin terve järki...
[/quote]
Pitää täysin paikkansa. Jos asiaa ajateltaisiin oikeasti hygienian kannalta eikä ennakkoluulojen mukaan, pitäisi vieraille komentaa ennemmin käsineet käteen kuin jalkineet jalkaan. Tai komentaa vieraat heti aluksi käsien pesulle.
Kengät ja sukat on muutenkin se ympäristö, jossa kaikenlaiset sienet ja bakteerit menestyvät, kun suljettu hikinen kenkä on niille mukava lisääntymisympäristö. Siksi jalkahiki haisee kun jalat otetaan kengistä. Paljain jaloin liikuttaessa jalat tuulettuu eivätkä pöpöt muutenkaan pääse rauhassa muhimaan, joten se on oikeastaan paljon hygienisempää.
En mene. Mulla on aina sukat laukussa mukana, jos menen esim. ballerinoilla kyläpaikkaan.
En koskaan, mulla on aina mukana sukat kun menen johonkin. Ja jos ei ole niin kysyn voisiko kaverini lainata sukkia kyläilyn ajaksi. En tykkää varpaistani enkä halua olla toisten kodissa paljain jaloin.
Aina kuljen paljaissa jaloissa kylässä, pikkujalkasilsa nostattaa tunnelmaa.
no meidän kotiin ei ainakaan kukaan tule kesällä sukat jalassa, täysin hävytöntä. Kaikki päivän hiet imeytyneet sukkiin ja muu paska yms. Siis ei kai kellekkään tule mieleen mennä sukat jalassa jonkun kotiin kesällä? Ei jumalauta...
no meidän kotiin ei ainakaan kukaan tule kesällä sukat jalassa, täysin hävytöntä. Kaikki päivän hiet imeytyneet sukkiin ja muu paska yms. Siis ei kai kellekkään tule mieleen mennä sukat jalassa jonkun kotiin kesällä? Ei jumalauta...
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 12:02"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 18:41"]
Ootte työ immeiset ihmeellisiä. Kannattaa pysyä kotikapselissa ovi lukittuna niin ei pöpöt leviä. Siis oikeesti... paljaat jalat ei todellakaan ole mikään terveysriski käsien tai hengityksen ja aivastuksien kautta levitettyjen pöpöjen rinnalla. Mutta tässä kantaakin äidin opettamat käyttäytymissäännöt ja luulot pidemmälle kuin terve järki...
[/quote]
Pitää täysin paikkansa. Jos asiaa ajateltaisiin oikeasti hygienian kannalta eikä ennakkoluulojen mukaan, pitäisi vieraille komentaa ennemmin käsineet käteen kuin jalkineet jalkaan. Tai komentaa vieraat heti aluksi käsien pesulle.
Kengät ja sukat on muutenkin se ympäristö, jossa kaikenlaiset sienet ja bakteerit menestyvät, kun suljettu hikinen kenkä on niille mukava lisääntymisympäristö. Siksi jalkahiki haisee kun jalat otetaan kengistä. Paljain jaloin liikuttaessa jalat tuulettuu eivätkä pöpöt muutenkaan pääse rauhassa muhimaan, joten se on oikeastaan paljon hygienisempää.
[/quote]Juuri näin, on sietämätöntä että jotkut kehtaa tulla sukissa toisten luo kylään. Mut ei kehtais millään sanoa siitä. Ei vaan ole tapoja niin ei ole = (
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 17:41"]
Hygienian takia ei ole korrektia mennä toisten koteihin paljain jaloin, oli talvi tai kesä. Vaikka kulkisi sandaaleissa, ei ole iso vaiva kantaa laukussaan vaikka puhtaita varrettomia sukkia jotka sitten laittaa jalkaansa kyläpaikkaan mennessä.
Monet eivät ole tulleet ajatelleeksi tätä asiaa ja ihmisillä on hyvin vaihtelevia hygienia- ja siisteyskäsityksiä.
Ei ole silti mikään ihme että niin montaa inhottaa jos vieraat tassuttelevat paljain jaloin kun jalkasientä, kynsisientä ja muita ihosairauksia voi sairastaa oireettomastikin ja kantaa niitä sitten tietämättömänä eteenpäin toisille. Siellä kyläpaikassakin jollakin voi olla sieni-infektio tai muu tarttuva ihosairaus. Ja kuka haluaa vieraiden jalkahikeä ja nahkeita jalanjälkiä parketilleen? Tai vieraita jotka kävelevät pesulassa pesetettävillä matoilla paljain jaloin pyyhkien sitten jalkahikensä mattoon. Sitten jos kyläpaikassa on pieniä lapsia, ryömiviä ja konttaavia vauvoja, tai diabeetikkoja, jolle monen jalka- tai ihosairauksen hoito on hankalaa.
[/quote]Mieti et jollain on koiria... Siis mikä voisi olla saastaisampaa???
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 17:41"]
Hygienian takia ei ole korrektia mennä toisten koteihin paljain jaloin, oli talvi tai kesä. Vaikka kulkisi sandaaleissa, ei ole iso vaiva kantaa laukussaan vaikka puhtaita varrettomia sukkia jotka sitten laittaa jalkaansa kyläpaikkaan mennessä.
Monet eivät ole tulleet ajatelleeksi tätä asiaa ja ihmisillä on hyvin vaihtelevia hygienia- ja siisteyskäsityksiä.
Ei ole silti mikään ihme että niin montaa inhottaa jos vieraat tassuttelevat paljain jaloin kun jalkasientä, kynsisientä ja muita ihosairauksia voi sairastaa oireettomastikin ja kantaa niitä sitten tietämättömänä eteenpäin toisille. Siellä kyläpaikassakin jollakin voi olla sieni-infektio tai muu tarttuva ihosairaus. Ja kuka haluaa vieraiden jalkahikeä ja nahkeita jalanjälkiä parketilleen? Tai vieraita jotka kävelevät pesulassa pesetettävillä matoilla paljain jaloin pyyhkien sitten jalkahikensä mattoon. Sitten jos kyläpaikassa on pieniä lapsia, ryömiviä ja konttaavia vauvoja, tai diabeetikkoja, jolle monen jalka- tai ihosairauksen hoito on hankalaa.
[/quote]Jalkasienet yms. tarttuu yhtälailla vaikka ois sukat jalassa. Jalkasienivaivainen joutuu tuhoamaan jopa kaikki kengät joita on käyttänyt sairauden ollessa päällä. Sukat tosiaan vaan pahentaa sairauden leviämistä.
Kesällä kuljen usein sandaaleissa ilman sukkia, jos olen menossa jonkun kotiin, on minulla ohuet sukat laukussa.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 12:24"]
Mieti et jollain on koiria... Siis mikä voisi olla saastaisampaa???
[/quote]
Sitten pitää vaatia sukkien käyttöä niiltä koiriltakin. :)
En todellakaan mene! Jopa kesällä kun käytän balleriinoja (ja niiden kanssa ei tietenkään sukkia) niin käsilaukussani on tuolloin aina sukat mukana jotka laitan jalkaan ennen lattialle astumista. En voisi kuvitellakaan mennä paljailla jaloilla kenellekään, ihan sama onko kaveri vai sukulainen.
Kerran minulle kävi niin että olin kesällä ulkona balleriinat jalassa ja minut kutsuttiinkin yllättäen kaverille bileisiin. Menin suoraan, matkaa kotiini on nimittäin tunti ja ei ollut kahta tuntia aikaa mennä edestakaisin hakemaan sukkia. Kun saavuin hänelle pyysin jos hänellä sattuisi olemaan jotain sukkia jotka eivät ole hänelle tärkeät joita saisin lainata, saa kyllä takaisin muttakun pitää viedä pesuun jne. Hän sanoi tottkai ja antoi jotkut vanhat apinakuviolliset sukat.
Olin sitten niillä (kyllä,muut vieraat katsoivat) mutta se ei haitannut, oma vikani oli. Vein ne sitten yöllä laukussani kotiin ( enhän niitä kehdannut käytettyinä aina takaisin) ja pesin ne uudella huuhteluaineellakin ja viikkasin ne, viikkoa myöhemmin kun tapasimme annoin ne muvoikassissa. Hän kysyi "mitä nämä nyt on"? Sanoin että ne on ne apinasukat joita sillon lainasin, hän nauroi ja sanoi ettei niittä nyt olisi tarvinnut palauttaa :D mutta oikein on oikein.
Ei paljailla jaloilla muille, yök! Kerran kaverini tuli paljailla jaloilla kesällä ja hyi kun ällötti!! pesin kaiken hänen lähtönsä jälkeen -lattiat ja kaikki jossa hän istuikin. En kehdannut mitään sanoa, mutta pitäisihän ihmisten tajuta ettei muille mennä ilman sukkia!!HYI olkoon.
En todellakaan mene. Kesäisin jos olen ballerinoissa tai sandaaleissa liikenteessä niin kyllä mullon aina sukat laukussa varmuuden vuoksi.
Ja en kyllä mielelläni haluaisi vieraiden tulevan mun kotiini paljain varpain.
Kesällä käytän sandaaleja ilman sukkia, ja kenkiä riisuessa kyllä kuljen sitten paljain jaloin. Jos on juhlakutsu erikseen, sitten katson tarkemmin -> sukat, ja nätit kengät, ei pihasandaalit muutenkaan.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 12:07"]
En mene. Mulla on aina sukat laukussa mukana, jos menen esim. ballerinoilla kyläpaikkaan.
[/quote]
Olisi hassua jos joku alkaisi tunkea jalkaansa sukkia sisään tullessaan, jos isäntäväki on itse paljain jaloin. Tulisi mieleen, että pitääkö vieras tätä niin saastaisena paikkana että pitää suojata jalat sukilla.
No tää on kyllä huippu. Tottakai menen kesällä. Mikä siinä nyt on niin kamalaa?
Olettehan muiden kodeissa ilman käsineitäkin. Käsissä on tutkitusti paljon enemmän pöpöjä kun jaloissa.
Mielenkiintoista huomata miten ällöttävinä suomalaiset pitää jalkoja!!! T: Australiassa asuva, joka on tottunut siihen että puolet vuodesta jokaisella vieraalla on paljaat jalat...
Paljaat jalat ovat niin kiihottavia, nimenomaan puhtaat sellaiset, että olisi syytä välttää turhaa kiihottamista, ellei se sitten ole osa juonta. :) Likaiset taas ovat normaalistikin epämiellyttäviä, joten ei ole syytä mennä kenenkään kotiin likaisin jaloin.
Toki jos on paljain jaloin, niin kannattaa huolehtia että jalat on siistit. Ihan kun jos ei käytä hattua, niin tukka on hyvin... Mut siis silleen ihan normisti...