Kaikkia lapsilisiä leikataan seitsemän prosenttia
Kaikkia lapsilisiä leikataan seitsemän prosenttia
Julkaistu: 26.3.2014 1:40, päivitetty: 26.3.2014 2:05
Kehysriihi Hallituksen yöllä järjestetty tiedotustilaisuus Säätytalolla toi uutta valoa myös lapsilisäuudistukseen.
Valtion taloutta sopeutetaan seuraavien neljän vuoden aikana yhteensä 2,3 miljardilla eurolla. Toimenpiteen arvioidaan auttavan valtion velkaantumisen taittamisessa.
- Nykytiedon valossa valtion velkaantuminen taittuu joko 2016 tai 2017, pääministeri Jyrki Katainen kommentoi.
- Tehdyt päätökset vievät Suomea eteenpäin. Nämä päätökset koskettavat jokaista suomalaista niin hyvässä kuin pahassa.
Karvasta kalkkia saavat nietäväkseen muun muassa lapsiperheet, sillä yksi hallituksen kehysriihessä päätetyistä konkreettisista toimenpiteistä kohdistuu lapsilisiin.
Jokaista lapsilisää tullaan leikkaamaan tasaleikkurilla seitsemän prosentin verran. Toisesta ja sitä seuraavista lapsista saa myös uudistuksen jälkeen enemmän kuin ensimmäisestä.
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 07:48"]
Lapsilisät pitäisi poistaa kokonaan. Lastenteko kuuluu niille, jotka kykenevät niistä huolehtimaan. Myös taloudellisessa mielessä.
[/quote]Väkiluku pitää saada nousemaan ja kannustimia varsinkin ihan supisuomalaisille. Maahanmuuttajat kyllä lisääntyy kiitettävästi. Ihan ok, saadaan väriä katukuvaan.
Väärin. Minä tienaan nettona 1100e kuussa, bruttona n.1400e. Mieheni työttömänä, jää käteen 1130e.(+9e/pv jos koulutuksessa) Maksan lapsen hoitomaksua 115euroa kuukaudessa. Olen perhepäivähoitaja ja lapseni on hoitoryhmässäni. Olen siis kunnallinen pph ja helmikuusta 2011 on saanut pitää omaa/omia lapsia ryhmässä. Heistä maksetaan palkka, mutta myös hoitomaksu
Emme saa asumistukea emmekä sossusta mitään. Eli eivät kaikki vähän tienaavat ole vain ottamassa. Ja kun meitä pieni palkkaisiakin tarvitaan. Kuten iltapäiväkerho-ohjaajat, perhepäivähoitajat, siivoojat, kouluavustajat jne.
Maksan kuitenkin veroa, en paljon mutta kuitenkin. Mieheni myös maksoi normaalisti kun oli työelämässä,mutta minkäs teet kun tehdas suljettiin ja työt loppui
Minua ei haittaa tämä lapsilisien leikkaus, mutta harmittaa niiden puolesta joille se parikymppiä oikeasti iso raha
Voi voi, kyllä nyt mennään taas perse edellä puuhun. Eikö mitään muuta leikkaus kohtaa tästä maasta löydy ku lapset ja vanhukset... Lyhyt näköistä toimintaa.
Voi voi, kyllä nyt mennään taas perse edellä puuhun. Eikö mitään muuta leikkaus kohtaa tästä maasta löydy ku lapset ja vanhukset... Lyhy
t näköistä toimintaa.
Tuo sisarkorotus on niin turha, muikeammat säästöt siitä että kaikista lapsista esim. se 90 € ja piste.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 04:28"]
Voi voi, kyllä nyt mennään taas perse edellä puuhun. Eikö mitään muuta leikkaus kohtaa tästä maasta löydy ku lapset ja vanhukset... Lyhyt näköistä toimintaa.
[/quote]
Olisi löytynyt esim. leimavero.
Mä en tee sitä virhettä enää ensivaaleissa että äänestäisin kokoomusta!
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 06:38"]Mä en tee sitä virhettä enää ensivaaleissa että äänestäisin kokoomusta!
[/quote]
no ei voinut sullekaan tulla yllätyksenä nämä. Tämähän on niin kokoomusta, kun olla voi
Tässäkin pelattiin juuri suomalaisten kateudella :DD
Suomalaisreppanat on niin kateellisia, että niille on helppo syöttää ajatus, että lapsiperheet rikastuu. Näin saadaan asennemuutos aikaiseksi ja syödään lapsilisät pois. Ja kateellinen suomalainen on onnellinen ja tyhmä, ettei edes tajua, että sitä itseä kusetettiin koko ajan.
Joskus ihmettelen, että Ruotsi porskuttaa vieressä menemään ja suomalaiset rysähtää jo toisen kerran syvään lamaan. Rahat syydettiin Kreikkaan ja nyt ihmiset nillittää kateellisina, että lapsiperheet saa lapsilisää.
Ruotsissa tällaisiin ei ole sorruttu ja siellä ei paljon lamaa ole näkynyt vuosikymmeniin.
Kateellisille ja nurkkakuntaisille suomalaisille on aivan oikein, että rikkaat rikastuu ja lama rysähtää ja raha valuu rikkaiden taskuihin. Kadehtimalla muutamia euroja saadaan aikaiseksi se, että ostovoima pienenee, mikä tuo lisää lamaa, vähentää työpaikkoja ja hups...ne kadehtijat huomaavat olevansa ihan samassa tilanteessa, ettei ole töitä, ei rahaa, ei mitään.
Buahhaaaaaa, kateenpaskoille aivan oikein
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 06:38"]
Mä en tee sitä virhettä enää ensivaaleissa että äänestäisin kokoomusta!
[/quote]
Ihmettelen, kuka hullu niitä on yleensäkään äänestänyt.
Sairaanhoitajat ja nuoret, jotka ei ole eläneet 90-luvun lamaa.
Hirveä poru muutaman kympin säästöstä. Urpilaisen syytä tämä on kun lähettänyt meidän rahat Kreikkaan.
Tuo oli about ainut hyvät päätös mitä ne eilen illalla tekivät. Lapsilisiä ei tarvitse, koska se ei selvästi motivoi lisääntymään, kuten lapsilisän tarkoitus on. Jos ei ole rahaa elättää lastaan, niin toimeentulotuki on sitä varten. Jos taas pyrkimyksenä on käyttää hyväkseen lapsilisäjärjestelmää, niin hyvä... onpa nyt vähän kannattamattomampaa.
Lapsilisät olisi kyllä pitänyt poistaa kokonaan. Enkä sano tätä sen takia, että minulla ei olisi lapsia ja en niitä haluaisi useaa, vaan sen takia, että koko järjestelmä on täysin turha.
Lapsilisien muutaman kympin leikkauksilla ei nyt ole oikeasti mitään merkitystä kellekään. Ei kenenkään elämä siihen kaadu tai jos kaatuu, niin se todella huonolla pohjalla.
Paljon merkittävämpi on ansiosidonnaiseen suunnitellut leikkaukset. Ne voivat kirpaista aivan oikeasti ja toisella tasolla.
Jos ne leikkaukset toteutuvat, niin se osoittaa ammattiyhdistysliikkeiden heikkouden. Ne ovat silloin valtion talutusnuorassa ja keräävät vain muodon vuoksi jäsenmaksuja ja ovat huolehtivinaan jäsenistään.
Pian nähdään tarvitaanko tässä maassa enää ammattiyhdistyksiä.
Muutama kymppi lapsilisistä, muutama euro lisää polttoaineesta, muutama kymppi verotuksesta, vähän lisää sieltä, vähän täältä. Minkähänlaiseen summaan tässä lopulta päädytään?
Oikeudenmukaisempi olisi esim. 10% leikkaus yhteensä yli 10 000 euroa tienaavilta. Mutta tästä tulisi uutta byrokratiaa ja uusia kuluja.
Meilläkin se 7% on suoraan pois kulutuksesta. Vaikka kyse on sinänsä pienestä rahasta, monille pieni- ja keskituloisillekin lapsiperheille sillä on ollut merkitystä.
Luoja meitä suomalaisia! Nyt pitäisi kaikkien puhaltaa yhteen hiileen, ja ymmärtää että jostain on säästettävä. Kenenkään meidän talous ei tähän kaadu. Nyt loppu valitus, ja ollaan onnellisia siitä mitä meillä on jäljellä!
muistakaa te juntit näitä kusipäitä ootte äänestäny
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 07:05"]Muutama kymppi lapsilisistä, muutama euro lisää polttoaineesta, muutama kymppi verotuksesta, vähän lisää sieltä, vähän täältä. Minkähänlaiseen summaan tässä lopulta päädytään?
Oikeudenmukaisempi olisi esim. 10% leikkaus yhteensä yli 10 000 euroa tienaavilta. Mutta tästä tulisi uutta byrokratiaa ja uusia kuluja.
Meilläkin se 7% on suoraan pois kulutuksesta. Vaikka kyse on sinänsä pienestä rahasta, monille pieni- ja keskituloisillekin lapsiperheille sillä on ollut merkitystä.
[/quote]Meidän yh-perheen tuloista tuo on 0.8%. Ei mitään merkitystä.
Me ollaan mieheni kanssa molemmat ansiosidonnaisella, yhteensä tulot n.2000 + lapsilisät. Asumme vuokralla, ei asumistukea, emmekä ole toimeentulotuen asiakkaista.
Lapset ei ole ilmaiseksi päivähoidossa, koulussa kylläkin. Kumpikaan ei ole ollut julkisessa päivähoidossa ikinä, koska olen toiminut yksityisenä perhepäivähoitajana ja jos olisin ollut työttömänä kun lapset pienempiä niin ei olisi tullut mieleenkään laittaa heitä hoitoon ilmaiseksi ja syömään ilmaista ruokaa.
Kyllä se vastuu niistä lapsista täytyy itse kantaa mielestäni! Lapsilisiä nyt saa jokainen olipa sitten tulot mitkä tahansa.
Suhteessa minä kahden lapsen äitinä saan saman verran kuin vaikka sen kymmenen lapsen perhe, koska heillä lapsiakin on tosiaan enemmän
Tätä sisarkorotusta en tosiaan ymmärrä. Eikö jokaisesta lapsesta voisi saada sen saman 100euroa, en tajua mihin tämä korotus perustuu?
Ja tosiaan veronmaksajat kustantaa myös kansanedustajien suuret palkat. Niiden, jotka tekevät vääriä päätöksiä vuodesta toiseen. Nämä hallitsijat ne vasta yhteiskunnalle kalliiksi tulevatkin