Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

12v valittanut syksystä lähtien ettei mitään tekemistä, itse ei tee mitään, muita samanlaisia?

Vierailija
12.12.2020 |

12v lapsi valittaa koko ajan, aamusta iltaan, ettei ole mitään tekemistä. Itse ei silti tee yhtään mitään, vaikka olisi mahdollisuuksia vaikka mihin. Ei suostu pyytämään kavereita. Jos me ehdotamme hänelle tekemistä, valittaa vaan kaikkeen eiiii, eiiii, eiiii.... ja päivät kuluisi etenkin viikonloppuisin vetelehtien, tekemättä mitään. Nyt kun harrastuskin on tauolla, elämä on pelkkää valitusta ja vetelehtimistä. Telkkari ja pelaaminen ainoastaan kiinnostaa, mutta emme anna katsoa niitä koko ajan.

Kuuluuko ikään? Onko vaan vetelä yksilö?
Me vanhemmat olemme aktiivisia ja liikunnallisia ja ihmettelemme miksei meidän esimerkki saa lasta reipastumaan?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu ikään, itsekin muistan samanikäisenä olleeni samanlainen. Anna sitten tylsistyä, sekin tekee hyvää välillä.

Vierailija
2/23 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-ikä on alkanut, onneksi olkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu ikään, itsekin muistan samanikäisenä olleeni samanlainen. Anna sitten tylsistyä, sekin tekee hyvää välillä.

Olin myös aivan samanlainen. Suurimman osan aikaa pitkästynyt, ärtynyt, myrtynyt ja jotenkin apaattinen. 12 vuotta on monesti hankala ikä, siinä ikään kuin yhdistyy alakouluvuosien ja murrosiän huonoimmat puolet.

Vierailija
4/23 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa pelata, jos koulu sujuu

Vierailija
5/23 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan halvatun ärsyttävää. Eilenkin oli poikkeuksellisesti naapurin suunnilleen samanikäinen kaveri pihalla lämimässä, niin tylsää valittaa, mutta ei millään ota omaa mailaa ja mene mukaan. Toinen lapsi selkeästi oli komennettu ulos pitämään tylsää, niin tämä meidän ei mene edes seuraksi. Eikä ollut mitään riitoja ollut, toinen lapsi vaan on aika harvoin täällä päin, isovanhemmat asuu meidän naapurissa. Istui vain tuossa eteisessä ja narisi että on tylsää.

Ja jos mitään ei halua tehdä, niin eikö sitten voi pitää tylsää ihan hiljaa? Ei voi, vaan pitää naista siitä koko ajan.

Vierailija
6/23 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että tuon ikäiset keksivät ehtymättömästi kaikenlaista tekemistä ja innostuvat siitä.

Vierailija
7/23 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan halvatun ärsyttävää. Eilenkin oli poikkeuksellisesti naapurin suunnilleen samanikäinen kaveri pihalla lämimässä, niin tylsää valittaa, mutta ei millään ota omaa mailaa ja mene mukaan. Toinen lapsi selkeästi oli komennettu ulos pitämään tylsää, niin tämä meidän ei mene edes seuraksi. Eikä ollut mitään riitoja ollut, toinen lapsi vaan on aika harvoin täällä päin, isovanhemmat asuu meidän naapurissa. Istui vain tuossa eteisessä ja narisi että on tylsää.

Ja jos mitään ei halua tehdä, niin eikö sitten voi pitää tylsää ihan hiljaa? Ei voi, vaan pitää naista siitä koko ajan.

Kuinka usein käyt itse ulkona lämimässä?

Vierailija
8/23 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No 2h kännykkäaikaa ja 3h tietokoneaikaa + se minkä silmä välttää pleikan kautta tubessa tai leffojen katselua on minusta jo liikaa ruutuaikaa. Ihmisen pitää tehdä muutakin kuin tuijottaa ruutua. Toki välillä ihan suotavaa pitää sellaisia löhöilypäiviä, mutta ihmisen kuitenkin kuuluu tehdä muutakin. Ja aikuisen tehtävä on vahtia, että lapsi saa hyvät eväät elämään.

Itseä ei kannustettu mihinkään liikuntaan ikinä lapsena ja sain olla ruudulla niin paljon kuin halusin. 25- vuotiaana painoin yli sata kiloa ja olen lyhyt. Hankalaa oli siinä painossa ja ilman mitään lihasmassaa opetella liikkumaan. Mieluummin olisin saanut ne taidot jo lapsena.

Vierailija
9/23 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein käyt itse ulkona lämimässä?

Henkilökohtaisesti en osu mailalla mihinkään latoa pienempään, niin en käy. Lapsi taasen harrastaisi jääkiekkoa, jos korona antaisi periksi. Viime viikolla kinusi itselleen lämimisalustan ja lisää kiekkoja. Ei käytä, vaan narisee, että on tylsää. Minä käyn kävelyllä ulkona pari kertaa viikossa, hulaan lähes joka päivä ja joogaan pari kertaa viikossa. Mites sinä ja sinun lapset?

Vierailija
10/23 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääköhän nykylapsilta jotenkin vahingossa pois se vaihtoehto että voisi lukea kirjoja. 12v olisi juuri sitä ahmimisikää.

Vierailija
11/23 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kotitöihin, se omaehtoinen tekeminen löytyy silloin sillä sekunnilla.

Vierailija
12/23 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jääköhän nykylapsilta jotenkin vahingossa pois se vaihtoehto että voisi lukea kirjoja. 12v olisi juuri sitä ahmimisikää.

Meillä lapsi ei ole lainkaan kiinnostunut kirjoista. Kirjoja kyllä riittää kotona kaikki hyllyt täynnä ja usein kaupassa kysytään olisiko jotain mikä kiinnostaisi. Välillä tulee ylpeänä kertomaan, että luki Aku Ankkaa monta sataa sivua, kun tietää että me vanhemmat arvostetaan lukemista. Joskus harvoin haluaa jonkun tubettajan tai julkkiksen kirjan, ei niitäkään välttämättä ole aina lukenut. Itse luin lapsena kaiken mikä eteen sattui, varsinkin tuossa iässä. Lapsia on niin erilaisia.

Vierailija
13/23 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo viihde, eli netti ja pelit on opettaneet lapselle, ettei tarvitse olla itse aktiivinen viihtyäkseen. Kirjojen lukeminen ja liikkuminen yms on ”työlästä”. Nykylapset eivät tarvitse käyttää aivojaan samalla tavalla kuin meidän tarvitsi.

Tiedä sitten mikä tuohon auttaisi. Jos ei olisi koronaa, ehdottaisin jotain elektroniikkavapaata leiriä tai mummolareissua yms, missä passiivinen viihde ei ole edes vaihtoehto, ja ehkä pihapelit sekä kirjat alkaisivat kiinnostaa.

Vierailija
14/23 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin, että tuon ikäiset keksivät ehtymättömästi kaikenlaista tekemistä ja innostuvat siitä.

Innostus onkin ihana ja valtava kun se tulee. Voi viedä lapsen mennessään moneksi päiväksi johonkin juttuun. Mutta, silloin kun sitä ei tule, niin kaikki on tylsää ja ikävää.

Samaa mieltä, että nykyään kaikki on niin lyhytkestoista, että se pidempään keskittymisen taito voi jäädä oppimatta. Pelottaa sellainen. Peleissä on minuutin välein joku arvonta, loot box, yllätys tai voitto. Youtube videot kestää sen 10min, jossa ajassa tapahtuu monta asiaa. Ennen pelattiin sitä ainoaa huonoa peliä tuntikausia, että se opittiin, kun muuta ei ollut tarjolla. Nykyään, jos ei heti voita tai osaa, menee peli kiinni ja seuraava tulille. Elokuvaan on vaikea keskittyä, kirjoista puhumattakaan. No toivotaan, että edes vähän oppii, kun välillä on laitteet lukossa.

Vierailija
15/23 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No 2h kännykkäaikaa ja 3h tietokoneaikaa + se minkä silmä välttää pleikan kautta tubessa tai leffojen katselua on minusta jo liikaa ruutuaikaa. Ihmisen pitää tehdä muutakin kuin tuijottaa ruutua. Toki välillä ihan suotavaa pitää sellaisia löhöilypäiviä, mutta ihmisen kuitenkin kuuluu tehdä muutakin. Ja aikuisen tehtävä on vahtia, että lapsi saa hyvät eväät elämään.

Itseä ei kannustettu mihinkään liikuntaan ikinä lapsena ja sain olla ruudulla niin paljon kuin halusin. 25- vuotiaana painoin yli sata kiloa ja olen lyhyt. Hankalaa oli siinä painossa ja ilman mitään lihasmassaa opetella liikkumaan. Mieluummin olisin saanut ne taidot jo lapsena.

Ei minuakaan kannustettu sen kummemmin mutta itse mm. pyöräilin ja hypin narua sekä vähän isompana lenkkeilin. Eikö sinulla ollut kavereita? Kavereiden kanssa me ulkona pyörittiin eikä vanhempien esimerkistä.

Vierailija
16/23 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esiteini vaatii isällistä kannustusta, eli tiukkaa pakottamista.

Muuten menee vain ruutujen tuijotteluksi, makailuksi ja tumputteluksi koko elämä.

Vierailija
17/23 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minuakaan kannustettu sen kummemmin mutta itse mm. pyöräilin ja hypin narua sekä vähän isompana lenkkeilin. Eikö sinulla ollut kavereita? Kavereiden kanssa me ulkona pyörittiin eikä vanhempien esimerkistä.

Kaverit kävi meillä katsomassa videoita, kun meillä ei pakotettu ulos. Olisin varmaan ollut kavereiden kanssa ulkona, mutta vanhemmat antoi olla sisällä katsomassa tv:tä ja pelaamassa. Olin ihan ihmeissäni aina yökylässä, jos kaverin äiti hätisti meidät pihalle.

Vierailija
18/23 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa mökötyttää monta vuotta ja sitten jonain päivänä mökötyksen alta paljastuu nuori aikuinen.

Vierailija
19/23 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5h ei ole mitään viikonloppuisin. Siinä joutuu vielä kituuttamaan useamman tunnin ennen kuin tulee uni. Ei läksyjäkään voi tuntikaupalla tehdä. 

Vierailija
20/23 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo viihde, eli netti ja pelit on opettaneet lapselle, ettei tarvitse olla itse aktiivinen viihtyäkseen. Kirjojen lukeminen ja liikkuminen yms on ”työlästä”. Nykylapset eivät tarvitse käyttää aivojaan samalla tavalla kuin meidän tarvitsi.

Tiedä sitten mikä tuohon auttaisi. Jos ei olisi koronaa, ehdottaisin jotain elektroniikkavapaata leiriä tai mummolareissua yms, missä passiivinen viihde ei ole edes vaihtoehto, ja ehkä pihapelit sekä kirjat alkaisivat kiinnostaa.

Siis peleissähän nimenomaan pitää olla aktiivinen verrattuna kirjaan. Peleissä voi itse vaikuttaa juonen kulkuun, mutta kirja vain on sellainen kuin on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan