Kesän juhlat ja vieraan ruokavalio, mitä olette tehneet tarjoilujen kanssa?
Lapsen kummitäti syö vain gluteenitonta ruokaa, hänellä ei ole keliakiaa, mutta noudattaa tällaista ruokavaliota silti. Onko rippijuhlissa laitettava kaikki tarjoilut gluteenittomiksi tämän takia? Mitä olette tehneet tai tekisitte vastavassa tilanteessa?
En ole itse mikään leipurimestari, en todellakaan osaa soveltaa tuosta vaan kakkureseptejä gluteenittomiksi. Makeita tarjottavia kai löytyy suht helposti valmiinakin kaupasta valmiina, jos ostan vain hänelle erikseen jotain? Entä suolaiset tarjottavat? Mitä ehdotatte?
Kommentit (29)
Mä otan huomioon tarjoiluissa vain henkeä uhkaavat tai oikeasti ihmisen kipeäksi tekevät allergiat. Kaikki nämä itsensä erikoiseksi syömisillään tekevät saavat mun puolesta jäädä nälkäisiksi. Käly ei voi syödään mitään missä on laktoosia tai vehnää, mutta heidän vauvan pasta-pilttipurkin jämät kyllä... Sen jälkeen lopetin noiden "allergioiden" kuuntelun kokonaan.
Kakkupohjan voi tehdä pelkkiin perunajauhoihin, tulee vähintään yhtä hyvää. Samoin kääretorttu on helppo tehdä perunajauhoihin ja täyttää jollain hyvällä. Senhän voi pakastaa hyvissä ajoin niin ei jää siihen viimehetken hässäkkään. Itse teen monet allergiatarjottavat juuri kääretorttuna, koska se on helppo tehdä ilman vehnää ja maitoa ja valita täyte niin että passaa kaikille allergisille.
Pakastealtaastakin toki löytyy paljon hyvää syötävää, ja suolaiseksi voit tehdä ihan hyvin parit voileivä gluteenittomasta vuokaleivästä, jota löytyy kaupasta. Ja onhan kaupassa myös gluteenittomia pasteijoita tms. Sun vieraasi tuskin haluaa että otat sen enempää ressiä asiasta. Voileipä, pari keksiä ja viipale kakkua tms. riittää ihan hyvin yhdelle vieraalle.
Minä ostaisin jotain valmista gluteenitonta tätä yhtä vierasta varten.
Kakku tosiaan on helppo tehdä gluteenittomaksi ja maistuu kaikille ja gluteenittomat voileivät kauniisti täytettynä on hyvät. :)
Mun mielestä hyvä emäntä ottaa kaikkien vieraiden ruokarajoitukset huomioon.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 08:25"]
Kakkupohjan voi tehdä pelkkiin perunajauhoihin, tulee vähintään yhtä hyvää. Samoin kääretorttu on helppo tehdä perunajauhoihin ja täyttää jollain hyvällä. Senhän voi pakastaa hyvissä ajoin niin ei jää siihen viimehetken hässäkkään. Itse teen monet allergiatarjottavat juuri kääretorttuna, koska se on helppo tehdä ilman vehnää ja maitoa ja valita täyte niin että passaa kaikille allergisille.
Pakastealtaastakin toki löytyy paljon hyvää syötävää, ja suolaiseksi voit tehdä ihan hyvin parit voileivä gluteenittomasta vuokaleivästä, jota löytyy kaupasta. Ja onhan kaupassa myös gluteenittomia pasteijoita tms. Sun vieraasi tuskin haluaa että otat sen enempää ressiä asiasta. Voileipä, pari keksiä ja viipale kakkua tms. riittää ihan hyvin yhdelle vieraalle.
[/quote]
Olen keliaakikko ja olen samaa mieltä. Usein ahdistaa, jos juhlissa on yhdelle ainoalle keliaakikolle varattu valtavat syömiset, eihän yksi ihminen jaksa mättää kuin hevonen, muutama syötävä riittää. Itse en millään haluaisi olla vaivaksi. juhliin tullaan ihmisten takia, ei syömään. Pelkään usein, että minut jätetään kutsumatta jonnekin, kun ne mun syömiset on niin "hankalia". Mieluummin olen syömättä mitään mutta kunhan pääsen mukaan.
Minä allergisena toivon, että asiasta ei tehtäisi suurta numeroa. Olen kysyttäessä sanonut, että mulle passaa oikein hyvin tommonen kaupan valmis gluteeniton kuivakakku tai keksit. Ne eivät maksa paljon, eivät erotu siitä juhlapöydästä (tai siis minä erotan tietenkin, muut eivät) ja maistuvat ihan hyviltä. Olen aikuinen ihminen, saan ostaa ne kakkuni ja keksini ihan itse milloin haluan, ja juhliin tulen lähinnä muita ihmisiä tapaamaan. Minulla on joka tapauksessa tapana syödä hyvin ennen juhlia jos en ole varma onko siellä sopivaa syötävää.
Eihän kaikkia ruokia tarvitse missään nimessä muokata minkään rajoittuneen ruokavalion vuoksi. Kunhan huolehtii, että jokaiselle löytyy jotain syötävää sekä makealta että suolaiselta puolelta (jos valtaosallekin on molempia). Yhdelle vieraalle ostaisin huoletta jotain makeaa kakkua/piirakkaa ja keksiä sekä suolaista leipää.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 08:20"]
Lapsen kummitäti syö vain gluteenitonta ruokaa, hänellä ei ole keliakiaa, mutta noudattaa tällaista ruokavaliota silti. Onko rippijuhlissa laitettava kaikki tarjoilut gluteenittomiksi tämän takia? Mitä olette tehneet tai tekisitte vastavassa tilanteessa?
En ole itse mikään leipurimestari, en todellakaan osaa soveltaa tuosta vaan kakkureseptejä gluteenittomiksi. Makeita tarjottavia kai löytyy suht helposti valmiinakin kaupasta valmiina, jos ostan vain hänelle erikseen jotain? Entä suolaiset tarjottavat? Mitä ehdotatte?
[/quote]
Nuo "elämäntapadieteetikot" on niin rasittavia!!
Jos teet esim salaatteja suolaisiksi niin ne kelpaa tädillekin, kaupasta joku valmis pieni kakku/pari leivosta/keksejä - varmasti riittää.
En tekisi siitä mitään numeroa.
Ostan yhdelle vieraalle omat tarjottavat ja laitan ne pöytään lapun kera, lapussa lukee "Gluteiinitonta Maija Kärkkiselle", silloin kukaan muu ei sitä ota, ei ota muuten Maijakaan, koska "tuo kakku näytti niin ihanalta" - siis jos Maijalla ei oikeasti ole keliakiaa.
Tekisin ainakin yhden täytekakun gluteenittomana, kääretorttupohjalla. Sitähän voi sitten syödä kaikki muutkin.
Tuorejuustokakkuihin voi keksipohjan tehdä gluteenittomista kekseistä.
Pikkuleivät ja muut piperrykset voi ostaa valmiina, mutta kun on itsetehtyjä kakkuja tarjolla niin meillä ei ole kukaan kaupan kekseihin edes koskenut. Paitsi ehkä lapset.
Tarjoatteko te todella pelkkiä venhäjauhoja sisältäviä tuotteita yleensä muillekin? Esim. laihduttajia varten olisi kiva olla jotain muutakin vaihtoehtoa kuin rasva-vehnämättöä. Juhlaruokaa ei ole pakko tehdä kokonaan epäterveelliseksi. Meillä oli ihan kaikille leipäjuustoa, salaattia ja lohirullia. Ne kävivät myös munattomalle ja gluteenittomalle. Meillä kyllä oli oikeastikin allergisia ja heille tein omat, mutta olen tottunut leipomaan niitä. Mutta ajatus, että ihan kaikessa juhlatarjottavassa pitää olla venhää, on kummallinen. Itse noudatan ihan muuten vain terveellistä ruokavaliota ja syön kotona lähtiessä, jos juhlapöydässä on pelkkiä venhäleivonnaisia ja suolaista voileipäkakkua, en ota mitään, tai korkeintaan yhden keksin tai minipalan kakkua.
Ap tässä, kiitos tosi hyvistä vinkeistä! En ole tajunnutkaan, että kääretorttupohjan voi tehdä vain perunajauhoon, loistoidea! Jotain suolaista ostan sitten valmiina.
Tämän ihmisen tuntien tiedän, että jotain hänelle sopivaa on oltava. Unohdin kerran synttärikahvilta ja kuulimme puolisen tuntia luentoa hänen ruokavaliostaan. Onneksi oli vadelmasorbettia pakastimessa...
Olen vähän samaa mieltä, että jos ei henkeä uhkaava allergia ole, voisi ehkä sitten kerran yhden rippilapsen kakkukahvilla tyytyä tarjoiluihin. Mutta huomaavaisena emäntänä voin myös hänen ruokavalionsa huomioida.
Jos vieraalla ei ole mitään allergiaa tms, en todellakaan tee tai edes osta mitään erikseen häntä varten. Mikäli joku tarjottava on helppo muokata viljattomaksi tai löytäisin jotain hyviä gluteenittomia keksejä, voisin sopeutua näin.
Mun mielestä on moukkamaista ilmoittaa "erityisruokavaliosta" jos sille ei ole syytä. Itsekin välttelen tiettyjä ruoka-aineita siitä syystä etteivät ne sovi minulle, mutta ei mulla olisi koskaan pokkaa ilmoittaa juhlanjärjestäjälle siitä. Oma on valintani, joten syön sitten jotain muuta (jos on). Eri asia jos on vaikka häät tms. pitopalvelun hoitamat kekkerit, mutta synttäreitä tai muita vastaavia päiväjuhlia varten en viitsi järjestäjän päätä vaivata.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 09:12"]
Tarjoatteko te todella pelkkiä venhäjauhoja sisältäviä tuotteita yleensä muillekin? Esim. laihduttajia varten olisi kiva olla jotain muutakin vaihtoehtoa kuin rasva-vehnämättöä. Juhlaruokaa ei ole pakko tehdä kokonaan epäterveelliseksi. Meillä oli ihan kaikille leipäjuustoa, salaattia ja lohirullia. Ne kävivät myös munattomalle ja gluteenittomalle. Meillä kyllä oli oikeastikin allergisia ja heille tein omat, mutta olen tottunut leipomaan niitä. Mutta ajatus, että ihan kaikessa juhlatarjottavassa pitää olla venhää, on kummallinen. Itse noudatan ihan muuten vain terveellistä ruokavaliota ja syön kotona lähtiessä, jos juhlapöydässä on pelkkiä venhäleivonnaisia ja suolaista voileipäkakkua, en ota mitään, tai korkeintaan yhden keksin tai minipalan kakkua.
[/quote]
Lohirullat? Mitä niihin tulee?
Kuten tuossa aloituksessa kerroin, en ole kummoinenkaan leipuri, joten yleensä valitsen sen helpoimman reseptin sen kummemmin pohtimatta. Yleensä niissä sitten on sitä vehnäjauhoa. Minä itse taas en pidä ollenkaan juuri esim. leipäjuustosta tai vaikkapa tuorejuustoista leivonnassa,joten yleensä välttelen näitä reseptejä.
Ap
En ole tuo kuka puhui lohirullista, mutta yleensä niillä tarkoitetaan tämäntyyppisiä tarjottavia:
Yleensä emännät stressaavat tarjottavista enemmän kuin vieraat. Ottakaa iisisti ja tarjotkaa sitä,mitä haluatte. Vieraat voivat sitten syödä tai olla syömättä. Ja muistakaa emännät olla tyrkyttämättä!
Minä juon mieluummin kahvini ilman syömistä. Eikä se tarkoita, etten arvostaisi tarjoilua tai olisin jotenkin nirso.
Leivonnassa ei reseptejä voikaan mennä muuntelemaan gluteenittomiksi, mutta esim gluteenittomien kahvikakkujen ohjeita löytyy googlettamalla eikä ne ole sen hankalampia tehdä kuin tavallisetkaan.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 09:12"]
[/quote]
meillä on laiduttajille Nutrilet-patukoita ja porkkanatikkuja.
No ei tietenkään yhden vieraan takia kaikkea laitetaa gluteenittomaksi. Eihän jokainen vieras muutenkaan ota ihan joka sorttia. Ruokarajoitteisten valikoima on luonnollisesti pienempi kuin muiden, niin ikävää kuin se onkin. Jokainen terve kun voi periaatteessa syödä myös sitä dieettiruokaa, ruokarajoitteinen ei.
Juhlatarjoiluissa ei muutenkaan se rajoita valikoimaa, että itse ei pidä jostakin. Enpä todellakaan välittäisi siinä tapauksessa osallistua ruokarajoitteisen laihduttajan järjestämiin juhliin. Toki mahdollisimman suuren osan voi valmistaa sellaiseksi, että suurin osa voi syödä, esim. laktoosittomina.
Aloittaja voi todella tehdä vaivattomasti joka tuoteryhmästä gluteenittoman version: täytekakun korvaa kääretorttu, jossa muuten samat täytteet tai leivoksen muotoon valmistettuna, jotain gluteenitonta suolaista sekä pikkuleipää, esimerkiksi. Tavallista pullaa ja kuivakakkua ei juhlissa juuri mene muutenkaan, vaikka niitä tavan vuoksi olisikin tarjolla.
Yhdelle vieraalle voi mielestäni ostaa valmiina. Näin itse teen.