Mistä kertoo, kun käyttää sanaa "isäntä" tai "emäntä" puolisosta?
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 07:02"]
Se kertoo, että ollaan maaseudulta.
[/quote]
Eikö sellaista nimitystä käytetä maatalon isännästä ja emännästä, mutta ei kuitenkaan omasta puolisosta?
Maaseudulta tai itä-Suomen pohjoisemmista osista ollaan kotoisin. Täällä päin se on tapa, eli kuuluu murteeseen.
No AV:lla se leimataan tietenkin hirveäksi juntismiksi, mutta esim. täällä, missä mä asun, se on hyvin tavallista.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 07:05"]
Maaseudulta tai itä-Suomen pohjoisemmista osista ollaan kotoisin. Täällä päin se on tapa, eli kuuluu murteeseen.
[/quote]
Olen kuullut monen kutsuvan puolisoa sillä nimityksellä myös etelän kaupungeissa. Toisaalta harvoin olen kuullut maalla kenenkään niin sanovan. En osaa vain nyt sanoa, mikä olisi yhdistävä tekijä näitä nimityksiä käyttäville ihmisille.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 07:02"]
[/quote]
Eikö sellaista nimitystä käytetä maatalon isännästä ja emännästä, mutta ei kuitenkaan omasta puolisosta?
[/quote]
Aika usein maalla-asumiseen liittyy jonkinlainen tila, vaikka se ei olisi punaista tupaa ja perunamaata kummempi. En minä sitä outona pitäisi kaupungissakaan, mutta olenkin maalta kotoisin. Tosi sillä viitattaisi pikemminkin yhteisen talouden hoitamiseen kuin parisuhteeseen.
Olisko vaimosta sitten muija tai eukko parempi kuin emäntä?
Eikö puolisoa kutsuta yleensä mieheksi tai vaimoksi, ellei nimellä tai hellittelynimellä (kahden kesken)? Outoa, kun kaupungeissakin sanotaan puolisoa emännäksi tai isännäksi. Vaikka sitten olisikin yhteinen talous, niin ei ainakaan kovin romanttiselta kuulosta.
kuulostaa ällöttävän lupsakalta. Oon ilmoittanut miehelle, että kaikki eukko-, emäntä- yms ilmaukset on kielletty meillä tai hankin kaulimen ja alan heristellä sitä kuin sarjakuvissa.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 07:22"]
Eikö puolisoa kutsuta yleensä mieheksi tai vaimoksi, ellei nimellä tai hellittelynimellä (kahden kesken)? Outoa, kun kaupungeissakin sanotaan puolisoa emännäksi tai isännäksi. Vaikka sitten olisikin yhteinen talous, niin ei ainakaan kovin romanttiselta kuulosta.
[/quote]
Eiköhän se ole kaikkien itsensä määriteltävissä, miksi haluaa puolisoaan kutsua.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 07:08"]
[/quote]
Olen kuullut monen kutsuvan puolisoa sillä nimityksellä myös etelän kaupungeissa. Toisaalta harvoin olen kuullut maalla kenenkään niin sanovan. En osaa vain nyt sanoa, mikä olisi yhdistävä tekijä näitä nimityksiä käyttäville ihmisille.
[/quote]
Ei ole muuta yhdistävää tekijää kuin suomenkielisyys. Kenenkään sivistyneisyyttä, luonnetta, varallisuutta tai parisuhteen laatua ei voi näistä päätellä - tietenkään. On hiukan höpsöä ja josku ilkeääkin haukkua ihmisiä heidän murteensa, kielellä leikittelynsä, hellittelysanojen käyttönsä, puheensa tilanteisen vaihtelun tms. vuoksi.
Lapsuuden kotiseudullani monet kutsuivat äitiään emännäksi ja isäänsä isännäksi. Kun sitten lähdin opiskelmaan 300 km pohjoiseen, eräs opiskelukaveri puhui koko ajan isännästä ja mieleeni piirtyi kuva varsin läheisestä ja kiintymyksellisestä isä-tytär-suhteesta kunnes selvisi, että hän puhuikin miehestään.
Kysyn ihan vain mielenkiinnosta. Älkää loukkaantuko, olen ihmetellyt asiaa jo pitkään, kun en ole tottunut vastaavan nimitykseen aikaisemmin. Etelä-Suomesta olen kotoisin. AP
Etelä-Savossa yleistä ainakin pienissä kylissä. Kuulostaa juntilta ja maalaiselta, vähän yksinkertaiset ihmiset puhuu noin.
Tunnen vain yhden tyypin joka kutsuu vaimoaan emännäksi. Kyseessä on rajoittunut periaatteen mies joka ei arvosta vaimoaan millään tavalla. Entinen työkaverini, joka yritti kiihkeästi iskeä minutkin.
En arvostaisi jos minua kutsuttaisiin emännäksi, en hallinnoi maataloa.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 07:37"]
Miksi maalaisuus on junttia ja yksinkertaista?
Kyselee maalainen
[/quote]
Ei se olekaan. On kuitenkin olemassa maalaisjuntteja ja ns. kaupunkilaisjuntteja. OT
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 07:39"]
Tunnen vain yhden tyypin joka kutsuu vaimoaan emännäksi. Kyseessä on rajoittunut periaatteen mies joka ei arvosta vaimoaan millään tavalla. Entinen työkaverini, joka yritti kiihkeästi iskeä minutkin.
En arvostaisi jos minua kutsuttaisiin emännäksi, en hallinnoi maataloa.
[/quote]
Tällainenko? http://www.lappilainen.fi/kolumnit/periaate-kaytannossa.html