Mistä kertoo, kun käyttää sanaa "isäntä" tai "emäntä" puolisosta?
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 07:44"]
Pääkaupunkiseudulla asutaan ja puhutaan joskus toisistamme isäntänä ja emäntänä, ihan läppänä. Puhumme toisillemme myös "mie"-tyyliin välillä, ihan vitsinä. Aloittajan kysymys saa mut ajattelemaan, miten jollain voi olla AIKAA miettiä tällaisia asioita :D
[/quote]
Miten kenelläkään on aikaa ajatella yhtään mitään? Ihminen ajattelee koko valveillaoloaikansa. Tällaisia argumentteja kuulee silloin, kun jokin ajatus ei miellytä.
Olen asunut pääkaupunkiseudulla ikäni ja mielestäni tuo isäntä/emäntä nimitys on lähinnä mukava nimitys, maaseudulle menevä ja toista arvostava. Mitään pilkallista en siinä näe. Lähinnä se kertoo paikan tai tilan omistussuhteesta, ja saatan puhua vaikka naapureista niin, että "Lehtosen isäntä" kun en hänen etunimeään muista. Miehestäni puhun sillä nimellä vain leikkisästi ystävälle "meidän isäntä tekee lumitöitä" -tyyliin.
Itse käytän hellittelynimenä läpällä joskus isäntä- nimikettä. Joskus sanon ukkoseni. Hirveän junttimaista..tunnen jatkuvaa alemmuutta asiasta "hienompiin" ihmisiin nähden. "Hienommat" ihmiset ilmeisesti on näitä paljasjalkaisia stadilaisia, suurinosa sossun asiakkaita jo kolmannessa polvessa.
Siitä että meillä on maatila, mieheni on isäntä, hänen isänsä on vanha isäntä, minä olen emäntä.
Ei siinä sen kummempaa. Ne WT:t on kyllä kaupungissa lähiössä
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 08:44"]
Siitä että meillä on maatila, mieheni on isäntä, hänen isänsä on vanha isäntä, minä olen emäntä.
Ei siinä sen kummempaa. Ne WT:t on kyllä kaupungissa lähiössä
[/quote]
Nyt oli kyse siitä että puolisoa nimitetään noin. Itsekin olen maalta mutta ei täällä ole tapana omaa vaimoa/miestä kutsua isännäksi tai emännäksi, naapureista jne. voidaan kyllä sanoa "Mattilan isäntä", "Koivulan emäntä".
Todella noloa ja white trashia, ellei kyse ole oikeasti esim. maa-tai porotilan emännästä ja isännästä.
Noita käyttävät usein sellaiset, jotka eivät viisti sanoa vaimo, rouvaseni tai sitten suoraan nimeä. Emäntä on "kaukaisempi" nimitys. Luultavsti henkilö on konservatiivisempi, ei niin seksuaalinen.
Aiemmin minullakin särähti korvaan, kun mieheni kutsui minua emännäksi. Mutta nykyään se on minusta ihan kiva sana, ja ilmeisesti sitä käytetään aika paljonkin ainakin täälläpäin.
Minusta se on ihan normaalia. Vaimo ja mies on minusta muodollista ja etäistä, emäntä, isäntä, meijän ukko tai meijän eukko on läheisempää ja lämpimämpää :)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 07:05"]Niin noloa. "Nyt lähti meidän emäntä baariin"!!??? Voi tsiiisus..
[/quote]
Noloa tuossa ei ole sana emäntä vaan baari. SE jos mikä on niin wt!
Mä käytän sanaa emäntä koska se on helpompaa kuin löytää oikea nopeaan termi vaimo/avokki/tyttöystävä viidakosta.
Itä-Suomessa tyttöystävä/avokki/kihlattu/yms on lähes aina emäntä.
Poikaystävää jne taas sanotaan vastaavasti usein isännäksi/ukoksi
Kuuluu täälläpäin murteeseen ja on ihan arkipäivää meillä.
Yksi tuttuni on naimisissa muslimimiehen kanssa ja on myös itse siis kääntynyt muslimiksi joskus 10 vuotta sitten. Tämä nainen puhuu AINA isännästään, ja mulle tulee jostain syystä siitä sellainen koira ja koiran isäntä -skenaario mieleen. En sano että tilanne tällainen olisi mutta sellanen epätasa-arvoinen suhde siitä mieleeni aina piirtyy.
Olen Turusta ja kutsun toista puolikasta isännäksi. 'Poikaystävä' kuulostaa mielestäni kakaralta (oon kohta 25 hän 22) ja 'mies' hän ei mielestäni vielä ole. Ollaan asuttu yhdessä jo kolme vuotta, ja koska 'avokki' sanana on niin ällönimeläyöh, kutsun häntä vieraiden keskuudessa isännäksi. Tuttujen kanssa käytetään ihan vaan nimeä. :)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 09:06"]
Noita käyttävät usein sellaiset, jotka eivät viisti sanoa vaimo, rouvaseni tai sitten suoraan nimeä. Emäntä on "kaukaisempi" nimitys. Luultavsti henkilö on konservatiivisempi, ei niin seksuaalinen.
[/quote]
Jotain tällaista olen ollut havaitsevinanikin. Usein vähän sellaiset "perussuomalaisen" eli vanhanaikaisemman oloiset ihmiset käyttävät tätä nimitystä. Sellaiset, jotka näkevät parisuhteen tai sukupuoliroolit vähän sellaiseen vanhanaikaiseen tyyliin.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 07:00"]Jotenkin särähtää korvaan.
[/quote]
No kyllä Mulle enemmän särähtää korvaan akka ,eukko ja ämmä joita moni "mies" käyttää puolisostaan .
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 03:44"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 07:00"]Jotenkin särähtää korvaan.
[/quote]
No kyllä Mulle enemmän särähtää korvaan akka ,eukko ja ämmä joita moni "mies" käyttää puolisostaan .
[/quote]
Tottahan toki. Tai varsinkin horo, muija tai paska. Meni silti vähän OT. Ap:han sanoi kysymyksen olevan neutraalia ihmettelyä.
Pääkaupunkiseudulla asutaan ja puhutaan joskus toisistamme isäntänä ja emäntänä, ihan läppänä. Puhumme toisillemme myös "mie"-tyyliin välillä, ihan vitsinä. Aloittajan kysymys saa mut ajattelemaan, miten jollain voi olla AIKAA miettiä tällaisia asioita :D