Mikä mua vaivaa?? Pyörryttää selinmakuulla!
Viimeksi tälläistä ollut tammikuussa, nyt taas. Kesti silloin noin viikon verran. Huone pyörii kun käyn selinmakuulle, jonkun verran myös kyljellään. Pystyasennossa ei! Mikä tää on?? Aivokasvain? Hartiajumi?
Kommentit (13)
Veikkaisin niska-ja hartiaseudun jännitystilaa. Mutta käy lääkärissä, jos jatkuu. Tsemppiä! :)
Tähän asti ollut kyllä matala verenpaine, eikös se aiheuta huimausta ylösnoustessa?
-ap
Asentohuimas. meillä isäntä poti samaa. kävi fysiossa ja se auttoi.
GOOGLETA HYVÄNLAATUINEN ASENTOHUIMAUS JA KATSO TÄSMÄÄKÖ OIREET
Onko makuulla ollessa painon tunnetta rinnalla tai tuntemusta kuin ilmapallo täyttyisi hiljaa kylkiluiden alla? Siigen liittyviä muljahteluita sydämessä ja hengitys/tajunnankatkoksia? Mulla vuoti sydämessä läppä ja silloin oli noita kaikkia oireita..myös huimausta makuulla. Taistelin kaksi vuotta päästäkseni tutkimuksiin kun lääkäri väitti minulla olevan vain paniikkihäiriö.
Juu, hyvänlaatuinen asentohuimaushan se varmaan.
Hyvänlaatuinen asentohuimaus luultavasti kyseessä. Johtuu siitä että tasapainoelimen kaarikäytävissä on kalkkisakkaa, joka on liikkunut vähän väärään kohtaan ja ärsyttää tasapainoaistia väärällä tavalla. Tietty asento provosoi, usein selälleen meno tai ylöspäin katsominen. On kiusallinen mutta vaaraton vaiva. Menee yleensä tosiaan itsekseen ohi muutamassa päivässä mutta voit nopeuttaa korjautumista tietyillä liikesarjoilla, joilla se sakka yritetään valuttaa toiseen kohtaan. Googlaa netistä hyvälaatuisen asentohuimauksen liikehoito, löytyy useampia ohjeita. Tapani Rahkon sivuilta taitaa ohjeet myös löytyä.
Jos huimaukseen liittyy muita oireita, kuten puutumista tai tuntohäiriöitä, lihasvoiman heikkenemistä, puhe- tai näköhäiriöitä tms. tilanne vaatii lisätutkimuksia esim. MS-taudin varalta. Jos kyseessä on vain tuo muutaman päivän kestävä tietyn asennon provosoima kiertävä huimaus joka toistuu harvakseltaan, on kyse yleensä juuri tästä BPV-vaivasta (benigni positionaalinen vertigo).
t. Lääkäri (jolla itselläänkin tämä vaiva...)
Mulla oli äskettäin tuollaista, kun olin flunsassa. Meni ohi, kun flunssa parani.
Mulla oli paljonkin tuota kun en ymmärtänyt että kärsin kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Olettaisin että itse huimaus johtui alhaisesta verenpaineesta. Verenpaino nousi kun sain kilppariin lääkityksen ja sen myötä häipyi myös tuo huimaus.
Mutta tosiaan tämä on yksi vaihtoehto monesta. Tuo verenpainekin voisi olla toki hyvä mitata. Jos ei ole kotona mittaria niin terveyskeskuksessa ainakin luulisi olevan?
Verenpainetta, tai verensokerit alhaalla?