Minkä ikäisenä lapselle karkkia?
Minulla on 3v poika, enkä ole antanut hänelle vielä karkkia. Tikkarin tms. on saanut joskus mutta en varsinaisesti ole ostanut hänelle karkkia, sillä en ole kokenut tarpeelliseksi vielä karkkien yms syöntiä.
Tästä asiasta olen saanut (syylistävää) ihmetystä aikaiseksi muutamilta mammoilta. "Miten voit kieltää jos itsekin syöt? Ei meilä vaan onnistuis, että äiti/isä syö ja lapsi ei saa" Itse vain sanon lapselle, että tämä on äitin, tai tämä on aikuisten/isojen lapsien juttu. Kukaan kyseenalaista, miksi en anna lapselle kahvia/alkoholia tms jos minäkin kerta otan. Mutta mikä juttu tämä karkki oikein on?
Entä pikaruoka? Itseä ihmetyttää kun kaveri vei lapsen alle 1-v eka kerran mäkkäriin, ja nokkamukissa on cokista. Itse en ole kokenut tarpeelliseksi viedä, tai juottaa limpparia.
Ja ei, en ole sitä mieltä ettei lapsi saa ikinä syödä karkkia tms. Totta kai saa, alkaa olla sen ikäinen että alkaa tajuta jotain karkin yms perään. Mutta lapsi ei ole vaatinut että ostan karkkia, sillä miten vaatia jotain minkä olemassa olosta ei tiedä. Karkin korvikkeena meilä syödään tuoreita hedelmiä yms. Itsekään en pahemmin karkin ja pikaruuan perään ole, niin on varmaan myös osa syy.. Miks karkkia ei vielä ole meilä pahemmin syöty.
Ärsyttää, kun pidetään jonain kaiken hauskan kieltävänä tiukkapipoisena niuhottajana. :/
Kommentit (4)
Jos itselläni olisi vielä pieni lapsi, antaisin hänelle aina vain pahoja karkkeja.
Jos itselläni olisi vielä pieni lapsi, antaisin hänelle aina vain pahoja karkkeja.
Mun kaksi serkkua sai kasvaa muutaman vuoden ikään tietämättä karkeista mitään. Kasvettuaan heistä molemmista tuli oikeita karkki- ja herkkurohmuja, ja ylipainoisia molemmat nyt aikuisiällä.
Minäkin kasvoin melkein viisivuotiaaksi tietämättä karkeista mitään. Mulla ei yksinkertaisesti ole makeannälkää. Syön kyllä mielellään vanhanajan lakritsaa joskus. Jos itsellä olisi lapsi, niin ei tippuisi karuskia sillekään ensimmäisiin vuosiin ja voisin pitää karkkilakon lapsen mukana.
Makutottumusten rakentuminen alkaa tutkitusti jo kohdussa, kun lapsi aistii äidin mielihyvän hänen syödessään mielestään hyvää ruokaa, oli se sitten parsakaali tai Big Mac. Mun mielestä jos opettaa lapselle jo pienenä, että tällaista rasvamättöruokaa ja sokerikokista on olemassa ja tämä on herkkua, niin toivottavasti ymmärtää syyttää itseään kun pennusta kasvaa ylipainoinen.
Lapsen suuhun useimmat alkoholijuomat ja varsinkin kahvi maistuisi pahalle, vaikka se niitä saisikin. Karkki ei, joten jos vanhempi niitä iloisen värisiä nappuloita vetää lapsen edessä niin ihmekö tuo jos lapsikin niitä haluaa. Se on sitten taas oma valinta milloin niitä karkkeja syö, pitkin päivää vai illalla kun lapsi on jo nukkumassa.