Moniväriset jouluvalot - hot or not?
Mielestäni moniväriset pienet led-valot tuovat iloista tunnelmaa. Itse laitan minikuuseen, mutta ulos ainoastaan lämpimän valkoiset valot.
Ihmettelen vaan nykyistä moniväristen valojen väheksymistä tai niiden pitämistä "amerikan hömppänä" ja muuta vastaavaa.
Vielä muutamia vuosia sitten värivalot olivat ihan "hyväksyttyjä" ja sitäkin aiemmin jo lapsuudestani muistan yhden kauniin joulupuun asuinpaikkani keskustassa, jossa oli isot moniväriset hehkulamput. Mukava muisto menneestä!
Kommentit (54)
Tietääkö muuten joku mistä saisi niitä amerikkalaistyylisiä valoja joissa ”polttimot” on suippoja? Itse tykkään värikkäistä valoista, niissä on ihanaa camp-henkeä. Ihanaa rakennella kotiin erilaisia joulumaailmoja, tyylikkäitä ja hauskoja.
En osaa perustella, mutta värivalot edustavat minulle rahvaanomaista tyyiä. Pidän pelkistetystä ja yksinkertaisen selkeästä. Lapsille varmasti ihanat ja siksi ajattelenkin ne jonkun ikkunasta loistaessa, että tuolla on varmasti lapsia asumassa ja kiva kun lapsetkin saavat häärätä joulua vanhempien kanssa.
Tosin toivoisin, että kaupungeissa ja tiheästi asutuissa taajamissa valoja olisi vähemmän. Valoa tulee niin valtavasti katulampuista, autoista, kaupoista, mainoksista, että olisi mukava lepuuttaa silmiään välillä ihan vana pimeässä.
Värilliset valot ovat nättejä silloin kun ovat yhdistettynä värittömien valojen kanssa hyvällä maulla. Tylsäksihän se käy jos kaikkialla on vain niitä värittömiä lämpimänvärisiä valoja. Muistan yhden pihan jossa oli yhdistetty nämä värittömät ja sähkönsiniset valot. Ne tasapainottavat juuri sopivasti toisiaan ja näyttää oikeasti hyvältä vaikka muutin inhoan erityisesti noita kylmän sävyisiä kirkkaita valoja. Mutta kamalimmat valot ovat ehdottomasti ne välkkyvät valot.
Kuumenevat valot kannattaa uusia
TUKES
eicu
Sincc
Vilkkuvat moniväriset on pahimmat ulkona. Ns.bordellivalot ovat kammottavat. Lämmin valkoinen paras sekä ulkona että sisällä. Ps. Itsepähän kysyit.
Sellaiset hempeän sävyiset värivalot on tosi kauniita etenkin kun lumi on maassa. Entisen kodin lähellä yhdessä varsin hulppeassa omakotitalossa oli sellaiset talon räystään alla ja ne oli ihanat, sopivat täydellisesti siihen nättiin, kellertävätiiliseen isoon taloon.
Sen sijaan tällä hetkellä näkee paljon niitä aika räikeän sävyisiä värivaloja (esim. Airamilla sellaiset, eli ei kyllä ole edes halvimmasta päästä), joista en välitä. Ei haittaa vaikka muilla on, mutta itselleni en ottaisi.
Minäkin muistan 80-luvulta nuo sisällä olevat värilliset koristevalot. Meillä oli ”timanttivalot” ja joskus jotkut, missä oli vielä hopeiset hapsutkin. Ne olivat mielestäni ihan mahtavat silloin, kun olin lapsi. Nyt niistä voi olla montaa mieltä 😅 Mutta ne hempeät sävyt oli kauniit.
Edellinen hempeiden värivalojen ystävä jatkaa vielä, että mukavasti ja hellästi, hitaasti tuikkivat vilkkuvalot on mun mielestä kivat, mutta ei sellainen kovin välkkyvä migreenivalo.
Ps. En kuulu alempiin tuloluokkiin. Tämä on kyllä mainio oletus, että kaikki tietyn porukan mielestä mauttomia ratkaisuja valitsevat olisivat köyhiä tai ainakin huonosti koulutettuja. Olisiko niin, että uskaltavat elää sellaisilla valinnoilla, joista itse pitävät, eivätkä välitä muiden oletuksista ja odotuksista tai määrittelemistä turvallisista ratkaisuista :)
Hyi valosaaste.Ei nuo kirkkaatkaan ole nättei,saati värikkäät.Tää lopetti niiden laiton aikaa sitten.Säästyy sähköt ja hermot erityisesti.
Itse pidän eniten kellertävistä valoista, eivät valaise liikaa vaan luovat tunnelmaa. Mutta ei minua häiritse muiden värikkäät valot. Minusta on ihana kävellä talvella pimeään aikaan naapurustossa ja katsella kauniisti valaistuja taloja. Erilailla koristellut kodit ovat kaikki omalla tavallaan kauniita oli niissä ikkunalla yksi kynttelikkö tai valaistuna koko räystäslista. Ainoastaan vilkkuvista valoista en pidä, ne ovat minusta häiritseviä.
Kivat on! Eikä väreillä niin suurta merkitystä, mut jos niitä jouluvaloja on tungettu piha ja talo (ulkoapäin) täyteen, niin ei näytä enää kovin tyylikkäältä - varsinkaan, jos tontti on pieni eli n. 1000m2 luokkaa.
Naapurissa valitettavasti tällainen hirvitys joka vuosi.
Siskollani on epilepsia, ja vilkkuvalot ovat hänelle oikeasti ongelma. Jouluvaloissa, ulkoilijoiden huomiovaloissa, missä tahansa.
Tykkään omassa kodissa eniten lämpimän valkoisista jouluvaloista, mutta on kiva, kun naapurustossa on monenlaisia ihmisiä erilaisine valomieltymyksineen. Mielstäni jouluvalot luovat joulun tunnelman lisäksi mukavasti naapuruston yhteishenkeä, tai ainakin itsestäni siltä tuntuu. Ainoastaan vilkkuvat voisi hävittää maan kamaralta.
Tyyli voisi olla joko-tai. On hauska katsoa oikein överikirjavasti koristeltuja kohteita välillä, vaikka kauniimpia ovat mielestäni värittömät valot. Jostain syystä nuo värilliest valot ovat vielä aika rumansävyisiä, siniset räikeitä ja punaiset aniliineja.Ja jos ne vielä vilkkuvat vuorotellen niin yöks.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään kyllä mutta ei tule enää ostettua. Ei ole myytävänäkään missään.
Lidlissä on myynnissä.
Nostalgista 80-luvun tunnelmaa komppaan minäkin. Monivärivaloista ikkunassa tai sisäkuusessa tulee ihana kasaritunnelma. ❤ Tykkään. Valkoiset tai kellertävät ovat liian tylsät muuten paitsi ulkopensaissa ja -puissa.