Moniväriset jouluvalot - hot or not?
Mielestäni moniväriset pienet led-valot tuovat iloista tunnelmaa. Itse laitan minikuuseen, mutta ulos ainoastaan lämpimän valkoiset valot.
Ihmettelen vaan nykyistä moniväristen valojen väheksymistä tai niiden pitämistä "amerikan hömppänä" ja muuta vastaavaa.
Vielä muutamia vuosia sitten värivalot olivat ihan "hyväksyttyjä" ja sitäkin aiemmin jo lapsuudestani muistan yhden kauniin joulupuun asuinpaikkani keskustassa, jossa oli isot moniväriset hehkulamput. Mukava muisto menneestä!
Kommentit (54)
Mulla on sekä moniväriset että lämpimän valkoiset. Tänä vuonna laitoin parvekkeelle ne moniväriset, koska ne on jotenkin jouluisemmat. 80% valoista mitä nykyään näkee on värittömiä, joten on ihan virkistävää kun jollain on värilliset. Ohitan päivittäin parvekkeen jossa punaiset valot kuusessa ja näyttää tosi kivalta.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään kyllä mutta ei tule enää ostettua. Ei ole myytävänäkään missään.
No onhan niitä myynnissä vaikka missä.
Itse en tykkää värillisistä.
Ne kirkkaat pappavalot on mun juttu.
Itselläni on lämpimän valkoiset valot, mutta monivärisistä tulee nostalginen ja hyvä fiilis kun niitä näkee. Itselläni on lyhyt sisälle tarkoitettu ketju jostain 80-luvulta, jossa on moniväriset lamput. Siinä on vaan ongelma, että se kuumenee ihan hirveästi, eikä sitä uskalla oikein jättää itsekseen mihinkään palamaan. Ja nykyisissä monivärisissä ledeissä ei sävy ole ollenkaan niin syvä ja "aito", kuin noissa vanhoissa, niin uutta moniväristä ketjua en kuitenkaan meinaa ostaa.
Not. Tulee halpa ja tunkkainen vaikutelma. Ylipäänsä värivalot eivät ole mieleeni. Vastapäisessä talossa on aivan kamalat sähkönsiniset valot, pakko pitää kaihtimet kiinni kun tulee päänsärky moisista.
Lapsen huoneen ikkunassa himmeät värivalot ovat ok, mutta muualla vain värittömiä valoja. Välkkyvää ei missään. Olen aina mieltänyt, että välkkyvissä valoissa on vika, kosketushäiriö tms.
Siis oliko nämä värivalot joskus enemmänkin muodissa kun moni puhuu nostalgiasta ja lapsuudesta? Itse 80-luvun alussa syntynyt enkä muista koskaan nähneeni kuin yksittäistapauksia. Joskus vielä aiemmin?
Meidän naapuri reunustaa ikkunansa punaisilla valoilla. Tyylikästä!
Vierailija kirjoitti:
Siis oliko nämä värivalot joskus enemmänkin muodissa kun moni puhuu nostalgiasta ja lapsuudesta? Itse 80-luvun alussa syntynyt enkä muista koskaan nähneeni kuin yksittäistapauksia. Joskus vielä aiemmin?
Olihan niitä vielä 90-luvulla ja sen jälkeenkin. Nyt totaalisesti pois muodista :D
Vierailija kirjoitti:
Not. Tulee halpa ja tunkkainen vaikutelma. Ylipäänsä värivalot eivät ole mieleeni. Vastapäisessä talossa on aivan kamalat sähkönsiniset valot, pakko pitää kaihtimet kiinni kun tulee päänsärky moisista.
Sininen ei kyllä ole kovin jouluinen, mutta makunsa kullakin.
Vierailija kirjoitti:
80- ja 90-luvulla oli paljon esillä ns. amerikkalaistyylinen joulu ja amerikkalaistyyliset värikkäät jouluvalot. joskin ne olivat enemmän hehkulamppu/ tai kynttilälamppumaisia valoketjuissa olevia. Ei siis mitään ledihapatusta kuin nykyään.
Ostin kerran parvekkeen kuuseen värivalot. Vasta kun laitoin töpselin seinään, huomasin, että ne olivatkin välkkyvalot. Yritin sietää välkkymistä pari iltaa, mutta olo oli kuin jossain thaimaalaisessa hieromalaitoksessa. Oli pakko ottaa valot pois. Siitä lähtien olen tutkinut valopakkaukset hieman tarkemmin.
Kaikki jouluvalot ovat kyllä kivoja, paitsi sellaiset värilliset valokaapelit, ja juurikin nuo värilliset ja välkkyvät valot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sininen ei kyllä ole kovin jouluinen, mutta makunsa kullakin.
Olisi edes hillitty sininen, mutta tuo särkee silmiä ja värjää koko maiseman sähköiseksi. Mutta tosiaan, jokainen tietysti valitsee mieleisensä.
Meille ei tule mitään muita jouluvaloja kuin aidon omasta metsästä isännän toimesta kaadetun kuusen kynttilät. Latvaan tähti ja muutama pallo. Yksinkertainen on kaunista.
Mulla on yhdet 80-luvulta peräisin olevat värilliset jouluvalot, joita rakastan yli kaiken. Niissä ne värit ovat sellaiset ihanan pehmeät, melkein pastelliset. Liian kirkkaista tai räikeistä valoista en tykkää; pääsääntöisesti sellaiset lämpimän valkoiset on parhaat.
Moniväriset on nättejä kunhan ei välky.
Kirkkaat valot tuppaa olemaan vähän tylsiä. Saa sitä joulunaikaa juhlia vähän iloisemmallakin tunnelmalla.
Hot! Sopivassa määrin. Ja nimeomaan värikkäät. Pelkät siniset tai punaiset tai vihreät on aika rumia.