Ylioppilaslakki vappuna on junttien hommaa.
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 13:34"]
ja n:o 37 jatkaa vielä sen verran, että kaikille elämässä se hyväpalkkainen duuni ei ole elämän ykköstavoite, vaan on muita henkisiä, moraalisia jne. tavoitteita, oletko joskus kuullut ;)
[/quote]
Aivan ja näihin arvoihinhan ei yo-tutkintoa tarvita.
Yo-lakin pitäminen vappuna on vanha perinne, se joka kuvittelee sen olevan jotain pätemistä, on itse juntti.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 13:18"]
Ei tule paha mieli, mutta täällä ollaan sitä mieltä, että yo-tutkinto olisi muka jotain hienoa. Ei sen jälkeinen tutkinto. Sitäpaitsi yliopistoon pääsee ilman turhaa yo-tutkintoakin.
[/quote]
Ei kai kukaan noin ole sanonut? Ei ainakaan tässä keskustelussa, tai sitten en osaa lukea tarpeeksi hyvin rivien välistä. Mutta kyllä minun mielestäni yo-tutkinto on "hienoa" ja yksi saavutus elämässä. t: fm, ytm
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 13:07"]
Mä ainakin nyrpötän vappuna sisätiloissa. Ilmapallot, serpentiinit, lakit, simat ja munkit - ei kiitos. Paljon viihtyisempää elää tavallista arkea ja haistattaa paskat kaikille perinteille. Ihan turhia. Käytän tohtorinhattuakin kakkapottana, maisterinsormus on verkonpainona ja yo-lakin tuikkasin tuleen heti lakituksen jälkeen.
[/quote
Miksi sinun täytyy niin alleviivaten hävittää ja halventaa noita saavuttamisiasi symboleita. Luulen, että ovat ne sinulle sittenkin kova juttu.
Meille monille 1960-70-lukulaisille lakin ja sormusten käyttämättöyys on itsestääselvyys, ei siitä numeroa tarvitse tehdä.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 13:46"]
Ei tule paha mieli, mutta täällä ollaan sitä mieltä, että yo-tutkinto olisi muka jotain hienoa. Ei sen jälkeinen tutkinto. Sitäpaitsi yliopistoon pääsee ilman turhaa yo-tutkintoakin.
[/quote]
Ei kai kukaan noin ole sanonut? Ei ainakaan tässä keskustelussa, tai sitten en osaa lukea tarpeeksi hyvin rivien välistä. Mutta kyllä minun mielestäni yo-tutkinto on "hienoa" ja yksi saavutus elämässä. t: fm, ytm
[/quote]
Eri asia. Lähäri jos joku on arvostuksen ansainnut. Lähäreillä on myös lakki ja sitähänpilkataan aivan avoimesti.
Ennenkuin joku taas avautuu, niin en ole lähäri, olen yo ja myöhemmin maisteri. Enkä ikinä näitä mainosta pitkin turuja ja toreja.
Itselleni nuo ovat merkityksellisiä.
Dodiin amikset, kaivautukaa takaisin koloihinne ja hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää.
yo2010
Dodiin amikset, kaivautukaa takaisin koloihinne ja hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää.
yo2010
Minä ainakin olen ylpeä siitä lakista ja siitä mitä se edustaa. Jos joku muu ei pidä sitä minään, ei se ole minun ongelma tai minulta pois.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 13:56"]
yo2010
[/quote]
Onko sulla oikeakin koulutus?
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 13:59"]
yo2010
[/quote]
[/quote]
OTM 2014
Ylioppilaslakit vappuna on kuin valkovuokkometsä.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 13:59"]
yo2010
[/quote]
[/quote]
Onko sulla siis koulutus? Lukiohan on vain "yleissivistä" koulu. Huomiottehan, että se on vain koulu, eikä mikään muu.
Itse en saa näppylöitä ylioppilaslakeista vappuna tai muutenkaan vaikkei itselläni sellaista ole. Kuitenkin olen käynyt korkeakoulun, että tupsunkäyttöoikeus olisi, senhän voisi niitata vaikka takaraivoon :) Lapsestani tulee sukumme ensimmäinen ylioppilas ensi keväänä. Elkäähän riidelkö ja Hyvää Suomalaisen työn päivää kaikille!
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 12:35"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 12:25"]Ihme tarve päteä jollain lakilla.
[/quote]
Sanoo ikuinen amis :D Kaiveleeko kun muut on saavuttanu elämässään jotain?
[/quote]
Onko ylioppilas lakki tosiaan ainut saavutus elämässäsi??? Sääliksi käy.
Olen samaa mieltä. Enpä ole päähäni laittanut sitten vuoden 1999 kun ylioppilaaksi pääsin.
Sanoisin, että junttia on ne amiskoulujen ylioppilaslakkia matkivat viritykset. Toki voivat ammattitutkinnonkin lukeneet juhlistaa saavutustaan jollakin, mutta miksi sen pitää olla joku päähine (ja joskun vielä varsin paljon yo-lakkia muistuttavakin)? Arvostetumpaa olisi, jos keksisitte jotain omia perinteitä. Tosin niitä matkimislakkeja ei moni taida valmistumisen jälkeen kehtaa enää edes käyttää?
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 12:35"][quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 12:25"]Ihme tarve päteä jollain lakilla.
[/quote]
Sanoo ikuinen amis :D Kaiveleeko kun muut on saavuttanu elämässään jotain?
[/quote]
Saavuttanut jotain?! Whaaaat? Eli toisin sanoen "käynyt lukion". Noh, kai se jollekin on saavutus sekin :)
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 12:59"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 12:50"]Lunta paskahuussin katolla. Ja olen ylioppilas, mutta sen eteen ei kyllä tarvinnut oikein mitään tehdä, niin siksi en ymmärrä tätä statussymboliikkaa...[/quote]
Niin varmaan. Ja lehmät lentää. Toisinsanoen väität, että olet päässyt ylioppilaaksi ilman lukioon hakemista ja pääsemistä, ilman vähintään kolmen vuoden lukio-opiskelua, läpäistyjä kursseja ja kirjoituksia.
[/quote]
En ole ko. kirjoittaja, mutta joo. Tokihan niihin lappuihin piti aikanaa sen lukion nimi kirjoittaa, mutta en mä sitä hakemiseksi laskisi. Olihan siellä lukemista, mutta niin oli yläkoulussakin. Aika iisistihän tuo 3v. aikanaan meni.
Ja joo, ei ollu lakkia eilen päässä, turhaa vaivaa. Olisin kuitenkin likastanut sen ja hävittänyt johonkin. Jos juntesta haalareista ei tajua, että joskus on yo suoritettu, niin sitten ei tajua. Who cares? Ja joo, niin juntti olin, että haalarit oli päällä, ei kastu perse vaikka nurmikolla istuukin :)
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 13:38"]
Yo-lakin pitäminen vappuna on vanha perinne, se joka kuvittelee sen olevan jotain pätemistä, on itse juntti.
[/quote]
Komppi tälle!
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 13:14"]
Ei ylioppilaslakki mulle ole mikään statussymboli tai egonjatke, vaan samanlainen vapun merkki kuin serpentiini ja simakin. Lisäksi lakki muistuttaa opiskeluajoista (minulla yliopistossa) ja siitä, miten juhlittiin opiskelukavereiden kanssa, hurrattiin lakitussereomoniassa ylioppilaskunnan pj:n puheelle ja painettiin lakit päähän vappuhuuman hurmaamina. Minulle siis lakki on myös muisto ja muistutus nuoruuden yliopistoyhteisöön kuulumisesta. Vieläkin käyn vappuaattona lakituksessa. Yhdistyy kivoihin asioihin. Miksi jollekulle tulisi moisesta paha mieli?
[/quote]
[/quote]
Eikä olla. Täällä jotkut ovat sitä mieltä, että ylioppilastutkinto on niin hieno saavutus, että sitä sietää hieman lakilla juhlistaa. Jotkut taas ovat täällä sitä mieltä, ettei ylioppistutkinnossa ole mitään ihmeellistä ja siksi ylioppilaslakkiakaan ei tulisi fksun ja vaatimattoman ihmisen käyttää. Ja sitten on vielä niitä, joille ylioppilaslakki on ihan vain omaan vapunjuhlintaan kuuluva koriste ja perinne, joka mukavasti muistuttaa omista opiskeluajoista ja nuoruuden opiskeluyhteisöön kuulumisesta ilman mitään itsekorostustarkoitusta. On se lakki myös vähän hassunnäköinen, ja vapussa on (ainakin joillekin) kyse myös hassuttelusta ja arjesta irrottautumisesta, jonka merkkinä voi käyttää lakkia tai vaikka tekonenää.
33