Millä hinnalla olette hankkineet OK-talonne ja mistä?
Ja saako ylipäänsä nykyään alle 100 000 €:lla asuinkelvollista taloa mistään? Ei ole vielä ajankohtaista, mutta tässä ruvetaan vähitellen katselemaan, uskalletaanko mennä koputtamaan pankin luukkua.
Kommentit (78)
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 22:16"]
119 000e.
-noin 90 neliötä eli oh+k+2mh+wc+khp+khh+s
-80 luvun talo, Varsinais-Suomi, n. 50km Turkuun. Mutta myös 6km kauppaan ja kouluun
-Melko hyvässä kunnossa eli wc+kph+s oli rempattu tyylikkääksi, samoin ulkoa katto oli uusittu juuri.
-Itse laitettiin laminaatti, tapetoitiin, vähän maalattiin ja uusittiin keittiön kaapinovet ja kodinkoneet.
Olet oikeassa, alle satasella et saa kuin remontoitavaa. Mutta maaseudulla saat 140-180 jo huippukuntoisia taloja.
[/quote]
No meidän talo oli 90 000 eikä remonttitarpeessa.
En muista numeroani, mutta 100-vuotias hirsitalo 3-tietä 135km Helsingistä.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 21:16"]
Me tahkottiin rahaa vahingossa. Rakennettin talo (n.10v sitten) 200 000 uudellamaalla alueelle jossa hinnat hyppäsi pilviin. Yli tuplasti voisi pyytää jos haluaisi myydä, mutta ei me haluta tästä lähteä. Toisaalta eihän tämä hintojen nousu meitä hyödytä kuin ajatuksen tasolla.
[/quote]
Meille kävi samoin edellisen talomme kanssa: rakennuskustannukset 200k€ ja myytiin 6v myöhemmin 384k€:lla.
17
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 20:47"]50000€ lappeenranta, duuni kaveri osti imatralta 40000€.
[/quote]Mistä päin Lpraa tuon hintainen?
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 21:48"]
1,3 miljoonaa Kirkkonummi. Vanha talo 200m2, tontti n. 7000m2. Remontti ja lajennukset nielleet huomattavan summan lisäksi.
[/quote]
Siis hevon pebaan tuhlataan tollainen kasa rahaa? Urpoja on moneen lähtöön, tolla budjetilla pääsisi keskeisemmällekin sijainnille.
Espooseen pitäis saada ok-talo vielä tänä vuonna pystyyn - budjetti noin 500 000 e ja tiukkaa tekee... Emme halua muuttaa ns. huonolle alueelle, joten sopivanhintaista tonttia on vaikea löytää :(
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 10:18"]
Espooseen pitäis saada ok-talo vielä tänä vuonna pystyyn - budjetti noin 500 000 e ja tiukkaa tekee... Emme halua muuttaa ns. huonolle alueelle, joten sopivanhintaista tonttia on vaikea löytää :(
[/quote]
Jos itse rakentaa niin n 150m2 puutalo pitäisi onnistua (oletus tontti 200k€)
1,2 miljoonaa markaa vuonna 2002. Rakennettiin itse, nyt arvo ehkä olisi noin 340.000€.
486k€ 152m2+40m2 5h+k+khh+s+2wc, 850m2 tontilla ´08, Vantaa
138t€ Yläsavosta 110m2, tyydyttäväkuntoinen. Ongelmahan tässä osassa maata on se ettei monikaan uskalla rakentaa uutta koska aluetta pidetään perähikiänä. Kysyntä silti on kovaa paluumuuttaja-eläkeläisten ja vahvan teollisuuden seurauksena.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 10:18"]
Espooseen pitäis saada ok-talo vielä tänä vuonna pystyyn - budjetti noin 500 000 e ja tiukkaa tekee... Emme halua muuttaa ns. huonolle alueelle, joten sopivanhintaista tonttia on vaikea löytää :(
[/quote]
Tuolla aikataululla ja budjetilla lähes tekemätön paikka, tai ei ainakaan mitään järkeä, sillä talon suunnitteluun ei ehdi panostaa kiireessä ja budjetti ei kestä, varsinkaan aikataulua, mikäli teillä ei ole osaavaa vapaaehtoistyövoimaa ja runsaasti käytettävissä koko projektin ajan.
Ehkä jonnekkin Espoon takametsiin onnistuisitte saamaan sen katalogin suosituimman esullisimman perusmallin valmistoimituksena talotehtaalta tuossa ajassa ja budjetissa.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 20:58"]
Kivitalo pk-seutu kaikkine kustannuksineen n 600k€. Kallilsta on rakentaminen!!
[/quote]
Oulun seudulla tontti + kivitalo rakentaminen reilu 200 000 e. Tontin hinta tietty riippuu kunnasta, mutta ei ne Oulussa kovin paljon kalliimpia ole kuin ympäryskunnissa.
Aivan järkyttäviä nuo pk-seudun hinnat! Miten te VOITTE maksaa yhdestä talosta noin paljon??
Tässä esimerkki Oulun omakotitalosta, uusi 245 000 euroa:
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 22:38"]
No meidän talo oli 90 000 eikä remonttitarpeessa.
En muista numeroani, mutta 100-vuotias hirsitalo 3-tietä 135km Helsingistä.
[/quote]
:D Onpa tapa kertoa sijainti. Meillä 140 km 3-tietä Helsingistä (tai siis siihen 3-tielle on tästä 4 km). Hirsitalo vm -42, 200 neliötä, 3000 neliön tontti, lisäksi pari ulkorakennusta. Maksettiin 182 000 €.
60 000€ 350 neliötä pohjois-karjalasta.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 11:11"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 20:58"]
Kivitalo pk-seutu kaikkine kustannuksineen n 600k€. Kallilsta on rakentaminen!!
[/quote]
Oulun seudulla tontti + kivitalo rakentaminen reilu 200 000 e. Tontin hinta tietty riippuu kunnasta, mutta ei ne Oulussa kovin paljon kalliimpia ole kuin ympäryskunnissa.
[/quote]
Tontti oli 84000€ eli edullinen pk seudulla, siihen sitten liittymät ja luvat 16k€ eli 100k€ meni jo näihin. Talon koko 240/340m2
540 000€ Espoo lähellä merta. Tehtiin ns. löytö, joka sitten kunnostettiin. Myyntivoittoa saisi hyvin, mutta viihdymme kodissamme.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 10:28"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 10:18"]
Espooseen pitäis saada ok-talo vielä tänä vuonna pystyyn - budjetti noin 500 000 e ja tiukkaa tekee... Emme halua muuttaa ns. huonolle alueelle, joten sopivanhintaista tonttia on vaikea löytää :(
[/quote]
Jos itse rakentaa niin n 150m2 puutalo pitäisi onnistua (oletus tontti 200k€)
[/quote]
Jatkan vielä - tosiaan aikataulua en edes huomannut, ei mitään mahiksia tälle vuodelle saada valmiiksi ellette tyydy Älväriin.
Tontin etsimiseen voi mennä kuukausia/vuosia, kauppoja ei tehdä päivässä. Suunnitteluun (siis jopa sen "valmiin paketin" tarkistamiseen ja viimeistelyyn) menee 1-x kk, maaperätutkimus vie lausuntoineen viikon pari, lupien saamiseen n 3kk pk seudulla, sitten pohjatyöt pari viikkoa ja vasta sen jälkeen pääsee rakentamaan. Nopeimmillaan jos on varaa maksaa monta duunaria töihin ja pieni talo selvinnee n 7kk. Eli noista tulee lyhyimmilläänkin vuosi jos teillä olisi tontti valmiina. Mutta hosuen ei kyllä tule kuin sutta...
Vuosi sitten Pohjois-Helsingistä, tontteineen 550 000 euroa