Käsi sydämellä, onko nämä teistä ok? (ajankäyttö töissä)
Henkilö käy omien plussaldojensa puitteissa harrastuksessaan noin kolme kertaa viikossa ennen lounasaikaa. On poissa puolitoista tuntia, jonka jälkeen leimaa itsensä töihin sisälle ja pitää sitten päälle ruokatauon, yleensä vähintään se puoli tuntia ja syö lounaansa taukotilassa. Töitä olisi vaikka muille jakaa ja niin hän usein tekeekin.
- - - -
Henkilö on asiakaspalvelutyössä, virka-aika alkaa klo 8. Henkilö kuitenkin "liukuu" joka ikinen aamu klo 9 - 10. On kyllä vastaavasti töissä klo 17 - 18. Mutta ketä asiakkaita se palvelee, että hän on vielä klo 16 - 18 töissä? Onko liukumat tarkoitettu käytettäviksi joka päivä? Vai silloin tällöin?
- - - -
Töihin tullaan kyllä, mutta ulosanti töitten saralta on surkea. Työt laahaavat pahasti perässä, vain omia henk. koht. asioita tunnutaan hoidettavan hyvin ja varsinkin työnantajan aikaa ja puhelinta käyttäen. Sitten tullaan valittamaan kun on niin paljon töitä ja minun tulisi auttaa?
Oon miettiny olenko mä vaan jotenkin yksinkertanen kun mun mielestä töissä ollaan töitä varten ja muu on sitten muuta, teenkö tässä nyt vaan hallaa itselleni olemalla liian tunnollinen?
Kommentit (8)
Jos toimii sallittujen käytäntöjen puitteissa niin ei ole sinun ongelma. Tee ite samoin perässä jos niin ärsyttää.
Tässä se nähdään: samasta työstä EI pitäisi maksaa samaa palkkaa! Jos tekee tehokkaasti, niin siitä kuuluu palkinto. Jos lorvii, niin käy sekin, mutta palkka on tietysti sen mukainen.
Jos kerran on plussaldoja niin on ok. Asia kuuluu esimiehelle, ei sinulle. Avaudu pomollesi, jos työkaveri yrittää toistuvasti teettää sinulla töitään. Muista kuitenkin, että kaikki ei ole aina niin kuin päältä näyttää.
Minustakin on työkaveri valittanut, vaikka olin sopinut esimiehen kanssa, miten hoidan välttämättömät poissaolot ja "omien asioiden hoitamiset" työaikana. Järjestelin muistisairaan omaiseni hoitoa ja siinä piti olla aina saman ihmisen mukana, joten poissaoloja tuli melko paljon lyhyellä ajalla. Työkaveri näki vain poissaolot, ei sitä, miten tein kaikki illat töitä.
Kun työpaikalla on käytössä liukuva työaika, lain mukaan työntekijä saa vapaasti päättää miten hän työtuntinsa tekee liukuman puitteissa. Ja tunnen työlainsäädännön paremmin kuin keskiverto työntekijä :)
Esim. minun työpaikalla aamuliukuma on 06-10 ja iltapäiväliukuma 14-18. Voin siis olla joka päivä töissä joko 06-14 tai 10 -18 tai jotain siltä väliltä, ihan miltä tuntuu ja riippumatta siitä mihin kellonaikaan sitä työtä olisi tehtävänä. Työnantaja ei voi määrätä minua tekemään esim. joka päivä klo 07-15, koska on itse antanut käyttöön tuon liukuman. Voin siis myös tula esim. töihin klo 06 ja lähteä klo 7 tunniksi salille (tai mihin vaan) ja palata sitten töihin, koska teen sen liukuman puitteissa. Jos taas haluan käyttää plussasaldoa liukuman ulkopuolella (eli klo 10-14 välisenä aikana) täytyy siihen olla esimiehen lupa.
Eli se mihin aikaan sitä työtä päivästä on ei voi määrätä työntekijän työssäoloaikaa liukumatunneilla, jos kerran liukuma on käytössä. Se on lähinnä työnantajan moka säännöissä, jos työtä on klo 8-16, mutta liukuma antaa olla töissä vaikka klo 10-18.
Meillä on myös töissä näitä tyyppejä, jotka hoitavat kovaan ääneen firman puhelimella autojen huoltoja, parturiaikojaan ja lasten kouluasioita työaikana, tietenkin silloin kun esimies ei ole kuulolla. Ja sitten valitetaan pomolle, kun on niin helvatan kiire ja pitää työkuormaa vähentää. Jostain kumman syystä pomo uskoo tähän suureen työkuormaan vaikka moni on sanonut, että jos sekin tyyppi lopettaisi henkilökohtaisten asioiden hoitamisen työajalla niin saisi työnsä tehtyä. Ja se joka on tämän paljastanut pomolle, on ilkeä juoruililja ja hankala työntekijä. Tarvii alkaa itsekin valittamaan ääneen kuinka rankkaa on vaikka ei olisi kuin yksi maili lähetettävänä päivässä...
On ok, jos toimii sääntöjen puitteissa. Se mitä liukumiensa aikana tekee, on ihan sen tyypin oma valinta. Jotkut nukkuu, jotkut tapaa kavereita, jotkut lähtee ajoissa töistä että ennättää ryypätä, jotkut urheilee. Aika monessa paikassa on säädetty, että töissä pitää olla tietty aikaväli, muuten saa tehä niinkuin haluaa. Turhaan ei saa notkua keräämässä saldoja.
Sinähän voit rueta tekemään samallalailla kuin työkaverisi. Tai sitten vaan keskityt omiin töihisi ja annat työkavereiden taaplata tavallaan.
Hyvinpä ehtii ap kirjoitella tänne työaikana. No toiset ottavat niitä eri vapauksia. Kuka käy salilla, kuka notkuu netissä
Entäs sitten kun on keskivertoa niin paljon tehokkaampi ettei töihin mene millään samaa aikaa kuin naapurikammarin Leilalla joka on niin helvetin hidas että meinaa hermo mennä...okei, liukuma on käytössä ja omat hommat tulee hoidettua duunissa.Pitäiskö mun sitten vinkua lisää töitä vai?
Meillä on ainakin säännöt töissä mihin aikaan liukumia saa kerryttää ja mihin aikaan pitää ja niiden puitteissa mennään.