Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liian kaunis lapsi?

Vierailija
29.04.2014 |

Yksi kolmesta lapsestani (kaikki tyttöjä) on todella kaunis. Tuntuu kuin hän olisi saanut kaikki  hyvät puolet, eikä yhtään huonoa. Kaksi muuta on ihan normaalilla tavalla kivannäköistä, mutta ei läehellekään siskoaan. Tästä on kehkeytymässä kriisi kaikille. Yhtä kehutaan ylitsevuotavasti kaikkialla, jopa tuntemattomat kommentoivat usein hänen ulkonäköään. Minua ahdistaa, kun mietin miten saisin hänet uskomaan, että hän on paljon muutakin kuin pelkkä kaunis kuori - ja ennen kaikkea, että muuhunkin elämässä täytyy panostaa. Siskoille on kova pala ja itsetunnon kannalta kurjaa, kun heihin ei kiinnitetä huomiota. Ja vaikka joku kehuisikin, niin he ovat sitä mieltä että niin vaan sanotaan ettei tulisi paha mieli. Sukulaisilta ja ystäviltä olen pyytänyt, että lapsia kehuttaisi vain muista syistä ja ulkonäköön ei kiinnitettäisi lainkaan huomiota. Itsekin olen tarkka, että kehun jokaista vuorotellen ja pelkästään muista ominaisuuksista. Mutta ei lapset tyhmiä ole. Surettaa kaikkien ihanien tyttöjeni puolesta, toivottavasti ei vaikuta ratkaisevasti heidän keskinäisiin väleihinsä. Nyt tosin jo huomaan, että nämä ns. tavallisemman näköiset liittoutuvat usein siskoaan vastaan. Kaikki ovat alakouluikäisiä. Mikähän olisi oikea tapa toimia? 

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että on erilaisia lapsia -joku on todella kaunis tai hyvin viisas jo lapsena. Minulla on kaksi lasta, tyttö ja poika -jotka ovat jo siinä iässä, että heille merkitsee paljon kavereiden mielipiteet -ehkä jo vähemmän äidin. Olen huomannut, että heillä on aika hyvä itsetunto -koulussa eräs poika oli haukkunut tytärtäni läskiksi (on urheileva ja vahva tyttö) ja ajattelin, että tästä tulee syömisongelmia (tyttö ei edes itse kertonut kotona, opettaja soitti) -mutta ei, tyttö sanoi vain, että jos ei syö ei jaksa liikkua -eikä pärjää lajissa. Olen molempia kehunut koulumenestyksen takia ja tsempannut, kauneudesta ja komeudesta olen kehunut "osissa" -tyyliin, sinulla on ihanan väriset hiukset -en itse värjäisi näitä, sinulla on upea kroppa -nämä housut saattaisivat pukea sinua jne. (koska liian tiukat pöksyt saavat vain epätoivottua kiinnostusta -olipa kroppa millainen tahansa) Nuori tekee itse kuitenkin valintansa, mutta olen perusteluilla saanut lapsen vakuuttuneeksi siitä, että hän on hyvä -sanoivatpa muut mitä tahansa ja näin olemme saaneet myös kiusaamista vähemmäksi. Lapsi-tai nuori ei ole tyhmä -jatkuvat kehut yhdestä asiasta saavat hänet epäilemään ja usein vieraiden ihmisten kehut ovat aika pinnallisia -mistäs he voivat tuntea toista. Olen neuvonut jättämään ne monesti omaan arvoonsa -ja rauhoittamaan mielen, näin teen itsekin - esim. olen oppinut, että jos melko vieras esim. asiakas tulee valtoimenaan kehumaan vaikka työsuorituksesta ja kannustamaan, on monesti takana tavoite saada sinut johonkin mukaan, esim. nopeasti vaihtamaan työnantajaa -sama se on, jos joku vieras tulee ihastelemaan nuorta tyttöä -minulla ainakin vanhempana vaisto kertoo, ettei kannata suin päin luottaa ja uskoa (hitto sentään, MINUN lastani katselet -pervo). Kohteliaasti vain kiitos ja hei...(jos ihminen on oikeasti kiinnostunut, se jatkaa ja näyttää olevansa luotettava) Olen yrittänyt opettaa lapsilleni, että tärkeintä on oma sisäinen fiilis ja tahto -mitä tahtoo elämältään, näistä rakentuu kunnioitus itseään ja myös toisia kohtaan -olipa ulkonäkö millainen tahansa -ulkonäköä kun pystyy korjailemaan, sisintää ei niinkään helposti. Jos lapselle sanoo näinkin isoja asioita olet viisas, olet kaunis -monelleko ne merkitsee mitään? Ainakin itse olen pohtinut, millä tavalla viisas tai kaunis? Viisautta on monenlaista, samoin kauneutta. Joku on arkiviisas joku kirjaviisas -kumpikaan ei välttämättä sosiaalisesti yhtään toisia fiksumpi. Joku on kaunis kropaltaan, toinen kasvoiltaan -toisella koko pintapaketti kunnossa mutta tyyli ja elämänilo hukassa. Rakkaus on tässä maailmassa tärkeintä ja välittäminen -se että kehutaan, mutta asiasta -sulla on nätit varpaat, oletpa osannut lakata kauniisti. 

Vierailija
2/25 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, onneksi meillä on vain yksi tyttö, joka on kaunis. Veljet eivät ole kateellisia. Tyttäreni ei ole halunnut korostaa kauneuttaan. Luokalla moni meikkaa joka päivä. Tyttöni hoitaa finnejään, mutta ei  yritä esim peitellä niitä. Koulun juhliin kyllä laittautuu. Ihan lapsi vielä. Leikki on tärkeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on kyllä kurjaa. Hieno homma miten ite huomioit ton. Suurin kilpailu tulee varmaan kuitenkin ensin omien vanhempien huomiosta.

Vierailija
4/25 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäuskottava tarina. Jotain on mennyt kotikasvauksessa pieleen, jos lapsen kauneus on ongelma. Eikä muuten ole huono asia tai väärin olla kaunis ja käyttää kauneuden lahjaansa hyväksi. Ulkonäkö on vain yksi monista ihmisen ominaisukksista. Huomaa lastesi kaikki puolet. Kannusta kaikkia hyviä puolia. Arvosta lapsiasi, ole tasapuolinen.

Vierailija
5/25 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kodin ulkopuoliseen elämään et voi vaikuttaa, mutta kotona voit kohdella kaikkia tasapuolisesti. Osoita itse lapsillesi että ihailet ja arvostat ulkonäköä enemmän esimerkiksi hyvää koulutusta ja opintomenestystä, terveyttä, urheilullisuutta ja kau nista persoonaa. 

Vierailija
6/25 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata mielestäni liian pitkälle yrittää 'kieltää' ulkonäköerojen olemassaoloa. Olen huomannut, että monet aikuiset naiset, joilla on huono omatunto, eivät ole koskaan saaneet kuulla keneltäkään olevansa kauniita. Lapsena sitä hakee sitä hyväksyntää ja tarvitsee sitä, ja siksi ulkonäköä ei kannata yrittää lakaista maton alle. Samaa pätee toki muihinkin piirteisiin; hyväksyntä ja kehut ovat tärkeitä.

Niinpä kannattaisi varmaan pyrkiä korostamaan jokaisen parhaita puolia; esimerkiksi meillä sisarellani oli upea tukka, minulla kauniit kasvot. Molemmat tiesivät erot ja vitsailimme jopa niistä. Tosin myöskään mielipahalta ei vältytty, jos oma tukka ei monen tunnin vääntämisen jälkeen näyttänyt miltään :D

Niinpä ei kannattane kieltää, sillä erot kuuluvat elämään. Kannattaa kehua ja korostaa jokaisen parhaita piirteitä/puolia, jotta jokaisella lapsella on kasvaessaan pohja vahvalle itsetunnolle. Ja kun hyväksyy ja löytää itsestään hyviä puolia, on helppo hyväksyä ne toisenkin hyvät puolet :)

Vierailija
7/25 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata mielestäni liian pitkälle yrittää 'kieltää' ulkonäköerojen olemassaoloa. Olen huomannut, että monet aikuiset naiset, joilla on huono omatunto, eivät ole koskaan saaneet kuulla keneltäkään olevansa kauniita. Lapsena sitä hakee sitä hyväksyntää ja tarvitsee sitä, ja siksi ulkonäköä ei kannata yrittää lakaista maton alle. Samaa pätee toki muihinkin piirteisiin; hyväksyntä ja kehut ovat tärkeitä.

Niinpä kannattaisi varmaan pyrkiä korostamaan jokaisen parhaita puolia; esimerkiksi meillä sisarellani oli upea tukka, minulla kauniit kasvot. Molemmat tiesivät erot ja vitsailimme jopa niistä. Tosin myöskään mielipahalta ei vältytty, jos oma tukka ei monen tunnin vääntämisen jälkeen näyttänyt miltään :D

Niinpä ei kannattane kieltää, sillä erot kuuluvat elämään. Kannattaa kehua ja korostaa jokaisen parhaita piirteitä/puolia, jotta jokaisella lapsella on kasvaessaan pohja vahvalle itsetunnolle. Ja kun hyväksyy ja löytää itsestään hyviä puolia, on helppo hyväksyä ne toisenkin hyvät puolet :)

Vierailija
8/25 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos joku sisaruksista olisi vaikka musikaalisesti lahjakas ja toiset ei niin eikö silloinkaan saa kehua? Kauneus on vain yksi osa ihmistä.

9/25 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tässä menee nyt ensinnäkin pieleen se, että tekemällä ison asian yhden lapsen ulkonäöstä teet samalla hänestä keskipisteen tahtomattasi. Kyllähän lapset vaistoavat vaikka kuinka hyvin asioita, joita ei aikuisena enää muistakaan lasten tosissaan tajuavan.

Mitä sillä on väliä jos yhtä lasta kehutaan näteistä kiharoista tai söpöstä nenästä satunnaisesti enemmän kuin toisia? Heitä muita varmaan kehutaan niistä asioista, joissa he ovat hyviä tai joka heille on ominaista? Lapsia voi kehua niin monesta asiasta. Ylipäätään lapselle tärkeää tulla aikuisen huomioimaksi ja arvostamaksi, ulkonäkö on yks hyttysenpaskan kokoinen alue tuolla saralla.

Lopeta stressaaminen, kehu ja rakasta tasapuolisesti, äläkä keskity liikaa ja käperry tuohon aiheeseen (ts. tee kärpäsestä härkästä), niin eiköhän sinun tytöistä ihan vahvoja naisia vielä kaikista kasva.

Vierailija
10/25 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi muuttuu vielä paljon, ei välttämättä pysy yhtä kauniina vanhempana.

Vierailija
11/25 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ups

Vierailija
12/25 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on hyvä tapa kehua muista syistä kuin ulkonäköön liittyvistä ja pyytää muitakin tekemään niin. Jos pelkkää ulkonäköä kehutaan, tai enimmäkseen vain ulkonäköä, siitä voi koitua loppujen lopuksi jopa vain haittaa. Tyttö voi oppia ajattelemaan että ulkonäkö on se oma ainoa erikoisuus ja tietty juttu ja hakea vain sen kautta tulevaisuudensuunnitelmia ja menestystä, ja helposti sitten ajautuu varmasti joksikin miss mikälieksi tai tosi tv-tähdeksi yms.  Lisäksi vanhempana kun ulkonäkö alkaa rapistua, niin sen kanssa voi iskeä aika pahojakin kriisejä. Kun muitakin asioita kehutaan näkee enemmän vaihtoehtoja. Itse oon kans sortunut kehumaan monien tuttujen kaunita tyttöjä kauniiksi joskus nuorempana, ja huomannut ettei kaikkien vanhemmat oikein pidä siitä, ja tajunnut sitten että ne ei halua kasvattaa lapsistaan ulkonäkökeskeisiä, vaan painottaa muita asioita.

Vierailija
13/25 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 00:10"]

kodin ulkopuoliseen elämään et voi vaikuttaa, mutta kotona voit kohdella kaikkia tasapuolisesti. Osoita itse lapsillesi että ihailet ja arvostat ulkonäköä enemmän esimerkiksi hyvää koulutusta ja opintomenestystä, terveyttä, urheilullisuutta ja kau nista persoonaa. 

[/quote]

Tuo strategia voi kostautua myös. Kaunis voi jäädä vähille kehuille, kun pitää kehua muita kompensoiden, ja toisista lapsista voi tuntua, että ne ovat säälikehuja, ja menee luotto vanhemman arvostelukykyyn. Jokainen jää siis jotenkin osattomaksi. Ja toisaalta ei ole hyvä, jos kaunis lapsi häpeää itseään. Luultavasti häntä tullaan tökkimään ja kieltäydytään kehumasta yhtään mistään, jos hän pistää muidenkin silmään.

Joskus olisi hyvä ajatella asiaa niin, että mikä tahansa erityispiirre lapsessa on jossain mielessä rasite ja voi tehdä paljonkin hallaa hänen itsetunnolleen. Oli sitten kyseessä positiivinen tai negatiivinen piirre, lapsi tarvitsee tukea.

Ja toisaalta, jos ne tavallisen näköiset sisarukset murisevat osaansa, sanoisin että katsotaan nyt lopputulemakin ensin. Monesti aikuisena ollaan komeita kaikki. Yrittäisin keskittyä siihen, että kukaan ei opi lypsämään sääliä, mutta oppivat pyytämään lohdutusta, kehua ja kannustusta.

Itse olin lapsena fiksu ja filmaattinen, ja hyvin harvoin kukaan kiitti mistään. Ystävääni kehuttiin vieressäni vuolaasti kauniista silmistä tms, ja vasta aikuisena ymmärsin, että häntä haluttiin lohduttaa. Hänellä oli alkavia mielenterveysongelmia, joiden syy oli lapsuuden kovissa kokemuksissa, mutta aikuisten silmään kai näytti siltä, että hän oli onneton ja epävarma minun varjossani. Jossain määrin hän kai olikin sitä, mutta sitten oltiin onnettomia ja epävarmoja molemmat - minä siksi, että koin olevani näkymätön, kun kerran toiseen otettiin koko ajan kontaktia ja minut sivuutettiin. Eron repimät, itseensä käpertyvät vanhemmat siihen päälle, ja aloin hukkua syyllisyydentunteisiin kaikessa hiljaisuudessa. Minulla ei saanut olla tarpeita ollenkaan, kenenkään mielestä.

Kun sitten lopulta aloin esittää ihmisille, että minäkin tarvitsisin heiltä jotain, se oli heille loukkaus, kun heidän ei ollut asiaa vuosikymmeniin tarvinnut miettiä.

Vierailija
14/25 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ongelmat pahenee teini-iässä. Luultavasti se on se sun kaunis tyttö joka tulee kärsimään olemattomasta itsetunnosta ja kateudesta sisariaan kohtaan. ole vaan kaikkien tukena, en osaa muuta sanoa.

t. yks samanlainen kaunis tyttö, joka vasta päälle kolmikymppisenä sai terveen itseluottamuksen

Vierailija
15/25 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 06:39"]

Ne ongelmat pahenee teini-iässä. Luultavasti se on se sun kaunis tyttö joka tulee kärsimään olemattomasta itsetunnosta ja kateudesta sisariaan kohtaan. ole vaan kaikkien tukena, en osaa muuta sanoa.

t. yks samanlainen kaunis tyttö, joka vasta päälle kolmikymppisenä sai terveen itseluottamuksen

[/quote]kauneus lienee olevan katsojan silmissa ..........

Vierailija
16/25 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 06:44"]

[/quote]

näin varmasti on. minun tapauksessani ei taida olla siitä kyse.

t. Se huonolla itsetunnolla varustettu

Vierailija
17/25 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

mikä ihmeen läppä tuo on? Miksi on niin vaikeaa uskoa että joku oikeasti on kaunis? Mä tunnen yhden tällasen naisen ja se todellakin on kärsinyt kauneudestaan, mm koulussa muut tytöt kiusas sitä urakalla.

Vierailija
18/25 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 06:46"][quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 06:44"]

[/quote]

[/quote]

No aika hyvä itsetunto sulla on kun ilmoittaudut "liian kaunis lapsi"- ketjuun.

Vierailija
19/25 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 06:46"]

[/quote]

[/quote]miksi sinulla onhuono itsetunto? Minulla on monesti myos, mutta se varmaan perustuu koulukiusaamiseen. Tuli aina tunne etta en ole tarpeeksi hyva. Kommentillani tarkoitin, etta vaikka ko. Henkilo taisteli huonon itsetunnon kanssa niin moni joka hanta katsoi saattoi nahda hanet erittain viehattavana. Pahoittelen vaarinymmarrysta! Kauneus kumpuaa sydamesta.

Vierailija
20/25 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa mille miten alakouluikäisestä voi vielä nähdä ylipäätään kauneutta? Kaikki tuon ikäiset pyörii vielä mauttomat pompulat päässä siurinpiirtein tukka sotkussa ja kehon ja kasvojen muodot ovat tosi lapsellisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi