Onko mielestäsi synnynnäistä pahuutta olemassa eli voiko ihminen syntyä maailmaan julmana, tunteettomana, pahana?
Vai edellyttääkö pahuus (varhais)lapsuuden kokemuksia, jotka muokkaavat tunnemaailmaa jyrkästi?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, uskon että jotkut syntyvät "pahaksi" tai ainakin pahemmaksi kuin toiset. Luultavasti jonkinlainen kehityshäiriö aivoissa, joka estää tuntemasta empatiaa. Mielipiteeni perustuu merkkeihin, joita olen havainnut hyvin pienissä lapsissa joiden kehityskaarta ja elämää olen seurannut taaperosta aikuisuuteen asti.
Tämä on tieteellisesti todettu.
Vierailija kirjoitti:
Huonokaan lapsuus ei tee kaikista pahoja, toki kun noudattaa paskaa esimerkkiä ja siten siirtää sitä pahuutta eteenpäin, niin perimmäinen oppi siihen on silloin lapsuudesta. Valinta on kuitenkin yksilön itsensä tekemä Pääsääntöisesti pahuus ei ole sairaus tai fyysinen vika tai opittu asia vaan liittyy alahaiseen älykkyyteen itsekeskeisyyteen ahneuteen tiettyihin luonteenpiirteisiin joita itse vahvistaa omilla valinnoillaan. Päätetään tietoisesti tehdä väärin vaikka tiedetään hyvin ettei sellainen ole muiden silmissä hyväksyttyä. Siinä myös halveksutaan syvästi muita ihmisiä ja moraalisia sääntöjä.
Pahuus nimenomaan on aivovaurioperäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat synnynnäisesti pahoja. Tämä ei ole mikään mielipidekysymys, vaan tieteellinen totuus.
Miten synnynnäinen pahuus todistetaan tieteellisesti?
Tutkimalla ihmisen aivoja. Esim. psykopaatin tunteet menevät puhekeskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonokaan lapsuus ei tee kaikista pahoja, toki kun noudattaa paskaa esimerkkiä ja siten siirtää sitä pahuutta eteenpäin, niin perimmäinen oppi siihen on silloin lapsuudesta. Valinta on kuitenkin yksilön itsensä tekemä Pääsääntöisesti pahuus ei ole sairaus tai fyysinen vika tai opittu asia vaan liittyy alahaiseen älykkyyteen itsekeskeisyyteen ahneuteen tiettyihin luonteenpiirteisiin joita itse vahvistaa omilla valinnoillaan. Päätetään tietoisesti tehdä väärin vaikka tiedetään hyvin ettei sellainen ole muiden silmissä hyväksyttyä. Siinä myös halveksutaan syvästi muita ihmisiä ja moraalisia sääntöjä.
Olisiko mahdollista keksiä joku pilleri, joka korjaa psykopaatin aivovauriota?
Vierailija kirjoitti:
Olin naimisissa sellaisen pedon kanssa, joka edelleen 10 vuotta eron jälkeen vainoaa minkä pystyy ja pyrkii aiheuttamaan tuhoa. Tämä kokemus on muokannut käsitystäni pahuudesta: jotkut ihmiset ovat läpeensä pahoja ja luultavasti olleet sitä aina. Ko pedolla on myös neurologista ongelmaa, autismin kirjon alueella. Pienintäkään kykyä empatiaan ei ole.
Christer Pettersson oli autistinen aivovauriotapaus. Hänet oli luokiteltu sosiopaatiksi. Kotioloissa hän saattoi olla aidosti mukava, ulkomaailmassa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mahdollista keksiä joku pilleri, joka korjaa psykopaatin aivovauriota?
Tuskin.
On synnynnäistä pahuutta. Yleensä synnynnäisesti alhainen äo korreloi pahuuden kanssa, sen näkee jopa valtion tasolla kuten voi Tatu Vanhasen ansiokkaasta tutkimuksesta todeta.
Vierailija kirjoitti:
Yksi lapsuuden kavereista oli kyllä häiriintynyt jo hyvin varhaisessa vaiheessa.
Löysimme seikkaillessamme rannalla lokin joka oli jäänyt jumiin kivien väliin ja tämä kaikkien pelkäämä herranterttu kaiveli mukanaan kantamallaan puukolla silmät elävän linnun päästä ja kidutti linnun kuoliaaksi.
Tiemme onneksi erkanivat jonkin ajan kuluttua, kunnes kymmenisen vuotta myöhemmin kuulin hänen murhanneen ihmisen ja tapojensa mukaan kaivoi tyypiltä silmät päästä ja hakkasi ruuvimeisselillä kuoliaaksi.
Sai elinkautisen, enkä ole senjälkeen luojan kiitos kuullut psykosta mitään.
Eräs minfossa henkirikoksellaan leuhkinut,sieltä poistettu tyyppi on ADHD/kriminaalisuvusta. Hän on yrittänyt teininä r*skata minut,olin alle 10. Aikoinaan hän yritti tehdä veljestään syyllistä veritekoonsa.
Myöhemmin myös kiisti minulle vanhat syntinsä.
Vierailija kirjoitti:
On synnynnäistä pahuutta. Yleensä synnynnäisesti alhainen äo korreloi pahuuden kanssa, sen näkee jopa valtion tasolla kuten voi Tatu Vanhasen ansiokkaasta tutkimuksesta todeta.
En menisi vannomaan Vanhasen äo:n nimiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Jotkut alkavat käyttäytyä häiriintyneesti jo vauvoina. Olen itse nähnyt. Vähän myöhemmin alkaa sisarusten ja eläinten kiusaaminen ja rääkkääminen. Teininä aivan mahdoton. Väkivaltainen, rikollinen ja jo poliisin ja sossun vakioasiakas. Aikuisena vaarallinen kaikille.
Kertoisitko miten vauva käyttäytyy häiriintyneesti? Ja mistä tiedät että tämä "häiriintynyt" käyttäytyminen on seurausta vauvan pahuudesta eikä muista syistä?
Varmasti jotain poikkeavaa on. Itse en ole kyennyt tuntemaan yhteenkuuluvuutta ja kiintymystä mihinkään. En lapsena millään oppinut tunnistamaan vanhempiani ja kun äiti lähti synnyttämään pikkusiskoa niin jäin käytävälle istumaan kun hoitaja pyysi perheen sisälle ovesta. En tiennyt kuulunko perheeseen koska kukaan ei ollut kertonut mikä asemani on. Tämä vain yksi esimerkki. Voisin kuvitella että minun tavallani ymmärtämättömästä ihmisestä voisi tulla jotain pahaa.
Kyllä. Isäni on ollut julma ja paha jo pienenä, rääkkäsi eläimia, kidutti ja mukiloi sisaruksiaan. Sittemmin vaimoaan ja lapsiaan. Ihmishirviö.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti jotain poikkeavaa on. Itse en ole kyennyt tuntemaan yhteenkuuluvuutta ja kiintymystä mihinkään. En lapsena millään oppinut tunnistamaan vanhempiani ja kun äiti lähti synnyttämään pikkusiskoa niin jäin käytävälle istumaan kun hoitaja pyysi perheen sisälle ovesta. En tiennyt kuulunko perheeseen koska kukaan ei ollut kertonut mikä asemani on. Tämä vain yksi esimerkki. Voisin kuvitella että minun tavallani ymmärtämättömästä ihmisestä voisi tulla jotain pahaa.
Äitini perheessä on neurologisia ongelmia. Siellä ihmiset ovat tunteneet samantapaisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Jotkut alkavat käyttäytyä häiriintyneesti jo vauvoina. Olen itse nähnyt. Vähän myöhemmin alkaa sisarusten ja eläinten kiusaaminen ja rääkkääminen. Teininä aivan mahdoton. Väkivaltainen, rikollinen ja jo poliisin ja sossun vakioasiakas. Aikuisena vaarallinen kaikille.
Kertoisitko miten vauva käyttäytyy häiriintyneesti? Ja mistä tiedät että tämä "häiriintynyt" käyttäytyminen on seurausta vauvan pahuudesta eikä muista syistä?
Alapeukuttajat voisivat vastata kysymyksiin, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini perheessä on neurologisia ongelmia. Siellä ihmiset ovat tunteneet samantapaisia asioita.
Harmi että näistä ei puhuta. Elää koko ikänsä kaiken ulkopuolella eikä ymmärrä ihmisiä. Sosiaalista käytöstä voi opetella ja miten kuuluu reagoida, esittää tunteita. Matkia sarjoista ja elokuvista eleitä, sekä lukea oppaita mikä on mitäkin, mutta se aitous puuttuu, koska missä on se joku tunne mitä ihmiset kai kokee. Vai tuntuuko perhe joltain tai puoliso joltain? En tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ympäristöllä ja omilla valinnoilla on iso vaikutus mihin suuntaan ihminen kehittyy. Esim. Lapsena huonosti käyttäytyä psykopaatti on oikealla kasvatuksella päätynyt omistautuneeksi lääkäriksi.
Yksilöllisyys tietysti vaikuttaa.
Noi TV murha sarjojen tekijät eli käsikirjoittajat ja elokuvien mitä on fiktiivisiä , heidän aivonsa on täysin turmeltuneita niin sairaita keksittyjä juttuja osa tulee silpomisuskonnoista. Ei mikään terve ihminen tee lehtiä sarjakuvia videoita sarjoja elokuvia noin sairaista jutuista jos ei itse jo ole sairas mieleltään . Kiero. Paha. Evil.
Onko kukaan ajatellut että ihminen olisikin jo syntyessään "paha".
Tarkoitan pahuudella olotilaa, jossa millään muulla ei ole merkitystä kuin omalla hyvinvoinnilla.
Jospa meidän yhteiskuntakelpoisuutemme on seurausta yksinomaan kasvatuksesta ja ympäristöstä mihin synnymme.
Jos näin olisi, kriisien seuraukset, sodat ym katastrofit vapauttaisivat ihmisen todellisen luonteen, eli kyvyn äärimmäiseen julmuuteen ja tunteettomuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ympäristöllä ja omilla valinnoilla on iso vaikutus mihin suuntaan ihminen kehittyy. Esim. Lapsena huonosti käyttäytyä psykopaatti on oikealla kasvatuksella päätynyt omistautuneeksi lääkäriksi.
Yksilöllisyys tietysti vaikuttaa.
Psykot lääkärinä . Toki aloita psyko Freud . Oikealta nimeltä shlomo . Mengele ....
Varmasti osa syntyy pahoiksi! Onhan eläimissä luonne vikaisia! Miksei myös ihmisissä?