Miten oppia röyhtäisemään? Närästys pilaa kaiken
Niin, en osaa röyhtäistä. Olisi mukava kavereiden kanssa viettää iltaa muutaman juoman ja naposteltavien tai ruoanlaiton kanssa, mutta prkl kun alkaa korventaa ja närästys pilaa kaiken. Monta illanviettoa on mennyt pilalle ihan typerän vaivan takia. Jos aikoo juoda alkoholijuomia, täytyy olla syömättä koko ilta. Muuten rintalastan alle tulee polttava tunne ja suuhun alkaa tulvia happamaa nestettä ja olo on ihan kamala. Joskus syömättömyyskään ei auta. Baarin vessassa saa olla sylkemässä suuhun nousevaa nestettä pönttöön, kun kaverit ovat tanssilattialla. Vituttaa. Miten tästä vaivasta pääsee eroon? Olo helpottuu vähän vain oikein kovaa yskimällä, jolloin yskän mukana "karkaa" pieni korahdus kurkusta ja paine hellittää rinnassa, mutta eipä sitä baarissa kehtaa alkaa kakomaan..
Kommentit (21)
Mulla sama -en oo koskaan osannut röyhtäistä, röyhyä ei vaan tule :( Välillä saattaa tulla sellainen "hikkaisu" ikäänkuin yksi hikka! Mutta tosiaan, tuntuisi monesti paljon helpottavammalta päästää kaasut ulos röyhtäisynä kuin odottaa että ne kulkeutuvat suolistossa eteenpäin, aiheuttavat ilmavaivoja ja tukalaa oloa ja tulevat pieruina ulos.
Mä olin kerran lapsena jopa tutkimuksissa, että onko mulla joku selkeä "vika" jonka vois korjata.
Nielin siis letkun ja lääkäri katseli näkyykö poikkeavaa.
Tutkimuksen jälkeen hoitajat kehuivat äidilleni "kylläpä minna oli sitten hienosti koko tutkimuksen ajan, ei edes röyhtäissyt kertaakaan"!!
Äidin kanssa naureskeltiin että niin, minkähän asian takia juuri olin siellä tutkimuksessa :D
Sama täällä!!! Luulin myös olevani ainoa enkä ole kehdannut asiasta kenellekään puhua. Tykkään kovasti esim. siideristä ja kuoharista, mutta aika vaikeaa niiden juominen on. Teen joskus niinkin, että niitä juotuani laitan sormet kurkkuun, jolloin saan röyhyn tulemaan¨ja olo hieman helpottuu. Ainoa keksimäni keino. Pitää vaan olla varovainen, ettei tule samalla oksennusta. Mutta nolo ja inhottava vaiva se tämäkin...
Ihan turha nyt mitään tollasta opetella. Osta silicum tonic, se rauhottaa ruokatorven ja helpottaa närästyksen. Röyhtykin saattaa tulla itsestään kun hapot ja närästys "lähtee"
No ei se närästys millään röyhtäisyllä kyllä parane :D Apteekkiin tai lääkäriin. Sulla on refluksitauti.
Joo, minäkään en osaa röyhtäistä, mutta ei se tietääkseni närästykseen vaikuta, miehellä on närästystä vaikka röyhtäilee ja pieree koko ajan. Kyllä siihen närästykseen auttaa lääkeet. Minä olen viime aikoina ottanut miehen mahansuojalääkkeen jos on oikein kovaa närästänyt, sen jälkeen ei närästä moneen päivään.
Kyllähän se alkaa närästää, kun hapot jäävät kiertämään. Saisi röyhtäistyä ne ulos niin ei olisi niin tukala olo. Renniestä tai Samarinista ei ole ollut apua.
ap
Miekää en osaa röyhtästä! Ja tää tuhoaa miun elämän. Miulla tulee tosi huono olo kun syön ihan mitä vaan, ja jopa veden juominen tekee sen paineen ruokatorveen! Kaikki sosiaaliset syömingit on täysin toivottomia jos ei heti syömisen jälkeen pääse johonkin pitkälleen, että ilma pääsee kulkeutumaan suolessa. Oon myös harrastanu tuota "oksentamista" mutta jatkuva kakominen on alkanu sattua kurkkuun. Tää vaiva on tosi invalidisoiva, kun ei meinaa uskalla syyä ettei aamusta alkanut ihana olo katoa mihinkään, ja sit ku on liian kova nälkä nii on pakko syyä, ja sit onki opiskelupäivä pilalla :(
En oppinut röyhtäisemään tahallisesti kuin vasta bulimiaan sairastuttua. Siinä oppii avaamaan ruokatorvenpäätä, jolloin keksin että avaamalla ruokatorven ja puristamalla keskikroppaa (siis omilla lihaksilla, kuin puhaltaisi kovaa tms) pystyn röyhtäisemään käskystä.
Mitä ihmiselle siis oikein konkreettisesti tapahtuu, kun ns. "närästää"? Mua ei ilmeisesti ole koskaan närästänyt tähän 45:n vuoden ikään mennessä. Varmaan kurjaa, kun siitä joka paikassa toitotetaan...
Ja miks ihmisen pitäisi "osata" röyhtäistä, varsinkaan jos siitä ei hänelle ole haittaa. Tunnen yhden kaverin, joka ei "osaa" röyhtäistä, vaikka kuinka jois hiilihappojuomia. So what? Onko paha puutos?
Mua on kerran elämässäni närästänyt kun söin tomaatti-sipulisalaattia, ja se raaka sipuli teki semmoisen poltteen ruokatorveen etten ollut henkeä saada. Ihan kauhea tunne.
Mutta esim limppareita en ole tykännyt koskaan juoda kun se kaasupaine jää jonnekin rintalastan alle ja tuntuu kuin olisi ihan ähkytäynnä. Mitään ei ainakaan voi syödä lisäksi. Närästystä se ei mulle kuitenkaan tee.
Ei röyhtäisy närästystä vie, röyhtäisyllä saa vatsaan nieltyä ilmaa pois. Närästyksessä ruokatorveen nousee vatsan sisältöä, vatsahapoilla.
Lapsena kun oli synttäreillä tms, en ikinä tykänny juoda limuja tms. En vaan pitäny mausta ja tuntu että muut piti ihan outona. Jossain vaiheessa lukiossa tykkäsin alkaa juomaan tölkin tai kaks redbullia päivässä. Silloin ei mitään ongelmia.
En ole ikinä oppinut röyhtäisemään (sama äidillä ja isoveljellä).
Kuten ylempänä jo joku aiemmin sanoi, niin välillä ihan vaan syömisestä tulee sellainen olo kun kurkusta kuuluu ihan ihmeellisiä ääniä ja eritoten jos juo vaikka skumppaa, siideriä tai jotain drinkkejä joissa hiilihappoa. Olisi ihanaa maistella kaikkia uusia juomia ja syödä huoletta kaikkia eri juttuja, mutta kun jo jonkun kasvissosekeiton jälkeen tuntuu ku tulis hikka, niin ikävää on. Tosi ihanaa huomata etten ole yksin....
Itselläkin ainoa keino "korjata" tilanne on tunkea sormet kurkkuun ja päästää vaan "paha ilma" pois. Mistään oksentamisesta ei ole kyse.
Täällä myös yksi, joka ei osaa röyhtäistä :(
Tuossa 18-20v kun tuli enemmän juhlittua (juotua hiilihappojuomia), niin ilta päättyi usein baarin vessaan oksentamiseen... Sillä tuo happojen kertyminen aiheuttaa lopulta niin huonon olon, ettei pyty muuten olemaan mitenkään päin. Usein kuitenkin kakoin vain ilmaa, mutta ulkopuolelle se kuulostaa ihan yrjöämiseltä. Kiusallista joka tapauksessa.
Eipä tässä auta muu kuin vältellä hiilihappojuomia. Närästystä mulle ei kuitenkaan tule.
Sattumalta törmäsin tähän ketjuun, joten kerronpa miten itse "opin röyhtäisemään". Kaikki siis lähti siitä, kun röyhtäisy tuli vahingossa hypättyäni jakkaran tms. päältä alas lattialle. Aluksi opin hyödyntämään tuota keinoa röytäisyn aikaansaamikseksi, ja vähitellen opin miten röyhtäisy tehdään ihan tasamaalla. Parisssa viikossa pääsin eroon erittäin kiusallisesta vaivasta, joka oli vaivannut parikymmentä vuotta.
Mä en kyllä närästyksessä alkaisi tahallaan röyhilemään. Tulee nimittäin todella helposti ne mahahapot suuhun asti.
Juo viinejä ja kirkkaita, jos täytyy jotain juoda. Ja tosiaan närästyslääkkeet on aika iso apu. Äläkä syö samaan aikaan sipsejä.
Tiiäkkö ees kuinka vituttavaa tää edes on ?? mulle tulee ihan helvetisti pieruja ja kaverit aina kysyy miks vitus piereskelt noin paljon että hyvä sun on sanoo
Osaan kyllä röyhtäillä, mutta tiedän, miltä tuntuu, kun joskus kurkunpää kramppaa, eikä röyhtäystä tule ja paineen tunne on ihan kauhea. Olen huomannut, että mulle tulee kramppi, jos juon liian ahnaasti hiilihappoisia juomia, esim. janoon vissyä. Nykyisin pitäydyn kevyesti hiilihapotettuihin kivennäisvesiin.
Joku neuvoi juomaan viinejä ja väkeviä, jos oluet ja siiderit närästävät. On ehkä hyvä tietää, että monella valkoviini ja joillakin myös rosè-viinit aiheuttavat närästystä, koska ovat varsin hapokkaita.
MITÄ IHMETTÄ!
Luulin että oon varmaan ainut ihminen maailmassa joka ei osaa röyhtäistä :D
Ihanaa löytää joku kohtalotoveri!!