Liikuntahallin vuoroista poliisiasia
https://www.is.fi/urheilu/art-2000007675122.html
– Kuulin tapauksesta, kun toinen nuorista valmentajista soitti minulle paikan päältä. Vartija oli jo tuolloin paikalla. Meidän seuramme valmentajia oli muun muassa haukuttu rasisteiksi, koska nämä olivat hakeneet vartijat paikalle, Eteläsalo-Holmberg kertoo.
Eteläsalo-Holmbergin mukaan tytöt joutuivat kuulemaan vielä paljon törkeämpääkin kieltä.
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomalaiset enää järissään kun näitä pelejä pitää pelata sisällä? Mistä sokerista ja pullamössöstä teidät on valmistettu?
No täällä on aika pimeää joulukuussa eikä läheskään kaikilla ulkokentillä ole valaistusta. Voi olla vähän vaikeaa pallotella jos ei näe palloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiman jutusta:
"Viime vuoden kesällä joukko entisiä Warriorsin pelaajia ryösti vesipuisto Serenasta 6 000 sisäänpääsyranneketta, joita he sitten myivät eteenpäin."
Ja tämä luonnehdinta valmentajasta:
"on vaikea tehdä yhteistyötä ihmisen kanssa, joka ei suostu noudattamaan yhteisiä sääntöjä.”
"esimerkiksi McBriden kielenkäyttö ei ole tähän yhteiskuntaan sopivaa."
”Luulen, että heidän kohdallaan kyse on usein käänteisestä rasismista. Kun jotain tapahtuu, se on valkoisen miehen vika. He pelaavat rasismikortin ilman itsekritiikkiä omaa toimintaansa kohtaan.”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa jos tuota valmentajaa ei saada kuriin.
Samaa mieltä. Onko hänellä hyvä vaikutus valmennettaviinsa? Tuo Voiman juttu ainakin on hyytävän negatiivinen.
Vai ovatko kaikki saman kulttuurin tuotteita joka tapauksessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Onko hänellä hyvä vaikutus valmennettaviinsa? Tuo Voiman juttu ainakin on hyytävän negatiivinen.
Tuo valmentaja ainakin on 100% länsimainen Kansasista oleva USA:ssa syntynyt Suomeen koripalloa jo 90 luvun lopulla pelaamaan muuttanut länkkäri.
Voitaisko lopettaa ihonväristä puhuminen ja rangaista huonosti käyttäytyviä ihmisiä ihan sen käytöksen takia?
Minusta vuonna 2020 pitäisi olla jo niin kehittynyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo valmentaja ainakin on 100% länsimainen Kansasista oleva USA:ssa syntynyt Suomeen koripalloa jo 90 luvun lopulla pelaamaan muuttanut länkkäri.
Tuohan on mielenkiintoista, koska siellä olen taas monessa paikkaa kuullut vallitsevan ns. jocks-kulttuurin, joka ei hirveästi tyttöjä arvosta. Eli urheilijapojat ovat etuoikeutettuja.
Vierailija kirjoitti:
Voitaisko lopettaa ihonväristä puhuminen ja rangaista huonosti käyttäytyviä ihmisiä ihan sen käytöksen takia?
Sitähän tässä on koitettu mutta kun keskustelu viedään heti kärkeen siihen miten r**sistisia kaikki muut kun tulevat avautumaan noiden käytöksestä niin tuntuu oppi menevän heikosti perille ja keskustelu olevan tekemällä tehty vaikeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Pakko kertoa oma kokemus samanlaisesta tilanteesta, kontekstina eri kaupunki. Valmensin ollessani 19-vuotias itsekin ala-asteikäisten tyttöjen jalkapallojoukkuetta. Olin siis päävalmentajana ja omasta mielestäni oikeasti hyvä hommassa. Tästä ei ole kovin montaa vuotta aikaa. Meillä oli vakituinen vuoro eräällä maksullisella kentällä. Kaupunki tarjoaa yleensä liikuntavuorot ilmaiseksi lasten harrastuksiin, mutta tämä kyseinen kenttä on yksityinen ja siis tietenkin myös lapset samalla lailla maksavat siitä. Hinta on 30€/h ja vuoromme 1,5h. Saavuimme tavalliseen tapaan kentälle 5-10min ennen vuoromme alkamista (meillä oli päivän eka vuoro, sitä ennen tyhjää) ja huomasin, että kyseisellä kentällä oli maahanmuuttajaporukka pelailemassa jalkapalloa. No ei mitään, odotellaan rauhassa, että kello lyö tasan ja pyydän heitä lähtemään. Lopulta sitten kello tuli tasan ja pyysin ystävällisesti miehiä siirtymään läheiselle yleiselle kentälle pelaamaan, kun se oli tyhjänä vielä seuraavat 30min. Olin yllättynyt, että tästä nämä miehet eivät sitten pitäneetkään. Yritin selittää, että olemme maksaneet vuorosta ja meillä on oikeus sitä käyttää. Haukkuivat rasisteiksi ja huutelivat, ettei tyttöjen kuulu pelata jalkapalloa. Lopulta tilanne äityi oikeaksi uhkailuksi ja ihan oman, sekä lasten turvallisuuden vuoksi menimme itse viereiselle kentälle. Olin tilanteesta niin shokissa, etten tajunnut soittaa poliiseja ja pyrin vai itku kurkussa selittämään tytöille asiaa auki.
Nyt kovasti harmittaa, etten osannut ja uskaltanut toimia tuolloin oikealla tavalla. Mitään nimiä ei tietenkään ollut tiedossa niin luulin, etten voi tehdä rikosilmoitustakaan. Mainittakoon vielä, että opiskeluaikanani olen pelannut paljon ulkomaalaisten opiskelijoiden kanssa ja kaikkien kanssa on tultu toimeen, oli kansalaisuus mikä tahansa. Tämä yksi kerta jäi kuitenkin niin pahasti kalvamaan mieltä, että lopetin seuraavana vuonna valmennushommat.
Ikävä juttu, nuoria valmentajia pitäisi enemmän kannustaa pitämään puoliaan vastaavissa tilanteissa kuten tässä siirtyä rauhassa sivummalle ja soittaa siellä poliisit. Nyt kävi niin että huutelijat saivat mitä halusivat, eli uhkailu toimi ja veivät toisten maksullisen vuoron. Tällaista ei pitäisi sietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitähän tässä on koitettu mutta kun keskustelu viedään heti kärkeen siihen miten r**sistisia kaikki muut kun tulevat avautumaan noiden käytöksestä niin tuntuu oppi menevän heikosti perille ja keskustelu olevan tekemällä tehty vaikeaksi.
Mä tarkoitinkin ihan yhteiskunnallisessa mielessä kieltää koko ras ismikortin jatkuvan heiluttelun (en tiedä miten se onnistuisi) mutta tuntuu siltä, että mitään ei tapahdu kun se on jatkuvasti tulppana.
Kaiken väriset ihmiset kun osaa tehdä rik oksia. Siitä kaikki varmaan ovat samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on mielenkiintoista, koska siellä olen taas monessa paikkaa kuullut vallitsevan ns. jocks-kulttuurin, joka ei hirveästi tyttöjä arvosta. Eli urheilijapojat ovat etuoikeutettuja.
Jocksit vain mielessä.
Tässä vähän oikeaa tietoa valmnentajasta ja seurasta
McBride jätti kotinsa 16-vuotiaana eikä enää palannut. Hänen tiensä vei Idahon yliopistoon, jossa hän pelasi koripalloa ja opiskeli kaupallista alaa.
Kun McBride oli 25, hän sai kaksi työtarjousta. Hän joko lähtisi Kaliforniaan valmentamaan tai Suomeen pelaamaan. Vielä silloin hän ei ollut valmis jättämään kotimaatansa. Vuosi Kalifornian auringossa maan college-sarjan nuorimpana valmentajana ja kaupallisen alan töissä oli kuitenkin viimeinen naula arkkuun. McBride ei halunnut jäädä maailmaan, jossa sääntöjen rikkominen on sääntö.
.
Eli olet samaa mieltä kanssani ilmeisesti. Juuri USAn yliopistossahan sitä jocks-kulttuuria on.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se onkin menossa, vai luulitko jotain muuta?
Kappas, onko kenties ihan ”valmentaja” itse saapunut palstalle ”argumentoimaan”? 🤣
Kertoo ihan tarpeeksi millaista "miesmateriaalia" Suomessa tällä hetkellä on kehittymässä.
McBride on korispiireissä tuttu tolvana vuosien ajalta. Ei yllätä ketään lajin parissa.
Minä voin ihan rehellisesti todeta 100% täysosumalla että noista lentopallottelijoista tai noista pesipalloilijoista ei tule koskaan yksikään nousemaan huipulle. Koko touhu on kaikkien osalta ihan turhaa ihmisälyn ja lihasvoiman tuhlausta.
Vierailija kirjoitti:
Minä voin ihan rehellisesti todeta 100% täysosumalla että noista lentopallottelijoista tai noista pesipalloilijoista ei tule koskaan yksikään nousemaan huipulle. Koko touhu on kaikkien osalta ihan turhaa ihmisälyn ja lihasvoiman tuhlausta.
Sääli vaan ettei sinulla näytä olevan kykyä tehdä tuollaista arviota uskottavasti joten se siitä :D
Vierailija kirjoitti:
Älä sotke lentopalloilijoita tähän korispoikien ja pesistyttöjen väliseen kahakkaan.
Eipä ole mahiksia näillä syrjäytymisvaarassa olevilla pelaajilla kun esikuva ja valmentaja on aggressiivinen, yhteistyökyvytön, ylimielinen, pikkutyttöjä kiusaava kuumakalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä sotke lentopalloilijoita tähän korispoikien ja pesistyttöjen väliseen kahakkaan.
Kaikkipalloilupelit on ihan samanlaista homostelu paskaa. Ainoa kuningaslaji on jalkapallo ja sitä tässä maassa osaa pelata tasan yksi ihminen.